Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2993
Anonym bruker
"Lysten Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sykehusinnkjøp styrer hvilke medikamenter som skal brukes i LAR, og har et eget anbudssystem på dette for å sikre best mulig pris. Som brukerorganisasjon har vi fulgt dette tett de siste årene, og gitt våre tilbakemeldinger.
Fra 1. november gjelder en ny avtale for medikamenter i LAR. Avtalen er først og fremst forbedret. Det er flere valg, flere medikamenter og til bedre priser.
Det kan hende at noen opplever at LAR ønsker at man bytter medikament og det kan gi bekymringer, men for de dette eventuelt vil gjelde så vil det nok i de aller fleste tilfeller oppleves som til det bedre. Tidligere var Buprenorfin fra Orifarm 1 valg.
Det store med dette er at LAR endelig får flere medikamenter. Utover buprenorfin og metadon i sine forskjellige varianter, kommer nå også langtidsvirkende morfin. Dette medikamentet heter Contalgin Uno og kommer i 90 mg- og 150 mg-kapsler.
Det vil trolig være slik at man må vise at man ikke profiterer godt nok på verken buprenorfin eller metadon før man får prøve det, men fra et brukerperspektiv er det en unødvendig rigiditet vi må følge med på.
Avtalen ser sånn ut:
Buprenorfin tabletter:
1. valg: Sandoz.
2. valg: Orifarm.
3. valg: Indivior, «Subutex»
Kombinasjonspreparatet (Buprenorfin og nalokson):
1. valg: Bunalict.
2. valg: Zubsolv. (Rask oppløsningstid)
«Subuxsone» fra Indivior utgår da de ikke leverte pris.
Metadon tabletter:
Abcur.
Finnes fra 5 mg til 40 mg.
Morfin tabletter:
1.valg: Contalgin Uno, 90 mg og 150 mg.
Metadon mixtur:
1. valg: Nordic Drugs
2. valg: Den norske Eterfabrikk
Levometadon mixtur:
Levopidon, DNE
Buprenorfin depotinjeksjon:
Buvidal, 1 uke og 1 mnd injeksjon, Camurus

Også kommer et nytt buprenorfin implantat (Virketid 6 mnd) Sixmo
Anonym bruker
"Lysten Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Alle som går på metadon og vil over til morfin burde nå derfor få dette veldig enkelt, og folk på subutex vil enklere få morfin om ønsket, om denne rekkefølgen ikke bare er helt tilfeldig.

Metadon mikstur burde gått av markedet. Norge bruker 30 millioner EKSTRA på metadon, altså 60millioner, når dem kunne gitt tabeletter som ville kostet under 30 million i året.

Eneste jeg uroer meg for er denne Contalgin, vi som står på morfin i form av dolcontin vil nok ønske å forsette med dette mest sannsynlig, jeg vil ikke ta 24t morfin da jeg liker å ta to ganger om dagen.
Ja det lukter litt nye tider hos LAR. Jeg skal ta opp morfin spørsmålet igjen nå.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er jo fantastisk. Har oppstart hos LAR om noen få uker. Takk for info!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alle som går på metadon og vil over til morfin burde nå derfor få dette veldig enkelt, og folk på subutex vil enklere få morfin om ønsket, om denne rekkefølgen ikke bare er helt tilfeldig.

Metadon mikstur burde gått av markedet. Norge bruker 30 millioner EKSTRA på metadon, altså 60millioner, når dem kunne gitt tabeletter som ville kostet under 30 million i året.

Eneste jeg uroer meg for er denne Contalgin, vi som står på morfin i form av dolcontin vil nok ønske å forsette med dette mest sannsynlig, jeg vil ikke ta 24t morfin da jeg liker å ta to ganger om dagen.
Vis hele sitatet...
Står selv på Contalgin nå, 1200mg daglig, og kan bekrefte at det ikke er en så hipp-hurra medisin som mange skal ha det til. Jeg har funnet en middelvei som funker sånn nogenlunde, og det er å dele opp doseringen (4x150mg morgen) og 4 x 150 mg ettermiddag/kveld. Synes smertelindringen er så som så og som substitusjonsmedisin så gjør det nada med rus-sug, heller det motsatte....man føler seg typ "normal" i den grad man føler seg normal noen fnanf,,,, Denne "middelveien" som jeg nevner over og som funker OK-ish kan dog bare utføres de dagene man ikke har overvåket inntak. Selv har jeg overvåket inntak da jeg hender meds hver 14. dag for 2 uker i slengen. "pynte på" med litt minus eller oxy de dagene det virkelig trengs. Noen erfaringer rundt dette??
Har ofte tenkt tanken at det kanskje bare hadde vært bedre å dele ut heroin til heroinmisbrukere. Så kan de stå på det til livet har stabilisert seg litt. Når de har fått krefter til det og er klar kunne de fått hjelp til avrusing og langtiddbehandling. Alternativer som Ibogain bør også innføres og en mer holistisk tilnærming bør innføres. I dag blir man bare cashcow for legemiddelindustrien og evig klient i ett rigid system. Kom meg heldigvis ut av LAR etter nesten 20 år. Var ikke ett liv. Angrer bittert på hele greia.
Hvor ble det av bokstaven R i LAR egentlig?
Anonym bruker
"Lysten Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Hvor ble det av bokstaven R i LAR egentlig?
Vis hele sitatet...
Får jo enormt med rehabilitering gjennom konstante mistanker, endringer, kjeft og annen avstraffelse. Nei, LAR må totalt endres. Det er nesten helt ubrukelig per dags dato.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Får jo enormt med rehabilitering gjennom konstante mistanker, endringer, kjeft og annen avstraffelse. Nei, LAR må totalt endres. Det er nesten helt ubrukelig per dags dato.
Vis hele sitatet...
Er ikke målet med rehabilitering å bli rusfri?
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Er ikke målet med rehabilitering å bli rusfri?
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg har fått beskjed om. Bare at R er er byttet ut med S (stabilisering). Har det jævli greit med LAR henter hver 14 dag,
Og fyrer en godsak med LAR sin velisignelse.
Statistikken sier det er de utskrevne medikamentene brukerne overdoserer på og som har døden til følge vs de illegale stoffene fra gata..

Jeg tror ikke dette varer så lenge desverre..
Sist endret av random125651; 24. januar 2024 kl. 18:56.
Jeg vet LAR har rehabilitert mange, meg selv inkludert. Rett før milleniet var det en heroin epidemi på Østlandet. Ressurssterke unge mennesker som forvitret i løpet av kort tid. Folk daua som fluer. Miljøet var stor, hardt og spredde seg. Så kom Subutex og metadon. Etter mye om og men og langt etter andre vi sammenligner oss med. Nå kan vi telle de faste heroinmisbrukerne på to tre hender i en middels by på Østlandet. Mange har fått livet tilbake. Ingenting er vel perfekt. Men jeg vet om mange som har livet å takke LAR.
Det burde kanskje hete LAS som i lege assistert stabilisering om målet med oppfølgningen hos fastlege ikke er rehabilitering..

Jeg vil påstå at målet med en hver rehabilitering bør være å bli rusfri/avholds.
Først da gir ordet rehabilitert mening.
Så et gammelt ødelagt hus som er pusset opp og gjort beboelig er ikke rehabilitert fordi det ikke er et slott? Re-habil-iter.
Tilbake på det habile. Habil=dugelig.
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Så et gammelt ødelagt hus som er pusset opp og gjort beboelig er ikke rehabilitert fordi det ikke er et slott? Re-habil-iter.
Tilbake på det habile. Habil=dugelig.
Vis hele sitatet...

Absurd sammenligning, ser hva du mener..

Funksjonsevnen får diktere graden av rehabiliteringen, målet burde uansett være rusfrihet ved gradvis nedtrapping og ikke vedlikehold av en avhengighet på fellesskapets bekostning..

Det er ikke riktig at et selvforsynt sykdomsbilde i form av avhengighet skal behandles annerledes i det offentlige velferds systemet enn hva eksempelvis et seksuelt missbrukt barn med kompleks PTSD diagnose skal møte..

Se bare aap aksjonen, syke mennesker som til sammenligning ikke har en selvforskyldt sykdomshistorie, blir gående gjerne i 10-15 år i påvente av uføre søknad.
For ikke glemme aktivitetsplikt som tiltak i vernet bedrift, såkalt arbeidsutprøving tross at nav selv sammen med fastlege har vurdert deres arbeidsevne som fraværende/ikke eksisterende..

Om målet ikke er rusfrihet/arbeidslinja som for alle andre så blir det feil å vedlikeholde sykdommen på nevntes bekostning..

Jeg lukter LAR reform..
Alle er superfornøyd med LAR de første årene. Etter det begynner bivirkningene å melde seg. Da vil man ut av LAR, men er fanget i ett kjemisk fengsel som er mye verre å komme ut av enn heroin. Selv kom jeg meg ut til slutt. Angrer bittert på hele greia. Har kostet for mye hva helse angår.
Gjesp……. Nei, får gå inn på norsk kristelig forum for politisk riktige svar å se om det skjer noe spennende der. Her tørker det meste ut i snusfornuftig flisespikkeri og svar jeg hadde ventet mer å finne på Norsk Kristelig Forum. Er kanskje der det spennende skjer da……..
Sitat av Mraduvanzed Vis innlegg
Gjesp……. Nei, får gå inn på norsk kristelig forum for politisk riktige svar å se om det skjer noe spennende der. Her tørker det meste ut i snusfornuftig flisespikkeri og svar jeg hadde ventet mer å finne på Norsk Kristelig Forum. Er kanskje der det spennende skjer da……..
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt ironisk at de som finner Jesus også har høyere rehabiliterings rate enn LAR pasienter?
Du får vente å se da om noen år. Da får nok pipen en annen lyd.
Tenker jeg.
Uansett hvilken "medisin" man velger for å mette sin opiateavhengighet så vil man alltid komme til et punkt hvor man innser at det ikke er godt nok uansett.

Grunn 1. Avhengighet er langt mer omfattende enn den fysiske avhengigheten

Grunn 2. Toleranse utvikling.
Selv pasientene som får human grade heroin og kan bestemme dosene selv, blir missfornøyde etter litt tid.


Grunnet ekstremt sterkt forsterkning i startfasen av opiatbruk og ekstrem aversiv(abstinens) etterhvert vil man lære at å ta opiater er noe bra via operant betinging. Det er en lovmessig læringsprosess.

Problemet er at det man lærer er logisk kun i et megakort perspektiv. Virkeligheten jager alltid like utenfor luftslottet, må møtes og bør møtes før eller siden uansett.

Eneste grunn for opprettholdt og aktiv opiatavhengighet er at man ikke har lært/ eller gjenlært at livet er bedre uten.


Mitt beste valg som tidligere aktiv heroinist bortsatt fra å bli rusfri, var å velge bort LAR.
Sist endret av DrPerception; 27. januar 2024 kl. 22:05.
100 %. Var i LAR i nesten 20 år. De siste 6 av dem helt ren for andre stoffer,, men ser ikke på det som rusfrihet i det hele tatt. Regner meg kun som clean de siste 1 år og 4 måneder siden jeg gikk av Subutex.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Absurd sammenligning, ser hva du mener..

Funksjonsevnen får diktere graden av rehabiliteringen, målet burde uansett være rusfrihet ved gradvis nedtrapping og ikke vedlikehold av en avhengighet på fellesskapets bekostning..

Det er ikke riktig at et selvforsynt sykdomsbilde i form av avhengighet skal behandles annerledes i det offentlige velferds systemet enn hva eksempelvis et seksuelt missbrukt barn med kompleks PTSD diagnose skal møte..

Se bare aap aksjonen, syke mennesker som til sammenligning ikke har en selvforskyldt sykdomshistorie, blir gående gjerne i 10-15 år i påvente av uføre søknad.
For ikke glemme aktivitetsplikt som tiltak i vernet bedrift, såkalt arbeidsutprøving tross at nav selv sammen med fastlege har vurdert deres arbeidsevne som fraværende/ikke eksisterende..

Om målet ikke er rusfrihet/arbeidslinja som for alle andre så blir det feil å vedlikeholde sykdommen på nevntes bekostning..

Jeg lukter LAR reform..
Vis hele sitatet...
Ja, for det er helt sikkert ikke en helvetes opphopning av folk med traumer på LAR, nei, vent…

At andre offentlige institusjoner også er ræva er vel godt kjent for samtlige av oss. Selv har jeg traumer i bøtter og spann, og tilfeldighetene ville ha det til at det er alkohol jeg selv er avhengig av. Det store problemet med avhengighet er nettopp ambivalensen som ligger latent i det (vil slutte, kroppen skriker etter mer, og spagaten man stadig står i der er på ingen måte småtterier). Derav tenker jeg det er hensiktsmessig å først av alt stabilisere (dette kjenner vi godt til fra traumebehandling, for det er første bud). Når man så er kommet seg ut av rusmiljøer som ofte utsetter en for ytterligere traumatisering, stress og annen dritt i form av underernæring, manglende bosted etc etc. SÅ kan vi begynne å tenke på nedtrapping etc.

Du kan ikke ta ifra folk med knekte bein krykker også være overraska over at de ikke kan gå. Folk som går rundt i en kontinuerlig tilstand av stress og med bekymringer om de klarer å få fiksa neste dose og om de har mat eller hvor de kan sove, de er faktisk ikke i stand til å tenke på annet. Overlevelsesinstinktet trumfer alt annet.

Med det vil jeg bare også ha sagt at selvsagt bør målet være at folk kommer seg ut i arbeid på sikt, men på lik linje med at man fort vekk må bruke noen år på f.eks. AAP for å kunne jobbe seg frisk av traumer, gjelder det også her. Det er for jævlig at noen skal gå i årevis på vent enten for terapi (avslag etter avslag), sloss med fastleger om henvisning (erru rektig uheldig skriver de nevnte henvisninger helt elendig også), og en myriade av andre ekstra påkjenninger på veien. INGEN bør ha det sånn.
Sitat av Deceptive Vis innlegg
Ja, for det er helt sikkert ikke en helvetes opphopning av folk med traumer på LAR, nei, vent…

At andre offentlige institusjoner også er ræva er vel godt kjent for samtlige av oss. Selv har jeg traumer i bøtter og spann, og tilfeldighetene ville ha det til at det er alkohol jeg selv er avhengig av. Det store problemet med avhengighet er nettopp ambivalensen som ligger latent i det (vil slutte, kroppen skriker etter mer, og spagaten man stadig står i der er på ingen måte småtterier). Derav tenker jeg det er hensiktsmessig å først av alt stabilisere (dette kjenner vi godt til fra traumebehandling, for det er første bud). Når man så er kommet seg ut av rusmiljøer som ofte utsetter en for ytterligere traumatisering, stress og annen dritt i form av underernæring, manglende bosted etc etc. SÅ kan vi begynne å tenke på nedtrapping etc.

Du kan ikke ta ifra folk med knekte bein krykker også være overraska over at de ikke kan gå. Folk som går rundt i en kontinuerlig tilstand av stress og med bekymringer om de klarer å få fiksa neste dose og om de har mat eller hvor de kan sove, de er faktisk ikke i stand til å tenke på annet. Overlevelsesinstinktet trumfer alt annet.

Med det vil jeg bare også ha sagt at selvsagt bør målet være at folk kommer seg ut i arbeid på sikt, men på lik linje med at man fort vekk må bruke noen år på f.eks. AAP for å kunne jobbe seg frisk av traumer, gjelder det også her. Det er for jævlig at noen skal gå i årevis på vent enten for terapi (avslag etter avslag), sloss med fastleger om henvisning (erru rektig uheldig skriver de nevnte henvisninger helt elendig også), og en myriade av andre ekstra påkjenninger på veien. INGEN bør ha det sånn.
Vis hele sitatet...
Mye bra her, om du tar med mine tidligere innlegg også så er vi ikke så langt i fra hverandre.

Jeg setter min lit til legene som til syvende og sist skal gjøre vurderingene hva pasienten er best tjent med.

Brukermedvirkning er viktig, men jeg etterlyser større kontroll hva gjelder for eksempel videresalg av foreskrevne medisiner og større kontroll av samtidig sidemissbruk av andre rusmidler, her svikter systemet slik det er i dag.

Uten denne formen for oppfølgning/kontroll blir det heller ikke mulig med progresjon i rettning rusfrihet og som for alle andre arbeid..

Tilbakefall er unødvendig og kan unngås ved riktig oppfølging og betingelser.

Avhengighet vil nesten alltid være selvforskyldt, unntaket er nyfødte som ila. Svangerskapet blir eksponert for mors rusmisbruk..

Avhengighet er fortsatt sykdom selv om pasient er abstinent.

Du må lære å leve med suget..
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Mye bra her, om du tar med mine tidligere innlegg også så er vi ikke så langt i fra hverandre.

Jeg setter min lit til legene som til syvende og sist skal gjøre vurderingene hva pasienten er best tjent med.

Brukermedvirkning er viktig, men jeg etterlyser større kontroll hva gjelder for eksempel videresalg av foreskrevne medisiner og større kontroll av samtidig sidemissbruk av andre rusmidler, her svikter systemet slik det er i dag.

Uten denne formen for oppfølgning/kontroll blir det heller ikke mulig med progresjon i rettning rusfrihet og som for alle andre arbeid..

Tilbakefall er unødvendig og kan unngås ved riktig oppfølging og betingelser.

Avhengighet vil nesten alltid være selvforskyldt, unntaket er nyfødte som ila. Svangerskapet blir eksponert for mors rusmisbruk..

Avhengighet er fortsatt sykdom selv om pasient er abstinent.

Du må lære å leve med suget..
Vis hele sitatet...
Tar utgangspunkt i at du vet godt at det er forskjell på folk. For noen er et naturlig mål å bli rusfri. For andre er det skadereduksjon av sitt misbruk.
Ideelt sett ville det sikkert vært best med komplett rusfrihet som mål for alt og alle behandlinger, men det er stor forskjell på ideal og realitet.
Dette gjenspeiles også i rusbehandling. Noen institusjoner har som mål å gjøre pasienten rusfri, noen har som mål at pasienten får et mer bevisst forhold til sin rusbruk og noen institusjoner har som mål å få noen pasienter rusfri og andre få et mer bevisst forhold til egen rusbruk.

Det er utvilsomt et stort problem at folk i LAR både selger unna ting, har sidebruk og eventuelt bruker medikamentet på andre måter enn tilskrevet. Men, realiteten er at sånn er det. Også kan man med fordel finne andre og bedre måter å gjøre ting på. Uavhengig av hvor kjente problemstillinger dette er så tar systemet votter og vinter på å skape den ønskede forandringen. I tillegg til at andre ikke nødvendigvis ønsker en forandring. Og andre utover det igjen vil mene at alt er bortkasta penger. Totalt sett så gjør det til at man i realiteten finner en eller annen form for "den gylne middelvei". Hadde sikkert vært fint om det ikke var sånn, men jeg tror det er utopisk å tenke at det vil skje.

Stusser litt på det du sier om tilbakefall. Altså, med rett behandling for den enkelte osv så kan man gjerne si at et eventuelt tilbakefall er unødvendig. Samtidig så er det ganske så mange som har behov for å ta ett eller flere tilbakefall for å finne de rette løsningene for seg selv.
Det er ihvertfall slik jeg har sett det etter den behandlingen jeg selv har vært igjennom.... enkelte har hatt behov for å ta tilbakefall. For noen har det dessverre endt med døden. For andre har det vært tilbake til et sakte selvmord. Og for andre igjen har det vært nødvendig for å utelukke enkelte mentale løsninger de har idyllisert og hatt behov for å måtte lukke døra til.
Personlig tenker jeg at tilbakefall i seg selv handler om hva du gjør med tilbakefall og hvordan du behandler det. For noen er det en veldig nyttig lærdom og kunnskap som er essensiell. For andre er det enda en grunn til at de bare kan gi og at de ikke får til.

Alt i alt så tenker jeg at helheten av dette.... altså hvorvidt man skal bli rusfri, eller om man skal ha et bevisst forhold til egen rusbruk....at det handler om essensen av brukermedvirkning. Det samme gjelder på sett og vis for de som tar tilbakefall.
Alt i alt så er avhengighetssykdommen noe som er, nettopp, en sykdom. Den er på ingen måte selvforskyldt og er i de aller fleste tilfeller ikke ønsket. Det handler gjerne om kortsiktige løsninger på langsiktige problemer. Og de kortsiktige løsninger er veldig ofte et resultat av manglende kunnskap, innsikt og nettverk. I tillegg til enten mangel på hjelpeapparatet eller inkompetanse i hjelpeapparatet. Uansett hva så er det i de fleste tilfeller sånn at rusen er et produkt av veldig sammensatte og komplekse utfordringer som kommer via omsorgssvikt og andre traumatiske opplevelser. Det å møte brukere med noen som helst annen måte enn det som utgangspunkt tenker jeg er veldig lite forståelsesfullt, diskriminerende og ignorant.

Allikevel så har jeg respekt for din mening og ditt ståsted, men i mitt syn så blir det veldig uheldig vinkling på det hele.
The world is my enem
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Mye bra her, om du tar med mine tidligere innlegg også så er vi ikke så langt i fra hverandre.

Jeg setter min lit til legene som til syvende og sist skal gjøre vurderingene hva pasienten er best tjent med.

Brukermedvirkning er viktig, men jeg etterlyser større kontroll hva gjelder for eksempel videresalg av foreskrevne medisiner og større kontroll av samtidig sidemissbruk av andre rusmidler, her svikter systemet slik det er i dag.

Uten denne formen for oppfølgning/kontroll blir det heller ikke mulig med progresjon i rettning rusfrihet og som for alle andre arbeid..

Tilbakefall er unødvendig og kan unngås ved riktig oppfølging og betingelser.

Avhengighet vil nesten alltid være selvforskyldt, unntaket er nyfødte som ila. Svangerskapet blir eksponert for mors rusmisbruk..

Avhengighet er fortsatt sykdom selv om pasient er abstinent.

Du må lære å leve med suget..
Vis hele sitatet...
Hva sier du til dem som mener at avhengighet også stammer fra arv, det er ikke reint få brukere der ute som har far eller mor med avhengighets lidelser. Jeg er rimelig sikker på at man kan være så uheldig og bli født med større sjanse for avhengighetsproblematikk. Trenger ikke nødvendigvis være rus men at noen har lettere for å endre opp som spilleavhengig, sex avhengig you name it
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Hva sier du til dem som mener at avhengighet også stammer fra arv, det er ikke reint få brukere der ute som har far eller mor med avhengighets lidelser. Jeg er rimelig sikker på at man kan være så uheldig og bli født med større sjanse for avhengighetsproblematikk. Trenger ikke nødvendigvis være rus men at noen har lettere for å endre opp som spilleavhengig, sex avhengig you name it
Vis hele sitatet...

Da sier jeg at det er ingen som har tvingt stoff x inn i kroppen din og at om du har vært så uheldig å bli født inn i en rusavhengig familie situasjon så finnes det på mange måter ingen unnskyldning for å gjøre samme feilen som du selv har vært vitne til i oppveksten..

Sad but true! Jeg er en av dem..
The world is my enem
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Da sier jeg at det er ingen som har tvingt stoff x inn i kroppen din og at om du har vært så uheldig å bli født inn i en rusavhengig familie situasjon så finnes det på mange måter ingen unnskyldning for å gjøre samme feilen som du selv har vært vitne til i oppveksten..

Sad but true! Jeg er en av dem..
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Hvor gammel er du?
FrkMjau
Les deg opp på familie systemet, ressurspersoner, resiliens, sårbarhet, nettverk , "den mer kompetente andre"(eller mangel på) og en del annen grunnleggende kunnskap. Kombinert med kunnskap om traumer, omsorgssvikt, ulike avhengigheter og litt sånt.
Hadde verden vært så enkel som du fremstiller det så ville det vært fantastisk enkelt å løse både de største og de minste utfordringer.
Sitat av SaySo Vis innlegg
FrkMjau
Les deg opp på familie systemet, ressurspersoner, resiliens, sårbarhet, nettverk , "den mer kompetente andre"(eller mangel på) og en del annen grunnleggende kunnskap. Kombinert med kunnskap om traumer, omsorgssvikt, ulike avhengigheter og litt sånt.
Hadde verden vært så enkel som du fremstiller det så ville det vært fantastisk enkelt å løse både de største og de minste utfordringer.
Vis hele sitatet...
Slutt å sy puter oppunder armene på LAR pasientene!
Forbanna dritt altsa!

Få inn rehabiliteringsbiten igjen!
Det er faktisk helt unødvendig med tilbakefall!

Ser det gang på gang, med en gang det blir stilt krav til de som har klart å bli rusfrie via lar så er det rett utpå igjen, WTF liksom??

Selvforskyldt avhengighet etter å ha blitt rusfri har jeg ingen sympati for..

Det lønner seg liksom, jeg har selv vært tungt rusavhengig og gjennom de fleste behandlingsforløp det er å oppdrive!

Fuck off! Folk sliter i samfunnet og har virkelige problemer, hvorfor skal vi finnansiere statens avhengighetsprogram når målet ikke er bedring uansett??

Det er helt uforståelig og uforsvarlig den praksisen legene oppererer med i dag, ser du ikke det??

Sidemissbruk, mangel på kontroll og oppfølgning, kriminalitet, fullstendig stillstand..

Å hva faen for slags forslag var den såkalte rusreformen?

Jeg kan love deg at rent politisk skal jeg dette forbanna møkka tilbudet til livs på politisk nivå og jeg gir meg aldri!

Brett opp armene, skjerp hodet og forhold dere rusfrie i samtidig lar behandling, bli med i samfunnet å bidra!

Det finnes folk her ute som virkelig har problemer, så kom ikke her å syt over at legen ønsker du skal trappe ned på det du går på før du så bruker dette som påskudd for "sprekk"??

Takke meg til AP stemte ned forslaget til høyre om rusreform som i praksis ville vært spikeren i kista og en klar forværring av rus situasjonen Norge!

Vi er mange som er av samme oppfattning, "velferdstilbudet" lar vil ikke eksistere for evig, best å komme seg ut av det, og når det er gjort, fucking stay there!
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Slutt å sy puter oppunder armene på LAR pasientene!
Forbanna dritt altsa!

Få inn rehabiliteringsbiten igjen!
Det er faktisk helt unødvendig med tilbakefall!

Ser det gang på gang, med en gang det blir stilt krav til de som har klart å bli rusfrie via lar så er det rett utpå igjen, WTF liksom??

Selvforskyldt avhengighet etter å ha blitt rusfri har jeg ingen sympati for..

Det lønner seg liksom, jeg har selv vært tungt rusavhengig og gjennom de fleste behandlingsforløp det er å oppdrive!

Fuck off! Folk sliter i samfunnet og har virkelige problemer, hvorfor skal vi finnansiere statens avhengighetsprogram når målet ikke er bedring uansett??

Det er helt uforståelig og uforsvarlig den praksisen legene oppererer med i dag, ser du ikke det??

Sidemissbruk, mangel på kontroll og oppfølgning, kriminalitet, fullstendig stillstand..

Å hva faen for slags forslag var den såkalte rusreformen?

Jeg kan love deg at rent politisk skal jeg dette forbanna møkka tilbudet til livs på politisk nivå og jeg gir meg aldri!

Brett opp armene, skjerp hodet og forhold dere rusfrie i samtidig lar behandling, bli med i samfunnet å bidra!

Det finnes folk her ute som virkelig har problemer, så kom ikke her å syt over at legen ønsker du skal trappe ned på det du går på før du så bruker dette som påskudd for "sprekk"??

Takke meg til AP stemte ned forslaget til høyre om rusreform som i praksis ville vært spikeren i kista og en klar forværring av rus situasjonen Norge!

Vi er mange som er av samme oppfattning, "velferdstilbudet" lar vil ikke eksistere for evig, best å komme seg ut av det, og når det er gjort, fucking stay there!
Vis hele sitatet...

Bare sånn for all enkelhets skyld. Har du sett ratpark eksperimentet?

Jeg har på ingen måte sagt at lar er et optimalt opplegg og jeg er glad for at jeg ikke er innenfor noe slikt. Og jeg har et veldig avklart forhold til rus hvilket er at jeg ikke kan røre det og derfor ikke rører det.
Det er litt fascinerende at du selv har vært igjennom det meste som finnes av behandling og allikevel refererer til folk som har "ekte problemer". Synapsene i hjernen til en rusavhengig gjør det usedvanlig lett å velge veien tilbake til rusen når det dukker opp motstand, uforutsette situasjoner og hva som helst som ikke er planlagt. Uheldigvis. Og det ville kanskje vært en bedre måte å avverge det på dersom ettervern hadde vært bedre her i landet.
Men, det er definitivt ikke det samme som at jeg mener at man skal sy puter under armene på folk, stakkarsliggjøre de og ikke ha noen forventninger til de. Det er bare det at dess lenger du har levd i elendighet med en mengde uheldige overlevelsesstrategier og forsvarsmekanismer, dess lengre tid vil det også ta før den jevne rusavhengige står trygt på egne ben.
Også er det engang sånn at endringsarbeid krever voldsomt mye av den enkelte og tar mye tid og innsats. I tillegg kommer den naturlige ambivalensen inn når det gjelder endringer.
Jeg er veldig for en rusreform og egentlig avkriminalisering og regulering av alle stoffer. I tillegg til at rusproblemer blir et mye større og sterkere satsningsområde innenfor helsesektoren. Delvis for å avgrense stigmatisering og få en større åpenhet rundt det hele. Og delvis for at den store majoriteten av folk som tar rus(som ikke utvikler avhengighet og andre utfordringer) skal kunne bli synlige. I tillegg til et større fokus på opplysning fremfor fordømmelse, hemmelighold og alt annet.
Jeg tror selvsagt ikke at det løser alt og vil fjerne alt av rusutfordringee, men jeg tror så absolutt at det vil være et skritt i riktig retning. Jeg har også tro på at det kan bidra til å være med på et bedre opplyst og mer treffsikkert lar(eller noe liknende). For det er opplagt at det per dags dato ikke er voldsomt treffsikkert.
Og mitt perspektiv er på ingen måte preget utelukkende av mine egne erfaringer og opplevelser innenfor et langt liv med rus, kriminalitet og slikt. Det er heller en kombinasjon av min egen erfaringsbaserte kunnskap, kunnskap sosialfaglig høyskole og generell kunnskap fra folk på gata, folk i behandling, folk fra fagsektoren og bekjente.
Også har jeg null problem med å akseptere at det er forskjellige synspunkter og meninger om det hele. Men, hvordan ser egentlig en god løsning ut for deg og hva ville du vært fornøyd med?
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Slutt å sy puter oppunder armene på LAR pasientene!
Forbanna dritt altsa!

Få inn rehabiliteringsbiten igjen!
Det er faktisk helt unødvendig med tilbakefall!

Ser det gang på gang, med en gang det blir stilt krav til de som har klart å bli rusfrie via lar så er det rett utpå igjen, WTF liksom??

Selvforskyldt avhengighet etter å ha blitt rusfri har jeg ingen sympati for..

Det lønner seg liksom, jeg har selv vært tungt rusavhengig og gjennom de fleste behandlingsforløp det er å oppdrive!

Fuck off! Folk sliter i samfunnet og har virkelige problemer, hvorfor skal vi finnansiere statens avhengighetsprogram når målet ikke er bedring uansett??

Det er helt uforståelig og uforsvarlig den praksisen legene oppererer med i dag, ser du ikke det??

Sidemissbruk, mangel på kontroll og oppfølgning, kriminalitet, fullstendig stillstand..

Å hva faen for slags forslag var den såkalte rusreformen?

Jeg kan love deg at rent politisk skal jeg dette forbanna møkka tilbudet til livs på politisk nivå og jeg gir meg aldri!

Brett opp armene, skjerp hodet og forhold dere rusfrie i samtidig lar behandling, bli med i samfunnet å bidra!

Det finnes folk her ute som virkelig har problemer, så kom ikke her å syt over at legen ønsker du skal trappe ned på det du går på før du så bruker dette som påskudd for "sprekk"??

Takke meg til AP stemte ned forslaget til høyre om rusreform som i praksis ville vært spikeren i kista og en klar forværring av rus situasjonen Norge!

Vi er mange som er av samme oppfattning, "velferdstilbudet" lar vil ikke eksistere for evig, best å komme seg ut av det, og når det er gjort, fucking stay there!
Vis hele sitatet...
Jeg er og tidligere rusavhengig og aktiv LAR pasient på buprenorfin og nedtrapping valium.

Du skal være veldig forsiktig med å tro at du vet noe bare fordi du selv har vært avhengig. Du sitter ikke på noen fasit…

«Brett opp armene»? Du mener vel ermene, men resten av innlegget ditt viser jo at det ikke beveger seg stort i hodet ditt.

Jeg vet mye om dette systemet, jobber innenfor systemet og har vært på andre siden av bordet. Men jeg har ikke alle svarene. Ikke i nærheten engang.

Men det jeg vet er at min opplevelse og din opplevelse ikke betyr at alle andre opplever det på samme måte.

Vi syr faen ikke puter under arma på noen. Det er en miserabel tilværelse, hvor vi heller burde investere i menneskene. Samfunnet får ikke øyeblikkelig belønning, men på sikt så har vi mye større sjanse.

Bare det du sier om rusreformen viser at du ikke veit hva du snakker om. Kriminalisering og kontroll opp til øra med urinprøver og strenge henteordninger fungerer ikke.

Noen trenger selvsagt mer oppfølging enn andre, men mistilliten og det rigide regelverket er i ferd med å myknes opp. Og det er omtrent utelukkende bra.

Du burde ta av deg «jeg vet best» brillene og innse at din opplevelse av tingenes tilstand ikke er virkeligheten for de fleste.

Ser frem til det åpenbart følelsesladde intetsigende svaret du ikke klarer å la vær å skrive
Jeg var selv LAR pasient i 20 år. Endelig fri. Angrer bittert på at jeg gikk inn i det. Ser også at LAR har blitt selvrekruterende da vannvittig mange som begynner i LAR nå kommer inn fordi de er hektet på LAR medisiner som staten har delt ut til LAR pasienter. Langtids medikamentfrie behandlingsplasser legges ned over hele landet. Tror faktisk det ville vært bedre å gi heroinister heroin til de er klar for å reise i behandling. Kanskje Ibogain burde blitt brukt i selve avrusningsprosessen. De aller fleste har det i seg å bli helt rusfri. Å være på LAR medisiner og b preperater er verre for kroppen enn heroin. Spiser opp sjela og kroppen over tid. Kjemisk fengsel sponsa av staten.