Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 538
Idag da jeg tok min første sigarett for dagen, startet jeg å tenke over filmbransjens mange desperate forsøk på å ta pirater.
Det har jo lenge vært kjent i media, at dem legger ut falske og tommer torrenter, for å ta piratene.
Men over til poenget mitt; bryter man egentlig loven når man laster ned slike torrenter? Filmbransjen legger jo ikke ut ekte filmer og tv-serier. Filene er jo faktisk falske og tomme.
Så i teorien gjør man vel ikke noe ulovlig, eller?
Kan godt være mulig jeg tar feil nå, men uansett så håper jeg at noen kan svare meg på dette!

På forhånd, takk.

/s1gh
Når du laster ned så er det mest sansynlig ikke første gangen du gjør detta. Så når du går i fella er du på jakt etter å gjøre noe ulovlig og de kan anta at du har gjort det før. Er samme som å sette ut ei musefelle. Musene har drevet å gnagd og gjort faenskap, så du setter ut ei musefelle. Når da en mus går i denne kan du ikke si med sikkerhet at den har vert der før men den mente å gjøre faenskap og jeg mener derfor at du har rett til å straffe den.
Poenget med å legge ut falske torrenter er ikke å "ta piratene", men å oversvømme fildelingsnettverket med falske, og derav ubrukelige, filer slik at det å bruke slike fildelingsnettverk skal bli mindre attraktivt. I praksis fungerer det utrolig dårlig.
s1gh's Avatar
Trådstarter
Ahh, har hele tiden trodd at dem skulle ta folk.
Men hvis det er sånn du sier, Kinseek, må dem jo laste opp utallige mange filer, for å i det hele tatt ha en LITEN sjanse?
Både ja og nei. Si at du bestemmer deg for å "ødelegge" for piratene som vil dele en film du har nettopp gitt ut på dvd/skal til å slippe. Da spammer du kanskje nettverket med en del falske filmer om spesifikt den filmen. Trenger ikke så ekstremt mange før kanskje en del som vil laste ned gir opp og resignerer seg med at den ikke finnes på nettverket og heller kjøper filmen.

Men nettverkene fant jo fort ut av løsningen på det problemet. Banne IP til de som deler falske filer på nettverkene, la brukerne gi "stjerner" for å antyde kvalitetene, og torrent-nettverker hvor folk som laster opp falske torrentser blir bannet fortere enn fy.

Enkelt og greit så fungerer ikke den strategien og de fleste har nok gitt opp den også.