Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 17622
Har blitt tatt for fyllekjøring og mistet lappen i 2 år.
Var før "prøvetiden" på lappen va ferdig.
Lurer på nå hva jeg må ta opp igjen.
Noen sier det er teori prøven og oppkjøring, andre sier hele pakka.
Lurer på om noen vet dette?
Finner ikke noe på nett, er heller ikke flink å lete.
moren min ble også tatt for fyllekjøring. måtte gjøre alt på nytt.
En kompis av meg som ble tatt for fyllekjøring og mistet førerkortet måtte bare ta teoriprøven og oppkjøringen på nytt.
Trådstarter
17 0
Akkurat det jeg ikke håpet på... Kjedelig å begynne med langkjøring, glattkjøring etc:s menmen, må man så må man

Så da har jeg to svar og begge er forskjellige
Håper virkelig du har rett Bjofyl
Sist endret av iNoX; 22. desember 2008 kl. 07:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er ikke helt sikker da men hun måtte gjøre ganske mye hvertfall sorry for å svare føre jeg var helt sikker da. men hun sover nå så det blir litt dumt å vekke henne xD
Sitat av iNoX Vis innlegg
Akkurat det jeg ikke håpet på... Kjedelig å begynne med langkjøring, glattkjøring etc:s menmen, må man så må man

Så da har jeg to svar og begge er forskjellige
Håper virkelig du har rett Bjofyl
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at du slipper å ta de obligatoriske kjøretimene på nytt. Lykke til da ihvertfall! And don't drink'n drive
Oppkjøring og teori, samt den obligatoriske kjøretimen rett før oppkjøring. Jeg har opplevd dette :/
Trådstarter
17 0
Helt greit azoo

Takker for svar Vet, har sluttet med det nå

pardice, okay, da blir ikke det så mye penger Men fortsatt kjedelig:s
Shit happens Du må ta fullstendig førerprøve noe som innebærer teori prøve og oppkjøring på nytt..
Hva er den såkalte prøvetiden? 2 år? Er det bare hvis man mister lappen før du har hatt an hele prøvetiden at man må ta teori og oppkjøring på nytt?
Jeg har også mistet lappen i 16mnd etter å ha kjørt for fort.
Måtte ta teoriprøven og oppkjøring på nytt.
Litt offtopic (slett hvis det er veldig upassende):

hvor lang er prøvetiden? og hvor mange kjøretimer er obligatoriske?
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Litt offtopic (slett hvis det er veldig upassende):

hvor lang er prøvetiden? og hvor mange kjøretimer er obligatoriske?
Vis hele sitatet...
Prøvetiden er på 2år. Trengte bare en kjøretime for å bevise at jeg kunne kjøre før jeg fikk kjøre opp igjen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
17 0
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Litt offtopic (slett hvis det er veldig upassende):

hvor lang er prøvetiden? og hvor mange kjøretimer er obligatoriske?
Vis hele sitatet...
Om du tar lappen for første gang, har jo du langkjøring, glattkjøring osv som obligatoriske kjøretimer, usikker på hvor mange dette bli

Lurte også på en ting til, når jeg har blitt tatt for promille kjøring, har jeg da forbud møt kjøring av all motorisert kjøretøy. Men hvordan er dette med øvelseskjøring? Noen som vet?
Har du ikke fått noe som helst informasjon av politiet om dette?
Trådstarter
17 0
Ingen ting nei, litt sløve de Måtte ringe sann jeg måtte komme inn med lappen min fordi politi mannen jeg var i avhør med hadde glemt å tatt den fra meg
Sitat av -=Insane=- Vis innlegg
Litt offtopic (slett hvis det er veldig upassende):

hvor lang er prøvetiden? og hvor mange kjøretimer er obligatoriske?
Vis hele sitatet...
prøve tid 2år

obligatoriske kjøre timer er vel
'langkjøring
glattkjøring
mørkekjøring
og en time før oppkjøring for og refreshe litt.

har selv vært uten lappen i 21 mnd for høy hastighet i prøve tiden, måtte ha den ene timen før oppkjøringa + oppkjøring og teori prøven

Sitat av iNoX Vis innlegg
Om du tar lappen for første gang, har jo du langkjøring, glattkjøring osv som obligatoriske kjøretimer, usikker på hvor mange dette bli

Lurte også på en ting til, når jeg har blitt tatt for promille kjøring, har jeg da forbud møt kjøring av all motorisert kjøretøy. Men hvordan er dette med øvelseskjøring? Noen som vet?
Vis hele sitatet...
du har ikke lov og kjøre sitte klipper en gang så øvelses kjøring er vel ikke noe du burte tenke på, kjipt og bli stoppa og få enda mer krøll pga det

ring til lensmannskontoret og hør om det er mulig og søke om lov til og kjøre moped elns, jeg fikk lov til det, kjørte riktig nok ikke i fylla men fort som fy
Sist endret av tribalgoth; 10. januar 2009 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av iNoX Vis innlegg
Om du tar lappen for første gang, har jo du langkjøring, glattkjøring osv som obligatoriske kjøretimer, usikker på hvor mange dette bli

Lurte også på en ting til, når jeg har blitt tatt for promille kjøring, har jeg da forbud møt kjøring av all motorisert kjøretøy. Men hvordan er dette med øvelseskjøring? Noen som vet?
Vis hele sitatet...

Du kan søke om å kjøre med foreldrene dine til politiet. Det sa de på grunnkurset mitt.
en kompis hadde hatt lapen i 6 måneder. mista den pga fart. måtte kjøre opp på nytt.
er ikke sikker.. men tror at du må ta alt på nytt når du mister den i prøvetiden faktisk...
prøvetid eller ikke gjør ikke noe når man blir tatt for promillekjøring og mister for 2 år.

La oss si du er ferdig med prøvetida, og mister lappen inntil 6mnd. Slipper du å kjøre opp. over det må du kjøre opp igjen

Er du ikke ferdig med prøvetida og mister lappen for 4 uker, må du da kjøre opp uansett.
Kun teori og oppkjøring + den obligatoriske kjøretimen før oppkjøring er det du trenger å ta.
Trådstarter
17 0
Så jeg må altså søke? gidder ikke jeg, er ikke så lenge igjen så
Ja, du "må" søke, er ikke verre enn å gå ned på biltilsynet en dag å få ett søknadskjema for så å fylle ut dette. Det tar fem minutter og har du ikke noe mer på deg og det er ikke så lenge til dommen er ferdig sonet vil du få brev om at søknaden og du kan ta lappen igjen, en win-win situasjon som kun krever fem minutters innsats.
Du må kun ta teori å selve oppkjøringstimen.. mistet kortet i 3 år for fyllekjøring med høy prømille.

Slipper kjøretimer å diverse
Må bare få sakt det at alle fyllekjørere er en gjeng med TAPERE, virkelig skjerp dere!!

Man eier ikke kontroll over bil i fylla, hvor mange ganger skal det egentlig bevises før det går opp for folk at sjansen for ulykke i alkoholpåvirket tilstand er skyhøy!! Er en lek med livet å ikke bare ditt eget lille tragiske liv.

Sett fyllekjørerne i fengsel 1år, se om de gjør det igjen da!??!
Nei du trenger bare ta opp igjen teori prøven og oppkjøringa. 101%sikker på dette. Lykke til
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis du blir tatt for promillekjøring i løpet av de 2 årene du har prøvetid må du ta både teori og oppkjøring på nytt. (full førerprøve)

Men du har lov til å søke om å fa ta korte i gjen etter 1år, hvorav du bør ha veldi gode grunner til å søke, bla at du trenger kortet i jobbsamenheng osv. snakker av erfaring
Sitat av Kal87 Vis innlegg
Må bare få sakt det at alle fyllekjørere er en gjeng med TAPERE, virkelig skjerp dere!!

Man eier ikke kontroll over bil i fylla, hvor mange ganger skal det egentlig bevises før det går opp for folk at sjansen for ulykke i alkoholpåvirket tilstand er skyhøy!! Er en lek med livet å ikke bare ditt eget lille tragiske liv.

Sett fyllekjørerne i fengsel 1år, se om de gjør det igjen da!??!
Vis hele sitatet...
De fleste med hjerne skjønner at de har gjort noe dumt når de kjører i fylla, om de blir tatt eller ikke. Tråden handlet over hodet ikke om hvorvidt det er moralsk riktig å kjøre i fylla. Du vet forsåvidt heller ikke motivasjonen bak akkurat dette tilfellet. Og hva får deg til og tro at trådstarter ikke allerede har fått høre det 100 ganger akkurat det du nå sier?

En jeg vet om krasjet med bilen sin med sin forlovede i passasjersetet. Hun døde, han levde. Situasjonen var at han kom over en bakketopp i for høy fart til og stoppe for de som hadde parkert akkurat der bakken endte. Han måtte kjøre av veien for ikke å treffe de som sto parkert.

Politiet konkluderte med at ingen biler selv i normal fart hadde klart og avverge ulykke i den situasjonen. Men siden det kunne bevises at han hadde kjørt for fort fikk han ett års straff for uaktsomt drap. Det han hadde sagt etter at straffen var ferdig sona å spørsmålet kom: "Ka syns du om dommen?" Da svarte han, "Uansett kor æ hadde vært så blir ikje tanken på at æ dræpte ho insertname". Altså det at han måtte sone fengsel så han egentlig ikke som en straff.

Jeg føler jeg må få presisere at jeg hater fyllekjøring. Men kjenner så mange som har vært i uheldige ulykker(de fleste uten rus i det hele tatt involvert) og har sett smerten man får ved å vite at man har gjort noe grusomt mot noen andre, ofte noen man kjenner godt. Så har lært å trå litt varsomt med moralisering. Med mindre vedkommende skryter eller noe sånt av det, da sier jeg ifra!
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som vet om de sjekker legejournalen for å vite medisiner du går på?
Har ikke hatt noe kontakt med polti for nark før, bortsett fra en gang hvor jeg hadde 15 valium på meg. Har også vært på glattcelle 2 ganger pga fyll.
Legen sier de alltid sjekker det, og at jeg ikke kan få sobril når jeg får lappen, imovane gikk kanskje så han.
Overskuddsmateriell
Politiet eller Statens Veivesen kan ikke sjekke dette, men det er legen din sin oppgave å vurdere om du er egnet til å ha lappen ut fra ett medisinsk ståsted. Om han skriver legemiddler som gjør at man ikke kan kjøre bil er han pliktet til å varsle SV om det.