Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 62727
kjedelig streiting
Sitat av commie Vis innlegg
Om det hadde vært islamister som hadde stått bak så hadde man nok ikke stått så hardt på at dette ikke var politisk og at det bare var "psykisk syke ekstremister" som stod bak. Dette til ettertanke.
Vis hele sitatet...
Det jeg generelt sett forbinder med "politisk terrror" må være Eta, Ira, hamas til en viss grad osv og ikke gale Islamister eller høyreradikale som har et så sykt motiv for handlingene sine at det kun er dem selv som forstår de.
Sist endret av legalize_it; 23. juli 2011 kl. 14:03.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Tipper dette etterhvert kommer til og spinne opp en debatt på mer åpenhet for våpenbesittelse, også da om sivilfolk burde ha lov til og bære våpen så lenge de har bevis på at de har tatt våpenkurs, sertifikat o.l. Dette hadde ihvertfall vært meget aktuelt i USA.

Nå er kanskje ikke dette en gyldig diskusjon, i og med at de fleste der var under 18 (?) å hadde ikke hatt lov til våpenbesittelse uansett? Men tenk hvis dette hadde vært en leir for voksne, og en eller fler av disse voksne hadde hatt lov til og bære våpen, skjult selvsagt. Hvor mange uskyldige liv kunne blitt spart?

Spiller djevelens advokat litt, er ikke helt sikker på hvor jeg står henn enda.
Vis hele sitatet...
Blir våpenloven omgjort til at sivile enklere kan ha våpen tilgjengerlig, og muligens på seg så vil Norge bli ett mye farligere land.

Akkurat i sitvasjoner som dette så kan man jo altids tenke seg at det hadde fått ett bedre utfall hvis noen hadde hatt våpen og startet skuddveksling med gjerningsmannen.

Men har folk enkelt tilgjengerlig våpen, så vil det også skje mye drap i norge. Det er veldig mange mennesker som enkelte ganger kunne ha gått til det steget og ha tatt liv, hvis de hadde hatt våpen tilgjengerlig. Og da ofte under en beruset tillstand.

Norge er ett fritt land, og de aller fleste føler seg trygge da de går på gata, men kan alle begynne og gå med våpen er jo dette bare ett tegn på utrygghet, og gatene blir langt ifra like trygge.

Eneste jeg ser at kan få lov til og ha bæretillatelse på våpen er politi og andre slike tjenester. For per dags dato så har ikke politiet bæretilatelse på skarpe-våpen som pistol osv. Skjer det noe der de trenger pistol så må de tilbake til bilene for og hente våpen, og trenger de tyngre våpen må de tilbake til stasjonen.

Rett og slett, norge burde ikke bli likere amerika. Levestandaren i norge er en av de beste i verdenen, og det er en grunn til det!
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Tipper dette etterhvert kommer til og spinne opp en debatt på mer åpenhet for våpenbesittelse, også da om sivilfolk burde ha lov til og bære våpen så lenge de har bevis på at de har tatt våpenkurs, sertifikat o.l. Dette hadde ihvertfall vært meget aktuelt i USA.

Nå er kanskje ikke dette en gyldig diskusjon, i og med at de fleste der var under 18 (?) å hadde ikke hatt lov til våpenbesittelse uansett? Men tenk hvis dette hadde vært en leir for voksne, og en eller fler av disse voksne hadde hatt lov til og bære våpen, skjult selvsagt. Hvor mange uskyldige liv kunne blitt spart?

Spiller djevelens advokat litt, er ikke helt sikker på hvor jeg står henn enda.
Vis hele sitatet...
Ja, i akkurat dette tilfellet kunne liv vært spart dersom noen hadde hatt et våpen tilgjengelig. Men hvis man åpner for en mer liberal våpenpolitikk kommer man inn i en ond sirkel, slik jeg ser det.

Hvis flere får tilgang på våpen til beskyttelse får man flere potensielle personer som gjerningsmannen på Utøya. Dermed får man flere mulige situasjoner hvor våpen kan være nyttig til beskyttelse, og ønsket om å eie et våpen vil øke sammen med det økte antallet våpendrap. Dermed er vi inne i en ond sirkel som forsterker seg selv.

Flere våpen til beskyttelse -> flere våpen man må beskytte seg mot.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Ja, i akkurat dette tilfellet kunne liv vært spart dersom noen hadde hatt et våpen tilgjengelig. Men hvis man åpner for en mer liberal våpenpolitikk kommer man inn i en ond sirkel, slik jeg ser det.

Hvis flere får tilgang på våpen til beskyttelse får man flere potensielle personer som gjerningsmannen på Utøya. Dermed får man flere mulige situasjoner hvor våpen kan være nyttig til beskyttelse, og ønsket om å eie et våpen vil øke sammen med det økte antallet våpendrap. Dermed er vi inne i en ond sirkel som forsterker seg selv.

Flere våpen til beskyttelse -> flere våpen man må beskytte seg mot.
Vis hele sitatet...
Ening, heller inskrenk muligheten til å ha våpen!
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Din tankegang om at det ville gitt motsatt effekt vil jeg se bevis på, eller informasjon som underpåbygger dette. Det er bare gyldig hvis drap er en "heat of the moment" greie istedenfor og være planlagt. Er som sagt på gjerdet, bare lufter ideer og tanker, er åpen for ny info og/eller argumenter.
Vis hele sitatet...
Folk som vil bedrive terror vil alltid bedrive terror. Man kan desverre ikke bekjempe det med våpen. Om folk ønsker å få tak iet våpen eller bomber så klarer man dette; selv om det er ulovelig.

La oss si de voknse hadde hatt våpen i dette tilfelle, hva får deg til å tro det hadde forandret noe. Han ville selvfølgelig vært klar over dette, og brukt andre midler som f.eks. å bare sprengt de i stede for å skyte. Han utga seg også for å være politimann og legitimerte seg (falsk legg?), han kunne like gjerne sagt at p.g.a. ekstra ordinære tiltak så var de nødt til å ha rutinesjekk og at de måtte beslagelegge våpen.

Saken er at jeg ser ikke hvordan mer våpen på noen som helst måte skal gjøre samfunnet tryggere, jeg tror det kun gir en falsk følelse av trygghet.

Edit: om og du går rundt med våpen på denne måten for å forsvare deg, er dette noe du gjør fordi du er redd. Jeg ønsker ikke et samfunn som bygger på frykt hvor folk er redde for hverandre. Det skaper bare mer problemer.
Sist endret av etse; 23. juli 2011 kl. 15:05.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Blir våpenloven omgjort til at sivile enklere kan ha våpen tilgjengerlig, og muligens på seg så vil Norge bli ett mye farligere land.

Akkurat i sitvasjoner som dette så kan man jo altids tenke seg at det hadde fått ett bedre utfall hvis noen hadde hatt våpen og startet skuddveksling med gjerningsmannen.

Men har folk enkelt tilgjengerlig våpen, så vil det også skje mye drap i norge. Det er veldig mange mennesker som enkelte ganger kunne ha gått til det steget og ha tatt liv, hvis de hadde hatt våpen tilgjengerlig. Og da ofte under en beruset tillstand.

Norge er ett fritt land, og de aller fleste føler seg trygge da de går på gata, men kan alle begynne og gå med våpen er jo dette bare ett tegn på utrygghet, og gatene blir langt ifra like trygge.

Eneste jeg ser at kan få lov til og ha bæretillatelse på våpen er politi og andre slike tjenester. For per dags dato så har ikke politiet bæretilatelse på skarpe-våpen som pistol osv. Skjer det noe der de trenger pistol så må de tilbake til bilene for og hente våpen, og trenger de tyngre våpen må de tilbake til stasjonen.
Vis hele sitatet...
Igjen, har ikke kommet over noe bevis som tilsier at mer sivile våpen er lik mer kriminalitet. De som planlegger drap kommer til og få hendene sine på et våpen uansett.

Men det har seg slik at det er noe som kalles "concealed carry", hvor sivile kan ta med seg våpnene (gjemt). Det ville ikke akkurat gi MER våpen til sivile, bare gi dem mer frihet med dem de allerede har. Dette er som sagt sivile som allerede HAR våpen, og kunne funnet på og drept folk hvis de ville det UANSETT om vi ville benyttet oss av "concealed carry" loven. Dette virker for meg som en vinn-vinn sitasjon. Men jeg skjønner skepsisen; i USA er det jo tross alt MYE mer kriminalitet, og derfor ser jeg den er viktigere i USA enn i Norge...

Så poenget mitt er nødvendigvis ikke at fler folk skal få mer våpen eller lignende.

Du skrev også at Norge ikke bør bli mer og mer like USA. Dette syns jeg var et billig poeng Dette har ikke noe med USA og gjøre i den forstand, jeg diskuterer bare konseptet "concealed carry". Men ja, det er stort sett et Amerikansk konsept. Men spørsmålet er om det faktisk er forebyggende eller ikke

Sitat av etse Vis innlegg
Folk som vil bedrive terror vil alltid bedrive terror. Man kan desverre ikke bekjempe det med våpen. Om folk ønsker å få tak iet våpen eller bomber så klarer man dette; selv om det er ulovelig.

La oss si de voknse hadde hatt våpen i dette tilfelle, hva får deg til å tro det hadde forandret noe. Han ville selvfølgelig vært klar over dette, og brukt andre midler som f.eks. å bare sprengt de i stede for å skyte. Han utga seg også for å være politimann og legitimerte seg (falsk legg?), han kunne like gjerne sagt at p.g.a. ekstra ordinære tiltak så var de nødt til å ha rutinesjekk og at de måtte beslagelegge våpen.

Saken er at jeg ser ikke hvordan mer våpen på noen som helst måte skal gjøre samfunnet tryggere, jeg tror det kun gir en falsk følelse av trygghet.

Edit: om og du går rundt med våpen på denne måten for å forsvare deg, er dette noe du gjør fordi du er redd. Jeg ønsker ikke et samfunn som bygger på frykt hvor folk er redde for hverandre. Det skaper bare mer problemer.
Vis hele sitatet...
Hvordan ville drapsmannen vært klar over at de hadde våpen? Dette ble rart. Det er INGEN grunn til at drapsmannen skulle anta at noen der hadde våpen, spesielt hvis de hadde holdt det skjult. Eneste muligheten han hadde til og merke dette var hvis en av dem som faktisk hadde våpenet peivet det rundt seg, før mannen kom.

Kan være enig at den foreslåtte våpenlåven kan skape frykt. Men irrasjonelt; som sagt hadde ikke MER våpen vært tilgjengelig, bare de våpnene som fantes der ute hadde vært lov og tatt med skjult "concealed carry".

Jeg er ikke interessert og gå rundt med våpen selv, jeg bare lufter tanker og for og imot. Kanskje det hadde skapt litt irrasjonel frykt med enn gang, men bare helt til neste statistikken hadde kommet inn, og vi hadde sett at det ikke øket kriminaliteten.
Uansett, så ville vi da her på Utøy kunne spart flere titalls med liv.

Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Ja, i akkurat dette tilfellet kunne liv vært spart dersom noen hadde hatt et våpen tilgjengelig. Men hvis man åpner for en mer liberal våpenpolitikk kommer man inn i en ond sirkel, slik jeg ser det.

Hvis flere får tilgang på våpen til beskyttelse får man flere potensielle personer som gjerningsmannen på Utøya. Dermed får man flere mulige situasjoner hvor våpen kan være nyttig til beskyttelse, og ønsket om å eie et våpen vil øke sammen med det økte antallet våpendrap. Dermed er vi inne i en ond sirkel som forsterker seg selv.

Flere våpen til beskyttelse -> flere våpen man må beskytte seg mot.
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg diskuterer ikke at det skulle vært fler våpen i sirkulasjon, bare og gi mer rettigheter til de som allerede har bevist at de er ansvarlige og lovlydige borgere. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Conceal..._United_States
god little
31 3
Det tristeste og sykeste som har skjedd siden andre verdenskrig. Mine tanker går ut til alle som har mistet noen eller kjenner noen som har blitt skadd i disse grusomme handlingene! <3 oslo
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Men det har seg slik at det er noe som kalles "concealed carry", hvor sivile kan ta med seg våpnene (gjemt). Det ville ikke akkurat gi MER våpen til sivile, bare gi dem mer frihet med dem de allerede har. Dette er som sagt sivile som allerede HAR våpen, og kunne funnet på og drept folk hvis de ville det UANSETT om vi ville benyttet oss av "concealed carry" loven.
Vis hele sitatet...
Da er du vel også for at politiet bærer våpen? Noe som ville blitt en naturlig følge, i og med at politiet når som helst vil kunne bli konfrontert med en bevæpnet person. Politiet blir nødt til å behandle en hver person som potensielt bevæpnet, i og med at våpenet skal bæres skjult.

Sitat av kummi90
Hvordan ville drapsmannen vært klar over at de hadde våpen? Dette ble rart. Det er INGEN grunn til at drapsmannen skulle anta at noen der hadde våpen, spesielt hvis de hadde holdt det skjult. Eneste muligheten han hadde til og merke dette var hvis en av dem som faktisk hadde våpenet peivet det rundt seg, før mannen kom.
Vis hele sitatet...
Se over.

Sitat av kummi90
Men jeg skjønner skepsisen; i USA er det jo tross alt MYE mer kriminalitet, og derfor ser jeg den er viktigere i USA enn i Norge...
Vis hele sitatet...
USA har alltid hatt et mer liberalt syn på det å bære våpen enn hva hvi har hatt i Norge. Har du aldri vurdert at at det er en sammenheng mellom antall våpen og tilfeller av våpenbruk?

Sitat av kummi90
Kan være enig at den foreslåtte våpenlåven kan skape frykt. Men irrasjonelt; som sagt hadde ikke MER våpen vært tilgjengelig, bare de våpnene som fantes der ute hadde vært lov og tatt med skjult "concealed carry".

Jeg er ikke interessert og gå rundt med våpen selv, jeg bare lufter tanker og for og imot. Kanskje det hadde skapt litt irrasjonel frykt med enn gang, men bare helt til neste statistikken hadde kommet inn, og vi hadde sett at det ikke øket kriminaliteten.
Uansett, så ville vi da her på Utøy kunne spart flere titalls med liv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så sikker på at det ikke ville blitt mer vold om folk begynte å gå rundt med skytevåpen?
Mange ville sikker skaffet seg våpen dersom det ville bli lov å bære skytevåpen, kanskje bare for beskyttelse hjemme i første omgang.

Sitat av kummi90
Som sagt, jeg diskuterer ikke at det skulle vært fler våpen i sirkulasjon, bare og gi mer rettigheter til de som allerede har bevist at de er ansvarlige og lovlydige borgere.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen ting som tilsier at ikke flere ville gjort det som var nødvendig for å kunne bære våpen, eventuelt skaffet seg skytevåpen på et illegalt marked?
Sist endret av Veggen; 23. juli 2011 kl. 16:04.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Utifra det jeg har fått med meg oppholdte Jonas Gahr Støre seg på Utøya da dette skjedde. Er det noen som har hørt eller sett noe skrevet om ham? De har vel ikke identifisert alle omkomne enda, men er det grunn til å tro at han er blandt de skutte?
Vis hele sitatet...
Han var ikke på Utøya der og da, han var der visst på torsdag om jeg ikke tar helt feil. Nå har han jo dessuten vært på UDs pressekonferanse.
KP var misclick..
Sist endret av TeumessianFox; 23. juli 2011 kl. 16:24.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det er meg TS sikter til. Kom hjem i dag etter å ha tilbragt natten i Sundvoll. Jeg var heldigvis en av de første som la på svøm fra øya, og så heller ikke mennesker bli drept, men jeg vet at flere bak meg ble skutt og druknet. Jeg har det etter forholdene bra.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Det er meg TS sikter til. Kom hjem i dag etter å ha tilbragt natten i Sundvoll. Jeg var heldigvis en av de første som la på svøm fra øya, og så heller ikke mennesker bli drept, men jeg vet at flere bak meg ble skutt og druknet. Jeg har det etter forholdene bra.
Vis hele sitatet...
Kan ikke tenke meg å gjennomgå noe slikt.
Utrolig flott å høre at det gikk greit med deg i det minste, forholdene tatt i betrakning.
Sist endret av Bombasa; 23. juli 2011 kl. 16:47.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Jeg støtter ikke Anders på noe vis, det er klart at han er rimelig skrudd, men han virker overhodet ikke dum. Hele aksjonen virker veldig gjennomtenk.

HAn utløser en bombe midt i Oslo sentrum, dette fører jo naturlig nok til hele at hele Oslo's politistyrke rykker ut. Mens alt dette skjer, og alle er rystet og opptatt med denne terroraksjonen drar Anders ut på Utøya hvor 700(?) ungdommer er samlet på en liten øy uten fluktmuligheter. Her har han fri mulighet til å knerte så mange han vil, mens Politiet er opptatt i Oslo sentrum. Det tok jo hele 2 timer(!) før politiet rykket inn på Utøya!

Spørsmålet jeg og sikkert mange andre stiller seg nå er hvorfor? hvorfor drepe så mange uskyldige mennesker?
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Spørsmålet jeg og sikkert mange andre stiller seg nå er hvorfor? hvorfor drepe så mange uskyldige mennesker?
Vis hele sitatet...
Et desperat forsøk på å vise hva han står for? Mannen er skrudd, men han vet hvordan han skal få opmerksomhet!
For de som lurer på om kjente er savnet eller funnet, finnes det nå en liste på facebook hvor frivillige prøver å skaffe oss oversikt over hvem som er i trygghet fra de ulike AuF-delegasjonene.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Terroristene som står bak dette kommer tydligvis fra et land uten skikkelig demokrati og har liten kunnskap om norsk politikk i mine øyne... Hvorfor gå etter AP? Bare fordi de er det største partiet?
Vis hele sitatet...
Ja, så feil kan man faktisk ta.
Spesielt ''liten kunnskap om norsk politikk i mine øyne.''
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Han er en av de største og værste i historien faktisk..

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rampage_killers
Sitat av Harabo Vis innlegg
Han er en av de største og værste i historien faktisk..

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rampage_killers
Vis hele sitatet...
Og maksstraff er inntil 21-år forvaring. Merk dere ordet "inntil" - ett ord som ofte brukes i straffeutmålinger her i Norge. Hvilken sikkerhet og rettsoppfatning er det meningen at en slik straff skal gi offeret eller befolkningen generelt? Hvordan kan man vite at vedkommende vil bli sittende fengslet livet ut? Ved slike grusomme forbrytelser, så burde man hatt en tidsbestemt livstidsstraff. Da mener jeg en straff hvor man ikke slipper ut uansett hvor rehabilitert man mener den dømte er blitt. Noe annet er ikke godt nok.
http://www.adressa.no/nyheter/innenr...yYwH8.facebook

Kan slippe straff.
Sist endret av WriteXRiot; 23. juli 2011 kl. 18:16.
Sitat av caperno Vis innlegg
Og maksstraff er inntil 21-år forvaring. Merk dere ordet "inntil" - ett ord som ofte brukes i straffeutmålinger her i Norge. Hvilken sikkerhet og rettsoppfatning er det meningen at en slik straff skal gi offeret eller befolkningen generelt? Hvordan kan man vite at vedkommende vil bli sittende fengslet livet ut? Ved slike grusomme forbrytelser, så burde man hatt en tidsbestemt livstidsstraff. Da mener jeg en straff hvor man ikke slipper ut uansett hvor rehabilitert man mener den dømte er blitt. Noe annet er ikke godt nok.
Vis hele sitatet...
Om han blir dømt til forvaring, vil han i praksis kunne sitte i fengsel livet ut.
Litt OT, men hva slags musikk passer til en slik anledning?

What are words og Listen to Your heart er gode kandidater, noen som har andre anbefalinger?
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av godset_123 Vis innlegg
Litt OT, men hva slags musikk passer til en slik anledning?

What are words og Listen to Your heart er gode kandidater, noen som har andre anbefalinger?
Vis hele sitatet...
Jeg har idag hatt lyst til og høre rock av en eller annen grun.

Og da har det gått i skillet
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kan ikke tenke meg å gjennomgå noe slikt.
Utrolig flott å høre at det gikk greit med deg i det minste, forholdene tatt i betrakning.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, det betyr utrolig mye. Siden jeg ikke har sett noen drepte personer, så har det heller ikke brent seg inn noen særlige bilder fra da skytingen skjedde. Men husker godt at det var totalt kaos.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Tusen takk, det betyr utrolig mye. Siden jeg ikke har sett noen drepte personer, så har det heller ikke brent seg inn noen særlige bilder fra da skytingen skjedde. Men husker godt at det var totalt kaos.
Vis hele sitatet...
Beklager OP.

Men en ting som er litt uklart for meg. Folk sier at de først så en politimann som skjøt rundt seg, og da ble det kaos. Etterpå så sa han at han var politimann igjen og folk trakk seg til han og han skjøt igjen. Var det slik det var? står så mye forskjellig alle plasser.

Du trenger forresten ikke svare hvis ikke du vil, kan bare forestille meg hvor mange følelser som strømmer i gjennom deg nå.

Håper ting ordner seg for deg.
Sist endret av happy violence; 23. juli 2011 kl. 21:00.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Beklager OP.

Men en ting som er litt uklart for meg. Folk sier at de først så en politimann som skjøt rundt seg, og da ble det kaos. Etterpå så sa han at han var politimann igjen og folk trakk seg til han og han skjøt igjen. Var det slik det var? står så mye forskjellig alle plasser.

Du trenger forresten ikke svare hvis ikke du vil, kan bare forestille meg hvor mange følelser som strømmer i gjennom deg nå.

Håper ting ordner seg for deg.
Vis hele sitatet...
Det du har hørt, det stemmer. Han løp ofte rundt på øya for å forvirre folk, og prøvde og lokke dem til seg. Når skremte ungdommer løp mot det de trodde var noen de kunne stole på, skjøt han dem rolig ned, en etter en.
1 Er det ikke murlig og avbevepne han?
2 ingen som ble mistenksom fordi den bilen har kjørte?
3 er det ikke slittsomt og svømme 545 meter?



Håper alt går bra med deg
Høres helt sykt ut. Det ER helt sykt.

Bra alt er greit med deg ViceR, håper du ellers har det bra.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Hørte fra faren min om en lokal person som hadde fortalt at han dro ut med båten sin for å redde svømmende ungdommer. Han hadde funnet den første personen 100-200 meter fra Øya og fått han/ho halvveis opp i båten, da personen (som ble dratt opp) ble skutt i hodet mellom armene til redningsmannen.

Det høres jo Helt sjukt ut! Tenk hvor lettet personen må ha vært, sikker på at han/ho skulle klare seg, så blir du skutt på 200m hold? er mildt sagt i sjokk.
Jeg mener at dette viser at en person for utløp for sitt frustrasjon gjennom ekstreme handlinger og på bekostning av uskyldige liv denne personen burde føle seg veldig liten pga det som er blitt oppnådd med dette er ikke annet enn masse triste skjebner og tragedie i samfunnet forøvrig. På en måte har jeg forståelse for at man blir jævlig oppgitt over hvordan samfunn er så forskjellig og at man av og til ønsker ting forandrert. Men hvis jeg skulle skyte løs på alle jeg ikke likte tryne på av alle hundrevis jeg ser hverdag.. da er vi like langt tilbake i barbar tiden hvor "mennesker" handlet på innstinkt på linje slik det foregår hos lavrestående vesener.
Jeg mener det er helt fortapt at det i vårt moderne samfunn fortsatt eksisterer slike tåplige holdninger som bedømmer folk ut ifra deres etnisitet og rase.Mennesker er født forskjellige pga forskning har lørt oss at vi har forskjellige gener og og stammer fra forskjellige menneske stammer/grupper at vi derfor ikke kan se like ut. Jeg går hverdag og ser hundrevis av mennesker som ser ut som å være så full av fordømmer pga en ser annerledes ut, akkurat som om man hadde valgt dette selv. Vil gjerne si til de av dere som er så jævla dømmende og opptatt av yttre hos andre ( ikke det at ikke gir langt f i om dere er det,) men kanskje at ved å gjøre seg litt selv bevisst på man er som man er og akseptere det og heller sette fokus på det positivet i ethvert menneske. Fordi man har bare dette livet og den dagen dere ligger ved døden tror jeg man vil sette pris på at man gjorde noe for å løftesamfunnet i i den positivet retningen.....
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
1 Er det ikke murlig og avbevepne han?
2 ingen som ble mistenksom fordi den bilen har kjørte?
3 er det ikke slittsomt og svømme 545 meter?
Vis hele sitatet...
1. Han skjøt på alle innen rekkevidde (mannen er mest sannsynlig gal), det lureste var nok løpe vekk.
2. Han ankom øya med båt.
3. Selvfølgelig, jeg hadde hatt store problemer, noen druknet i forsøket (slik jeg har forstått det fra nyhetene), mange ble plukket opp av båter.

Dette er ting som er nevnt flere ganger i media.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Det som jeg synes er utrolig fortsatt er at de ikke var noensomhelst sikkerhetsvakter av noesomhelst type på det digre arrangementet.
En moderne konsert hadde IKKE blitt satt sånn opp.

Dessuten skulle jo Jens/støre komme dagen ettter, og at de da ikke har vakter i forveien er litt ubegripelig
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det som jeg synes er utrolig fortsatt er at de ikke var noensomhelst sikkerhetsvakter av noesomhelst type på det digre arrangementet.
En moderne konsert hadde IKKE blitt satt sånn opp.

Dessuten skulle jo Jens/støre komme dagen ettter, og at de da ikke har vakter i forveien er litt ubegripelig
Vis hele sitatet...
På slike sommerleirer er det selvsagt ordensvakter o.l, som ber folk holde ro om natten når folk sover og passer på at ingen drikker alkohol. Det har aldri vært behov for profesjonelle sikkerhetsvakter på sliker arrangementer. Det er jo bare kjekk norsk ungdom som samles for å diskutere politikk, flørte, bade og kose seg.
...og ikke bare det - hva skulle en vanlig sikkerhetsvakt ha stilt opp mot en tungt bevæpnet terrorist? De hadde bare blitt de første som ble drept, enden på visa ville ha vært akkurat den samme.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
...og ikke bare det - hva skulle en vanlig sikkerhetsvakt ha stilt opp mot en tungt bevæpnet terrorist? De hadde bare blitt de første som ble drept, enden på visa ville ha vært akkurat den samme.
Vis hele sitatet...
Men det hadde vært deres jobb å overrmanne personen, gode muligheter for at de hadde klart det faktisk.
En rekke muligheter man har selv med kalde våpen selv mot AR15.
Dessuten burde man ha kontrollert mye bedre hvem som kan komme over til øya.

Arrangementet var politisk, og dèt i seg selv er en sikkerhetsrisiko.
Tenk bare på FpU (isolert sett, ingenting med ABB/terror) - de HAR jo en god del større risiko på seg enn Senterungdommen!!

Det er vel du også enig i?!
Det som provoserer meg liit også er hvorfor ÈN 'ènkeltpurk' i SIVIL bil for lov til å dra seg inn :-@
Det var vektere på arrangementet. Deriblant to fra Øvre Eiker som er savnet.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dessuten burde man ha kontrollert mye bedre hvem som kan komme over til øya.
Vis hele sitatet...
Hele Norge er selvfølgelig i etterpåklokskapens ånd enig med deg i dette. Men for en sommerleir med glade ungdom, langt inne i tyrifjorden i Buskerud, ville det vært helt utrolig dersom noen skulle satt seg til motverge når en fullt uniformert politimann ankommer med politiets id-kort, i forbindelse med bombingene i hovedstaden.

Husk også at det aldri har vært snakk om at ungdomspartier i Norge er i noen som helst risiko.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men det hadde vært deres jobb å overrmanne personen, gode muligheter for at de hadde klart det faktisk.
En rekke muligheter man har selv med kalde våpen selv mot AR15.
Dessuten burde man ha kontrollert mye bedre hvem som kan komme over til øya.

Arrangementet var politisk, og dèt i seg selv er en sikkerhetsrisiko.
Tenk bare på FpU (isolert sett, ingenting med ABB/terror) - de HAR jo en god del større risiko på seg enn Senterungdommen!!

Det er vel du også enig i?!
Det som provoserer meg liit også er hvorfor ÈN 'ènkeltpurk' i SIVIL bil for lov til å dra seg inn :-@
Vis hele sitatet...
det er lett å være etterpåklok og si hva som kunne vært gjort for å unngå det hele. Men hvorfor skulle noen mistenke en som kler seg ut som politi for noe som helst? På hvilket grunnlag skulle det være mistenksomt.

Om vi begynner å leve i frykt og setter mase regler og sikkerhetsrutiner på ale vi skal gjøre fordi vi er redd for terrorasksjoner hele tiden - så synes jeg samfunnet går feil vei. Man må da kunne samle seg sammen en gjeng ungdommer på en øy uten å være redd for terror.
Sitat av etse Vis innlegg
det er lett å være etterpåklok og si hva som kunne vært gjort for å unngå det hele. Men hvorfor skulle noen mistenke en som kler seg ut som politi for noe som helst? På hvilket grunnlag skulle det være mistenksomt.

Om vi begynner å leve i frykt og setter mase regler og sikkerhetsrutiner på ale vi skal gjøre fordi vi er redd for terrorasksjoner hele tiden - så synes jeg samfunnet går feil vei. Man må da kunne samle seg sammen en gjeng ungdommer på en øy uten å være redd for terror.
Vis hele sitatet...
helt enig! enhver idiot kan være etterpåklok, og det kommer ikke noe godt ut av å være det.. Fyren utnytta vanlige holdninger, som å stole på en fyr i politidrakt. Man kan jo ikke arrangere sånt som dette og regne med at det kan komme en fyr med maskingevær og skyte ned uskyldige mennesker..

Men! burde være bedre sikkerhet rundt stoltenberg og regjeringsmedlemmer. Dvs folk med våpen som passer på de.. det er på tide
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men det hadde vært deres jobb å overrmanne personen, gode muligheter for at de hadde klart det faktisk.
En rekke muligheter man har selv med kalde våpen selv mot AR15.
Dessuten burde man ha kontrollert mye bedre hvem som kan komme over til øya.

Arrangementet var politisk, og dèt i seg selv er en sikkerhetsrisiko.
Tenk bare på FpU (isolert sett, ingenting med ABB/terror) - de HAR jo en god del større risiko på seg enn Senterungdommen!!

Det er vel du også enig i?!
Det som provoserer meg liit også er hvorfor ÈN 'ènkeltpurk' i SIVIL bil for lov til å dra seg inn :-@
Vis hele sitatet...
Hvordan skal de overmanne en person bevæpnet med automatvåpen? Hvorfor skal de kontrollere hvem som kommer over til øya? Noe lignende har jo aldri skjedd før nå. Og hvorfor skulle IKKE en "purk" få lov til å dra over?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da er du vel også for at politiet bærer våpen? Noe som ville blitt en naturlig følge, i og med at politiet når som helst vil kunne bli konfrontert med en bevæpnet person. Politiet blir nødt til å behandle en hver person som potensielt bevæpnet, i og med at våpenet skal bæres skjult.
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant til denne diskusjonen, uavhengig om du syns det er en naturlig følge eller ikke. Har ikke veid for og imot godt nok enda, men ser akkurat nå ingen grunn til at dette kunne følge

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
USA har alltid hatt et mer liberalt syn på det å bære våpen enn hva hvi har hatt i Norge. Har du aldri vurdert at at det er en sammenheng mellom antall våpen og tilfeller av våpenbruk?
Vis hele sitatet...
(Våpenbruk? Selvsagt. Regner med du mener dødstilfeller o.l) Jo, de fleste tenker vel i slike baner hvis de tenker på dette emnet. Og så? Korrelasjonen er ikke lik kausalitet, som vi vet så godt. Derfor må denne påstanden bevises


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hvorfor er du så sikker på at det ikke ville blitt mer vold om folk begynte å gå rundt med skytevåpen?
Mange ville sikker skaffet seg våpen dersom det ville bli lov å bære skytevåpen, kanskje bare for beskyttelse hjemme i første omgang.
Vis hele sitatet...
Tja, er ikke 100% sikker, men for meg er det vanlig og ikke anta noe somhelst i denne grad uten bevis. Jeg tror ikke det skulle vært noe grunn til at våpenanskaffelse øker med bare fordi det blir lov og ha concealed carry. Det virker helt ulogisk. De som interesserer seg for slikt, har våpen fra før av uansett.



Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er vel ingen ting som tilsier at ikke flere ville gjort det som var nødvendig for å kunne bære våpen, eventuelt skaffet seg skytevåpen på et illegalt marked?
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg skjønner ikke hva du prøver og si her. Ihvertfall ikke hvorfor setningen er relevant.
Synes dette er helt forferdligt kan ikke tenke meg hvordan det var , jeg håper hver gang jeg lukker øynene at det bare er en drøm, men det viser seg ikke å være det.
Min kondolanse til de som mistet venner,bekjente og familie.
God venn av meg mistet to gode kompiser, stiller opp for han så mye som mulig men kjenner jeg må felle en tåre i blant jeg.

Dette er uvirkelig, det er som en vond drøm. Det er som Norge har stått stille i 2 døgn.

Pårørende, husk. Hele Norge støtter dere!

Elsket forresten dette sitatet: ''Hvis en mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen''.
Når jeg leste denne bloggen kom det noen tårer. Sterkt, jævlig! Har ikke ord.

http://utoyahelvette.blogg.no/


På avstanden kunne jeg se og høre, 2 skudd, rett i hode. Jeg så "eksplosjonen" til hodet hans, jeg så han var delt i to.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Donkeybrain; 25. juli 2011 kl. 01:05.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det som jeg synes er utrolig fortsatt er at de ikke var noensomhelst sikkerhetsvakter av noesomhelst type på det digre arrangementet.
En moderne konsert hadde IKKE blitt satt sånn opp.

Dessuten skulle jo Jens/støre komme dagen ettter, og at de da ikke har vakter i forveien er litt ubegripelig
Vis hele sitatet...
Du skal være veldig forsiktig med å snakke om ting du ikke har peiling på. Til informasjon var det minst en politimann, og flere vektere som var leid inn som vakter på Utøya i år.
candyflipnielsen.blogg.no

Skrevet 2 syke historier av noen av de som overlevde.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvordan skal de overmanne en person bevæpnet med automatvåpen? Hvorfor skal de kontrollere hvem som kommer over til øya? Noe lignende har jo aldri skjedd før nå. Og hvorfor skulle IKKE en "purk" få lov til å dra over?
Vis hele sitatet...


Seriøst... JA det er livsfarlig, men de har plenty av mulighter til å distrahere ABB og da kankskje kaste noe på ham eventuelt og etterhvert må han lade om og for en ikkemilitær tar det noen sekunder! Avvæpning, holde fast, pågripelse

Hvorfor de skal kontrollere?? SERR??
Det er jo et POLITISK masseoppmøte med statsoverhoder gående ut og inn!
Ja kanskje ikke denn dagen, men så mye kids og så jævli sikkerhetsopplegg..
Ja noe lignende har ikke skjedd nei

Hvorfor ikke en purk? Hvor ofte kommer politi i enkeltpersoner, i sivil bil???
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Seriøst... JA det er livsfarlig, men de har plenty av mulighter til å distrahere ABB og da kankskje kaste noe på ham eventuelt og etterhvert må han lade om og for en ikkemilitær tar det noen sekunder! Avvæpning, holde fast, pågripelse

Hvorfor de skal kontrollere?? SERR??
Det er jo et POLITISK masseoppmøte med statsoverhoder gående ut og inn!
Ja kanskje ikke denn dagen, men så mye kids og så jævli sikkerhetsopplegg..
Ja noe lignende har ikke skjedd nei

Hvorfor ikke en purk? Hvor ofte kommer politi i enkeltpersoner, i sivil bil???
Vis hele sitatet...
Les det jeg postet over
Skulle ønske det var mulig å hjelpe..
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Seriøst... JA det er livsfarlig, men de har plenty av mulighter til å distrahere ABB og da kankskje kaste noe på ham eventuelt og etterhvert må han lade om og for en ikkemilitær tar det noen sekunder! Avvæpning, holde fast, pågripelse
Vis hele sitatet...
Dette er veldig lett og si...

Vettskremte ungdommer uten våpen, overmanne en iskald morder med både rifle og pistol?

er du seriøs nå?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Du skal være veldig forsiktig med å snakke om ting du ikke har peiling på. Til informasjon var det minst en politimann, og flere vektere som var leid inn som vakter på Utøya i år.
Vis hele sitatet...

ojoj. altså nå har jeg fått litt peiling ser du....

Men si meg hvor mange var de? Og var de bevæpnet? Fortsatt utrolig at han fikk lov til å komme over! Ikke sant Ozzfan??
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
ojoj. altså nå har jeg fått litt peiling ser du....

Men si meg hvor mange var de? Og var de bevæpnet? Fortsatt utrolig at han fikk lov til å komme over! Ikke sant Ozzfan??
Vis hele sitatet...
Jævla idiot. Hvis du hadde vært båtføreren der, hadde du sagt til «politimannen», "Nei, du får ikke lov å til å komme over på øyen.»?