Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 789
Forsøker å installere Ubuntu, da jeg virkelig har lyst til å kvitte meg med windows. Jeg har derimot fått et lite problem, og det er at PCen krasjer på random når jeg forsøker å boote. Forskjellige steder den har krasjet:

1. Laster hardware drivers
2. Setter system clock for andre gang
3. Svart skjerm etter loading-skjermen
4. Når jeg endelig får klikka på installer (etter å ha satt opp partisjoner osv)
Jeg kommer til punkt 4 omtrent 1/20 av gangene jeg prøver.

Jeg har en 64bit prosessor, derfor har jeg også lastet ned 64bit releasen. CDen er testet, det er ingen feil på den. Hva kan problemet være?
Jeg byttet til Ubuntu en stund siden, og har ikke angret enda. Veldig greit å komme vekk fra Microsoft og Bill Gates lommebok. Utseendet med Compiz-Fusion knuser Vista samtidig som batteritiden er merkbart bedre.

Jeg har ikke 64bits prosessor så kan nok ikke hjelpe deg med det. Men jeg har hørt og lest om mange andre som bruker 32bit versjonen av Ubuntu selv om de har 64bits prosessor, rett og slett fordi det er enklere å sette opp og ytelsesforskjellen skal være minimal. Det er også en del problemer med noen programmer som bare finnes for 32bit versjonen av Ubuntu, blant annet Flash. Det skal også være lettere å finne riktige drivere, noe som kan være en del av problemene du opplever med installasjonen din.

Jeg foreslår at du prøver med 32bitsversjonen av Ubuntu i stedet. Så får du komme tilbake hvis det fortsetter, eller det er noe annet du ikke får til.
Sitat av je4s
....samtidig som batteritiden er merkbart bedre.
Vis hele sitatet...
eeeeh, vil krangle litt på den... jeg har ca. 40min lenger batteri med xp enn med linux.
kan være noe skada med laptop'en min. :P
Nå mente jeg fra Vista til Ubuntu. Med xp har jeg ganske lik batteritid som med Ubuntu. Ubuntu har også fått en funksjon som skrur ned prosessorhastigheten når man ikke trenger full styrke akkurat som jeg tidligere brukte på xp. Men nå er pcen min over to år gammel, så forskjellen blir ikke så stor for min del. Kanskje 5-10 minutter.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du prøver 32bit releasen og ser om det samme skjer hadde det vært interessant.

64bit er stort sett bortkastet uansett :-)
Praetox's Avatar
Trådstarter
Holder på å laste ned 32bit versjonen as we speak, men har ikke blanke CDer her. Brenner og installerer når jeg kommer hjem. ^^
Praetox's Avatar
Trådstarter
Ser ingen edit-knapp noe sted, så poster en ny melding.

Har nettopp starta fra 32bit-plate, og den funket - sånn noenlunde. Den krasjer ikke på de samme stedene som 64bit-plata hverfall. Denne krasjet en gang helt på slutten, rett etter at den viste [OK] på en melding som ikke stod på skjermen (wtf?), og en del etter at "den hvite teksten" hadde blitt ferdig.

Jeg rakk å fullføre hele installasjonen en gang, men om jeg nå forsøker å boote fra HDD møtes jeg av en svart skjerm etter at loading-skjermen har forsvunnet. Om jeg starter i recovery-mode, så stopper den helt etter at den viser "Loading needed files to boot" eller noe i den duren.

Er det bare meg, eller er linux mer ustabilt enn folk skal ha det til?
Dette høres VELDIG ut som en minnefeil. Kanskje du skulle huke tak i memtest86 og kjøre noen timers testing.

Jeg har funnet at i likhet med windows (9x/xp, har ikke testet så mye med vista) takler ikke linux minnefeil under installasjon av os (pussig det), men av en eller annen bisarr grunn klarer windows faktisk utrolig fint å kjøre på tross av minnefeil, når det først er kommet seg inn på systemet. Linux, næh, ikke fullt så godt.

En ting jeg lurer på... er maskinen på noen som helst måte overklokket? Det kan i så tilfelle forklare mye.
Praetox's Avatar
Trådstarter
Maskinen er ikke overklokket (såvidt jeg vet), så tror ikke det er grunnen. Jeg har merket noe "merkelig" oppførsel på maskinen tidligere - lukker programmer helt plutselig osv. Lar den kjøre minnetest over natta, så får vi se hva som skjer.
Praetox's Avatar
Trådstarter
Da har jeg kjørt igjennom en ram-test, tok omtrent en halvtime. Resultatet ble "0 errors". Hva annet kan det være?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kan være at ubuntu ikke støtter dine hardwarespecs, hadde selv endel problemer med 7.04 på min laptop, mens 6.?? fungerte helt perfekt.

Prøv gjerne en annen distro og\eller versjon.
Tror du skal la den stå på i litt lengre enn en halvtime. Jeg bruker å la slike tester stå på i minimum 24 timer.