Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2645
hei er intrisert i å høre med andre som har fått diagnosen om det høres ut som det er vits å sjekke seg for ADHD.

Alltid slitt med konsentrasjon, som gikk utover skole. Kunne få bra i de fleste fag men mattematikk var det karakter 2 uansett. Kunne lære det en dag så ikke huske en damn shit dagen etter spesielt når det gjaldt sette opp matestykker osv. Sånn normal praktisk matte kunne jeg få til.

-slapper aldri av, umulig å se en film f.eks. finner det behaglig å være fyllesyk f.eks for da kan det være jeg er i stand til å slappe av på sofaen men som regel ikke.

Konstant kaos i hode, glemte alltid ting på skolen bøker klær you name it.

Er ikke så glemsk lenger har vel lært meg opp. Men det er vel konsentrasjonen som er problemet for kan huske detaljer for 20 år siden liksom. Nå tenker jeg at nå legger jeg denne gjenstanden her, retter oppmerksomhet mot det så husker jeg hvor det ligger til et senere tidspunkt.

Men alikevell konstant kaos, problemer med ting som skal gjøres mange ganger på rad kan bli trøbbel med organisering osv. I arbeid. Alt går fint utad klarer meg fint i jobben.

Men jeg tenker ekstremt mye på detaljer om hvorfor ting er slik de er osv. Til jeg ikke skjønner en dritt.

Og ikke minst EKSTREMT svart hvitt menneske. Begynner jeg med noe er det all in som jeg skal bli profesjonell. Kan aldri gjøre litt av noe.

Av eller på konstant, veldig slitsomt.
Det være seg trening, hobbyer, dataspill osv.

Hatt litt ukritisk pengebruk mye sex med forskjellige partnere osv. Men det trenger vel ikke være unormalt i 20årene.

Lider nå av sterk angst, depersonalisering og depresjon.

Er sosialt oppegåande og bra forståelse for andre mennesker og sosialt "smart" viss det har noe å si.

Men siden jeg sliter med angst og dette har jeg blitt folkesky i tilegg og problemer med å se folk i øynene. Som om jeg har vert på fulla i 14 dager.

Rekner ikke med å få noe diagnose over nett eller noe sånn. Men det er vertfall noe alvorlig galt så tanker, og innspill hadde vert fint.

Er skrevet på mobil på jobb i desperasjon så sikkert rotete.

Går på remeron som ikke hjelper en dritt og sobril ved behov.

Er tidlig i 20årene, min mor fikk påvist adhd i voksen alder.

Takk på forhånd!
Sist endret av camaroz2886; 8. mars 2018 kl. 20:28.
Hei. Kan kjenne meg igjenn i 99% prosent av det du sier. Fikk selv diagnose adhd når jeg var 20. Jeg ville gått til lege og sagt det du skriver her, så han får henvist deg til psykolog. Men det er en ganske omfattende diagnotisering. Mye venting, mange psykologbesøk å lege sjekker.
Ja rekner ikke med det er en enkel prosess men det er vel bedre enn å ha det sånn så dette. At du kjenner deg igjen i 99% av det jeg skriver er jo ganske alarmerende vil jeg påstå. Takk for svar.
Høres veldig sånn ut. Det går bra, er bare å ta noen psykologtimer og en omfattende tredagerstest hos nevropsykolog. Lykke til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For min del så var det å få diagnosen og begynne på ritalin utrolig hjelpsomt. Jeg har hørt folk snakke mye negativt om ritalin, men for meg så funker det utrolig bra for hva den skal gjøre, jeg har motivasjon til å gjøre oppgaver som er vanlig og kan konsentrere meg å jobbe med ting som før var så å si umulig. Eller så greide jeg bare å jobbe/lese med noe administrativt/skolearbeid i 10-20 min før jeg enten ble for rastløs og ukomfortabel eller sovnet.
Det ble også lettere for meg å holde vanlige samtaler. Da dette ble for "kjedelig" før.

Det eneste problemet med det er at du blir motivert til å fortsette med det som du allerede holder på med. så hvis du skal gjøre noe viktig/nødvendig så pass på å start med det når du kjenner det begynner å virke.
Det gjorde også at jeg ikke prokrastinerte like mye, eller kjører fort og aggressivt i trafikken. Og jeg mistet mesteparten av interessen for spill, og fant ut at jeg spilte rett og slett fordi jeg kjedet meg og det holdt meg fokusert.
Jeg har også alltid vært den typen som analyserer veldig mye og blir utrolig dedikert til ting som interesserer meg til det punktet der det er nesten alt jeg tenker på.

Når du er sikker på at ADHD er problemet så er det også lettere å lære hva som er dine svake sider, hva du må passe på og hva som skal til for å forbedre det. Og det vil, som regel, ta mye tid å forandre vaner.
Det du beskriver høres ut som noe man kunne finne i en lærebok om ADHD. Det KAN skyldes at du akkurat har lest om emnet på nett selv og setter lupen på det som passer, og ubevisst overser det som ikke passer. Men med din mor i tillegg, så øker sannsynligheten mye.

Du bør få sjekket dette ut. Jeg vet alt om å bli behandlet for depresjon og angst når den underliggende årsaken er noe annet. Jeg fungerte ikke i livet, og fikk beskjed om at det var fordi jeg var alvorlig deprimert. Jeg fikk det ikke til å stemme. Jeg hadde det bra, kanskje til og med for bra i perioder, med fest og fanteri og ukritisk pengebruk. Når konsekvensene kom, for det gjorde de, enten det var manglende studieprogresjon eller namsmannen, så ble jeg selvsagt deprimert, men det var noe annet. Uansett, jeg trodde på dem og ble behandlet for depresjon, inkludert medisiner og elektrosjokk, i 20 år. Ingen bedring, selvsagt. For det var ikke der problemer lå. Ble til slutt diagnostisert med ADHD (uoppmerksom type) etter til slutt å ha lest meg fram til det selv, og mast meg om testing.

Ikke la noe slikt skje deg. Det ruinerer livet ditt. Bortkastede år. Få deg sjekket og begynn med medisiner om du blir diagnostisert. Funker medisinene godt er det bra, hvis ikke må du få hjelp til å leve med sykdommen (det siste skal strngt tatt også gjøres selv om du tar medisiner, men i praksis suger helsenorge akkurat der). Du er ung, og det er store muligheter for at dette går veldig bra om du får hjelp i tide.

Er det ikke ADHD så er det åpenbart noe annet. Ikke gi deg, ikke innfinn deg med årevis med medisiner som ikke virker. Be dem tenke på nytt, prøve noe annet.

Lykke til!
Trådstarter
66 4
Hei igjen, og takker for svar.

Ja jeg merker mer og mer det at jeg ikke er som alle andre. Jeg kan være helt idiot på selvklarte ting som alle tar for gitt. "Dum" på norsk.

Ivertfall når jeg tenker over disse tingene som plager meg hvilken rekkefølge jeg skal gjøre ting f.eks rutine arbeid som regel. Det går fint i praksis men jeg får det ikke til å stemme i hodet?

Ting går veldig fort i surr kan man si, viss jeg begynner å overanalysere ting. Og dette får meg til å føle meg enda dummere, viss jeg ikke forstår sånne selvsagte ting. Men det er vel ikke normalt å gå runt å tenke på sånne casual ting? Analysere ner til minste detalj?

Jeg får ALDRI fred i hodet. Dette kombinert med et ruinert selvbilde pga matematikk på skolen hvor folk har sakt jeg er dum osv. Jeg er min største fiende.

Men jeg er så veldig oppegående på mange andre ting også.

Bra sosialt hele livet, alltid komt lett i kontakt med mennesker god forståelse for sosialt samvær og har et godt sosialt nettverk.

Alltid blitt god i de tinga jeg interesser meg for.

Men det blir så ekstremt det er 0% eller 150%

Skulle jobbe overtid for første gang, da tok jeg liksågodt 100timer på 2 uker. Ellers ingenting.

Trener jeg er det bodybuilding 100% eller chips og data. Det er så ekstremt av eller på.

Og ikke for å nevne følelsene mine, de er helt ekstremt sterke enten vil jeg dø eller så er jeg så glad at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. En liten detalj kan trekke meg ned i gjørma, men skal like lite til for å få meg opp igjen.

Jeg merker jeg MÅ ha aktivitet i livet mitt viss jeg skal overleve. Hjernen visner uten fysisk aktivitet. Når jeg først får komt i gang med noe kan jeg jobbe i timesvis som en motor.

Skal jeg drikke drikker jeg enten 15øl eller så går jeg ikke ut.
Kan også kjenne bølger av energi av og til at jeg nesten må skrike eller springe for å få d vekk d bygger seg opp.

Men ja jeg må få taki hjelp. Jeg bare føler meg som den belastningen syns t.om synd på legen som må snakke me meg igjen.

Vet IKKE hvor jeg ville hen med dette her, men tankene måtte på trykk! Håper på svar

Mvh RainMan

Får til tider heller ikke med meg et kvekk av det folk sier, viss noen snakker i bakrunnen er det 100% umulig. Kan også finne på å fullføre andres setninger for jeg blir så ivrig.
Sist endret av camaroz2886; 23. mars 2018 kl. 04:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sier det samme som Sukkersyke her, kjenner meg igjen av 99% av det du sier.

Jeg er nå 24 og har akkurat blitt ferdig med utredning.
Har hatt sterke symptomer av ADHD, av de som er mindre synlige, som konsentrasjon og viljen/disiplinen til å holde på med noe jeg ikke interesserer meg for, vært totalt umulig for meg å holde på med skolearbeid mer enn 10 minutter for.eks. Men før nyere tid så var alltid dette "normalt" for min del. På den tid visste jeg relativt lite om ADHD i tillegg, men etter jeg visste litt mer om det kjente jeg meg mer og mer igjen i symptomer og slikt.
For min del så var det å bli utredet eller så var det over, hadde mistet håpet på at jeg kunne fullføre noe som helst når det kom til skole(fullførte ikke VGS når jeg var 18, så mangler noen fag der, og har sliti med å få tatt opp fag og fullført i senere tid)

Men nå som jeg ble ferdig med utredningen rett før jul, fikk jeg også åpenbart resept på ritalin, noe som forrandret alt for meg.
Endelig fikk jeg mulighet til å slappe av! Roe tankene og sitte med en ting lenger enn 10 minutter. Jeg forrandrer ikke interesser annenhver uke, kan sitte å løse problemstillinger uten å klikke helt om jeg ikke kommer fram til svaret kjapt, og jeg kjenner rett og slett jeg sitter med så mye fokus og konsentrasjon at jeg føler jeg kan lære meg hva som helst.

Nå vil jo ritalin ha litt forskjellig virkning fra person til person, men om det funker så deg så kan det være akkurat den hjelpen du trenger!
Så anbefaler deg sterkt å be legen din melde deg opp til en utredning hos psykolog! Har du 1 time i uken så vil det ta ca 2-3 mnd +- den tiden det vil ta å vente på resultater på evnt tester du må ta!

Lykke til!
Hei, tenker som andre her at det er verdt å gå til profesjonelle før man trekker en konklusjon om man har ad/hd eller ikke...det sagt.. så er det ofte (etter egen erfaring) at man ser på andre og seg selv og finner feilene med seg selv i forhold til de andre.
En enkel måte å definere ad/hd på er at man har et bredt syn og kan se ufokusert på hva som foregår. valget er jo om man mener det er positivt eller negativt.. jeg ser det som positivt, og for meg har det vært veldig nyttig for å forstå hvordan ting fungerer, om det er samfunnsmessig, sosialt, mekanisk eller hva som helst.. men det har vært mange problemer på veien, uten tvil..
for mange kan det være nødvendig og viktig å få medisinering, det må man bare prøve selv.. men for meg var ritalin forferdelig.. jeg fikk også diagnosen sent, da jeg var 18.. og jeg følte at jeg mista hvem jeg var.. jeg gikk fra en 2er til en 5er i historie, men bestemte meg for å ofre gode karakterer for ihvertfall å få være meg sjøl.. rotehue..
det er mange forventninger for hvordan man skal være i samfunnet, men faktisk så har det ikke noe å si..

man må ikke normaliseres.
For å få diagnosen er det vel kun to krav: Det må ha en betydelig negativ innvirkning for deg i livet (det beskriver du veldig godt) og det må ha vært slik siden barndommen, og du fyller jo begge kravene. Fra jeg gikk til legen til jeg tok min første Ritalin tok det vel ca 6 mnd, men det er det vel verdt.

Jeg har ikke tenkt til å fylle ut mer enn det de andre her sier, jeg vil bare gi deg tips om å være åpen med legen din angående virkningen og eventuelle bivirkninger av ritalinen. Bivirkningene mine (svetting, skjelving, hjertebank) forsvant delvis eller helt etter et par måneder. Husk at du har krav på skikkelig hjelp, så ikke ta deg til takke med at det hjelper deg bittelitt, behandlingen du får skal hjelpe deg inn i et vanlig liv. Personlig var jeg åpen om at medisinen hadde såpass store bivirkninger når den gikk ut av kroppen at jeg ikke fungerte normalt slik det var forventet av meg på det tidspunktet, og dermed fikk jeg medisin for å dekke ettermiddagen også.

Jeg kan med hånden på hjertet mitt med høy puls si at Ritalin forandret livet mitt til noe mye bedre. Har gått på det i et halvt år. Hvis ikke Ritalin fungerer for deg er det selvsagt andre medisiner man kan prøve ut. Vær åpen med legen/psykiater om medisinen funker for deg eller ikke.

Som ADD/ADHD pasient har du en tendens til å møte skepsis i samfunnet, jeg har selv møtt på folk som sier rett ut at diagnosen min er fake, at hvem som helst kan snakke på seg denne diagnosen. Folk sier ofte at "før i tiden fantes det ikke noe som het ADHD", men det betyr enten at omfattende dokumentasjon og forskning på hjernen, ADHD og medisiner gjort i vår tid er gal, eller så fikk bare folk ikke hjelp før i tiden. Jeg velger å tro på det første. Bare vær klar over dette så du ikke får deg en overraskelse. I dagens samfunn er det å snakke om mentale lidelser tabu uansett, selv om det blir mindre og mindre. Diagnoser gis ikke til folk for å ikke gidde å hjelpe de, de gis ikke til alle som sliter med å sitte stille på stolen for å medisinere samfunnet til å bli "rolige" eller "lydige". De gis slik at alle mennesker skal ha en mulighet til å få skikkelig hjelp, sette et navn på følelsene sine, og ikke tenke at de bare er dumme og ubrukelige.

ADHD er den psykologiske lidelsen som har høyest prosentandel med vellykket behandling i verden.

Lykke til!
Sist endret av slaskekladden; 23. mars 2018 kl. 12:44.
Sitat av eirikir Vis innlegg
En enkel måte å definere ad/hd på er at man har et bredt syn og kan se ufokusert på hva som foregår. valget er jo om man mener det er positivt eller negativt.. jeg ser det som positivt, og for meg har det vært veldig nyttig for å forstå hvordan ting fungerer, om det er samfunnsmessig, sosialt, mekanisk eller hva som helst.. men det har vært mange problemer på veien, uten tvil..
for mange kan det være nødvendig og viktig å få medisinering, det må man bare prøve selv.. men for meg var ritalin forferdelig.. jeg fikk også diagnosen sent, da jeg var 18.. og jeg følte at jeg mista hvem jeg var.. jeg gikk fra en 2er til en 5er i historie, men bestemte meg for å ofre gode karakterer for ihvertfall å få være meg sjøl.. rotehue..
det er mange forventninger for hvordan man skal være i samfunnet, men faktisk så har det ikke noe å si..

man må ikke normaliseres.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er bra at du har funnet en mestringsstrategi og jeg er 100% enig i at det problematisk at samfunnet har de forventningene de har til hva det er å være «normal». Det er blitt et ekstremt fokus på effektivitet og strømlinjeforming av arbeidslivet (8-16, prosedyrebasert) og de som ikke passer inn blir skviset ut. Isteden for å legge til rette for at også disse kan lykkes.

Men jeg er veldig uenig måten du beskriver ADHD på. Det er en sykdom. Du, jeg og alle andre ville hatt det bedre uten sykdommen enn med den. Det er ALDRI en styrke eller en fordel. At veldig mange med ADHD både har og får kjempegode liv er helt sikkert, men selv om de innser det eller ikke så har de fått sine muligheter innskrenket av sykdommen. Men som ellers i livet så er det en smart strategi og jobbe med det en har, og derfor lever mange med diagnosen like bra som alle andre.

ADHD er vesentlig mer alvorlig enn evnen til fokus. Det er en brist i hjernens eksekutive funksjon. Selve dirigenten er skadet. Den som hjelper deg å regulere følelsene dine, å motivere mot et langsiktig mål (og ikke bare kortsiktig tilfredstillelse), å planlegge oppgaver, å gjennomføre oppgaver, å avslutte arbeid selv om du har gått lei, og å styre oppmerksomheten mot det som skal til for å gjennomføre mål og oppgaver (og ikke bare mot det som gir umiddelbar tilfredstillelse) - alt det er skadet. I noe forskjellig grad fra person til person - i alle fall manifesterer det seg forskjellig. Mennesket er det eneste dyret som kan forestille seg et mål fram i tid ut over sekunder (muligens minitter for enkelte primater) - år fram i tid - og så påmegen hånd opprettholde motivasjonen slik at man gjør de rette tingene for å nå dette målet. Folk med ADHD har defekter i denne funksjonen og det skaper store problemer.
Hei! Jeg har ikke så voldsomt mye å tilføye, annet enn at jeg absolutt synes det er verdt å få svar på! Hadde nylig min første dag med utredning for ADHD, og selv om det tidvis er tungt og vondt, er det mye lettere enn sånn livet har vært til nå. Jeg trodde selv jeg bare var dum og lat, det er aldri noen god følelse. Samfunnet kan forøvrig ta seg en bolle, med riktig tilrettelegging hadde jeg fått til dette uten medisiner