Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1996
Hei!

Jeg har et stort problem. Laptopen min vil ikke starte. Jeg har vista på den, og når jeg starter den opp så fortsetter windows boot skjermen å loade og loade i det uendlige. Det skjer ingen ting. Den loading baren bare sier at den loader, men ingen ting skjer. Har latt den stå på i flere timer uten at det hjelper. Jeg har
også prøvd windows startup repair, uten hell.

Jeg har masse viktige dokumenter på laptopen som jeg ikke kan miste. Derfor lurte jeg på om det er noen måte å redde disse filene på, før jeg reinstalerer vista? Har hørt noe om at jeg kan bruke Ubuntu til å hente ut disse filene og lagre det på en ekstern hd? Isåfall kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette? eller finnes det en annen måte?

Takk for svar!
Safe mode ?
kan du utdype det? hva skal jeg gjøre i safe mode?
Trykk på F8 før bootscreen kommer opp.

Hjelper ikke dette så laster du ned Ubuntu Live-CD fra http://ubuntu.com og brenner den ut for så å boote opp fra denne. Trykk F2/F8/F12 når pcen din kommer opp så velger du DVD-/CDROM som oppstartsmedie.
Safe mode å kopier ut filene du trenger..
safe mode fungerer heller ikke...

har jeg tilgang til filene mine som ligger på vista, hvis jeg kjører ubuntu?
Ja, du vil ha tilgang til filene dine i Ubuntu. Dei ligg på harddisken på same plass som i windows =)

Kan ikkje huske nøyaktig korleis live-ubuntu ser ut, men det kan hende du må inn på systemovervaking og sjå gjennom lagringseiningane dine for å finne disken.
prøvd å nappe ut alt av strøm? ( batteri, lader)
Bare husk at hvis du plugger i en ekstern disk for å hente ut filene dine, må disken (eller en partisjon av den disken), være et filsystem som begge støtter, dvs. FAT32. Linux Live CD'er kan lese fra, men ikke skrive til NTFS.