Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3129
Hei.

Trenger litt hjelp her til en lysstyring.

Skal styre et lys (230v) som skal slås på øyeblikkelig og bli værende på ca 20sek. (som beskrevet i tittel). Dvs at jeg må ha en timerkrets med en relèutgang til lyset.

Det jeg har som skal aktivere denne kretsen er en boks med ett kontaktsett som er NO til vanlig og som blir NC når lampa skal tennes. Må ha en krets som "driver seg selv" pga at dette kontaktsettet blir NO igjen før de 20sekundene har gått.

Dette kontaktsettet må derfor kun benyttes som en puls for å sette igang det hele.

Kan nevnes at denne boksen drives av en strømforsyning som gir 10v AC. Så hadde vært greit om denne forsyningsspenningen også kan brukes til styringen.

Noen gode tips?
Det første eg kommer på er og programere et PLS program til og styre det, med ein Timer som slår den av etter 20 sek?
for og så gjennoppta prossesen etter på i ein sirkel?
Mener lærern sa noe om det på Vg1, og har ikkje begynt med PLS igjen på Vg2 så er litt rusten!

Om noen kan støtte den teorien der hadde det vert flott! if not, dont shoot me!
Mulig jeg er trøtt og dum nå, men jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter.. Et kontaktsett som først er NO og så blir NC? Mener du egentlig et relé som åpner for strømgjennomgang i 20 sekunder? Trenger du å lage en krets som gir en 20 sekunder lang puls? Eller en som gir to pulser med 20 sekunder mellomrom? Eller noe som føler på om dette kontaktsettet åpner for strømgjennomgang, og deretter driver en pære i 20 sekunder?

Kode

I1---------SM1
M1---------[Q1
I2---------SM2
M2---------TT1
T1---------RM1
	|--RM2
I1 = NO startbryter
I2 = NO stoppbryter (lag invertert hvis du på død og liv skal bruke NC til noe som helst på PLS)
TT1 = Delayed on, 20sec

Sånn ville jeg gjort det, Moeller Easy PLS

EDIT: Denne kretsen har to brytere - start og stopp. Startbryteren starter kretsen med en gang, stoppbryteren stopper kretsen etter 20sec. Hvis du vil ha én bryter på hele opplegget, må du gjøre det litt annerledes ^^
Sist endret av excubated; 23. oktober 2010 kl. 18:52.
Vel, med forbehold om at jeg ikke er helt sikker på at jeg forstår hva TS er ute etter, så vil jeg likevel mene at å bruke PLS på noe så lite omfattende er overkill av dramatiske proporsjoner. Spesielt med tanke på hva et PLS-system koster.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vel, med forbehold om at jeg ikke er helt sikker på at jeg forstår hva TS er ute etter, så vil jeg likevel mene at å bruke PLS på noe så lite omfattende er overkill av dramatiske proporsjoner. Spesielt med tanke på hva et PLS-system koster.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker meg det er et skoleprosjekt jeg

Okei, jeg satt sammen begge programmene jeg Moeller Easy, men jeg regner med det er ganske likt overalt.. I er inngang, M er minne (soft-relé), Q er utgang og T er timer.

To impulsknapper:

Kode

I1---------SM1
M1---------[Q1
I2---------SM2
M2---------TT1
T1-----┬---RM1
       └---RM2

Timer er vanlig delay on, 20sec
En impulsknapp:

Kode

 I1---------∫M1
 M1---------[M2
 M2---------[Q1
¬M1--M2-----TT1
 T1---------RM2

Timer er vanlig delay on, 20sec
kontaktor med forsinket utkobling? ;p
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Det spørs jo. Om det er en skoleoppgave, funker jo PLS-løsningen greit. Hvis det er noe du skal lage, så er jo heller ikke prisen så alt for høy for et smartrelee ala moeller easy eller omron zen heller.

Her har du jo noe som kan brukes: http://ecatalogue.schneider-electric...60&navoption=1
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Dette er et typisk bruksområde for en 555 krets, koblet som en monostabil vippe.
Søkte kjapt på google og fant denne siden som ser grei ut:
http://www.eleinmec.com/article.asp?4

I tillegg til dette må du ha en likeretterkrets. Siden du har 10V AC inn vil dette bli ca 14V DC etter å ha blitt likerettet og glattet. Det er mulig du kan finne en 555 som takler dette, hvis ikke må du ha en regulator i tillegg, f. eks 7805.

For å styre lyspæren trenger du et rele. For at 555 kretsen skal kunne drive dette må du ha en transistor i mellom.

Alt du trenger finner du på https://www.elfaelektronikk.no , søk etter følgende varenummer:
555 timerkrets: 73-042-65
5V spenningsregulator 7805: 73-286-55

Ser at den de har på elfa takler opptil 16V inn, så da kan du klare deg uten regulator.
Trådstarter
8 0
Hei igjen folkens..

Tror jeg var litt dårlig til å forklare hva jeg mente.. Legger ved et bilde av "boksen" som skal styre det hele..

Her ser dere alarmutgangen merket "Alarm + og -" Dette kontaktsettet er vanligvis NO og endres til NC ved alarm. (MEN det forblir bare NC i et par sekunder, så dette kan bare brukes som en puls som trekker en timer og en relèutgang.

Når dette skjer ønsker jeg at ei lyspære skal tennes, denne skal lyse i ca. 20sek og så slukke. Dette skal gjenta seg selv hver gang "alarmen går".

Ønsker helst ferdige løsninger i form av et slags multi relè o.l. Da gjerne med styrespenning på 10vAC som er inn til alarmboksen(se bilde) eller 230vAC som lyspæra går på.

Håper dette var bedre forklart
Det du er ute etter er rett og slett en timer med delay off..

Så ser ikke helt problemstillingen din?
Sitat av novell Vis innlegg
Her ser dere alarmutgangen merket "Alarm + og -" Dette kontaktsettet er vanligvis NO og endres til NC ved alarm. (MEN det forblir bare NC i et par sekunder, så dette kan bare brukes som en puls som trekker en timer og en relèutgang.
Vis hele sitatet...
Du er litt ute å kjøre med terminologien – NO og NC betyr nok ikke helt du tror. Jeg tror det du prøver å si er enten at det ikke er kontakt mellom + og - i boksen normalt, men når alarmen går så blir det kontakt, eller at du får 10 VAC mellom + og - når alarmen går, mens det er 0 V ellers. Hvilken av disse du mener er litt kritisk for hvordan løsningen skal være.
Sist endret av Provo; 24. oktober 2010 kl. 09:56.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du er litt ute å kjøre med terminologien – NO og NC betyr nok ikke helt du tror. Jeg tror det du prøver å si er enten at det ikke er kontakt mellom + og - i boksen normalt, men når alarmen går så blir det kontakt, eller at du får 10 VAC mellom + og - når alarmen går, mens det er 0 V ellers. Hvilken av disse du mener er litt kritisk for hvordan løsningen skal være.
Vis hele sitatet...
Han mener nok et NO rele, siden han sier "vanligvis NO", dvs normally normally open, eller vanligvis vanligvis åpent Ikke at jeg tviler på at du kan terminologien.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Han mener nok et NO rele, siden han sier "vanligvis NO", dvs normally normally open, eller vanligvis vanligvis åpent Ikke at jeg tviler på at du kan terminologien.
Vis hele sitatet...
Er nok heller ikke det han spør om.

Spørmålet er som følger:

Er det bare en bryter som lukker ved alarm, eller leverer utgangen et spenningssignal på 10v ved alarm?
Trådstarter
8 0
Disse to klemmene er bare en "bryter" ja. Åpen til vanlig og lukket ved alarm. Kan jeg bruke bare et vanlig tidsrele med "delay off" i og med at dette kontaktsettet bare er lukket et par sekund?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Han mener nok et NO rele, siden han sier "vanligvis NO", dvs normally normally open, eller vanligvis vanligvis åpent Ikke at jeg tviler på at du kan terminologien.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg på, ettersom han tydelig sa at selve "kontaktsettet" han tok bilde av, med påskriften + og -, vanligvis er NO, for deretter å bli NC i et par sekunder, før det går tilbake til å være NO. Så det hadde neppe noe med et NO relé å gjøre, men heller en misforståelse av at "sluttet krets"=NC og "åpen krets"=NO.

Sitat av novell
Disse to klemmene er bare en "bryter" ja. Åpen til vanlig og lukket ved alarm. Kan jeg bruke bare et vanlig tidsrele med "delay off" i og med at dette kontaktsettet bare er lukket et par sekund?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis det du sier stemmer så kan du i prinsippet klare deg med det, hvor du da kobler strøm til drivspolen til reléet gjennom alarm-kontakten. Forutsatt, selvfølgelig, at ikke kretsen til denne bryteren din er oppbygd på en måte som gjør dette umulig, for eksempel ved at - er jordet internt, eller at den ikke tåler størrelsen på strømmen.
Trådstarter
8 0
Sitat av Provo Vis innlegg
Tviler jeg på, ettersom han tydelig sa at selve "kontaktsettet" han tok bilde av, med påskriften + og -, vanligvis er NO, for deretter å bli NC i et par sekunder, før det går tilbake til å være NO. Så det hadde neppe noe med et NO relé å gjøre, men heller en misforståelse av at "sluttet krets"=NC og "åpen krets"=NO.


Ja, hvis det du sier stemmer så kan du i prinsippet klare deg med det, hvor du da kobler strøm til drivspolen til reléet gjennom alarm-kontakten. Forutsatt, selvfølgelig, at ikke kretsen til denne bryteren din er oppbygd på en måte som gjør dette umulig, for eksempel ved at - er jordet internt, eller at den ikke tåler størrelsen på strømmen.
Vis hele sitatet...
Er usikker på hvor mye strøm jeg kan kjøre gjennom dette kontaktsettet, men satser på at det kan trekke et tidsrelè som foreslått her. Var bare litt usikker på om dette gikk i og med at dette kontaktsettet bare er lukket et par sekunder..
Sitat av novell Vis innlegg
Er usikker på hvor mye strøm jeg kan kjøre gjennom dette kontaktsettet, men satser på at det kan trekke et tidsrelè som foreslått her. Var bare litt usikker på om dette gikk i og med at dette kontaktsettet bare er lukket et par sekunder..
Vis hele sitatet...
Jeg driver svært lite med releer, så om du finner et egnet relé i det hele tatt aner jeg ikke, men de som foreslo at du skulle bruke det har sikkert mer detaljert informasjon om hvor du finner dette.

Hvis du ikke finner noe passende relé så er det mest naturlige alternativet det som datagutten sier lenger opp. Bare pass på å bruke en pullup-motstand i forbindelse med kontaktsettet/bryteren og triggingen av 555-kretsen, samt en glattekondensator i forbindelse med likerettingen.
http://no.rs-online.com/web/search/s...duct&R=3631297 Denne greier seg med en puls inn så holder den releet i innstilt tid og trenger lite strøm.
Vi bruker mye sånt på jobb til å styre vann og luft ventiler.
Trådstarter
8 0
Sitat av Leiha Vis innlegg
http://no.rs-online.com/web/search/s...duct&R=3631297 Denne greier seg med en puls inn så holder den releet i innstilt tid og trenger lite strøm.
Vi bruker mye sånt på jobb til å styre vann og luft ventiler.
Vis hele sitatet...

Nå har jeg fått prøvd ut denne løsningen bare med et relè fra en annen produsent, altså "pulse on" og "delay off". Funket som smurt

Tusen takk folkens!!
Sitat av Provo Vis innlegg
Tviler jeg på, ettersom han tydelig sa at selve "kontaktsettet" han tok bilde av, med påskriften + og -, vanligvis er NO, for deretter å bli NC i et par sekunder, før det går tilbake til å være NO. Så det hadde neppe noe med et NO relé å gjøre, men heller en misforståelse av at "sluttet krets"=NC og "åpen krets"=NO.
Vis hele sitatet...
Nå går jeg litt offtopic for å kverulere, men er rimelig sikker på at det er et NO rele det er snakk om! Hvis jeg oversetter direkte med din oppfatning av hans misoppfatning, så betyr
Sitat av novell Vis innlegg
som er NO til vanlig
Vis hele sitatet...
= "som er "åpen krets" til vanlig"

som på engelsk betyr Normally Open. Er det ikke det NO betyr? At releet til slutt blir "NO igjen" tyder jo også på at det er normally open.
Nå skjønner ikke jeg helt hva du kverulerer på. Men NO=Normally open, dvs utgangen er vanligvis åpen(ingen kontakt mellom kontaktene) Får den derimot et signal vil den lukke seg(og du får kontakt). Men kontakten i seg selv er fortsatt en NO kontakt(med eller uten signal). Tror det var det Provo prøvde å forklare.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Nå går jeg litt offtopic for å kverulere, men er rimelig sikker på at det er et NO rele det er snakk om! Hvis jeg oversetter direkte med din oppfatning av hans misoppfatning, så betyr

= "som er "åpen krets" til vanlig"

som på engelsk betyr Normally Open. Er det ikke det NO betyr? At releet til slutt blir "NO igjen" tyder jo også på at det er normally open.
Vis hele sitatet...
Poenget er at NO ikke betyr "åpen krets", men "normalt åpen". Resten forklarer Sonic.
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget er at NO ikke betyr "åpen krets", men "normalt åpen". Resten forklarer Sonic.
Vis hele sitatet...
Haha, det er jo hele poenget mitt, NÅ gidder jeg ikke mer
Eventuelt så kunne du brukt en RS-Vippe som blir aktivert av "alarm" signalet!