Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 733
Hører mye på mp3 via mobil eller mp3 spiller.
Stort sett ripper jeg i 320kbs men er det sånn at ved avspilling så
går det dobbelt så mye strøm som feks 160kbs??
Hadde jeg rippet i FLAC så holder vel batteriet enda dårligere?
Hva er så idieelt å rippe musikk i....best lyd vs batteritid......høyeste variable bitrate kanskje?
Med høyere bitrate får man også høyere filstørrelse og dermed mer prosessering for mp3-spilleren.
Batterilevetiden blir påvirket av hvor mye prosessering den må gjøre, så lav bitrate vil føre til mer batterilevetid.
Hvor mye er jeg ikke sikker på, kommer helt ann på hvor bra mp3-spilleren klarer å håndtere filer...
TCB
TCB's Avatar
Trådstarter
Ok takk for svar.
Da er vel kanskje å rippe i variable bitrate på høyeste kvalitet beste valget.....filene blir betydelig mindre enn hva 320kbs gir.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Beste valet er å rippe i lossless format, og deretter transkode det til det dingsen din støtter å dekomprimere i maskinvare, ettersom det vil gi minst straumbruk. Typisk er det MP3 og AAC som er HW-støtte for...
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Kjapp test på laptop: Dekomprimering av 320kbps bruker 13% mer batteri enn 128kbps. Valg av algoritmer (effektivitet/kvalitet per kbps) har overraskende lite å si, +/- 1% imellom total drittkvalitet og absolutt høyeste.

Husk at det eneste jeg testet var batteriforbruk av selve dekomprimeringen; det er langt flere ting som suger strøm ved avspilling av musikk på telefonen. Du vil neppe oppleve hele 13% forskjell.

Teknisk: Testet med en wav-fil (cdda) plassert i /dev/shm, nyeste lame fra ubuntu 12.04 repo.
Sist endret av tripflag; 15. april 2013 kl. 17:54.