Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4077
I fire år har jeg jobbet på en videoutleie butikk, og får (som ansatt) lov til å ta med meg så mange filmer jeg vil hjem på betingelsen å levere dem tilbake dagen etter. Jeg jobber der hver dag i tre timer, så det har blitt ufattelig mange filmer på meg disse fire årene. Tusenvis av filmer!

Men et av filmene har forandret og gjort størst impact av alle, den legendariske Fight Club er en film som nesten revolusjonerte selve meg...

Så, det jeg egentelig lurer på her, er om det finnes noen filmer som kan måles mot fight club, er det noen filmer som dere synes er like bra som fight club (selvfølgelig de som har sett den)..

Takker for all svar.
Sist endret av Fight Club; 25. oktober 2008 kl. 23:08.
Om man ikke trenger å sammenligne den med sjanger eller noe så synes jeg at band of brothers er ganske bra.
Det er ikke i samme genre, men jeg må bare si Gudfaren Trilogien.
Er jo greit å nevne Donnie Darko, Butterfly Effect og Fear and Loathin in Las Vegas! Jeg synes iallefall de er like bra som fight club.
Hva med Snatch? Ikke akkurat samme type film med tanke på handling og sjanger, men er likevel noe som ligner. Brad Pitt er forøvrig også med der og gir også en fantastisk prestasjon i den filmen som han gjorde i Fight Club.

Eller hva med Natural Born Killers?
The Machinist og Requiem for a Dream.
Det er to filmer du bare må se, viss du liker Fight Club.
Det finnes ingen filmer lik Fight Club. Ingen.

Men det nærmeste du kommer er vel Snatch. The Departed er vel heller ikke lik Fight Club, men den anbefales også på det sterkeste.
Sitat av Krakaren
The Machinist og Requiem for a Dream.
Det er to filmer du bare må se, viss du liker Fight Club.
Vis hele sitatet...

The The Machinist ? Nei Nei, nå må du våkne synes jeg.
Requiem for a Dream er ganske bra, men den kan ikke måles til fight club.
Smak og behag.
Personlig synes jeg ikke Fight Club var noe spesielt.

Andrei Tarkovsky sin "Stalker" feks. er en helt annen verden.
Kan sikkert nevne hundre arthouse-filmer som ville latterliggjort Fight Club også.
Matrix-triologien. Masse action, masse filosofi. Den traff noen hakk over Fight Club hos meg.
Folkens, han er ute etter filmer som forandret dere, ikke filmer som tilbyr god underholdning. Dere har nevnt mange bra filmen, men jeg kan ikke si BoB forandret meg veldig mye. Matrix gjorde imidlertid det, og den fortjener en plass på lista. Requiem for a dream er nok også en sånnen film for mange.

Midlertidig liste av det jeg kommer på:
Boy A (fantastisk film!)
City of God (litt)
Dr. Strangelove
Memento
American History X
Den fabelaktige Amelie
V for vendetta

Noen av de jeg kommer på i farten. Dette er filmer jeg føler sitter igjen i meg, og som har gjort små forandringer på den jeg er, men jeg tror nok det er The Matrix, samt ekstramaterialet, som har satt sterkest preg på meg. Jeg forstår at folk drar inn krigsfilmer, da mange av dem forteller en viktig del av menneskets historie, men jeg føler ikke det er mange som forandrer måten jeg er i det daglige.
Se7en (også med Brad Pitt) er en kvalitetsfilm verdt å få med seg.. Tror det er samme som har laget Fight Club hvis jeg ikke husker helt feil
For å fortsette i samme ånd som bobbo;

Visitor Q
Bug
Candy
The Machinist (våkne? Fra schizofreni(form-itet?) fremstillt på en fengslende, om kanskje overdreven måte?)
pluss pluss. Ser alt for mye på film og er altfor lett påvirkelig, så listen kan bli lang.

Hva med Fight Club var det som gjorde så stort inntrykk på deg? Les forresten boken om du likte filmen, den er (som vanlig) bedre.
Kan også anbefale Boondock Saints.. Absolutt en av de feteste filmene jeg har skuet
Sitat av Semjuel
Kan også anbefale Boondock Saints.. Absolutt en av de feteste filmene jeg har skuet
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva som er life-changing med denne? Jeg er enig i at det er en fantastisk bra film, men jeg synes ikke den er noe mer enn underholdning...
DU har jo den nye "fight club filmen" Never back down
Anbefaler Cube-filmene. Merkelige så det holder, og de gir deg virkelig noe å tenke på.

Sitat av bobbo
Kan du forklare hva som er life-changing med denne? Jeg er enig i at det er en fantastisk bra film, men jeg synes ikke den er noe mer enn underholdning...
Vis hele sitatet...
Han skrev da aldri den var "life-chaning", bare at det var en av de beste filmene han har sett.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Fight Club er også en av mine favoritter, men for meg så er A Beautiful Mind, The Shawshank Redemption The Pianist, Green Mile, I Am Sam og Adams Æbler noen hakk høyere på min liste, dette er filmer som virkelig har vakt sterke følelser i meg.
Enig med delusional, Adams Æbler er en knall bra film. Natural Born Killers er også å anbefale.

edit: The cube filmene er verdt å se, selvom de kan bli litt groteske.
Sist endret av ZODORiX; 27. oktober 2008 kl. 14:44.
The Fall (burde ses i HD, mye visuelle virkemidler) og In Bruges var satte en støkk i meg. Svært gode filmer.
Filmer som er litt samme type som fight club må jeg si meg enig med bobbo angående American History X og V for Vendetta. Begge er filmer som er nydelig utført og gir deg mer enn bare ren underholdning. I tillegg bruker V for Vendetta veldig mange andre virkemidler.

Vil også anbefale Lycky Number Slevin. Den er riktig nok ikke helt det samme som Fight Club, American History X og V for Vendetta, men likevel veldig bra gjennomført. Føler at den er litt mer i kategorien til Boondock Saints.
Sist endret av zaXu; 27. oktober 2008 kl. 15:00.
Sitat av Krakaren
The Machinist og Requiem for a Dream.
Det er to filmer du bare må se, viss du liker Fight Club.
Vis hele sitatet...
The Machinist var helt elendig imo, Requiem for a Dream derimot er en av mine favorittfilmer.
Ingen som har nevnt "Wanted" (den nye med Angelina Jolie) ? . Den har helt forsjellig handling fra Fight Club, men selve filmen er egnetlig ganske lik Fight Club på alle måter.

... uansett verd å se.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Wanted ligner ikke på Fight Club i det hele tatt spør du meg, og personlig syns jeg Wanted var så forferdelig at jeg ikke klarte å se gjennom hele skiten før på andre forsøket
Noen som er med på fight club? vet om et sted jeg Østfold Fredrikstad, vi er noen få gutter, men bring it on peoples:P
Sitat av Tias
Wanted ligner ikke på Fight Club i det hele tatt spør du meg, og personlig syns jeg Wanted var så forferdelig at jeg ikke klarte å se gjennom hele skiten før på andre forsøket
Vis hele sitatet...
Helt enig, Wanted var noe av det største mølet jeg har sett på kino i år.
Føler denne tråden har gått fra en "Filmer som ligner Fight Club-Tråd" til "list opp filmer du liker godt"-tråd.

Forøvrig føler jeg, som flere andre her, at The Butterfly Effect går under Fight Club-kategorien.
12 Monkeys.

Bra film med wierd innhold, much like Fight Club.

http://www.imdb.com/title/tt0114746/combined
Spør du meg kan American Beauty også få deg til å tenke litt over diverse ting.

Alt kommer vel ann på hvordan du ser på ting.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Gutter og jenter og selvfølgelig golder, les:

Så, det jeg egentelig lurer på her, er om det finnes noen filmer som kan måles mot fight club, er det noen filmer som dere synes er like bra som fight club (selvfølgelig de som har sett den)..
Pulp Fiction. Tidenes beste film. Uten tvil den mest originale filmen som er laget. Hele filmen er perfekt på ALT som kan nevnes, og hver eneste lille scene er har noe helt spesielt med seg. Du føler liksom at hver scene du ser er legendarisk.

Fight Club er jo også blant det aller beste som er laget. Greia med Fight Club er jo at den er en mye dypere film enn Pulp Fiction. Pulp Fiction har jo folk grubla over i alle år fordi de tror det ligger en eller annen dypere mening i den, men sannheten er at det ikke fins. Der er forskjellen på de to.
Alikevel mener jeg Pulp er hakket bedre når jeg ser på alt det andre og hvor perfekt den er gjennomført, du føler egentlig bare at den er bittelitt bedre
Begge filmene er filmer som MÅ sees, noe av det beste som noensinne er laget!
Sitat av The Dude
Pulp Fiction. Tidenes beste film. Uten tvil den mest originale filmen som er laget. Hele filmen er perfekt på ALT som kan nevnes, og hver eneste lille scene er har noe helt spesielt med seg. Du føler liksom at hver scene du ser er legendarisk.

Fight Club er jo også blant det aller beste som er laget. Greia med Fight Club er jo at den er en mye dypere film enn Pulp Fiction. Pulp Fiction har jo folk grubla over i alle år fordi de tror det ligger en eller annen dypere mening i den, men sannheten er at det ikke fins. Der er forskjellen på de to.
Alikevel mener jeg Pulp er hakket bedre når jeg ser på alt det andre og hvor perfekt den er gjennomført, du føler egentlig bare at den er bittelitt bedre
Begge filmene er filmer som MÅ sees, noe av det beste som noensinne er laget!
Vis hele sitatet...
Pulp fiction er ikke så voldsomt original at det gjør noe - noe av det mest sentrale i Tarantinos filmer er gjerne at de hyller/plagierer eksisterende konsepter (stryk det du vil, avhengig av hvor fan du er av fyren). At fight club og pulp fiction er ålreite filmer nekter jeg ikke for, men å påstå at de er blant de beste filmene som har blitt laget er en ganske drøy påstand... Det finnes veldig, veldig mye bra film der ute og Tarantino er definitivt ikke en fantastisk regissør i forhold til samtlige andre. Det er fint å ha en lidenskap for film så lenge man utvider horisonten ettersom tiden går
Om det er nye måter å se ting på, kan jeg anbefale dokumtarer?

Siden jeg ikke vet hvilke typer filmer du liker og bare sier ''filmer som ligner på fight club/er like bra/bedre enn fight club'' ramser jeg bare opp noen av de beste jeg kommer på

Obs, mange av disse filmene vil ikke kunne bli nytet av den vanlige mann i gata som forventer underholdning. Jeg har sett mange venner ikke sette pris på mange av disse filmene pga mangel av forståelse og abstrakt tenking. De må see's med et spesielt brilleglass, og eventuell underliggende beskjed må tolkes. Personlig var sitatene og symbolikken i Fight Club det jeg syntes gjorde filmen til en bra film.

2001 - A Space Odyssey, Blade Runner, Children of Men, Dark City (om du likte matrix, er denne et must og får deg til å tenke litt), Donnie Darko, Bram Stokers' Dracula, Equilibruim(futuristisk action, sånn kan det ende opp om vi ikke passer oss, The Fountain, The Fountainhead(gammel film, men etter min mening en av de filmene med best sitater. Basert på bok av samme navn av Ayn Rand), The Truman Show, Waking Life.
The Shawshank Redemption er en film jeg mener måler seg mer enn opp mot Fight Club. Den har ikke en like stor drivende "plot-twist", men bygger istedenfor på flere mindre vendinger i handlingen, og det fungerer veldig, veldig bra. Selve budskapet og tema er veldig gjennomtenkt og godt. "Life-changer" kaller en ofte slike filmer, og selv om jeg ikke vil bruke så sterke ord så er dette i nærheten av sannheten.

Andre filmer lik dette er Crash, også fryktelig bra og rett og slett en som på mange måter endrer hvordan du ser på film.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Delusional
Gutter og jenter og selvfølgelig golder, les:

Så, det jeg egentelig lurer på her, er om det finnes noen filmer som kan måles mot fight club, er det noen filmer som dere synes er like bra som fight club (selvfølgelig de som har sett den)..
Vis hele sitatet...
Jeg derimot, tolker første innlegget som en etterlysning av andre filmer som har hatt stor innvirkning på oss.
Fyren snakker om at filmen han forandret han, som person. Og jeg tolker det som at han vil ha forslag til filmer som har forandret oss andre, som person.

Bare for å komme med et bidrag her, så er American History X en av de filmene jeg kan huske som har gitt meg mest følelser, denne gangen i form av sterk provokasjon. Meget godt manus og regi.
American History X, helt klart. Satte et merkbart støkk i meg, og jeg tror det blir lenge til en film gjør noe slikt med meg igjen i allefall.
Mange bra filmer her, selv om jeg ikke er enig i alle som er listet.

Fight Club er veldig bra, lenge siden jeg har sett den nå men..
-Requiem for A Dream
-The Cube (Alle)
-Danny The Dog
-Donnie Darko

The list goes on and on.. Men her har du et lite uttak av filmene jeg setter stor pris på
Forandret Danny the dog livet ditt??

The Matrix forandret meg totalt...

Ellers må jeg si at Crash forandret meg mye, fikk masse mer tanker osv..hvordan jeg ser på andre mennesker.

United 93 (IKKE flight 93) forandret mitt syn på det å fly så til de grader...

American History X gav meg også utrolig mye...

Fightclub er også der. En ting jeg fortsatt tenker på og ikke minst utfører, er hvordan jeg passerer et menneske der hvor det er trangt. Er det en dame så går jeg på skrå med skrittet til, er det en mann går jeg med ræva til. Sprøtt..men sånn har jeg blit....
Sitat av CaptainP
Hva med Fight Club var det som gjorde så stort inntrykk på deg? Les forresten boken om du likte filmen, den er (som vanlig) bedre.
Vis hele sitatet...
Vet at bøkene er som regel bedre en filmene, men det er ikke tilfelle med Fight Club.
Her synes jeg faktisk at filmen er bedre en boken. Men boken er verdt å lese den å.

Sitat av plohg
Ingen som har nevnt "Wanted" (den nye med Angelina Jolie) ? . Den har helt forsjellig handling fra Fight Club, men selve filmen er egnetlig ganske lik Fight Club på alle måter.

... uansett verd å se.
Vis hele sitatet...
Wanted var tragisk. Rett og slett tragisk.
Les heller Wanted tegneserien. Den er en av de beste jeg har lest faktisk.
Sist endret av Sykes; 29. oktober 2008 kl. 17:32.
Kan anbefale Natural borne killers. En veldig sterk film! I overflaten kan det virke som om hvoedpersonen bare dreper fordi det ligger i hannes natur, men all symbolikken i filmen får deg til å begynne å tenke på meningen med livet, og hvordan vi som mennesker reagerer på drap.
Generelt vil jeg anbefale alle Stephen King-baserte filmer. De aller fleste er filmer som gjør stort og varig inntrykk.

eks. The green mile og the mist.

The Mist er ikke for sarte skjeler.
Den Brysomme mannen.
Sitat av Bob_marley Vis innlegg
DU har jo den nye "fight club filmen" Never back down
Vis hele sitatet...
Dette kan jo ikke sammenlignes mener jeg da. Den filmen var en film jeg kanskje kan pine meg gjennom på en søndag. Fight Club, derimot, er så og si en av tidenes beste filmer.
Lock Stock & Two Smoking Barrels. Helt fantastisk film!

http://www.imdb.com/title/tt0120735/

Vinnie Jones og Jason Statham spiller i filmen.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
For å fortsette i samme ånd som bobbo;

Visitor Q
Bug
Candy
The Machinist (våkne? Fra schizofreni(form-itet?) fremstillt på en fengslende, om kanskje overdreven måte?)
pluss pluss. Ser alt for mye på film og er altfor lett påvirkelig, så listen kan bli lang.

Hva med Fight Club var det som gjorde så stort inntrykk på deg? Les forresten boken om du likte filmen, den er (som vanlig) bedre.
Vis hele sitatet...
Har faktisk lest boken! Hørt lydboken også. 10 ganger til sammen, jeg kan lese opp allt utenat. hehe
Sitat av Bob_marley Vis innlegg
DU har jo den nye "fight club filmen" Never back down
Vis hele sitatet...
Hehe joa.. Den filmen må være noe av det dårligste jeg har sett og det eneste den har til felles med fight club, er at det er slåssing i den..

Filmen baserer seg jo på det eldgamle, klichefylte karate-kid temaet som er brukt så uendelig mange ganger før.. F.eks. i den norske filmen Switch som heller ikke er noen kvalitetsfilm akkurat
▼ ... over et år senere ... ▼
Har et kjapt sprøsmål hvor denne filmen faller inn.
Hva heter det synet du har nå du ser på livet sitt som at det har ingen mening, ingen oppgave.
Slik som blir så godt forklart i denne filmen.

Pøvd å google, men finner ingen god kombinasjon av ord for å finne det jeg leter etter.
Shutter Island var vel egentlig en del av det samme

Ikke like bra, men ikke hva man skulle tro i det hele tatt
Anbefales