Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1485
Har jeg lov til å tegne enkelt personer uten demmes samtykke?

Lurer siden jeg har tenkt å tegne en person som har vært litt ufin mot meg, min måte å ta hevn på. Tegner ikke akkurat fotorealistisk men enkelte kjenne deg vil jeg nok få med meg.

Moralsk riktig er det vel ikke, men det er ikke det hun har gjort mot meg heller.
Tror det kommer litt ann på hva du skal bruke det til, om du skal publisere det og bruke navn eller andre kjennetegn og i en veldig negativ kontekst så er det nok ikke helt innafor. Det er F.eks lov til å fotografere menesker i det offentlige rom i norge (så lenge det ikke er nakne barn på stranda og den slags) men du kan ikke publisere dette om identiteten til de portreterte komme frem på noe vis.
Bare ikke tegn Muhammed
Sist endret av Antimatter08; 12. januar 2018 kl. 17:09.
Vernet mot offentliggjøring av eget bilde etter åndsverkloven §45c er bedrensa foto og bestilte portrett.

En fornærmende tegning kan komme inn under sjikane- eller injuriebestemmelser, alt etter hva som formidles, om det er sant og hvor ufint det er å si det.
Men det er vel bare å nekte for at jeg har tegnet akkurat den personen?
Sitat av Flaskehals Vis innlegg
Men det er vel bare å nekte for at jeg har tegnet akkurat den personen?
Vis hele sitatet...
Faller ikke litt av poenget bort da? Det hørtes jo ut som om du ville tegne en bestemt person på grunn av noe vedkommende hadde gjort.
Jeg vil fraråde å gjøre noe slikt som å tegme en tegning av en person og henge ut vedkommende. Det kan slå tilbake på deg selv.
Det kommer jo også an på hva slags roller folk har.
En illustratør for en avis kan jo gå temmelig langt i å drite
ut offentlige personer, både for meninger,handlinger og utseende.
Vil tro mye av dette ville blitt sett på som sjikane om du/jeg hadde gjort det samme,
og til og med kanskje ville hatt grunnlag for å kunne politiannmeldes.