Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5458
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Hei.

Jeg skal ha noen fag til høsten, hvor jeg vet vi skal jobbe mye med programmer som AutoCAD, Revit, Sketchup osv. og har fått beskjed om at vi vil trenge «(…) kraftig bærbar PC med muligheter for lydavspilling og Web-kamera» Jeg vet vi skal laste inn punktskyer m.m. noe som fikk min nåværende bærbare til å knele. (MacBook pro 15 fra 2015 som kjører Windows) Er det noen som kan peke meg i riktig retning hva gjelder komponenter som er viktigst å prioritere, evt. en ferdigbygd pc? Er glad i gaming også, så tenkte å se på muligheten for noe som kan brukes til begge deler. Budsjett ca. 20 000,- Ønsket størrelse 15" og oppover. Om man må opp i prisklasse for å få noe tilfredsstillende kan det også vurderes.

På forhånd takk.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det er mulig du må opp på HP Z-Book som er det kraftigste og tyngste HP har. Grafikkort er viktig, du bør trolig ha NVIDIA Quadro.
Jeg brukte Revit og Archicad på MacBook Pro 2012 (Windows) da jeg studerte. Det funket stort sett greit, men i større prosjekter ble det bare irriterende. Kjøpte derfor en MSI gaminglaptop til 8000,- som gjorde jobben mye lettere.

Sketchup krever mye mindre. Dette kjører jeg i dag på en elendig jobblaptop.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå er jeg ingen ekspert , men er det ikke litt i heftigste laget å anbefale quadro?
Jeg lefler litt med 3d modelering og må nå bruke Vectorworks spotlight i jobben og vi kjøpte oss noen Core i79750H bærbarer med RTX 2070 som takler sånt bra.

Jeg laster inn tegninger av et helt kjøpesenter med tilhørende hotell på 12 etasjer i vectorworks uten særlig problemer. Quadro er jo selvfølgelig bedre enn et rtx 2070 til sånt, men hadde inntrykket av at man klarer seg lenge med RTX kortene, Quadro har ofte mye mer minne enn disse så om man har utrolig store dataset/modeller/scener så er de klart en fordel, men de koster jo skjorta.
Har ikke disse programmene en min/anbefalt spec du kan se på?
Quadro skal jeg gikk uttale meg om, dette blir nok også litt software-spesifikt.
Usikker på utviklingen men solidworks f.eks har jo hatt noen visualiseringsfunksjoner som har vært borte uten støttet grafikkort.

Uansett, jeg har handlet noen sånne maskiner og da har jeg gått etter brukte maskiner fra næringsvirksomhet. Stikkordet her er arbeidsstasjon/workstation. Generelt de dyreste spec'a maskinene å oppdrive. 20 lapper for en 1-2 år gammel bærbar som stort sett har stått i en docking på et kontor er realistisk.

Dell Precision
Thinkpad P serie
HP Zbook
osv. er det du ser etter.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Har ikke disse programmene en min/anbefalt spec du kan se på?
Vis hele sitatet...
De har så, men under min begrensede research har jeg lest at Autocad fungerer best med visse typer komponenter samtidig som Revit ikke funker like bra med samme sammensetting av komponenter. Derfor tenkte jeg det var best å høre med noen som kanskje har mer peiling enn meg selv.

Har også sendt spørsmål til emneansvarlig og IT på jobben, men forventer ingen svar derfra før ferien er over. Time is of the essence da oppstartsamlingen på studiet er 19-20 aug. Det er et nettbasert deltidsstudie, så dagene på campus er viktig å utnytte, og dermed kjekt å ha det tekniske i orden.

Noe av det jævligste jeg vet er å jobbe med/på noe som ikke funker slik jeg trenger at det skal funke. For meg handler det om effektivitet og tid, og betaler da heller mer enn jeg trenger for å helgardere meg enn å ha en laptop som ikke yter tilfredsstillende etter ett til to år. Skjønner at det da er bedre med stasjonær, men dette er nå de føringene jeg er gitt.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå er jeg ingen ekspert , men er det ikke litt i heftigste laget å anbefale quadro?
Jeg lefler litt med 3d modelering og må nå bruke Vectorworks spotlight i jobben og vi kjøpte oss noen Core i79750H bærbarer med RTX 2070 som takler sånt bra. (...)
Vis hele sitatet...
Hvordan er de å jobbe med? Støy, lastetider, byggekvalitet osv.? Hvor lenge forventer dere å ha de i bruk til deres arbeidsoppgaver? Har tittet på den tidligere og det som slo meg da var at den har forrige gen grafikkort og koster ca. 20 000,- Har for lite peiling på det til å ta vurderingen på egen hånd om dette lenger er god value.

Nå prøver jeg ikke å bare se utfordringer, selv om det kanskje virker slik. Ønsker bare ikke å kjøpe noe dyr dritt som jeg vil frustrere meg over etter kort tid.

Sitat av Dough Vis innlegg
Quadro skal jeg gikk uttale meg om, dette blir nok også litt software-spesifikt.
Usikker på utviklingen men solidworks f.eks har jo hatt noen visualiseringsfunksjoner som har vært borte uten støttet grafikkort.

Uansett, jeg har handlet noen sånne maskiner og da har jeg gått etter brukte maskiner fra næringsvirksomhet. Stikkordet her er arbeidsstasjon/workstation. Generelt de dyreste spec'a maskinene å oppdrive. 20 lapper for en 1-2 år gammel bærbar som stort sett har stått i en docking på et kontor er realistisk.

Dell Precision
Thinkpad P serie
HP Zbook
osv. er det du ser etter.
Vis hele sitatet...
Takker for info. Er typ noe sånt jeg hadde sett for meg. Hvor har du handlet disse maskinene tidligere? Enkelt og greit Finn.no, eller har du oppsøkt bedrifter e.l.
Sist endret av Ingley; 24. juli 2021 kl. 11:59. Grunn: Svart på ny post
Sitat av Ingley Vis innlegg
Takker for info. Er typ noe sånt jeg hadde sett for meg. Hvor har du handlet disse maskinene tidligere? Enkelt og greit Finn.no, eller har du oppsøkt bedrifter e.l.
Vis hele sitatet...
Finn og disse bedriftene som driver spesifikt med gjenbruk av IT, de er gjerne på finn de også. Greentech f.eks

Ikke så stødig på det men det er vel sånn at du bør se litt på bruk i forhold til kjerner i prosessor. Når du beveger deg fra modellering til visualisering/rendering så kan dette være litt varierende hvordan du får best ytnytta ressursene
Sist endret av Dough; 24. juli 2021 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ingley Vis innlegg

Hvordan er de å jobbe med? Støy, lastetider, byggekvalitet osv.? Hvor lenge forventer dere å ha de i bruk til deres arbeidsoppgaver? Har tittet på den tidligere og det som slo meg da var at den har forrige gen grafikkort og koster ca. 20 000,- Har for lite peiling på det til å ta vurderingen på egen hånd om dette lenger er god value.

Nå prøver jeg ikke å bare se utfordringer, selv om det kanskje virker slik. Ønsker bare ikke å kjøpe noe dyr dritt som jeg vil frustrere meg over etter kort tid.
Vis hele sitatet...
Synes de er fine jeg, Støy? Ja når du har slike grafikkkort i en laptop så høres det ut som et helikopter som letter når du kjører tung grafikk, rendring og spilling, men du kan egentlig ikke forvente mye annet, men ved vanlig bruk er den helt stille.
Hvor lenge forventer vi å bruke de?
Så nøye planlegger vi ikke innkjøpene våre, vi bruker de til vi synes de ikke holder mål lengre og ber om nye, men en 4 år er vel ikke så langt unna sannheten.

Lastetider? På hva? Det er en i7 med et RTX kort, det er relativt i toppsjiktet hva hardware angår. Jeg bruker blender på den med raytracing (ganske tunge grafikkoperasjoner) og synes den leverer ganske bra: Scetchup og Autocad er ikke spesielt tungt i forhold.

Vi kan også nevne at i det bredere bildet så er det en Global chip-mangel akkurat nå, så billig hardware er ikke akkurat noe det er ideelle forhold for nå.

Kort og godt så trenger du ikke siste generasjons RTX kort, hverken scetchup eller autocad tar bruk slik teknolgi og vil heller avhenge av CPU.