Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1322
I går var jeg dumfull at jeg bestemte at vi skulle ned å bade, det jeg ikke tenkte på var at jeg hadde tlf i lommen, pleier normalt å legge den hjemme(å det for en grunn, tydeligvis).
nå er jo tlf ødelagt av fuktskaader.. men det jeg lurte på, var om det er noen mulighet å vekke den fra de døde? Jeg har jo ingenting å tape på det...? mobilen hadde jeg i natt på en ovn i håp om at det skulle dampe vekk.. men når jeg prøver å sette i batterie, kommer det en tssssssss lyd, akuratt som om det brenner...
Var det saltvann eller ferskvann du badet i?
Ikke sett i batteriet.
Fjern alle deksler, og legg mobilen på et tørt og varmt sted.
La den tørke.
Trådstarter
61 0
det var ferskvann.

skal det funke å bare la den tørke? noen som har hatt suksess med det? hehe hvis mobilen har vært totalt synka. ca hvor lang tid vil du tro det tar?
Sitat av Deamon
det var ferskvann.

skal det funke å bare la den tørke? noen som har hatt suksess med det? hehe hvis mobilen har vært totalt synka. ca hvor lang tid vil du tro det tar?
Vis hele sitatet...
Hvis det kun var ferskvann så har du en god sjangs for at det kan tørke, men er mulig du har ødelagt noe hvis du prøver å slå den på før den har tørket skikkelig.

Mitt tips er å ta fra hverandre alle deler som er mulig å ta av, legg de på et sted hvor de kan tørke en dag eller helst to så prøver du igjen.
Jeg tørket mobilen min i ovnen i nesten 2 timer. Du må bare passe på at du ikke har for høy temperatur. Du kan også bruke hårføner, ta telefonen i deler å tørk! legg den i sola og vent i 2-3 dager.

min fungerte etter dette! mista den i dassen :S
Trådstarter
61 0
så at det var vanskelig å ta mobilen deler. det var stjerneskruer, er det mindre sjans hvis jeg ikke klarer å ta den fra hverandre?

jaja, jeg får bare prøve, har lagt den inn på det tørreste rommet jeg har, der hvor varmtvannsbereden står, og satt inn en ovn.. tar ikke sjans på å legge den i ovnen
Jeg falt i sjøen (saltvann) med min gamle SE K610 i lommen, og den takket for seg. Jeg tok ut batteriet med en gang, og heiv den i ovnen på 60 grader så snart jeg kom hjem. Etter den var tørr, skrudde jeg den på men baklyset på skjermen virket ikke. I håp om å fikse den, åpnet jeg den og satte den sammen igjen. Skjermen virket, men ikke lyden. Jeg åpnet den en gang til, og da virket lyden men ikke skjermen...
Jeg bare ga opp og kjøpte en ny en.
Sist endret av Bartulf; 8. juni 2008 kl. 12:37.
Sitat av Bartulf
Jeg falt i sjøen (saltvann) med min gamle SE K610 i lommen, og den takket for seg. Jeg tok ut batteriet med en gang, og heiv den i ovnen på 60 grader så snart jeg kom hjem. Etter den var tørr, skrudde jeg den på men baklyset på skjermen virket ikke. I håp om å fikse den, åpnet jeg den og satte den sammen igjen. Skjermen virket, men ikke lyden. Jeg åpnet den en gang til, og da virket lyden men ikke skjermen...
Jeg bare ga opp og kjøpte en ny en.
Vis hele sitatet...
Så er jo saltvann også den sikre død for de fleste elektriske artikler, mens ferskvann ofte ikke gjøre noen skade, litt avhengig av mobilen.
Sitat av Deamon
det var ferskvann.

skal det funke å bare la den tørke? noen som har hatt suksess med det? hehe hvis mobilen har vært totalt synka. ca hvor lang tid vil du tro det tar?
Vis hele sitatet...
Gjorde akkurat det samme, bare lot den ligge uten batteri og alle deksler av i noen timer. En halv dag sikkert. Funket helt fint etterpå
Jeg badet med min mobiltelefon og etter 2 timer i vannet finner plutselig kammeraten min den på bunn... da hadde jeg hatt telefonen i 2 dager
Men jeg demonterte den mest mulig uten verktøy og lot den ligge slik på badegulvet (med varmekabler) i to døgn og den fungerte fint etterpå...
Gikk med mobilen i lomma mens jeg bada, en sony ericsson. (ferskvann)
Demonterte mobilen min så mye som mulig uten å skru den opp. La den på et gulv med varmekabler i 2 - 3 timer.
Jeg fant fort ut at noe funksjoner og knapper ikke fungerte.

Har hatt noen andre episoder, men da satt jeg ikke i batteriet før ca 1 dag på et gulv med varmekabler.
Da fungerte alt som det skulle.

Onkelen min fikk en Nokia 5500 i vaskemaskina.
De første 4 månedene fikk han ikke liv i den.
De neste månedene startet den, men den oppførte seg merklig.
Etter 9 måneder fungerte den som den skulle.

Bare pass på å ta ut batteriet før du er helt sikker på at den er tørr. Ca 1 dag på et gulv med varmekabler.
om du mister den i vann så skal man ikke prøve å slå den på igjen rett etterpå. Det er her de fleste ødelegger mobilen helt.
Det som kan hjelpe er;
* Ta ut batteriet så fort som mulig.
* Plukk telefonen el.lign. helt i deler.
* Spray kretskortene godt med elektronikkrens. (dypp dem gjerne i det) Vet dette høres helt feil ut men elektronikkrens er fuktdrivende så det tørker kortet bedre og raskere enn bare varme alene.
* Legg delene ett varmt sted hvor de kan tørke eks: Badegulv med varme, i stekeovnen på ca 60-100 grader eller lignende.
* La delene ligge til tørk på badegulvet i minst 2 dager, snu på delene så begge sider får varmen direkete på seg (jeg lar de ligge i 4-5 dager for å være sikker noen ganger.)
* Sett den sammen igjen og prøv.

Har fikset 3 telefoner for venner og jeg har fått 2 vannskadede iPods som jeg har reddet på denne måten.
Sist endret av n00man; 8. juni 2008 kl. 14:56.
it funks

tnx
▼ ... over en uke senere ... ▼
Stefaren til dama vaska en SE telefon en gang, sikkert ikke på mer en 40 grader, han oppdaga det fort, men han lot maskina gjøre seg ferdig, tok ut telefonen. Demonterte den mest mulig, tørka ca 1 døgn. Og den funka.
Han sa, telefonen har aldri vært bedre, bedre lyd fikk han også.
Jeg har blitt dytta nedi vannet med mobilen i lomma... Det var saltvann, så først sleika/sugde(...) vi av alt vannet på mobilen og lot den tørke noen dager... Etter det så har den funka nesten som normalt, bare litt småfeil iblant.
Sist endret av minekawa; 21. juni 2008 kl. 12:28.