Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 12845
Jeg er litt interresert i det psykiske i dette.
Hvordan føler du deg i det du går å tar opp dette med en som står på tomgang?
Håper du kan ta deg tid til å beskrive hva du føler når du gjør sånne ting, fra du ser synderen til du går derfra...
Sitat av f00b Vis innlegg
Joda, holdninger og engasjement er viktig - men jeg mener det er feil fremgangsmåte å gå rundt å oppføre seg som bedrevitere (og i mange tilfeller som bedre mennesker). Jeg tror dette virker imot sin hensikt.

Jeg synes heller at folk som ønsker å gjøre noe for miljøet uten å vie livet sitt til det skal gå frem som gode eksempler, istedenfor å banke på ruta til folk som har bilen på tomgang. Bare det å lage en tråd hvor man foreslår å straffe folk som har bilen på tomgang, er i mine øyne ekstremt ureflektert og idiotisk.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal man ikke gå rundt med nesa i været og tro man er bedre enn andre. Men så må det være en grense et sted. Det må være lov til å fortelle andre om det man tror på. Det kalles utringsfrihet, og om en person vil si til en annen at han mener det han gjør er uriktig, ja så må han få lov til det. En risiko ved det er jo den knyttneven som flyr ut av bilvinduet og treffer en pent i tenna, men da er man klar over risikoen, og må få lov til å ta den...

Det er viktig å være et godt eksempel, men en narkoman kan fortelle en skoleklasse at man ikke må drive med narkotika selv om han ikke har klart å komme seg av kjøret enda...
Håpløst at man skal leke så utrolig engasjert ang miljøet, det er statslederne som må ordne det her..
Sitat av Njord Vis innlegg
Håpløst at man skal leke så utrolig engasjert ang miljøet, det er statslederne som må ordne det her..
Vis hele sitatet...
Håpløst at man ikke tror grasrotengasjement nytter... Hvordan skal man få statsledere som ordner opp hvis ikke man har et engasjement blant befolkningen? Enten så må folket si til statslederne at de må ordne opp, eller så må vi få statsledere som sitter med engasjementet og som har fått det ved at de kom fra grasrota!

Ellers er jeg forsåvidt enig med deg. Det er statslederne som må ordne opp...
Trådstarter
De har aldri noe bedre å gjøre, de kan like gjerne slå ned på det som en kar som røyker en joint. Gi en tomgangskjøring advarsel her og der, skrem litt bilister med ordentlig miljø-propaganda, så ha de jo faktisk tatt et skritt i riktig retning.
Sist endret av Aceface; 28. mars 2010 kl. 11:43.
Trådstarter
Sitat av Jellow Vis innlegg
Håpløst at man ikke tror grasrotengasjement nytter... Hvordan skal man få statsledere som ordner opp hvis ikke man har et engasjement blant befolkningen? Enten så må folket si til statslederne at de må ordne opp, eller så må vi få statsledere som sitter med engasjementet og som har fått det ved at de kom fra grasrota!

Ellers er jeg forsåvidt enig med deg. Det er statslederne som må ordne opp...
Vis hele sitatet...
Godt poeng, demokrati eksisterer fordi man skal kunne bli hørt. Hvordan skal de kunne høre om ingen sier noe?
Tenk heller på bilkøer og den slags da! Det er jo sinnsykt!
Å irritere seg over at folk har bilen sin på tomgang for lenge må jeg si i mitt syn er rett og slett latterlig! Er som å bli irritert på bønder for at de har kyr som fiser.
Sitat av Yoppl Vis innlegg
Å irritere seg over at folk har bilen sin på tomgang for lenge må jeg si i mitt syn er rett og slett latterlig! Er som å bli irritert på bønder for at de har kyr som fiser.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg må være et av de tåpeligste argumentene jeg har lest i dag... Kyr fiser fordi de må. Biler som går på tomgang må ikke gå på tomgang. Vesentlig forskjell! Selvfølgelig vil det kanskje forurense mindre å la den gå enn å stoppe og starte motoren hele tiden, men det får da være en grense.

Når man sitter i bilen sin utenfor bensinstasjonen og snakker med kompisene sine gjennom ruta er det da vitterlig ingen grunn i det hele tatt for å ha på motoren.

Men for all del. Legg ned all kjøttproduksjon i verden, og det ville gjort en mye større nytte enn å kutte ned på tomgangskjøringa i Norge...
Sitat av DataSnook Vis innlegg

Jeg banka på vinduet i bilen ved siden av, fordi jeg hadde vært inne og handla i 5-10 minutter, og bilen sto på da jeg gikk inn i butikken. Da jeg kom ut igjen tenkte jeg; sånt her har jeg faktisk rett til å si fra om.

Så jeg banka på bilvinduet; han rullet det ned, og jeg sa; tomgangskjøring ekke no særlig. Han så på meg rart, og sa; artig. Jeg svarte med å si; jaja, jeg bare sier fra jeg as. Så kjørte jeg..
Vis hele sitatet...

Det du sier avslutningsvis her summerer i utgangspunktet opp hvor hyklerisk du faktisk er;

Du banker på ruten og forteller at du ikke syntes det er noe kult at han kjører på tomgang. Hva hadde du forventet? At han uten å mukke bare skulle slå av motoren? Neppe. Så avslutter du det hele med å informere sjåføren om at du bare informerte, og gav faen i resultatet.

Med andre ord: du ønsker bare å vise folk hvor flink du er som har forstått alt dette med miljøbevissthet (noe du absolutt ikke har, tomgangskjøring forurenser mindre enn å måtte slå av/på bilen hvert femte minutt), mens du driter 100-0 i utfallet så lenge du føler deg bra med deg selv. Hyklerisk og på grensen til latterlig, spør du meg.

Sitat av DataSnook Vis innlegg
Om du tror at det hjelper å IKKE si fra om man ting man mener, så har du ikke kommet noe som helst sted i livet.

Når det gjelder min egen historie, og din lille lunte, så kan det ikke sammenlignes. At du har et problem i forhold til at folk har egne meninger som ikke samsvarer med dine, er ikke mitt problem.
Vis hele sitatet...
Da har jeg et spørsmål til deg som jeg har lurt på lenge. Du skjønner, jeg har en greie for folk som går i grønne bukser. Grønne bukser ser helt jævlig ut spør du meg, og det forstyrrer både mitt og sikkert andres ellers så behagelige øyensyn. Mener du da (siden jeg har kommet forholdsvis langt i livet) at jeg bør gå bort til samtlige med grønne bukser og fortelle de hvor sykt stygg jeg syntes de buksene er, og at de burde ta de av seg?
Sitat av minigolf Vis innlegg
Det du sier avslutningsvis her summerer i utgangspunktet opp hvor hyklerisk du faktisk er;

Du banker på ruten og forteller at du ikke syntes det er noe kult at han kjører på tomgang. Hva hadde du forventet? At han uten å mukke bare skulle slå av motoren? Neppe. Så avslutter du det hele med å informere sjåføren om at du bare informerte, og gav faen i resultatet.

Med andre ord: du ønsker bare å vise folk hvor flink du er som har forstått alt dette med miljøbevissthet (noe du absolutt ikke har, tomgangskjøring forurenser mindre enn å måtte slå av/på bilen hvert femte minutt), mens du driter 100-0 i utfallet så lenge du føler deg bra med deg selv. Hyklerisk og på grensen til latterlig, spør du meg.



Da har jeg et spørsmål til deg som jeg har lurt på lenge. Du skjønner, jeg har en greie for folk som går i grønne bukser. Grønne bukser ser helt jævlig ut spør du meg, og det forstyrrer både mitt og sikkert andres ellers så behagelige øyensyn. Mener du da (siden jeg har kommet forholdsvis langt i livet) at jeg bør gå bort til samtlige med grønne bukser og fortelle de hvor sykt stygg jeg syntes de buksene er, og at de burde ta de av seg?
Vis hele sitatet...
1. Jeg tror han sto der lenger enn 5 minutter. Nå er ikke det poenget, men det gjør en forskjell. Og hva skulle han ellers ha gjort enn å informere? Revet opp døra, tatt nøkkelen og kjørt avgårde med den? Antagelig vil man føle seg bedre, men hva har det med saken å gjøre? Kanskje han som hadde bilen gående på tomgang vil tenke seg om en ekstra gang og skru av motoren når bilen skal stå en stund.

2. Sist jeg sjekket skadet ikke grønne bukser miljøet mer enn blå. Med andre ord, det gir ingen konsekvenser. Men vi har ytringsfrihet i Norge, og om du vil fortelle verden hvor mye du hater grønne bukser så må du da vitterlig få lov til det!
Jeg sitter ofte i bilen og venter på den treige søstra mi, gjerne i 20 minutter om gangen. Skrur jeg av motoren og det er 20 blå ute, blir det fort under frysepunktet inni bilen også. Men så må det sies, jeg skrur av motoren til jeg blir kald. Vet ikke om det er en akseptert løsning hos dere jeg, men..

Det er heller ikke spesielt motoverende å spare miljøet for en kilo CO2 i året, når 180 kullkraftverk rundt om i verden står for omtrent halvparten av utslippene.. Bygg atomkraft, sier jeg
Sitat av Jellow Vis innlegg
1. Jeg tror han sto der lenger enn 5 minutter. Nå er ikke det poenget, men det gjør en forskjell. Og hva skulle han ellers ha gjort enn å informere? Revet opp døra, tatt nøkkelen og kjørt avgårde med den? Antagelig vil man føle seg bedre, men hva har det med saken å gjøre? Kanskje han som hadde bilen gående på tomgang vil tenke seg om en ekstra gang og skru av motoren når bilen skal stå en stund.

2. Sist jeg sjekket skadet ikke grønne bukser miljøet mer enn blå. Med andre ord, det gir ingen konsekvenser. Men vi har ytringsfrihet i Norge, og om du vil fortelle verden hvor mye du hater grønne bukser så må du da vitterlig få lov til det!
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hva du skrev på punkt nr 2, så får du svar på punkt nr 1. Altså, det er like tåpelig.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Hvis du leser hva du skrev på punkt nr 2, så får du svar på punkt nr 1. Altså, det er like tåpelig.
Vis hele sitatet...
Men har man ikke like fult lov til å si ifra?
Sitat av Jellow Vis innlegg
Men har man ikke like fult lov til å si ifra?
Vis hele sitatet...
Da har du svaret i punkt nr2, like dumt.
Sist endret av eskil2k; 2. april 2010 kl. 00:49.
Sitat av Liberal Vis innlegg
En motor bruker veldig lite drivstoff på tomgang. I de fleste tilfeller er det snakk om 3-4 dl i timen, og litt ekstra hvis man bruker aircondition anlegg..
Vis hele sitatet...
Vist man tar ganske mange biler så blir det ganske masse drivstoff, lite er bedre en ingenting.

Det beste er vel at det blir en norme istedet for en lov. ingen kommer til å bli tatt for den loven, det er moralen og samvittigheten til folket som bestemmer.
Sitat av capidog Vis innlegg
Poenget er at du kan risikere å få mer trøbbel enn du hadde ønsket deg når du går og banker på bilvinduene til folk. Denne gangen traff du en kar som sa "artig". Neste gang banker du på feil vindu.

Så problemet mitt er vel heller ditt. Det er du som eventuelt får deg en smell. Ikke jeg.

Men for all del - du får bare fortsette ditt korstog mot tomgangskjøring. Men hvorfor stoppe der? Hvorfor banker du ikke på døren til folk som har dårlig isolasjon i huset sitt? Eller som holder avis? Eller som mottar uadressert reklame? osv.
Vis hele sitatet...
Poenget ditt er sikkert veldig fint; ikke plag andre. Men det er ikke noe hovedsaklig godt poeng, når jeg prøver å opprettholde ytringsfriheten.

Dessuten var det der et veldig kort referat fra hva som skjedde, at du drar dine konklusjoner fra det og skal prøve å provosere ved å overdrive mine innerste drømmer... Altså, for det første stigmatiserer du meg og mine handlinger, noe jeg selv kan kritisere deg for; for jeg syns dine tanker om å klare å utrette noe suger lavmål. Dine pessimistiske holdninger syns jeg heller du kan holde for deg sjæl !

Om du har lyst å holde på med en moralsk sarkastisk dør fra dør-informant jobb resten av livet om tomgangskjøring, så kan du gjerne gjøre det. Om du syns at folk burde isolere, og er så loka at du kan gå fra dør til dør og informere; værsågod.

Personlig hater jeg dørselgere, så det hadde vært helt på trynet empatisk sett å plage andre ved å være det selv.

Men at jeg sa fra; hva var galt i det egentlig? Jeg bare lurer... Er du en sånn som dreper folk fordi de sier fra; hei, det her er offentlig, ikke stå og piss i oppgangen!


Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Jeg er litt interresert i det psykiske i dette.
Hvordan føler du deg i det du går å tar opp dette med en som står på tomgang?
Håper du kan ta deg tid til å beskrive hva du føler når du gjør sånne ting, fra du ser synderen til du går derfra...
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig føler jeg meg jævlig flau over å måtte gå bort til et voksent menneske og si fra om noe sånt, også i forhold til det at mange på forumet ser på det som en dum handling...

The story:
" Jeg så ham. Det var en mann. Han hadde bilen på... En BMW. OMG!

Jeg handlet inne på butikken. Det tok sin tid å fylle vogna. Da jeg kom ut, var BMW'en fortsatt på. Bilen sto ved siden av min bil på parkeringsplassen. Jeg tenkte; motoren har vært på lenge. Jeg så på ham.. Jeg lurte på om jeg skulle si noe. Jeg tenkte; hvorfor ikke? Følelsen av å leke veldig smart kom frem da man banket på bilvinduet... Men bortsett fra det, så syns jeg egentlig det var helt greit å si fra, det er jo bare for å påpeke at andre kan legge merke til sånne ting. "

Sitat av minigolf Vis innlegg
Hva hadde du forventet? At han uten å mukke bare skulle slå av motoren? Neppe. Så avslutter du det hele med å informere sjåføren om at du bare informerte, og gav faen i resultatet.
Vis hele sitatet...
Jeg sa bare at jeg sa fra, hvem er du til å klage? Det sier mer om dine hykler-evner enn mine

Sitat av minigolf Vis innlegg
Med andre ord: du ønsker bare å vise folk hvor flink du er som har forstått alt dette med miljøbevissthet (noe du absolutt ikke har, tomgangskjøring forurenser mindre enn å måtte slå av/på bilen hvert femte minutt), mens du driter 100-0 i utfallet så lenge du føler deg bra med deg selv. Hyklerisk og på grensen til latterlig, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Hele tråden var laget før jeg faktisk fikk vite at unødvendig tomgangskjøring var ulovlig, så når jeg blir et vitne til noe sånt, og lurer på om jeg har rett til å si fra, så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være latterlig.


Det med grønne bukser blir jo i det hele tatt latterlig, da det er sånn at folk får lov til å bruke hvilken farge de vil på buksa. Ikke engang et hint til miljørelatert samtale, jeg vet ikke engang hva du prøver å oppnå med innlegget. Å hykle?

Sitat av minigolf Vis innlegg
Da har jeg et spørsmål til deg som jeg har lurt på lenge. Du skjønner, jeg har en greie for folk som går i grønne bukser. Grønne bukser ser helt jævlig ut spør du meg, og det forstyrrer både mitt og sikkert andres ellers så behagelige øyensyn. Mener du da (siden jeg har kommet forholdsvis langt i livet) at jeg bør gå bort til samtlige med grønne bukser og fortelle de hvor sykt stygg jeg syntes de buksene er, og at de burde ta de av seg?
Vis hele sitatet...
Dette er veldig off-topic, til å starte med. Men du spør meg personlig, så jeg skal prøve å utforme et humant svar til deg. Om du har veldig lyst å si til folk med grønne bukser at de er stygge, har du lov til å si det til hvem du vil. Derimot er det en norm å ikke gå rundt og plage andre for hva de kler seg i, men i samme slengen hadde det vært morsomt om du gikk rundt på gata og oppfordret folk til å strippe bare pga stygge bukser. Enkelt og greit; ditt valg
Sist endret av Aceface; 2. april 2010 kl. 13:29.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
...Men det er ikke noe hovedsaklig godt poeng, når jeg prøver å opprettholde ytringsfriheten.
...
Vis hele sitatet...
Ytringsfriheten handler ikke om å banke på bilvinduer og konfrontere enkeltindivider. Det er vel kanskje her du har tatt feil i utgangspunktet?

Til resten av innlegget ditt vil jeg bare si at det sjeldent lønner seg å debattere i ruset tilstand.

Lykke til videre med korstoget ditt.
Her i Trondheim så ville det vært umulig å innført et forbud mot tomgangskjøring! Våre kjære, "smarte", politikere vettu.. Hvor skal man begynne?! Det starta med at vi hadde to felt inn til sentrum, dette ble så endret til 2+ (Man måtte være 2 eller flere i bilen, for å få kjøre i det ene feltet!). For så å ha fjerna 2+ og laga et rent kollektivfelt, kun for buss, taxi, politi/ambulanse/brann (Kun i nød/utrykking!)

Dette har ført til en massiv tomgangskjøring igjenom Trondheim sentrum! Hvorfor ? Ja hvem vet ...
Hadde det da blitt innført et forbud mot tomgangskjøring, ville vi hatt store problemer her i Trondheim..


Tråbiler hadde vel blitt det neste.
Sitat av capidog Vis innlegg
Ytringsfriheten handler ikke om å banke på bilvinduer og konfrontere enkeltindivider. Det er vel kanskje her du har tatt feil i utgangspunktet?

Til resten av innlegget ditt vil jeg bare si at det sjeldent lønner seg å debattere i ruset tilstand.

Lykke til videre med korstoget ditt.
Vis hele sitatet...
For det første; det er lov å si fra.

For det andre; dette er ikke noe korstog.

For det tredje; jeg vakke rusa da jeg skrev det.

Lykke til med pessimismen din og din egen tro om at man skal la sine egne tanker forråtne.

Jeg er egentlig enig med apeloffen om at det ens eget ansvar, og at det egentlig burde falle under kategorien norm.
Hvis vi skal tenke slik, da synes jeg det burde bli ulåvelig å kjøre bensin bil, hvis man har mulighet til å kjøre el-bil.
Personelig kommer jeg aldri til å bry meg om miljøet, ingen måte det kan ramme meg noe serlig på uansett, mmmmmm egoisme.
Jeg syns egentlig at veiene burde være bredere, sånn at køene slipper å stå stille på morgenen. Si meg, har staten noen løsning på de ekstreme forurensninger som forårsakes av tomgangskjøringen når alle skal på jobb samtidig på morran?

Det blir svart snø ved veiene, jeg blir lei meg. :P
Sitat av eskil2k Vis innlegg
ULOVLIG: Å la bilen gå på tomgang unødvendig kan nå bli straffet med bøter og politianmeldelse.

Mennesker er forskjellig, noen gir faen og noen skrur av.

Men såklart, kunne vært bedre regler på det, men alle glemmer seg engang i blant, burde dem da blitt straffet? Det synes ikke jeg.
Vis hele sitatet...
har egentli ingen ting med glemming å gjøre.. når man bryter en regel hjelper det ikke å si "oi.. jeg glemte meg!"

Det er som med lekser..! Det hjelper ikke å si at man glemmer å gjøre lekser og så tro at du slipper å få anmerkning!
Sitat av CheGuevaraH Vis innlegg
har egentli ingen ting med glemming å gjøre.. når man bryter en regel hjelper det ikke å si "oi.. jeg glemte meg!"

Det er som med lekser..! Det hjelper ikke å si at man glemmer å gjøre lekser og så tro at du slipper å få anmerkning!
Vis hele sitatet...
Det er 2-3 millioner bilkjørere i Norge og ha bilen på tomgang er ikke ulovlig, men derimot og ha den unødvendig på tomgang er det. Det forurenser faktisk mere og slå av og på motoren enn å la den stå på tomgang over kort tid, hvis du ikke visste det. Uansett, å la bilene stå på tomgang "litt" for lenge, har så minimal forurensing at det er skummelt. Skal folk da få økonomiske bekostninger pga noe som har så minimal betydning? Det er det samme som og si at du får bot for vær gang du glemmer en lekse, hvorfor skal du få en bot for noe som forsåvidt er din egen feil og har minimal betydning for andre? hmm...
Sist endret av eskil2k; 9. april 2010 kl. 01:28.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det er 2-3 millioner bilkjørere i Norge og ha bilen på tomgang er ikke ulovlig, men derimot og ha den unødvendig på tomgang er det. Det forurenser faktisk mere og slå av og på motoren enn å la den stå på tomgang over kort tid, hvis du ikke visste det. Uansett, å la bilene stå på tomgang "litt" for lenge, har så minimal forurensing at det er skummelt. Skal folk da få økonomiske bekostninger pga noe som har så minimal betydning? Det er det samme som og si at du får bot for vær gang du glemmer en lekse, hvorfor skal du få en bot for noe som forsåvidt er din egen feil og har minimal betydning for andre? hmm...
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å hevde at å kjøpe en billigere type ketchup ikke gagner noen, inkludert deg selv - nettopp fordi du bare taper et par kroner, som i seg selv ikke er så veldig mye. Men om du sparer småpenger til stadighet, og over lengre tid - vil du se at budsjettet plutselig ser mye penere ut. På samme måte gjelder forurensning, om veldig mange kutter utslippene, om enn bare «litt» - vil det kunne ha en effekt satt opp i mot en større sammenheng.

Jeg sier ikke at tomgangskjøring nødvendigvis er spesielt skadelig for samfunnet som sådan - men med din retorikk, og i følge din egenkonstruerte «logikk», vil praktisk talt ingenting hjelpe. Én bilist vil aldri kunne gjøre vesentlig skade på samfunnet hva gjelder forurensning, på samme måte som én ku aldri vil kunne fise så mye at osonlaget går til helvete.

Jeg vet at trådstarter bommet ganske bra på tema mtp. hvor mye det er å spare på tomgangskjøring, for ikke å glemme slitasje på biler ved hyppig av/på-skruing, men tanken er god den - og at såppass mange velger å ikke bry seg - fordi én person ikke er nok til å utgjøre en forskjell - er tanken som en dag kommer til å felle oss.