Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2014
I de siste dagene har jeg fulgt litt med på saken om de demonstrerende tamilene i Oslo. Jeg er på ingen måte rasist, men jeg forstår ikke helt at de gir den norske regjeringen to døgn på å innfri deres krav ellers så bryter helvete løs. De har satt følgende krav: 1: Norge må innkalle til et hastemøte med de giverlandene som var aktive under fredsprosessen (USA, EU og Japan), og rette en henvendelse til regjeringen på Sri Lanka om å akseptere en umiddelbar våpenhvile.

2. Norge må arbeide for at regjeringen på Sri Lanka tillater internasjonale observatører inn i krigssonen.

3. Norge må arbeide for at mat, medisin og helsepersonell blir sluppet inn i krigssonen.

Hva i all verden hadde skjedd om nordmenn skulle demonstrert i Sri Lanka? Å hvilken rett har de til å sette krav til den norske regjeringen. Jeg føler at Norge lar seg herse med litt for lett. Jeg ville gitt grei beskjed om at de skulle holde opp, ellers så ville det få konsekvenser. Jeg er klar over ytringsfrihet og alt det der, men "hvis ikke så bryter helvete løs" er vel en liten trussel? Jeg lurer på hvordan andre ser på denne saken og hva folk mener om den. Er det rett og innfri deres krav bare fordi at helvete ikke skal bryte løs? Kan de presse oss i det hjørnet?
Det som er virkelig morsomt er at disse Tamilene stiller helt usannsynlige krav, og ikke helt forstår at Norge er en liten nasjon med begrenset innflytelse, ikke en supermakt som USA som trumfer gjennom alt.

Uten at jeg skal komme med noe konspirasjonsteorier så har visse nasjon/er interesser i landområder i Sri Lanka, og er veldig lite interessert i å stoppe konflikten der nede. De håper heller på at en av disse grupperingene rydder hverandre av veien så de skal starte å utvinne ressurser.

La de nå sultestreike i fred, så kan de sende maten de har til gode ned til Sri Lanka istedenfor.
"Han modererer seg etter hvert og understreker at ingen skal komme til skade, men forklarer at tamilene kommer til å trappe opp aksjonene på en helt annen måte enn de har gjort hittil."

Helvetet som blir lovet, blir det av en tilfeldig demonstrant. M.a.o. har det like mye vekt som om jeg sier at "Russland har å ovelevere St. Petersburg til Buskerud fylkekommune innen fredag ellers bryter helvete løs! Altså jeg kommer ikke til å gjøre noe drastisk men jeg blir veldig lei meg. Kanskje litt sur."

Dessuten er det skikkelig kult at du hopper frem til konklusjonen at vi må vise muskler og jernvilje fordi disse innvandrerene benytter seg av sin rett til å fredlig demonstrere og yttre sine meninger.

Kravene er kanskje usannsynlige, men de virker ikke så dumme
Sist endret av CaptainP; 9. april 2009 kl. 05:18.
Trådstarter
86 8
Men det jeg ikke forstår er. Om det hadde blitt krig i Norge, en slags lik situasjon som i Sri Lanka og jeg hadde utvandret til f.eks England. Jeg ville vel da aldri i mine villeste fantasier stilt krav til den Engelske regjeringen som først og fremst var snill og lot meg inn i landet, om å rydde opp i mitt eget hjemland bare fordi de ikke klarer det selv. Jeg mener at det må mer makt enn Norge alene for å rydde opp i dritten.
Synes det er helt idiotisk. Greit nok å demonstrere fredelig, men og f.eks blokke for kollektivtrafikk blir helt feil. Da hindrer du deler av samfunnet å fungere. De kan demonstrere så mye de vil så lenger de ikke "ødelegger" for oss andre.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
«Problemet» er at Norge selv har påtatt seg rollen som fredsmegler i mange andre konflikter verden rundt tidligere, eksempelvis Oslo-avtalen mellom Palestina og Israel, samt en tidligere våpenhvile i nettopp Sri Lanka som varte i fire år før de tumlet sammen igjen. I tillegg ser nok mange av flyktningene som kommer hit på Norge som et svært ressursrikt land som – i motsetning til f.eks. USA –*kan løse konflikter på humane måter. Som om ikke dette var nok har EU flagget de tamilske tigrene som terrorister, og alle EU-borgere har derfor ikke lov å bidra økonomisk til dem. Dermed er alle EU-nasjoner bannlyst fra de provinsene i landet hvor organisasjonen holder til, da blir plutselig Norge et av få land i Europa som har lov å ferdes der.

Jeg er helt enig i at det faller på sin urettferdighet at de krever av Norge å ordne opp i dette rotet – igjen. Spesielt når fraksjonene det er snakk om – regjeringshæren og de tamilske tigrene – selv ikke ønsker å slutte fred, men vil kjempe til siste åndedrag for sitt kall. Spesielt syns jeg det er urimelig at tamilene i Oslo skal gjøre opptøyer for å få gjennom sitt budskap.

Man kan jo diskutere hvorvidt Palestina-demonstrasjonene som gikk over streken hadde noen sterkere innvirkning nettopp fordi de ble til opptøyer, og at tamilene har lært herfra at det er sånn man blir hørt, men selv syns jeg det er langt fra en korrekt måte å framstå hvis man vil bli tatt seriøst, og de burde innse at Norge ikke alltid kan løpe rundt med hvite duer i sekken uten å bli grinete. Nylig leste jeg en artikkel om oppdragelse på barn om at foreldre burde la barn som ikke spiser opp fisken sin og grønnsakene sine gå til sengs sultne. I samme tråd syns jeg tamilene kan få sultestreike så mye de bare vil. Kanskje vi trenger en artikkel som får bukt med den idiotiske norske snillismen som gjør at vi kaster alt av legeteam og mediedekning i deres retning bare fordi de unnlater å spise opp grønnsakene sine, og lar tamilene gå sultne til sengs.
drQ
Egendefinert
Sitat av Cadex Vis innlegg
Jeg er helt enig i at det faller på sin urettferdighet at de krever av Norge å ordne opp i dette rotet – igjen. Spesielt når fraksjonene det er snakk om – regjeringshæren og de tamilske tigrene – selv ikke ønsker å slutte fred, men vil kjempe til siste åndedrag for sitt kall. Spesielt syns jeg det er urimelig at tamilene i Oslo skal gjøre opptøyer for å få gjennom sitt budskap.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt. Men jeg tror egentlig mange tamiler er fornøyd med det som allerede er oppnådd - nemlig oppmerksomhet om konflikten. Det har det ikke vært overveldende mye av, selv om mange tamiler lenge har prøvd å få litt fokus på det.

Bare det at folk blir klar over at det er en konlikt er bedre enn ingenting. Engasjementet i Norge rundt Israel/Palestina-konflikten er i mine øyne absurd med tanke på hvor mange andre problemer det er i verden, og det tror jeg mange tamiler misliker.
Skulle skjønt det om norske tamiler demonstrerte fredlig og lovlig for å få oppmerksomhet rundt situasjonen i Sri Lanka. Men måten de holder på er svært provoserende! Jeg for min del er mer opptatt av de usansynlige kravene som stilles og at ikke de HELDIGE tamilene som faktisk bor i Norge ikke kan oppføre seg, enn selve konflikten i Sri Lanka.
Trådstarter
86 8
Jeg spør igjen: http://www.dagbladet.no/2009/04/12/n...lanka/5715379/ Hvorfor i all verden forventer de hjelp når de oppfører seg slik? Jeg mener Norge bør si "Sorry folkens, men med slik oppførsel ødelegger dere for alle andre inkl dere selv." Ødelegger ambasaden og sperrer veier og slikt.
Sist endret av SungaDee; 12. april 2009 kl. 20:20. Grunn: sleif
Sitat av SungaDee Vis innlegg
Men det jeg ikke forstår er. Om det hadde blitt krig i Norge, en slags lik situasjon som i Sri Lanka og jeg hadde utvandret til f.eks England. Jeg ville vel da aldri i mine villeste fantasier stilt krav til den Engelske regjeringen som først og fremst var snill og lot meg inn i landet, om å rydde opp i mitt eget hjemland bare fordi de ikke klarer det selv. Jeg mener at det må mer makt enn Norge alene for å rydde opp i dritten.
Vis hele sitatet...
Mao. du kan fint se bilder av familie og kontakter i hjemlandet bli drept fordi du har funnet et nytt land? Absurd.

Jeg gikk på barneskolen med en av de som uttalte seg i 6år, i mitt hodet er han like mye nordmann som alle andre, med en ekstra tilknytning i utlandet.

Det er stater som er det mest effektive pressmiddelet mot andre stater. Hadde jeg måttet flykte til England ville jeg lagt alle pressmidlene jeg kunne mot den Engelske stat om det hadde reddet familie i hjemlandet mitt.

Det å stille krav til staten er å stille krystallklare forventninger som vi kan måle staten mot. Jeg synes ikke vold skal være med i bildet overhodet, men at noen fremstiller noe som krav ser jeg ikke problemer med.
Sist endret av Kinseek; 12. april 2009 kl. 20:29.
En ting jeg ikke skjønner, hvorfor skal Norge blande seg i andres land problemer?
Fordi vi bryr oss om andre mennesker?
Fordi andre har hjulpet oss før?
Fordi andre kanskje da vil ønske å hjelpe oss i framtiden?

Jeeeeez.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Fordi vi bryr oss om andre mennesker?
Fordi andre har hjulpet oss før?
Fordi andre kanskje da vil ønske å hjelpe oss i framtiden?

Jeeeeez.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men sellom vi bryr oss om andre så betyr det ikke at Norge skal blande seg i hvert eneste problem i verden da.
Sist endret av Dr.Feelgood; 12. april 2009 kl. 20:34.
Trådstarter
86 8
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Fordi vi bryr oss om andre mennesker?
Fordi andre har hjulpet oss før?
Fordi andre kanskje da vil ønske å hjelpe oss i framtiden?

Jeeeeez.
Vis hele sitatet...
Den ser jeg og jeg er enig i det du sier. Men likevel så synes jeg å demonstrere slik de holder på, sultestreike, sperre trafikken og ødelegger ambasaden blir helt feil. De tenker ikke langt når de tyr til slik ting for å få hjelp. Jeg skal ikke ta alle under én kam, men om de virkelig mener det de holder på med, burde de fått en litt bedre struktur på hele greien.
Det som skjer nå er et resultat av lang tids desperasjon og fortvilelse over at familiemedlemmer og venner som forsatt bor på Sri Lanka blir drept i den 50 år gamle krigen. Regjeringsstyrkene på Sri Lanka ser på alle tamiler som terrorister, og lar seg ikke påvirke av internasjonalt press. At norske demonstranter stopper biler og knuser noen ruter for å få fokus på krigen er fullt forståelig, selv om man prinsippielt skulle være mot slike metoder.


- Har dere full kontroll over alle som deltar på deres demonstrasjoner?

- Vi har kontroll, men noen ganger er det umulig. Mange har mistet nære venner og familiemedlemmer. Da er det lett at frustrasjonen får det til å koke over, sier Nagalingam.


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=552076
Norge tør ikke å gjøre noe pga de store kontraktene Telenor har med den nåværende regjering.

Its all about interests.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
..Regjeringsstyrkene på Sri Lanka ser på alle tamiler som terrorister....
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden vet du dette? Med slike utsagn er det ikke rart at folk blir opphisset på falske grunnlag.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
At norske demonstranter stopper biler og knuser noen ruter for å få fokus på krigen er fullt forståelig, selv om man prinsippielt skulle være mot slike metoder.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke forståelig, da noen faktisk må betale for det som blir ødelagt.
NEI nå får dere gi dere, vi skal selvfølgelige hjelpe de tamilske tigerne, spør du meg så bør kristin halvorsen få ræva i gir og sende dem 5% av oljefondet.
Ja bare gi tamilerene 558millioner liksom..
Hvorfor er det ingen som ser at slike "demonstrasjoner" bare ødelegger ryktet til resten av verdens tamiler? Akkurat som med Palestina-demonstrasjonen mener jeg dette virker helt mot sin hensikt. Jeg føler bare mindre medlidenhet for dem når de driver på slik. Ødelegge vårt land for at deres land skal bli bedre? Hva faen? Hvorfor ikke velge seg en talsmann, be om et møte med utenriksministeren, og deretter få beskrevet problemene og hva de vil at Norge som nasjon skal gjøre for dem. Jeg kan ikke, og jeg kommer aldri til å forstå problemene som er i Sri Lanka, ettersom jeg har vokst opp i vårt lille "perfekte" land, men jeg ser at dette ikke fører noen vei. "løs ting med fred, så blir det fred til slutt" har jeg alltid sagt.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvorfor er det ingen som ser at slike "demonstrasjoner" bare ødelegger ryktet til resten av verdens tamiler?
Vis hele sitatet...
Fordi resten av verden ikke er så tett i pappen som du er. Det er omtrent 15.000 tamiler i Norge. Omtrent ti av disse knuste noen ruter på en ambassade i Oslo, og du mener at denne handlingen er tilstrekkelig for å generalisere en hel verdensbefolkning. Dette er like dumt som at jeg skulle påstå at din ignoranse er ensbetydende med at samtlige bergensere er like ignorante.
Sitat av luring Vis innlegg
Hvordan i all verden vet du dette? Med slike utsagn er det ikke rart at folk blir opphisset på falske grunnlag.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk ikke det er så langt fra at det stemmer (at regjeringen/regjeringsstyrkene ser slik på det). Legg merke til at Don T ikke sier at alle tamiler er terrorister, men at (hans oppfatning er) at REGJERINGEN/REGJERINGSSTYRKENE i Sri Lanka ser på dem slik. Forøvrig så ja - jeg skjønner veldig godt at folk blir sinte når de ser at kjente og kjære blir bomba og drept. Hvis det er noen her som IKKE skjønner det er det dere det er noe galt med.
Sist endret av atomet; 13. april 2009 kl. 11:39.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
At norske demonstranter stopper biler og knuser noen ruter for å få fokus på krigen er fullt forståelig
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det forståelig? Hvem gagner det?
Er det meningen at folk skal få øynene opp og forstå disse tamilene når de oppfører seg som terrorister omtrent? Gjør seg selv en bjørnetjeneste spør du meg.
Jeg støtter DonTomaso i hans utsagn 100 prosent her.

Hadde jeg vært i et annet land, hvor 15.000 andre nordmenn også bodde, samtidig som landet og familien min ble knust og ødelagt, mer og mer for hver dag som gikk, ville nok jeg også kanskje vært en av de som ville funnet på å gjort spesielle ting for at folk media skulle rettet blikket mer mot det som skjedde i hjemlandet mitt.

Hva er da 10 knuste ruter i forhold til at familier på familier blir drept? Ikke en dritt.
Sofa: At det er forståelig er ikke det samme som at det er smart eller greit e.l., men ... tja, se det OoM sier.
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg støtter DonTomaso i hans utsagn 100 prosent her.

Hadde jeg vært i et annet land, hvor 15.000 andre nordmenn også bodde, samtidig som landet og familien min ble knust og ødelagt, mer og mer for hver dag som gikk, ville nok jeg også kanskje vært en av de som ville funnet på å gjort spesielle ting for at folk media skulle rettet blikket mer mot det som skjedde i hjemlandet mitt.

Hva er da 10 knuste ruter i forhold til at familier på familier blir drept? Ikke en dritt.
Vis hele sitatet...
Da kunne de vel knust dine ruter, om dette er så greit? Jeg er så utrolig sterk motstander av destruktivitet generelt i samfunnet, og det oftest for å gi mediastøtte til en sak (f.eks blitz). Helt enig i at vi må hjelpe, og at situasjonen er helt jævlig, men husk at folk generelt i Norge ikke alltid er særlig opplyste og de ser nå på tamilene som utakknemlige idioter. Veldig synd for saken.
OoM: Du forstår at 10 knuste ruter i Oslo ikke påvirker det faktum at de 15 familiene er døde?
Tamilene som herper i Oslo burde skjønne at det ikke får den gjennomsnittelige nordmannen til å tenke "Shit de driver hærverk, stopper trafikken og lager kaos.. Ja NÅ fikk jeg lyst til å hjelpe saken deres!"
Saken ligger på CNN. Er ikke noe fra Norge kommer på CNN.

http://edition.cnn.com/2009/WORLD/as...way/index.html

Men demonstrantene har bare ødelagt for seg selv med demonstrasjonene sine. De har foresaket ødeleggelser og (ivertfall hos meg) mistet en del av støtten de hadde.

Dessuten har myndighetene på Sri Lanka sagt at pga. ødeleggelsene på ambasaden ønsker de ikke Norge som fredsmegler lenger.

http://www.dagbladet.no/2009/04/13/n...lanka/5723125/

Demonstrantene har nå ingen grunn til å demonstrere lenger.
Trådstarter
86 8
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg støtter DonTomaso i hans utsagn 100 prosent her.

Hadde jeg vært i et annet land, hvor 15.000 andre nordmenn også bodde, samtidig som landet og familien min ble knust og ødelagt, mer og mer for hver dag som gikk, ville nok jeg også kanskje vært en av de som ville funnet på å gjort spesielle ting for at folk media skulle rettet blikket mer mot det som skjedde i hjemlandet mitt.

Hva er da 10 knuste ruter i forhold til at familier på familier blir drept? Ikke en dritt.
Vis hele sitatet...
Norge gjør faktisk en del for å ordne opp der nede, men tamilene i Norge ser ikke fremgangen. Da mener jeg det er idiotisk av NOEN å ødelegge for resten. Hvilket syn tror du det norske folk får av tamilene når de ødelegger i norske byer?