Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 8699
Så en tråd om homofili, og begynte å tenke litt. Om arv og miljø er med på å bestemme om man er homofil eller ikke, i hvor stor grad bestemmer da arven om man blir kriminell?

Er det slik at det for noen kriminelle ikke finnes håp? Er man født lovlydig eller kriminell?

Jeg tror at noen er disponert for å utføre kriminelle handlinger i større grad enn andre, men at det ikke nødvendigvis må bety at man bryter loven om man vokser opp i et trygt miljø, osv. Jeg tror også at det samme gjelder om man er disponert i liten grad, men vokser opp i et miljø som oppfordrer til kriminalitet.

Videre så tror jeg at rehabilitering av visse kriminelle kun er bortkastede ressurser, da noen kun vil falle inn i gamle vaner igjen uansett hva myndighetene gjør.

Hva tror dere?
Tja, rehablitering av kriminelle, narkomane, osv. i dag suger. Vi har for lite ressurser.

Hadde oppfølginga fungert 100% trur eg vi hadde hatt eit stortall med mindre kriminelle og narkomane i dag. Sjølvsagt finnest det kriminelle og narkomane som aldri kjem seg ut av helvette med god prof. oppfølging, men mange vil ha stor nytte av rehab. og oppfølging, spør du meg.
Vill jeg ikke tro, varierer veldig på hvordan du ble oppdratt. Jeg selv har bodd i oslo 8 år der jeg gjorde hva faen jeg ville, mildt sagt drev jeg med mye jævelskap. Senere flyttet jeg til pappa, der jeg fikk en mye bedre oppdragelse, og sluttet å gjøre "kriminelle" handlinger, om jeg fortsatt hadde bodd i oslo uten skikkelig oppdragelse hadde jeg vell vært den haien, skjenner jeg meg selv rett.
Trådstarter
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Tja, rehablitering av kriminelle, narkomane, osv. i dag suger. Vi har for lite ressurser.

Hadde oppfølginga fungert 100% trur eg vi hadde hatt eit stortall med mindre kriminelle og narkomane i dag. Sjølvsagt finnest det kriminelle og narkomane som aldri kjem seg ut av helvette med god prof. oppfølging, men mange vil ha stor nytte av rehab. og oppfølging, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Klart at mange, og sikkert flesteparten, har nytte av den rehabiliteringen de får i dag. Men tror du ikke noe av grunnen til at det ikke funker på alle er at de rett og slett blir dratt mot kriminelle miljøer som en følge av at disponeringen de fikk gjennom arven er for stor? Og da vil det jo hjelpe fint lite uansett hvor mye hjelp de får.
Jeg tror om staten / politiet hadde gjort noe med de ''unge'' kriminelle tidlig.
Altså blir du tatt for et lovbrudd skal du ikke få bot. Da synes jeg politiet / staten heller burde sette opp diverse timer du kan i gå i diverse timer hos psykologer, kanskje møter som ligner på AA ( Anonyme Alkholikere ) og snakker med voksene som virkelig vet hva dem snakker om istede for barnevernet som ikke helt klarer og sette seg i den situasjonen ungen / barnet er i!

Så klart skal du gå i timer hos barnevernet også, men da skal dem ikke legge så stor vekt på hva du har gjort, kanskje om du føler får og snakke om det.

Jeg synes slik det er i dag.
Politi: Da blir det et forelegg på 3000,- kr for hærverk. Er du vilig til og godta dette?
Barn: Ja, får vel nesten det!
Politi: Ha en god dag!

Dette hjelper ikke så veldig og gi bøter, det gir ingen mening. Da blir det nesten en vane og begyne med kriminalitet for og betale tilbake det du skylder. Egentlig er det foreldrene som skal betale men politiet sier såklart barna har godt og betale av dette.

Men om du derimot gjør gjentatte lovbrudd burde du få bøter osv!

Synes staen / politiet har gjort en god jobb innen ''rus'' er du første gangs bruker og blir tatt slepper du bot, men må på urinprøver i 6 månder. Dette er forebyggning av kriminalitet noe som er veldig bra.

Denne tråden ble veldig rotete, menmen
Man blir ikke født med innebygde moraler, så nei, man blir ikke født kriminell. Man kan derimot bli født inn i kriminelle miljøer, noe som er helt annerledes. Det er ingen som er født "onde".
Jeg har alltid vært i et ganske godt miljø hele mitt liv, men likevel har kriminelle handlinger vært noe jeg har syntes er spennende og moro. Jeg tror selv at det er en miljø sak men man trenger ikke å være i et badass miljø for att kriminelle handlinger appellere for deg (vet ikke om jeg bruker ordet rett men dere skjønner va jeg mener). Tror det blir som alt annet f.eks noen liker klassisk musikk og noen liker vræling.Noen liker å spille golf andre liker å ødelegge ting. (bare et eksempel)
Smaken er som baken
Så er det jo såklart noen som føler de må for å opprettholde image sitt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
man er ikke født kriminell nei, selvfølgelig ikke.
kriminell er ikke en biologisk tilstand, man har ikke et "kriminell-gen".

men det at noen kan ha f.eks, aggressjon, mindre empati / sympati og lignende medfødt og biologisk, er det neppe noen tvil om lengre.
man har forsket på psykopater og sosiopater og de mener de har funnet forskjeller i f.eks amygdalastrukturen hos disse.

denne forskjellen ER ikke å være kriminell, men det vil være "lettere" for dem å bli dømt som en kriminell ettersom samfunnet vårt er bygd opp slik det er, med lover og regler som beskriver en person som uskyldig eller skyldig/kriminell når en handling er gjort som krever behandling innenfor vårt rettssystem.

kort fortalt: man kan bli født med biologiske egenskaper som gjør det mer sannsynlig for å bli dømt som en kriminell i dagens samfunn.
Sitat av somnium Vis innlegg
man er ikke født kriminell nei, selvfølgelig ikke.
kriminell er ikke en biologisk tilstand, man har ikke et "kriminell-gen".
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men jeg skulle likt å sett en statistikk over hvor mange småkriminelle som har fått diagnosen ADHD eller lignende.

Det er flere av mine venner som som er kriminelle og har denne diagnosen.
I retten har dette faktisk virket formildende i forhold til straff.
Derfor føler jeg ikke at det er nødvendig at noen begynner å skrike om kilder til dette.
Ellers har det jo veldig mye med personligheten til den kriminelle å gjøre.

Jeg mener at arv og miljø skaper personligheten til enkeltmennesket.
Jeg er av den oppfatning av at omgivelser og påvirkning betyr nesten alt for hvordan et menneske blir. Når du er født så tilsvarer du et blankt lerret, og du er ekstremt påvirkelig i oppveksten. Hvordan du blir som menneske har noe å gjøre med hva slags holdninger, verdier og eksempler som finnes i hjemmet ditt og i omgangskretsen din. Jeg tror ikke at man blir født slem eller slu, men at man plukker opp slike egenskaper fra folk rundt seg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men jeg skulle likt å sett en statistikk over hvor mange småkriminelle som har fått diagnosen ADHD eller lignende.
Vis hele sitatet...
Noen er faktisk ganske skeptiske til hele dette ADHD-opplegget. Denne "diagnosen" er det altfor mange som får, og det virker som en lett utvei for mange som ikke klarer å kontrollere livet sitt.

Valgene gjør man alltid selv, alt annet er ansvarsfraskrivelse.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Dux ducis Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning av at omgivelser og påvirkning betyr nesten alt for hvordan et menneske blir. Når du er født så tilsvarer du et blankt lerret, og du er ekstremt påvirkelig i oppveksten. Hvordan du blir som menneske har noe å gjøre med hva slags holdninger, verdier og eksempler som finnes i hjemmet ditt og i omgangskretsen din. Jeg tror ikke at man blir født slem eller slu, men at man plukker opp slike egenskaper fra folk rundt seg.
Vis hele sitatet...
så du mener biologi ikke har noe å si for hvilke egenskaper og personlighet man får som voksen?

du mener altså at alle er født helt identiske, men samme produksjon av forskjellige kjemikalier som styrer alt fra vekst, empati, sinne, intelligens..?
Sitat av somnium Vis innlegg
så du mener biologi ikke har noe å si for hvilke egenskaper og personlighet man får som voksen?

du mener altså at alle er født helt identiske, men samme produksjon av forskjellige kjemikalier som styrer alt fra vekst, empati, sinne, intelligens..?
Vis hele sitatet...
Quoter deg fordi du har et poeng i det du sier der Somnuim

Alle blir født slem eller slu, men det er bare og få det fram.
Ellers hadde vi ikke hatt den følelsen inni oss!
Sitat av Dux ducis Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning av at omgivelser og påvirkning betyr nesten alt for hvordan et menneske blir. Når du er født så tilsvarer du et blankt lerret, og du er ekstremt påvirkelig i oppveksten. Hvordan du blir som menneske har noe å gjøre med hva slags holdninger, verdier og eksempler som finnes i hjemmet ditt og i omgangskretsen din. Jeg tror ikke at man blir født slem eller slu, men at man plukker opp slike egenskaper fra folk rundt seg.
Vis hele sitatet...
Greit at mye er avhengig av omgivelser og folk rundt seg, men vil tro at også gener spiller en stor rolle. All statistikk viser vel at hvis fardin er kriminell, er sjangsen stor for at du også blir det. Im just sayin'..
Og jeg regner med at denne statistikken din sier fint lite om personene den omhandler vokste opp med faren sin, eller ikke (altså blir han i minst like stor grad en del av miljø som han allerede er endel av arv)?
Sist endret av gulunderstrek; 3. april 2010 kl. 02:24.
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Og jeg regner med at denne statistikken din sier fint lite om personene den omhandler vokste opp med faren sin, eller ikke (altså blir han i minst like stor grad en del av miljø som han allerede er endel av arv)?
Vis hele sitatet...
Det er jo et kjent faktum at man har en tendens til å ta etter foreldrene sine. Hvis man kommer fra "et møblert hjem med bøker i bokhylla" vil man gjerne ta en utdanning og få en greit betalt jobb. Man vil gifte seg og få ett til to barn. Da har man i samfunnets øyne "lykkes i livet"...
kriminell eller ikke kriminell er en ganske teit debatt. Det er for relativt for den klassiske arv og miljø diskusjonen. Under 2 verdenskrig var jo alle som gjorde motstand mot den tyske stat i bunn og grunn kriminelle. Et annet eksempel er hasj-røykern som bare røyker, men må dessverre oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i hasjen sin. I utgangspunktet er disse folkene kriminelle, men kan man egentlig si at de er kjeltringer av den grunn?
Trådstarter
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
kriminell eller ikke kriminell er en ganske teit debatt. Det er for relativt for den klassiske arv og miljø diskusjonen. Under 2 verdenskrig var jo alle som gjorde motstand mot den tyske stat i bunn og grunn kriminelle. Et annet eksempel er hasj-røykern som bare røyker, men må dessverre oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i hasjen sin. I utgangspunktet er disse folkene kriminelle, men kan man egentlig si at de er kjeltringer av den grunn?
Vis hele sitatet...
Hehe, du lever opp til navnet ditt

Men on topic, ja. Ser argumentene dine, men skal man diskutere noe må man ha noen rammer å diskutere innenfor. Hvilke lover som er på trynet eller ikke er egentlig irrasjonelt i denne sammenhenger...

Så kanskje heller vi skulle gjort tråden om til "Hvor stor betydning har arv for de handlinger man gjør og de holdninger man utvikler?" Men så er det jo litt lettere å diskutere når vi har konkretisert det litt mer, funnet et emne som mange kan relatere seg til og som man kanskje har gjort seg opp noen tanker rundt...
Sist endret av Jellow; 3. april 2010 kl. 04:52.
Sitat av somnium
så du mener biologi ikke har noe å si for hvilke egenskaper og personlighet man får som voksen?

du mener altså at alle er født helt identiske, men samme produksjon av forskjellige kjemikalier som styrer alt fra vekst, empati, sinne, intelligens..?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at alle er identiske, men jeg tviler bare sterkt på at noen mennesker er født slemme eller onde. Allikevel er det du nevner viktig, for folk som er mindre intelligente vil ofte havne litt utenfor på skolen. De vil også kanskje tenke litt mindre over konsekvensen av ting de gjør. Her hvor jeg bor ser jeg en kombinasjon av tilsynelatende litt lavere intelligens og en dårlig oppdragelse hos de fleste småkriminelle i området.

Sitat av Sativainca
Greit at mye er avhengig av omgivelser og folk rundt seg, men vil tro at også gener spiller en stor rolle. All statistikk viser vel at hvis fardin er kriminell, er sjangsen stor for at du også blir det. Im just sayin'..
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette jeg er inne på, men jeg tror det kommer av omgivelser og ikke gener. En kriminell far vil påvirke et barn slik at det har mye større sjanse for å gå inn i samme mønster.
Sitat av Dux ducis Vis innlegg
Det er akkurat dette jeg er inne på, men jeg tror det kommer av omgivelser og ikke gener. En kriminell far vil påvirke et barn slik at det har mye større sjanse for å gå inn i samme mønster.
Vis hele sitatet...
Men hvis far også er kriminell, så kan du vel ikke fraskrive at det er genetisk?
Ja, det tror jeg vi nesten kan (gener har nok litt å si, men ikke noe betydelig).

Er det lenge siden du har sett et barn? Er du klar over hvor lettpåvirkelige de er?
Trådstarter
I første sa naturfagslæreren min at gener kunne påvirke alt fra hvilken øyefarge man har til hvilken type humor man utvikler.
Hun var utdannet i Sovjet-russland og påsto at det var en russer som oppdaget pennicillinen, så tar det hun sier med en klype salt. Allikevel tror jeg faktisk det kan være noe i det...

Merk "påvirke"...
Sitat av Dux ducis Vis innlegg
Ja, det tror jeg vi nesten kan (gener har nok litt å si, men ikke noe betydelig).

Er det lenge siden du har sett et barn? Er du klar over hvor lettpåvirkelige de er?
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at miljø ikke er av betydning. Det jeg sier at man ikke kan utelukke genetikk. Jeg tar mine påstander fra følgende artikkel, som er godt sitert med kilder:

http://www.personalityresearch.org/papers/jones.html
Hva slags rehabilitering er det du snakker om? Hadde meg et opphold på to år. Tok meg nytte av de tilbudene fengselet kunne gi meg oppimot utdanning og rus(Hadde ikke noe rusproblem, men siden lovbruddene var opp imot narkotika tenkte jeg dette var greit, før jeg skulle i retten) - opplegget rundt utdanninga var grei, selv om de på LANGTNÆR kunne tilby alle fag på vgs. Jeg fikk tatt endel 'allmenfag' under yrkesretta linjer, så tok jeg allmenpåbygning selv som privatist - med andre ord alene uten noe hjelp fra fengselet. Opplegget rundt rus var frivillige urinprøver 2x i måneden. Noe jeg syntes var rimeli drøyt om jeg faktisk hadde hatt et alvorlig problem - I noen fengsel har de grupper hvor man samlest å prate o.l, ikke der jeg var.
Du sitter der der, tiden går, du opplever så mye sinnsyke situasjoner med personell og ledelse at hatet øker, hatet som allerede er ganske stort etter å blitt behandla med de mest latterlige takktiker fra politiet sin side under pågripelse og i ettertid, hatet blir sterkere og sterkere, men det er jo mans egen feil så man tar det...man fullfører alt som går og fullføre på skolen, man får seg skoleplass, stipendordning, leilighet..alt som er. Man kommer endelig til selve rettsaken(satt i varetekt/foregrepa soning, dvs hadde ikke fått dommen min når jeg satt inne) - Her kan man vise til totalt rusfrihet, skolegang, egne tiltak for å få gjort ferdig vgs, direkte linket opp til skoleplass på utsiden.., alt dommeren hadde trengt å gjøre var å gi meg 3 uker mindre så hadde jeg rukket skolestarten. Det skjedde ikke, fikk akkurat det politiet ba om. Fengselet har og sjangse til å løslate deg tidligere om de ser at det ligger tett knytta opp til videre rehabilitering. Det gjorde dem heller ikke, så jeg ble løslatt 3 uker etter min skoleplass til ingenting. Dvs, ingenting utenom en betraktelig stor sum som staten ville ha innbetalt 14 dager etter jeg ble løslatt. Så istedet for å løslate meg til skole, stipend, leilighet(skoleplassen var et annet sted enn jeg kom fra, for å skifte miljø), så slapp de meg tilbake til min hjemplass uten noe. På det tidspunktet var jeg 22 år. Må faktisk trekke på smilebåndet når jeg tenker på det selv, for det er rimelig sinnsykt. Det triste er at slike ting så jeg skje med folk konstant, så hvor denne heftige rehabiliteringa kommer inn i bildet det fatter jeg ikke. Eneste som ble oppnådd med min straff var det allmenprevantive hensynet, ikke noe annet. Så kan man jo starte å fundere på hvorfor tilbakefall til kriminalitet ligger langt over 60-70% for narkotikakriminalitet. Ikke får man gjøre opp for dette mens man sitter inne, men man kommer ut etter å være 'ferdig med straffen' , for så å begynne på en ny straff, nemlig å betale tilbake desse summene. Rimelig dobbelstraff spørr du meg, og rimelig sterkt imot ennhver form for rehabilitering om det skulle ha funnet sted.

Sorry for å bevege meg litt bortfra topic om ting er genetisk eller ikke, men blir bare så oppgitt av å se folk si at den rehabiliteringa som blir lagt ned ikke er vits i for visse folk.. :P
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
Sorry for å bevege meg litt bortfra topic om ting er genetisk eller ikke, men blir bare så oppgitt av å se folk si at den rehabiliteringa som blir lagt ned ikke er vits i for visse folk.. :P
Vis hele sitatet...
Ganske heftig å lese...

Ut ifra det du skriver så tyder det jo på at den innsatsen som du selv la ned har hjulpet for deg, ikke den innsatsen som "kriminalomsorgen" har lagt ned. De har gitt deg muligheten til å selv ta initiativ til utdanning, noe som forsåvet er viktig, men mye annet har de ikke gjort. Og så har du de innsatte som ikke er like ressurssterke som deg og som trenger et spark i rumpa og hjelp til å bryte vanene sine. Det eneste de trenger for å gi faen er muligheten til det.
Skriver "kriminalomsorg" fordi det kan virke mer som oppbevaring av kriminelle enn noe annet.
Det du beskriver er jo at systemet er alt for dårlig, og at det er mange som ikke får hjelp de kunne ha godt av, og der er vi enige. Men så tror jeg også(uten å kjenne godt nok til hvor de har de forskjellige tilbudene) at de flere steder faktisk får hjelp, og at mange som får denne hjelpen rett og slett ikke har bruk for den fordi de ikke vil ha nytte av den uansett.


Respekt til deg for at du hadde/har et pågangsmot og genuint ønske om å bryte med gamle vaner!

(skriver dette på bakgrunn av diskusjoner jeg har hatt med ansatte i fengselsvesenet og tidligere innsatte, bare sånn om noen skulle rope etter kilder, for mer konkrete kilder orker jeg ikke finne klokka dritt på natta)
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva slags rehabilitering er det du snakker om? Hadde meg et opphold på to år. Tok meg nytte av de tilbudene fengselet kunne gi meg oppimot utdanning og rus(Hadde ikke noe rusproblem, men siden lovbruddene var opp imot narkotika tenkte jeg dette var greit, før jeg skulle i retten) - opplegget rundt utdanninga var grei, selv om de på LANGTNÆR kunne tilby alle fag på vgs. Jeg fikk tatt endel 'allmenfag' under yrkesretta linjer, så tok jeg allmenpåbygning selv som privatist - med andre ord alene uten noe hjelp fra fengselet. Opplegget rundt rus var frivillige urinprøver 2x i måneden. Noe jeg syntes var rimeli drøyt om jeg faktisk hadde hatt et alvorlig problem - I noen fengsel har de grupper hvor man samlest å prate o.l, ikke der jeg var.
Du sitter der der, tiden går, du opplever så mye sinnsyke situasjoner med personell og ledelse at hatet øker, hatet som allerede er ganske stort etter å blitt behandla med de mest latterlige takktiker fra politiet sin side under pågripelse og i ettertid, hatet blir sterkere og sterkere, men det er jo mans egen feil så man tar det...man fullfører alt som går og fullføre på skolen, man får seg skoleplass, stipendordning, leilighet..alt som er. Man kommer endelig til selve rettsaken(satt i varetekt/foregrepa soning, dvs hadde ikke fått dommen min når jeg satt inne) - Her kan man vise til totalt rusfrihet, skolegang, egne tiltak for å få gjort ferdig vgs, direkte linket opp til skoleplass på utsiden.., alt dommeren hadde trengt å gjøre var å gi meg 3 uker mindre så hadde jeg rukket skolestarten. Det skjedde ikke, fikk akkurat det politiet ba om. Fengselet har og sjangse til å løslate deg tidligere om de ser at det ligger tett knytta opp til videre rehabilitering. Det gjorde dem heller ikke, så jeg ble løslatt 3 uker etter min skoleplass til ingenting. Dvs, ingenting utenom en betraktelig stor sum som staten ville ha innbetalt 14 dager etter jeg ble løslatt. Så istedet for å løslate meg til skole, stipend, leilighet(skoleplassen var et annet sted enn jeg kom fra, for å skifte miljø), så slapp de meg tilbake til min hjemplass uten noe. På det tidspunktet var jeg 22 år. Må faktisk trekke på smilebåndet når jeg tenker på det selv, for det er rimelig sinnsykt. Det triste er at slike ting så jeg skje med folk konstant, så hvor denne heftige rehabiliteringa kommer inn i bildet det fatter jeg ikke. Eneste som ble oppnådd med min straff var det allmenprevantive hensynet, ikke noe annet. Så kan man jo starte å fundere på hvorfor tilbakefall til kriminalitet ligger langt over 60-70% for narkotikakriminalitet. Ikke får man gjøre opp for dette mens man sitter inne, men man kommer ut etter å være 'ferdig med straffen' , for så å begynne på en ny straff, nemlig å betale tilbake desse summene. Rimelig dobbelstraff spørr du meg, og rimelig sterkt imot ennhver form for rehabilitering om det skulle ha funnet sted.

Sorry for å bevege meg litt bortfra topic om ting er genetisk eller ikke, men blir bare så oppgitt av å se folk si at den rehabiliteringa som blir lagt ned ikke er vits i for visse folk.. :P
Vis hele sitatet...
Ganske tøft og lese. Men dette er jo virkeligheten!
Dette bakker jo også opp mine påstander i min forgie tråd!
Man blir ikke født med innebygde moraler, så nei, man blir ikke født kriminell. Man kan derimot bli født inn i kriminelle miljøer, noe som er helt annerledes. Det er ingen som er født "onde
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig, men.. Dette med gener kan nok spille en rolle i den forstand at det kan avgjør hva slags person man er. Uten at jeg er sikker dog.
Men en spenningssøkende eller aggressiv person, eller kombinasjon av disse 2 gjør nok sjansen for å bli kriminell større, eller utvikler rusproblemer.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva slags rehabilitering er det du snakker om? Hadde meg et opphold på to år. Tok meg nytte av de tilbudene fengselet kunne gi meg oppimot utdanning og rus(Hadde ikke noe rusproblem, men siden lovbruddene var opp imot narkotika tenkte jeg dette var greit, før jeg skulle i retten) - opplegget rundt utdanninga var grei, selv om de på LANGTNÆR kunne tilby alle fag på vgs. Jeg fikk tatt endel 'allmenfag' under yrkesretta linjer, så tok jeg allmenpåbygning selv som privatist - med andre ord alene uten noe hjelp fra fengselet. Opplegget rundt rus var frivillige urinprøver 2x i måneden. Noe jeg syntes var rimeli drøyt om jeg faktisk hadde hatt et alvorlig problem - I noen fengsel har de grupper hvor man samlest å prate o.l, ikke der jeg var.
Du sitter der der, tiden går, du opplever så mye sinnsyke situasjoner med personell og ledelse at hatet øker, hatet som allerede er ganske stort etter å blitt behandla med de mest latterlige takktiker fra politiet sin side under pågripelse og i ettertid, hatet blir sterkere og sterkere, men det er jo mans egen feil så man tar det...man fullfører alt som går og fullføre på skolen, man får seg skoleplass, stipendordning, leilighet..alt som er. Man kommer endelig til selve rettsaken(satt i varetekt/foregrepa soning, dvs hadde ikke fått dommen min når jeg satt inne) - Her kan man vise til totalt rusfrihet, skolegang, egne tiltak for å få gjort ferdig vgs, direkte linket opp til skoleplass på utsiden.., alt dommeren hadde trengt å gjøre var å gi meg 3 uker mindre så hadde jeg rukket skolestarten. Det skjedde ikke, fikk akkurat det politiet ba om. Fengselet har og sjangse til å løslate deg tidligere om de ser at det ligger tett knytta opp til videre rehabilitering. Det gjorde dem heller ikke, så jeg ble løslatt 3 uker etter min skoleplass til ingenting. Dvs, ingenting utenom en betraktelig stor sum som staten ville ha innbetalt 14 dager etter jeg ble løslatt. Så istedet for å løslate meg til skole, stipend, leilighet(skoleplassen var et annet sted enn jeg kom fra, for å skifte miljø), så slapp de meg tilbake til min hjemplass uten noe. På det tidspunktet var jeg 22 år. Må faktisk trekke på smilebåndet når jeg tenker på det selv, for det er rimelig sinnsykt. Det triste er at slike ting så jeg skje med folk konstant, så hvor denne heftige rehabiliteringa kommer inn i bildet det fatter jeg ikke. Eneste som ble oppnådd med min straff var det allmenprevantive hensynet, ikke noe annet. Så kan man jo starte å fundere på hvorfor tilbakefall til kriminalitet ligger langt over 60-70% for narkotikakriminalitet. Ikke får man gjøre opp for dette mens man sitter inne, men man kommer ut etter å være 'ferdig med straffen' , for så å begynne på en ny straff, nemlig å betale tilbake desse summene. Rimelig dobbelstraff spørr du meg, og rimelig sterkt imot ennhver form for rehabilitering om det skulle ha funnet sted.

Sorry for å bevege meg litt bortfra topic om ting er genetisk eller ikke, men blir bare så oppgitt av å se folk si at den rehabiliteringa som blir lagt ned ikke er vits i for visse folk.. :P
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at slikt kan føles frustrende, men har man fått en straff så må man også sone den. De fleste er allerede ferdig med videregående når de er 19, så hvorfor skal en som har blitt dømt til fengsel få slippe ut tidlig når han er 22? Hva er da vitsen med straff?

Kriminelle og rusmisbrukere er på konstant jakt etter unnskyldninger for tilbakefall. Jeg er derfor overbevist om at det er genetikk involvert. En annen skolesøkende person som hadde fått avslag ville kanskje jobbet et år og prøvd på nytt. Hvorfor skal det være naturlig for noen, men må tilrettelegges til minste detalj for andre?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men jeg skulle likt å sett en statistikk over hvor mange småkriminelle som har fått diagnosen ADHD eller lignende.

Det er flere av mine venner som som er kriminelle og har denne diagnosen.
I retten har dette faktisk virket formildende i forhold til straff.
Derfor føler jeg ikke at det er nødvendig at noen begynner å skrike om kilder til dette.
Ellers har det jo veldig mye med personligheten til den kriminelle å gjøre.
Vis hele sitatet...
ADHD er alt for mye oppskryt. Litt ukonsentrert og man får diagnosen adhd
Dette er selvfølgelig et veldig generelt begrep/diagnose, men jeg tror at dere skjønner hva jeg mener med posten.
Nei egentlig ikke, bare fordi du har flere venner som har "adhd", så har det seg slik at fleste parten som driver med narkotiske stoffer har adhd?
Neivell, men da da gidder jeg ikke å prøve å forklare det nærmere for deg heller.
Les posten min en gang til, og prøv å bruke hodet mens du leser denne gangen.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg forstår at slikt kan føles frustrende, men har man fått en straff så må man også sone den. De fleste er allerede ferdig med videregående når de er 19, så hvorfor skal en som har blitt dømt til fengsel få slippe ut tidlig når han er 22? Hva er da vitsen med straff?

Kriminelle og rusmisbrukere er på konstant jakt etter unnskyldninger for tilbakefall. Jeg er derfor overbevist om at det er genetikk involvert. En annen skolesøkende person som hadde fått avslag ville kanskje jobbet et år og prøvd på nytt. Hvorfor skal det være naturlig for noen, men må tilrettelegges til minste detalj for andre?
Vis hele sitatet...
Sier meg ikke uenig i dette, det var jo det eneste som gjorde at det ikke tiltet helt for meg - Man har jo faktisk gjort det man har gjort, så da må man gjøre opp for seg. Men personen som soner en dom skal jo på lik linje som samfunnet få noe ut av dette. Samfunnet skal få vern mot personen, mens personen skal få hjelp til sine rusproblemer/atferdsproblemer, hjelp til å endre sitt tankesett, hjelp til å bygge broer på utsiden med offentlige etater o.l. I mitt tilfelle har jo domstolen sjangsen til å gi personer mindre straff om det ligger NÆRT knyttet til rehabilitering, men fengselet har og fått myndighet til å slippe personer ut om de føler at videre soning vil være uheldig for personens framgang. Som sagt så var det i mitt tilfelle snakk om -3- uker. Forskjellen på hva jeg kom ut til var stor, altfor stor for en førstegangs forbryter på 22 år. Så vitsen med straffen som skulle hjelpe meg satte meg tilbake til startstreken med 1 beskjed, vent 1 år så kan du begynne på det du startet med menst du sonet din dom til samfunnet? Når jeg ser på det tilfellet og tenker på alle de debattene som går på tv med politikere o.l som prater om over 70% tilbakefall blant personer som er dømt for narkotikakriminalitet, så synes jeg hvertfall ikke de gjør en god nok jobb.

Kan si meg enig i at mangen kriminelle/rusmisbrukere bruker unnskyldninger for tilbakefall - Men i mangen tilfeller er det realitet. Du aner ikke hvor mangen som for lovnader om rehabiliteringssenter som skal stå klart til løslatelse. Utbetalinger fra NAV som skal være på kontoen dagen du kommer ut. Folk som skal hjelpe deg med leilighet, kurs, whatever. Faktum er dog at det offentlige har lange køer, LANGE. Det hjelper ikke en kriminell/rusmisbruker som har ingen ressurser å støtte seg til om ting ikke er klargjort dagen han kommer hjem. Hva slags folk kjenner han fra før av som kan 'hjelpe' han da? Er ikke så rart at den onde sirkelen blir startet på nytt i mangen tilfeller.

Og verdt å nevne at den generelle holdningen i politiet/fengselsvesenet til rehabilitering er at "vi kan ikke gjøre noe for dem, de kommer tilbake". Spørr du meg så burde hele oppholdet til en insatt bli brukt på å finne jobb/leilighet/skole personen kunne gå til dagen han ble sluppet ut - Burde ikke bli sluppet ut før slike ting er ordnet
Sitat av hideout Vis innlegg
Sier meg ikke uenig i dette, det var jo det eneste som gjorde at det ikke tiltet helt for meg - Man har jo faktisk gjort det man har gjort, så da må man gjøre opp for seg. Men personen som soner en dom skal jo på lik linje som samfunnet få noe ut av dette. Samfunnet skal få vern mot personen, mens personen skal få hjelp til sine rusproblemer/atferdsproblemer, hjelp til å endre sitt tankesett, hjelp til å bygge broer på utsiden med offentlige etater o.l. I mitt tilfelle har jo domstolen sjangsen til å gi personer mindre straff om det ligger NÆRT knyttet til rehabilitering, men fengselet har og fått myndighet til å slippe personer ut om de føler at videre soning vil være uheldig for personens framgang. Som sagt så var det i mitt tilfelle snakk om -3- uker. Forskjellen på hva jeg kom ut til var stor, altfor stor for en førstegangs forbryter på 22 år. Så vitsen med straffen som skulle hjelpe meg satte meg tilbake til startstreken med 1 beskjed, vent 1 år så kan du begynne på det du startet med menst du sonet din dom til samfunnet? Når jeg ser på det tilfellet og tenker på alle de debattene som går på tv med politikere o.l som prater om over 70% tilbakefall blant personer som er dømt for narkotikakriminalitet, så synes jeg hvertfall ikke de gjør en god nok jobb.

Kan si meg enig i at mangen kriminelle/rusmisbrukere bruker unnskyldninger for tilbakefall - Men i mangen tilfeller er det realitet. Du aner ikke hvor mangen som for lovnader om rehabiliteringssenter som skal stå klart til løslatelse. Utbetalinger fra NAV som skal være på kontoen dagen du kommer ut. Folk som skal hjelpe deg med leilighet, kurs, whatever. Faktum er dog at det offentlige har lange køer, LANGE. Det hjelper ikke en kriminell/rusmisbruker som har ingen ressurser å støtte seg til om ting ikke er klargjort dagen han kommer hjem. Hva slags folk kjenner han fra før av som kan 'hjelpe' han da? Er ikke så rart at den onde sirkelen blir startet på nytt i mangen tilfeller.

Og verdt å nevne at den generelle holdningen i politiet/fengselsvesenet til rehabilitering er at "vi kan ikke gjøre noe for dem, de kommer tilbake". Spørr du meg så burde hele oppholdet til en insatt bli brukt på å finne jobb/leilighet/skole personen kunne gå til dagen han ble sluppet ut - Burde ikke bli sluppet ut før slike ting er ordnet
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig bør soningsopphold også innebære rehabilitering, men igjen skylder du på dårlig rehabilitering i fengsel for at så og så mange har tilbakefall. Andre mennesker i samfunnet må også oppsøke hjelp, de sitter ikke å venter på at hjelp skal komme til dem. Utbetalinger fra NAV for hva da? Mens andre jobber og betaler skatt, så er fanger i fengsel en kostnad for samfunnet. Hvorfor bør de da få leilighet, jobb og trygdeytelser tilrettelagt etter å ha sonet straff?

Hvis det å sitte i fengsel skal dreie seg om det å "lære seg å finne en bopel", så tror jeg du har misforstått, for det er en ganske stor del av alle menneskers liv. Akkurat som det å måtte betale regninger, skatt, lån, ta seg en utdannelse osv. Hvorfor skal rusmisbrukere ha en særstilling når det kommer til dette?
Selfølgelig skylder jeg på det? I mangen fengsel finnest det null form for rehabilitering? Det er en oppbevaringsboks som setter mennesker tilbake til samfunnet med akkurat samme forutsetninger de hadde før de kom inn? De er rusavhengige, har ingen jobb/tiltak å drive med, ingen plass å bo? Hva skjer da tror du? Om et menneske har drevet med noe hele sitt liv, så kommer personen vel mest sansynlig til å gå tilbake til det om man ikke får snudd litt på ting i hans/hennes liv?
Utbetalinger fra NAV for hva da? I norge er det en fattighetsgrense som alle skal være over, du har rett på leveutgifter+utgifter til bopel. Tror du alle jobber og betaler skatt her i norge? Om du mister jobben din og alt går skeis, tror du ikke at du har rett på det samme? Fanger i fengsel er en kostnad for samfunnet? En jævlig stor en også, så burde vi ikke prøve å unngå at de blir en framtidig utgiftspost?

Om du tror at jeg tror at det å sitte i fengsel dreier seg om lære seg å finne en bopel, så har du missforstått. Men jeg vet at det er hundrevis av folk som aldri har hatt noe bopel, aldri har hatt noe jobb. Er faen ikke snakk om no jævli særstilling, er snakk om å hjelpe den som ligger nede, det har vel alltid vært i Norges ånd? Ser ikke problemet med det LITT engang, hvertfall ikke når du snakker om folk som er utgifter for staten, hvorfor ikke gjøre vårt beste for at de ikke blir en framtidig utgift, men heller inntekt? Jeg er helt med deg på det med at folk lager unnskyldninger for seg selv, shit, til og med advokater gir deg råd om å si du har seriøse rusproblemer når du sitter i avhør med politiet for å kunne vinkle det inn på en sadstory som gir deg mindre straff. Men du aner ikke hvor mangen som har seriøse rusproblemer, hvor mangen som har blitt flytta rundt fra fostersfamilie til fosterfamilie, folk som er blitt sexuellt misbrukt, folk som ikke har ditt og datt. Om 36% av lønna mi skal bli trekt så har jeg ikke noe imot at noen av de får litt puter under armen i startfasen enn at det blir bygd noen ny vei for å demme opp for svenskehandeln...

Vi er ikke like selv om du kanskje tror det, ikke har vi like utgangspunkt heller, din mening og din rett å ha den, en trist sådan
Sitat av hideout Vis innlegg
Selfølgelig skylder jeg på det? I mangen fengsel finnest det null form for rehabilitering? Det er en oppbevaringsboks som setter mennesker tilbake til samfunnet med akkurat samme forutsetninger de hadde før de kom inn? De er rusavhengige, har ingen jobb/tiltak å drive med, ingen plass å bo? Hva skjer da tror du? Om et menneske har drevet med noe hele sitt liv, så kommer personen vel mest sansynlig til å gå tilbake til det om man ikke får snudd litt på ting i hans/hennes liv?
Utbetalinger fra NAV for hva da? I norge er det en fattighetsgrense som alle skal være over, du har rett på leveutgifter+utgifter til bopel. Tror du alle jobber og betaler skatt her i norge? Om du mister jobben din og alt går skeis, tror du ikke at du har rett på det samme? Fanger i fengsel er en kostnad for samfunnet? En jævlig stor en også, så burde vi ikke prøve å unngå at de blir en framtidig utgiftspost?

Om du tror at jeg tror at det å sitte i fengsel dreier seg om lære seg å finne en bopel, så har du missforstått. Men jeg vet at det er hundrevis av folk som aldri har hatt noe bopel, aldri har hatt noe jobb. Er faen ikke snakk om no jævli særstilling, er snakk om å hjelpe den som ligger nede, det har vel alltid vært i Norges ånd? Ser ikke problemet med det LITT engang, hvertfall ikke når du snakker om folk som er utgifter for staten, hvorfor ikke gjøre vårt beste for at de ikke blir en framtidig utgift, men heller inntekt? Jeg er helt med deg på det med at folk lager unnskyldninger for seg selv, shit, til og med advokater gir deg råd om å si du har seriøse rusproblemer når du sitter i avhør med politiet for å kunne vinkle det inn på en sadstory som gir deg mindre straff. Men du aner ikke hvor mangen som har seriøse rusproblemer, hvor mangen som har blitt flytta rundt fra fostersfamilie til fosterfamilie, folk som er blitt sexuellt misbrukt, folk som ikke har ditt og datt. Om 36% av lønna mi skal bli trekt så har jeg ikke noe imot at noen av de får litt puter under armen i startfasen enn at det blir bygd noen ny vei for å demme opp for svenskehandeln...

Vi er ikke like selv om du kanskje tror det, ikke har vi like utgangspunkt heller, din mening og din rett å ha den, en trist sådan
Vis hele sitatet...
Jeg vil si meg i enig i svært mye av det du sier her. Nei, vi er for all del ikke like, men vi bor i et land hvor alle er gitt de samme muligheter til utdannelse og statlig støtte til både skole og bopel under studietiden. At noen velger å ødelegge sitt liv med kriminalitet og narkotika er derfor ikke noe samfunnet som sådan kan klandres for.

Jeg er enig i at mennesker med rusproblemer stort sett har underliggende plager som må adresseres før de skal bli rusfri. Nå har det seg slik at vi i Norge ikke kan bruke tvang for å gjøre narkomane rusfri, men dette er noe jeg absolutt ville anbefalt når det gjelder vanekriminelle med rusproblemer.

Slik jeg ser det så handler det å bli voksen om å stå for de gode og dårlig valgene man har tatt, og lære seg å leve med de konsekvensene dette medfører. Hadde vi alle kunnet skru tiden tilbake, så ville alle gjort ting annerledes.

Tilbudene finnes tydeligvis der ute, så litt initiativ fra den (eks)kriminelles side må faktisk til...
Uen å ha lest alt som har blitt sagt, så vil jeg påstå at oppvekstmiljøet har alt å si. Gener har ingenting å si om du blir kriminell eller ikke.
Min mening såklart
det Spørs Hvordan du har blitt oppdratt.
Du kan forandre deg også.
For å snu litt på problemstillingen: Hvordan kan genene være hovedårsaken til at vi velger å følge menneskeskapte lover og regler, som forandrer seg (ikke bare fra år til år, men også fra sted til sted) kontinuerlig og mye raskere enn noen gener eller instinkter klarer å følge med på?

Jeg sier ikke at det ikke finnes gener eller instinkter som kan påvirke våre valg, men det er ikke fordi man er født kriminell. For å ta ett eksempel; en del tyder på at genene bestemmer hvor lett du klarer å tilpasse deg andre mennesker, eller grupper av mennesker, noe som igjen kan være med på å bestemme om du velger å følge de reglene disse har laget.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Slik jeg ser det så handler det å bli voksen om å stå for de gode og dårlig valgene man har tatt, og lære seg å leve med de konsekvensene dette medfører. Hadde vi alle kunnet skru tiden tilbake, så ville alle gjort ting annerledes.

Tilbudene finnes tydeligvis der ute, så litt initiativ fra den (eks)kriminelles side må faktisk til...
Vis hele sitatet...
Joda, tilbudene finnes (i alt for liten grad dessverre). Men det å si at (eks)kriminelle skal ta litt initiativ er omtrent som å si at en narkoman bare skal slutte å bruke narkotika, fordi det egentlig bare er å ta seg hardt i nakken.

Så skal vi se litt på hvem som sitter i fengsel, tallene er hentet herfra:
  • 30 % har vært barnevernsklienter
  • 30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
  • 40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
  • 70 % er arbeidsledige
  • 40 % lever under fattigdomsgrensen
  • 30 % er bostedsløse
  • 50 % har kroniske sykdommer
  • 60 % er rusmisbrukere

Skal man gjøre noe effektivt for en sånn demografi, kan jeg skjønne at enkelte ser på det som å sy puter under armene på dem. Så kan du jo spørre deg: Hva er alternativet? Tradisjonell straff fungerer hvertfall ikke på gjengangerne, og det er heller ikke optimalt for førstegangsdømte. Jeg synes faktisk det er ganske forferdelig at noen kan bli fengslet og dømt for tiende gang, og fremdeles blir sett på som en sak for fengselsvesenet og ikke helsevesenet.

Verstingene blir stemplet som VIC (Very Important Criminal) av Oslo-politiet. Det brukes enorme ressurser på å omtrent fotfølge disse, så de kan hives på cella for hver minste forseelse og dømmes innen få dager. De får også straffer som er tilsvarende høyere enn det mange andre ville fått for samme gjerning, og de får sjelden mulighet til prøveløslatelse fra fengsel. Politiet mener selv at det har hatt en effekt på statistikken, men så kommer det store spørsmålet, om det slår ut positivt på statistikken rett og slett fordi de verste nå sitter mer bak lås og slå enn tidligere? I et slikt tilfelle er vi jo egentlig ikke kommet noe lengre, for vi har ikke gjort noe med det underliggende problemet. Å sende slike mennesker i fengsel er i beste fall et slags plaster på et sår som stadig blir verre. Du kan lese en Dagbladet-artikkel om VIC-prosjektet her, og det er et horribelt eksempel på hvordan det prioriteres straff fremfor behandling og hjelp. Det står også en del interessant på KROM, om politiets ulike prosjekter for gjengangere.
Sist endret av Nichotin; 6. april 2010 kl. 13:42.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Joda, tilbudene finnes (i alt for liten grad dessverre). Men det å si at (eks)kriminelle skal ta litt initiativ er omtrent som å si at en narkoman bare skal slutte å bruke narkotika, fordi det egentlig bare er å ta seg hardt i nakken.

Så skal vi se litt på hvem som sitter i fengsel, tallene er hentet herfra:
  • 30 % har vært barnevernsklienter
  • 30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
  • 40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
  • 70 % er arbeidsledige
  • 40 % lever under fattigdomsgrensen
  • 30 % er bostedsløse
  • 50 % har kroniske sykdommer
  • 60 % er rusmisbrukere

Skal man gjøre noe effektivt for en sånn demografi, kan jeg skjønne at enkelte ser på det som å sy puter under armene på dem. Så kan du jo spørre deg: Hva er alternativet? Tradisjonell straff fungerer hvertfall ikke på gjengangerne, og det er heller ikke optimalt for førstegangsdømte. Jeg synes faktisk det er ganske forferdelig at noen kan bli fengslet og dømt for tiende gang, og fremdeles blir sett på som en sak for fengselsvesenet og ikke helsevesenet.

Verstingene blir stemplet som VIC (Very Important Criminal) av Oslo-politiet. Det brukes enorme ressurser på å omtrent fotfølge disse, så de kan hives på cella for hver minste forseelse og dømmes innen få dager. De får også straffer som er tilsvarende høyere enn det mange andre ville fått for samme gjerning, og de får sjelden mulighet til prøveløslatelse fra fengsel. Politiet mener selv at det har hatt en effekt på statistikken, men så kommer det store spørsmålet, om det slår ut positivt på statistikken rett og slett fordi de verste nå sitter mer bak lås og slå enn tidligere? I et slikt tilfelle er vi jo egentlig ikke kommet noe lengre, for vi har ikke gjort noe med det underliggende problemet. Å sende slike mennesker i fengsel er i beste fall et slags plaster på et sår som stadig blir verre. Du kan lese en Dagbladet-artikkel om VIC-prosjektet her, og det er et horribelt eksempel på hvordan det prioriteres straff fremfor behandling og hjelp. Det står også en del interessant på KROM, om politiets ulike prosjekter for gjengangere.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at det går an å oppsøke hjelp, uten å begå en kriminell handling og havne i fengsel først. Jeg mener også at genetikk spiller en stor rolle her, og jeg betviler derfor at alle tilfeller kan "helbredes". Vi kan ikke bare skylde på alle andre enn den kriminelle selv. Det virker i teksten din som om du nesten unnskylder den kriminelles handlinger med dårlig oppvekst, rusmisbruk, fattigdom og arbeidsledighet. Mennesker som har vært innom "systemene", det være seg rettsystemet og trygdesystemet, har en tendens til å bli der.

Jeg ser det ikke som et incentiv å sy puter under kriminelles armer for å få dem til å bli lovlydige, som tross alt er normen i samfunnet. Det skal ikke være slik at normale borgere skal hedres for å følge loven, det er de kriminelle som skal straffes for å ha brutt den.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Poenget mitt er at det går an å oppsøke hjelp, uten å begå en kriminell handling og havne i fengsel først. Jeg mener også at genetikk spiller en stor rolle her, og jeg betviler derfor at alle tilfeller kan "helbredes". Vi kan ikke bare skylde på alle andre enn den kriminelle selv. Det virker i teksten din som om du nesten unnskylder den kriminelles handlinger med dårlig oppvekst, rusmisbruk, fattigdom og arbeidsledighet. Mennesker som har vært innom "systemene", det være seg rettsystemet og trygdesystemet, har en tendens til å bli der.

Jeg ser det ikke som et incentiv å sy puter under kriminelles armer for å få dem til å bli lovlydige, som tross alt er normen i samfunnet. Det skal ikke være slik at normale borgere skal hedres for å følge loven, det er de kriminelle som skal straffes for å ha brutt den.
Vis hele sitatet...
At det er finnes mennesker som er så trangsynte som deg er vel en av grunnene til at vi har disse problemene.
Å straffe noen som har gjort noe galt er forsåvidt greit, har man gjort noe galt bør det få konsekvenser, men som hideout har vært inne på flere ganger, at dersom du slipper ut av fengsel uten et støtte apparat, skal det utrolig mye selvdisiplin til for og ikke falle tilbake til gamle vaner.
Hvilken erfaringer har du med fengselsvesenet og behandling av kriminelle siden du påstår å sitte med alle svarene?
Du burde bli flinkere til å lytte til andre med erfaring, for man kan ikke lese seg til alt.
Sist endret av Veggen; 6. april 2010 kl. 14:27.
Sitat av methewall Vis innlegg
At det er finnes mennesker som er så trangsynte som deg er vel en av grunnene til at vi har disse problemene.
Å straffe noen som har gjort noe galt er forsåvidt greit, har man gjort noe galt bør det få konsekvenser, men som hideout har vært inne på flere ganger, at dersom du slipper ut av fengsel uten et støtte apparat, skal det utrolig mye selvdisiplin til for og ikke falle tilbake til gamle vaner.
Hvilken erfaringer har du med fengselsvesenet og behandling av kriminelle siden du påstår å sitte med alle svarene?
Du burde bli flinkere til å lytte til andre med erfaring, for man kan ikke lese seg til alt.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært i klammeri med politiet, men kan uttale meg på generelt grunnlag som skattebetaler og synser.

"Værsågod, her har du en leilighet, en jobb, litt trygd og behandlingsopplegg. Takk for at du satt i fengsel og sonet straffen din."


Jeg er redd vi snakker forbi hverandre her. Min mening er at den genetiske faktoren spiller inn på en slik måte at å gjøre kriminelle alle disse tjenestene vil være en dårlig investering. Uansett hvor "helbredet" de blir, vil de "kriminelle" genene alltid ligge der latent.

Med genetikk mener jeg som andre har tatt opp her ting som avvik i kalkulasjon av konsekvens for egne handlinger, oppmerksomhetsforstyrrelser, bipolar lidelse osv.
Jeg vil nå påstå at de tilfellene hvor den kriminelle har blitt, og vedvarer å være, kriminell grunnet genetiske feil eller mangler, og fremstår som tilsynelatende uhelbredelig, er akkurat de tilfellene hvor den kriminelle selv har minst skyld, og burde i aller minste grad straffeforfølges. Om man kan diskutere hvorvidt vedkommende selv har skyld i miljøets påvirkning, så kan der iallefall ikke reises noen diskusjon om vedkommende selv har skyld i at han har blitt tildelt de genene han har.

Jeg ville allikevel satt stor pris på om du kunne utdype påstanden din om uhelbredelige tilfeller.
Sist endret av gulunderstrek; 6. april 2010 kl. 21:02.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg har aldri vært i klammeri med politiet, men kan uttale meg på generelt grunnlag som skattebetaler og synser.

"Værsågod, her har du en leilighet, en jobb, litt trygd og behandlingsopplegg. Takk for at du satt i fengsel og sonet straffen din."
Vis hele sitatet...
For å ikke virke trangsynt kommer du med dette?
Du er tydeligvis ute av stand til å se enkelt tilfeller og situasjoner som krever alternative løsninger.

Sitat av bronsky
Jeg er redd vi snakker forbi hverandre her. Min mening er at den genetiske faktoren spiller inn på en slik måte at å gjøre kriminelle alle disse tjenestene vil være en dårlig investering. Uansett hvor "helbredet" de blir, vil de "kriminelle" genene alltid ligge der latent.

Med genetikk mener jeg som andre har tatt opp her ting som avvik i kalkulasjon av konsekvens for egne handlinger, oppmerksomhetsforstyrrelser, bipolar lidelse osv.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at det gjør vi ikke, for jeg mener at gener spiller inn på hvilke egnskaper du besitter fra fødselen av, men jeg tror faktisk at de fleste mennesker er i stand til å lære.
Noen bruker lenger tid enn andre og noen trenger helt andre metoder enn andre, vi er ganske enkelt forskjellige og må behandles som individer.
Det finnes noen som har større begrensninger enn andre, men jeg tror ikke løsningen er å gi opp disse.

Skal vi ikke like gjerne innføre dødstraff og livstid ved 3. gangs forseelse, eller kanskje like gjerne døds straff da også, for slik jeg tolker deg, er de sikkert uhelbredelige og ingenting å spare på likevel.

Du har et alt for svart hvitt syn på dette etter min mening, hva som får noen til å bli kriminelle, er så absolutt ikke gener alene.
Gener kan sikkert i mange tilfeller gjøre det vanskeligere å styre unna kriminelle aktiviteter, men her kan miljø ha en like stor eller også større påvirkning i andre tilfeller.

Hva er etter din mening en uhelbredelig kriminell?

Skiller du mellom graden av alvoret i forbrytelsen som blir gjort, eller er det mer eller mindre et fett så lenge det gjentar seg?

Tror du lovlydighet er genetisk på samme måten, slik at en med de "rette" genene aldri ville bryte loven, uavhengig av oppvekstvilkår?
Sitat av methewall Vis innlegg
For å ikke virke trangsynt kommer du med dette?
Du er tydeligvis ute av stand til å se enkelt tilfeller og situasjoner som krever alternative løsninger.



Jeg er sikker på at det gjør vi ikke, for jeg mener at gener spiller inn på hvilke egnskaper du besitter fra fødselen av, men jeg tror faktisk at de fleste mennesker er i stand til å lære.
Noen bruker lenger tid enn andre og noen trenger helt andre metoder enn andre, vi er ganske enkelt forskjellige og må behandles som individer.
Det finnes noen som har større begrensninger enn andre, men jeg tror ikke løsningen er å gi opp disse.

Skal vi ikke like gjerne innføre dødstraff og livstid ved 3. gangs forseelse, eller kanskje like gjerne døds straff da også, for slik jeg tolker deg, er de sikkert uhelbredelige og ingenting å spare på likevel.

Du har et alt for svart hvitt syn på dette etter min mening, hva som får noen til å bli kriminelle, er så absolutt ikke gener alene.
Gener kan sikkert i mange tilfeller gjøre det vanskeligere å styre unna kriminelle aktiviteter, men her kan miljø ha en like stor eller også større påvirkning i andre tilfeller.

Hva er etter din mening en uhelbredelig kriminell?

Skiller du mellom graden av alvoret i forbrytelsen som blir gjort, eller er det mer eller mindre et fett så lenge det gjentar seg?

Tror du lovlydighet er genetisk på samme måten, slik at en med de "rette" genene aldri ville bryte loven, uavhengig av oppvekstvilkår?
Vis hele sitatet...

Jeg snakker ikke om å heve straffer for noen ting som helst, så vennligst ikke legg meninger i munnen på meg.

Det du foreslår, er at samfunnet må tilpasse seg de kriminelle. Du sier at noen trenger mer tid til å lære enn andre. Der kan du like så greit ta grunnskolen som et eksempel. Man er livredd for eliteskoler, dette fordi de barna som ikke er smarte nok for disse vil føle seg utenfor. Hva blir resultatet? Jo, noen som er smartere holdes tilbake fordi noen få ikke gidder eller har vanskeligheter med å lære.

Slik som jeg mener at kriminalitet er delvis genetisk bestemt, vil det vel vært feil om jeg mente at lovlydighet ikke hadde det samme. Faktisk så er det mer slik at jeg mener at lovlydighet er normen, og kriminell oppførsel er et avvik fra denne. De uhelbredelige kriminelle er derfor mennesker hvis hjerner har en annen oppbygning enn det som er "normalt", som fører til at de ikke klarer å tilpasse seg den generelle måten å leve på.

Gjør man noe kriminelt skal man få sin straff. Hvorfor det skal være så vanskelig å forstå, det skjønner jeg rett og slett ikke. Det er ingen som tvinger noen til kriminalitet. Ja, noen tvinger seg selv for å finansiere rusmisbruk osv, men man har alltid et valg. Like mye som jeg har valgt å jobbe og tjene mine penger på en ærlig måte. Hvorfor? Fordi å tjene penger på en kriminell måte ville resultert i fengsel eller annen straff.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Slik som jeg mener at kriminalitet er delvis genetisk bestemt, vil det vel vært feil om jeg mente at lovlydighet ikke hadde det samme. Faktisk så er det mer slik at jeg mener at lovlydighet er normen, og kriminell oppførsel er et avvik fra denne. De uhelbredelige kriminelle er derfor mennesker hvis hjerner har en annen oppbygning enn det som er "normalt", som fører til at de ikke klarer å tilpasse seg den generelle måten å leve på.
Vis hele sitatet...
Så alt som ikke er "normalt" skal vi gjemme bort bak lås å slå?
Eller hva mener du er løsningen, fengsel, for det vet vi fungerer?
Det vi vet, er at fengsel i veldig mange tilfeller ikke fungerer, derfor må noe annet gjøres.

Sitat av bronsky
Gjør man noe kriminelt skal man få sin straff. Hvorfor det skal være så vanskelig å forstå, det skjønner jeg rett og slett ikke. Det er ingen som tvinger noen til kriminalitet. Ja, noen tvinger seg selv for å finansiere rusmisbruk osv, men man har alltid et valg. Like mye som jeg har valgt å jobbe og tjene mine penger på en ærlig måte. Hvorfor? Fordi å tjene penger på en kriminell måte ville resultert i fengsel eller annen straff.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at man ikke skal få straff eller konsekvenser om man gjør noe galt?
Nei, det har jeg ikke sagt, men det jeg prøver å få deg til å forstå, er at alle er forskjellig og det som fungerer på noen, fungerer ikke på andre.
Du har valgt å være lovlydig?
Jeg for min del tror du har lært det, akkurat som mange andre.
Det at du er lovlydig kan like gjerne skyldes at foreldrene dine har gjort en god jobb, som at du er "genetisk lovlydig".

Du er klar over at når man ser at små barn lyver under kontrolerte forsøk, så tolker man dette som et tegn på inteligens?
Det at enkelte blir kriminelle er mye mer sammensatt enn det du er villig til å se.
Det er ikke så enkelt at alt som trengs er å identifisere det kriminell genet, for så å kunne kurere verden for kriminalitet.

Jeg synes ikke systemet slik det er i dag er på langt nær bra nok, jeg mener det kunne vært gjort masse innenfor kriminal omsorgen, som det å satse mye mer på rehabilitering og ikke bare middlertidig fjerning av et problem med fengselsstraff.
Sitat av methewall Vis innlegg
Så alt som ikke er "normalt" skal vi gjemme bort bak lås å slå?
Eller hva mener du er løsningen, fengsel, for det vet vi fungerer?
Det vi vet, er at fengsel i veldig mange tilfeller ikke fungerer, derfor må noe annet gjøres.



Har jeg sagt at man ikke skal få straff eller konsekvenser om man gjør noe galt?
Nei, det har jeg ikke sagt, men det jeg prøver å få deg til å forstå, er at alle er forskjellig og det som fungerer på noen, fungerer ikke på andre.
Du har valgt å være lovlydig?
Jeg for min del tror du har lært det, akkurat som mange andre.
Det at du er lovlydig kan like gjerne skyldes at foreldrene dine har gjort en god jobb, som at du er "genetisk lovlydig".

Du er klar over at når man ser at små barn lyver under kontrolerte forsøk, så tolker man dette som et tegn på inteligens?
Det at enkelte blir kriminelle er mye mer sammensatt enn det du er villig til å se.
Det er ikke så enkelt at alt som trengs er å identifisere det kriminell genet, for så å kunne kurere verden for kriminalitet.

Jeg synes ikke systemet slik det er i dag er på langt nær bra nok, jeg mener det kunne vært gjort masse innenfor kriminal omsorgen, som det å satse mye mer på rehabilitering og ikke bare middlertidig fjerning av et problem med fengselsstraff.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om ett spesifikt gen, og som du sier, så er problemet sammensatt. Deler av problemet skyldes genetikk, mens andre deler skyldes miljø. Jeg har heller ikke sagt at man kan kurere tungt kriminelle, ei heller at man skal luke dem bort ved fødselen.

Jeg ville aldri sagt at løgn er tegn på lav intelligens. Hva har det med denne saken å gjøre?

Hvordan kan man lære å bli lovlydig? Alle vet at vi har lover, og da blir det opp til enkeltmennesket å bestemme seg for å holde seg til dem eller ikke. Hvis moren din fortalte deg at du ikke skulle følge loven og du fulgte hennes råd, så ville det sannsynligvis endt opp med fengsel. Det burde vel være lærdom nok?

Jeg syns ikke det er straff når noen blir dømt for vold eller innbrudd, og så får leve livet som normalt videre, bare med innetider og en lenke rundt foten. Hvor er straffen i det? Det skal svi å bli straffet, og jeg har derfor vanskeligheter for å sympatisere med vanekriminille som velger et liv inn og ut av fengsel.
Vist du har sett på programmet "Hjernevask" så tar de opp de spm'ene du lurer på. Vist du ikke har sett d, så er det vel på NRK side siner, på webtv : )
knabba strengen til mamma i en alder av ni mnd, nå er jeg hardt ute på hasjkjøret og jeg kommer til å ende opp med å ta en overdose snart om jeg ikke kommeri fengsel! 60% er rusmisbrukere? er vel heller 60% som er hasjrøykere og de 40% resterende tyngre avhengige? kanskje tilogmed 70/30