Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2424
Hvis jeg kjøper en engelsk laptop, kan det da være mulig å gjøre tastaturet norsk med en innstilling på PCen? Slik at jeg får æ/ø/å tilgjengelig som på vanlig norskt tastatur?

Isåfall er det vel ikkeno negativt for meg å kjøpe en laptop i England..?
Ja, men knappelayouten vil være anderledes, noe som til tider kan være rimelig frustrerende.
Ellers er det jo ikke verre enn å kjøpe et tastatur med norsk layout fra produsenten.
What Goophy said.

Problemet med laptop-tastatur er at de gjerne er dyre - det kostet en tusings for en acer-laptop. Løsningen min ville vært å skrape vekk bokstavene fra tastene (som er ulike), og lære seg hva som er hva ved behov.
Altså nå ser jeg ganske lite på tastaturet når jeg skriver, men hvis de norske bokstavene vil være på samme plass som om det var et norskt tastatur i utgangspunktet er det ikkeno stress. Men er det slik?
Yeah, akkurat slik. Det blir som å ha et vanlig norskt tastatur, bare at skriften på tastaturet står på feil sted.
Praetox, hvor i huleste har du kjøpt fra da?
De koster rundt 300-350,-, dyreste Acer-tastaturet er til den 20"-greia og koster 520,-.

Tastene er ikke alltid på samme plass som med norsk layout, nei.

Hva slags PC tenkte du på?
Det var en PC jeg hadde for rundt 4 år siden, husker ikke navnet på den. Det billigste som var mulig å oppdrive var et til 1000, noen var til og med oppe i 1500.

Kan forresten legge til at jeg aldri har sett et tastatur hvor selve tastene er arrangert på en annen måte. Jeg tenker ikke på skriften på tastene. Godt mulig det finnes thou, da jeg ikke har sett samtlige maskiner. :P
Aha, sånt har falt voldsomt i pris de siste årene. Før var alt som hadde med laptop å gjøre horribelt dyrt.

Engelsk layout har entertast på størrelse med shift-tasten, over den igjen er det to taster som tilsvarer de norske 'æ' og 'å', uvant å måtte trykke der oppe istedetfor ved siden av 'ø'.
Sist endret av Goophy; 29. november 2007 kl. 01:58.
hvis du passer på at det er et QWERTY-standard tastatur, så vil alle knappene være der. t.o.m ÆØÅ, men det vil ikke være ÆØÅ på knappene, men funker på samme måte om du stiller PCen til Norsk skrivemetode.
Sitat av Clr
hvis du passer på at det er et QWERTY-standard tastatur, så vil alle knappene være der. t.o.m ÆØÅ, men det vil ikke være ÆØÅ på knappene, men funker på samme måte om du stiller PCen til Norsk skrivemetode.
Vis hele sitatet...
Så du mener at et Dvorak-tastatur ikke vil fungere? Hehe...

Tastaturet vil så klart fungere, og om du vet hvor alle knappene er vil du ike oppleve noen store problemer. Det vil så klart være noen små forskjeller, men ikke drastiske...