Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 501
Idag skulle jeg forandre noen innstillinger i BIOS, da jeg oppdaget noe veldig rart.
Jeg kan få en oversikt over systemet (hvor mange mhz CPU kjører på, om strøm er stabil osv), og det var strømmen jeg la merke til.

Output-en på +5v, viste [0.23v] i rød skrift.

Så da er spørsmålet mitt, hva brukes +5v til i en PC? Og hva er det som kunne ha skjedd?
Det skal også nevnes at PC-en er helt ny, og at den fungerer optimalt (har i allefall ikke merket noe muffens med den).


//s1gh
Ikke at jeg har så mye peiling på dette området, men 5V konverteres vel ned til 3,3V som brukes til det digitale (IC-er på hovedkortet, osv..).
Om strømforsyningen din har vært på 0,23V så har du vel mest sannsynlig merket noen problemer med pc-en din. Kan det kanskje være at det måles en utgang som ikke er i bruk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det interessante er _hvor_ den viste dette, og om tallet som står i braketter er nåværende verdi eller om det er hvor mye den ligger utenfor referanseverdien.
dico: Har ikke hatt noe problemer med PC-en.
Det skal også nevnes at det tidligere har stått ~5V istede for 0.23V. Var bare en tilfeldighet at jeg la merke til forandringen.

AtXbYeA: Hvor den viste det? Hva tenker du på?
Den viser vel nåværende verdi, afaik.

Har sjekket med diverse andre programmer, og får samme output hele tida.
Så jeg skjønner rett og slett ikke hva som har skjedd, eller hva dette betyr.
Sist endret av s1gh; 27. oktober 2008 kl. 13:54.