Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 62707
hindsight is 20 20
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av .23 Vis innlegg
Dette er veldig lett og si...

Vettskremte ungdommer uten våpen, overmanne en iskald morder med både rifle og pistol?

er du seriøs nå?
Vis hele sitatet...


Men du klarer vel å skjønne det at jeg mener er profesjonelle vakter som burde klare å finne en adhoc løsning i allefall,
for å minimere drapstallene. Damage limitation^^

kidsa, nei jeg mener ikke dem.
Er du seriøs nå?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
ojoj. altså nå har jeg fått litt peiling ser du....

Men si meg hvor mange var de? Og var de bevæpnet? Fortsatt utrolig at han fikk lov til å komme over! Ikke sant Ozzfan??
Vis hele sitatet...
Har du ikke fått med deg at det smalt en bombe i regjeringskvartalet og det var "unntakstilstand"? Det var jo det han hadde kalkulert med og nettopp grunnen til at han kunne ralle rundt med uniform og våpen på den måten..

edit: Jeg orker ikke kommentere handlingene hans men sender en tanke til dere som er berørt.
Sist endret av pidget; 25. juli 2011 kl. 02:40.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men du klarer vel å skjønne det at jeg mener er profesjonelle vakter som burde klare å finne en adhoc løsning i allefall,
for å minimere drapstallene. Damage limitation^^

kidsa, nei jeg mener ikke dem.
Er du seriøs nå?
Vis hele sitatet...
Etter det jeg vet så var det ingen bevæpnede vakter på øya. Og jeg har bare hørt om den ene ubevæpnede politi mannen (som ble drept med en gang) som var noen for for 'security'.

Livet er ingen film, kompis. Det ville vært umulig å overmanne han uten våpen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Har du ikke fått med deg at det smalt en bombe i regjeringskvartalet og det var "unntakstilstand"? Det var jo det han hadde kalkulert med og nettopp grunnen til at han kunne ralle rundt med uniform og våpen på den måten..

edit: Jeg orker ikke kommentere handlingene hans men sender en tanke til dere som er berørt.
Vis hele sitatet...

Greit. En liten forklaring; Beredskapstroppen har vel i overkant 60mann.
Si f.eks at rundt 30 befinner seg i Osloområdet.

Du har en god del HV-I-styrker, du har bordingslagene til HV, politiet generelt, du har lokale hæren-avdelinger kan jeg tro, pluss FSKHJK som har en liten avdeling nede ved Horten; evt komme fra Rena med Bell412'

Beredskapstroppen og FSKHJK skal være SVÆÆÆRT mobile.
Og det er ikke kødd! At de ikke landa på Utøya lenge før kl 18? er merkverdig..


Unntakstilstand?; vet du de alltids "med understrek" har reservekapasitet til om en ny situasjon skulle oppstå.
Og at hvis denne blir oppbrukt kommer nærmeste Natoland og engasjerer seg i.

** en ny situasjon vil da "dekkes", selv om det kan ta en god stund før styrker er framme..
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Greit. En liten forklaring; Beredskapstroppen har vel i overkant 60mann.
Si f.eks at rundt 30 befinner seg i Osloområdet.

Du har en god del HV-I-styrker, du har bordingslagene til HV, politiet generelt, du har lokale hæren-avdelinger kan jeg tro, pluss FSKHJK som har en liten avdeling nede ved Horten; evt komme fra Rena med Bell412'

Beredskapstroppen og FSKHJK skal være SVÆÆÆRT mobile.
Og det er ikke kødd! At de ikke landa på Utøya lenge før kl 18? er merkverdig..


Unntakstilstand?; vet du de alltids "med understrek" har reservekapasitet til om en ny situasjon skulle oppstå.
Og at hvis denne blir oppbrukt kommer nærmeste Natoland og engasjerer seg i.

** en ny situasjon vil da "dekkes", selv om det kan ta en god stund før styrker er framme..
Vis hele sitatet...
Hvorfor blander du inn forsvaret i dette, og hvor vil du egentlig hen? Forsvaret var ikke bedt om assistanse, ingen ante eller kunne forestille seg det scenarioet som lå for dagen. Det er faktisk vanskelig å fatte, selv i ettertid.

Tidsplanen ligger ute, og politiet har redegjort for dette. Eneste helikpoteret politiet i oslo disponerer egner seg ikke for flytting av mannskap (dvs. det er for lite, så sa de, politiet)

Det fungerer nok ikke sånn som du ser for deg, det er prosedyrer som skal følges og ting kan ta litt lenger tid i et uvisst kaos enn hva random folk kan synse om på internett i ettertid.

Dette er igrunnen bra, slik at ikke plutselig du har hæren på døra fordi du skjøt med luftgevær i hagen (banalt, ja, men du skjønner hvor jeg vil)

Uansett så finnes det ingen måte å sikre samfunnet mot slike henselser, med mindre du er interessert i å leve i fangeskap av din egen frykt. Vi kan jo ha væpnede vakter overalt som kontrollerer alle som skal fra a til b, det kunne jo blitt hyggelig. Slike regimer eksisterer og det er ikke noe vi trakter etter, ihvertfall ikke jeg..
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Jævla idiot. Hvis du hadde vært båtføreren der, hadde du sagt til «politimannen», "Nei, du får ikke lov å til å komme over på øyen.»?
Vis hele sitatet...
Må slenge meg på og si att det er utruli hvor lett det var å komma over. Flott språk da donkey! Skar ha for den!
Var klar for å dra ned jeg, men han pingla som var med i bilen tørte jo faen ikke.Faen som jeg angrer at jeg ikke satte han av
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Noen av det jeg prøver å si her er at Forsvaret skal være assistanse til politiet i alvorlige, assymetriske terroraksjoner(med flere lokasjoner).

Som sagt før, det var pressehelikoptre rundt øya, Delta kunnet ha landet der. De SKAL ha stor rekkevidde.
i innlegget over; nevner kun at det er mye miliære ressurser tilgjengelig på relativt kort tid rundt Oslo.
Unntakstilstanden må jo ha vært lokal/regional - vet ikke selv
Men man burde ha ressurer asap zulu klare til en mulig utrykning!

Det blir endel "burde, burde". Skjønner at folk reagerer. MEn er altså jævla skuffa over sikerhetsopplegget.Thats all!
Til ViceR:

Det er en ting jeg lurer på. Det er ikke sikkert du kan svare på dette med tanke på at du var en av de første som klarte å komme deg unna. Men, var det noen gang snakk om å overmanne Anders? Har hørt at dette har skjedd ved flere skolemassakre.

Vil også kondolere på det sterkeste for det som har skjedd. Det må ha vært helt forferdelig for deg å ha opplevd dette, og ikke minst å miste så mange venner og kolleger. Helt ufattelig at dette har skjedd.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Til ViceR:

Det er en ting jeg lurer på. Det er ikke sikkert du kan svare på dette med tanke på at du var en av de første som klarte å komme deg unna. Men, var det noen gang snakk om å overmanne Anders? Har hørt at dette har skjedd ved flere skolemassakre.
Vis hele sitatet...
I manifestet skrev han om å sikre seg mot bakholdsangrep med barberblader på drakten og pigger i skohælene. Det er dog ikke sikkert om han faktisk brukte dette.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Det er irrelevant til denne diskusjonen, uavhengig om du syns det er en naturlig følge eller ikke. Har ikke veid for og imot godt nok enda, men ser akkurat nå ingen grunn til at dette kunne følge



(Våpenbruk? Selvsagt. Regner med du mener dødstilfeller o.l) Jo, de fleste tenker vel i slike baner hvis de tenker på dette emnet. Og så? Korrelasjonen er ikke lik kausalitet, som vi vet så godt. Derfor må denne påstanden bevises
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke bevise noen sammenheng, men synes det er verdt å merke seg at for eksempel Arizona (ca 6,4 mill. innbyggere) som i folketall kan sammenlignes med Norge, hadde i 2009, 197 mord med skytevåpen (kilde), Norge hadde 8 (kilde).
Dette i seg selv sier egentlig ikke så mye, men jeg tror virkelig ikke at det at folk skal begynne å gå rundt med våpen, skal gjøre noen som helst tryggere. At det i enkelt tilfeller kan redde liv, ja helt sikkert, men jeg tror flere liv ville gått tapt enn spart. Jeg tror en løsning heller er færre våpen enn fler.

Jeg har fått med meg at du mener at det allerede er mange våpen rundt om i de tusen hjem, noe jeg også tror det er, men dette tror jeg for det meste dreier seg om våpen som er best egnet til jakt.

Hva med å bære kniv?
Det er jo ikke lenger lov, hva tror du det kommer av?

Sitat av kummi90
Tja, er ikke 100% sikker, men for meg er det vanlig og ikke anta noe somhelst i denne grad uten bevis. Jeg tror ikke det skulle vært noe grunn til at våpenanskaffelse øker med bare fordi det blir lov og ha concealed carry. Det virker helt ulogisk. De som interesserer seg for slikt, har våpen fra før av uansett.
Vis hele sitatet...
Vi er tydeligvis uenige, men jeg har ikke så mye annet enn synsing å komme med. Jeg ser ganske enkelt for meg, at i konflikter som blir løst med skytevåpen, vil dette ofte føre til at parten som ikke hadde skytevåpen, skulle ønske han hadde det. Noe som i sin tur fører til at antallet skytevåpen øker på sikt.

Sitat av kummi90
Beklager, jeg skjønner ikke hva du prøver og si her. Ihvertfall ikke hvorfor setningen er relevant.
Vis hele sitatet...
Vel, du sa:
Sitat av kummi90
Som sagt, jeg diskuterer ikke at det skulle vært fler våpen i sirkulasjon, bare og gi mer rettigheter til de som allerede har bevist at de er ansvarlige og lovlydige borgere.
Vis hele sitatet...
Og da lurer jeg på hvordan du kan være sikker på at ikke fler vil skaffe seg skytevåpen som kan bæres skjult?

(kanskje bedre om vi tar det videre på PM?)
Sist endret av Veggen; 25. juli 2011 kl. 05:19.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg kan ikke bevise noen sammenheng, men synes det er verdt å merke seg at for eksempel Arizona (ca 6,4 mill. innbyggere) som i folketall kan sammenlignes med Norge, hadde i 2009, 197 mord med skytevåpen (kilde), Norge hadde 8 (kilde).
Dette i seg selv sier egentlig ikke så mye, men jeg tror virkelig ikke at det at folk skal begynne å gå rundt med våpen, skal gjøre noen som helst tryggere. At det i enkelt tilfeller kan redde liv, ja helt sikkert, men jeg tror flere liv ville gått tapt enn spart. Jeg tror en løsning heller er færre våpen enn fler.

Jeg har fått med meg at du mener at det allerede er mange våpen rundt om i de tusen hjem, noe jeg også tror det er, men dette tror jeg for det meste dreier seg om våpen som er best egnet til jakt.

Hva med å bære kniv?
Det er jo ikke lenger lov, hva tror du det kommer av?



Vi er tydeligvis uenige, men jeg har ikke så mye annet enn synsing å komme med. Jeg ser ganske enkelt for meg, at i konflikter som blir løst med skytevåpen, vil dette ofte føre til at parten som ikke hadde skytevåpen, skulle ønske han hadde det. Noe som i sin tur fører til at antallet skytevåpen øker på sikt.



Vel, du sa:


Og da lurer jeg på hvordan du kan være sikker på at ikke fler vil skaffe seg skytevåpen som kan bæres skjult?

(kanskje bedre om vi tar det videre på PM?)
Vis hele sitatet...
Jeg tror diskusjonen stagnerer meget, siden vi begge kommer synsing og lufting av ideer.
Jeg er ikke SIKKER på om folk kommer til og anskaffe seg våpen, men jeg ser ingen grunn til det. Jeg vet det ikke helt det samme, men prøver og trekke følgene paralell:

Hvis heroin plutselig blir lovliggjort, ville du begynt med det da?
Det er klart, helt relevant er det nok ikke. Men husk i Norge har vi ikke samme våpenkultur som i USA, derfor tror jeg ikke at våpentallet ville økt sånn plutselig. Denne concealed arms loven, i tillegg til strengere regler for og skaffe seg våpenbevis og -sertifikat, ville jeg tro bare bare positiv.

Men som sagt, alt er synsing, men sitter fortsatt på gjerdet hva jeg tror...
Nå har visstnok antall ofre på øyen blitt redusert fra 86 til 68..
sykt at di kan bekrefte at "minst 80" er drept når di ikke er 100% sikre
G.W. Bush, 9/11: "We're gonna hunt you down." Stoltenberg, 22/7: "We will retaliate with more democracy"

Over alt blir denne meldingen skrevet. Er det et sted man kan høre eller lese George Bush si dette? Har han virkelig sagt noe slikt etter terrorangrepet 9/11?
Var jo bra at det er eit betydelig lavere anntall omkomne en det vi først fikk melding om. Nå er denne katastrofen ikke like stor som vi først trodde:-)
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Beredskapstroppen og FSKHJK skal være SVÆÆÆRT mobile.
Og det er ikke kødd! At de ikke landa på Utøya lenge før kl 18? er merkverdig..

.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke sånn at FSK har en tropp sittende med alt utstyr og et helikopter som står på tomgang klart til action 24/7. De er svært mobile, men å forvente en reaksjonstid på under halvannen time er svært svært optimistisk. (De har garantert lenger reaksjonstid enn som så).
HV sine I-styrker snakker vi nok om minst 24 timer, HV-016 var nok hakket raskere, men er nedlagt.

Sitat av omoliame Vis innlegg
G.W. Bush, 9/11: "We're gonna hunt you down." Stoltenberg, 22/7: "We will retaliate with more democracy"

Over alt blir denne meldingen skrevet. Er det et sted man kan høre eller lese George Bush si dette? Har han virkelig sagt noe slikt etter terrorangrepet 9/11?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=x7OCgMPX2mE
Sitat av omoliame Vis innlegg
G.W. Bush, 9/11: "We're gonna hunt you down." Stoltenberg, 22/7: "We will retaliate with more democracy"

Over alt blir denne meldingen skrevet. Er det et sted man kan høre eller lese George Bush si dette? Har han virkelig sagt noe slikt etter terrorangrepet 9/11?
Vis hele sitatet...
Aner ikke om Bush faktisk sa det, men det er heller ikke utenkelig at Stoltenberg kunne uttalt noe liknende, dersom gjerningsmannen ikke ble tatt.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Han sier ikke "We're gonna hunt you down" her?


Sitat av cazber Vis innlegg
Aner ikke om Bush faktisk sa det, men det er heller ikke utenkelig at Stoltenberg kunne uttalt noe liknende, dersom gjerningsmannen ikke ble tatt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke utenkelig nei.. Er jo en viktig forskjell der.
Sist endret av omoliame; 25. juli 2011 kl. 19:48.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Hva hadde skjedd om jeg gjemte meg bak en busk og plafra ned anders med pistolen min slik han døde? Ville jeg fått noen form for straff for det? (selvfølgelig etter at folk hadde dødd)
Er det noen som har noe ny informasjon/vitneutsagn om teorien om at det var en skytter til?
Sitat av colabox Vis innlegg
Hva hadde skjedd om jeg gjemte meg bak en busk og plafra ned anders med pistolen min slik han døde? Ville jeg fått noen form for straff for det? (selvfølgelig etter at folk hadde dødd)
Vis hele sitatet...
Du kan handle i nødverge, og din handling vil være straffri. Det innebærer naturligvis at du har lisens for våpenet ditt, og at det er medbragt lovlig.
Sitat av .23 Vis innlegg
Er det noen som har noe ny informasjon/vitneutsagn om teorien om at det var en skytter til?
Vis hele sitatet...
jeg leste akkurat en ny blogg(tror jeg?)
"Så kom meldingen fra min venninne Pernille, "han er ved skolestua, han skyter på døren. vi er 30 stk som har gjemt oss. er du trygg?" jeg svarte så kort jeg kunne, "hvordan ser han ut? Er det flere skytere? Er han på vei inn til dere? vi er gjemt men ikke trygge" Så fikk jeg endelig beskrivelsen av han, han var i politiuniform og hadde et våpen, noen hadde sett at de var to stk. Fikk da beskjed at han var på vei mot oss."
Sitat av SubKassyAssy Vis innlegg
sykt at di kan bekrefte at "minst 80" er drept når di ikke er 100% sikre
Vis hele sitatet...
De vurderte det som bedre å komme med et så høyt anslag, selv om tellingen ikke var sikker eller ferdig, da det foreløpige anslaget lå på ti. Det er en forskjell mellom åttiseks og sekstiåtte, men et enda større gap mellom ti og sekstiåtte. De handlet etter min mening riktig her.
Sitat av plexern Vis innlegg
jeg leste akkurat en ny blogg(tror jeg?)
"Så kom meldingen fra min venninne Pernille, "han er ved skolestua, han skyter på døren. vi er 30 stk som har gjemt oss. er du trygg?" jeg svarte så kort jeg kunne, "hvordan ser han ut? Er det flere skytere? Er han på vei inn til dere? vi er gjemt men ikke trygge" Så fikk jeg endelig beskrivelsen av han, han var i politiuniform og hadde et våpen, noen hadde sett at de var to stk. Fikk da beskjed at han var på vei mot oss."
Vis hele sitatet...
Jeg tror mange har hørt to forskjellige våpen, og dithen tolket at det var to forskjellige individer.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Jeg tror mange har hørt to forskjellige våpen, og dithen tolket at det var to forskjellige individer.
Vis hele sitatet...
De har sikkert hørt ekko og rikosjetter også.
Noen som har fått med seg hva han hadde med seg i kassen sin. Har politiet sagt noe om det? Jeg skjønner ikke hva han skulle gjøre med det hvis det var sprengstoff. Skulle han sprenge seg selv, det virker usannsynlig.