Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 9425
hei

jeg fikk låne en telefon av en kompis av meg..han spurte om jeg kunne sjekke om den funket på mitt simkort...jeg prøvde den på mitt kort, å den funket, startet...jeg ringte ikke med den, eller sendte noen sms...etterpå fikk jeg vite at den var stjålet
kan noen spore opp telefonen for å se om at det er mitt simkort som har vært inne i telefonen? eller spore opp i telenettet for å se om at det er mitt kort som har åpnet telefonen på noen måte
den var aktiv i telfonen en par sekunder før den ble slått av...etter at jeg fikk vite at den var stjålet, da ba jeg han kaste den eller gi den tilbake...han sier at den ble kastet i et vann...for å kortslutte den eiller noe å simkortet som var inne i mobilen ble vel kastet å...kansje bare jeg som har en dårlig kompis her...men vil helst ikke havne i klemma her selv... noen som har noen svar?

på forhånd takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det skjer ingenting. Du er paranoid. Pølitiet gidd ikkje tenke på stjålne mobiler når dei har meir enn nok anna å prioritere. Det einaste som skjer er at netteigarar sperrer telefonen ute fra nettet sitt, og i så fall kan du ikkje ringe med den.
Ja, man KAN spore den
Nei, mobiloperatører gidder ikke gjøre det med mindre det er noe helt spesielt

Når Politi sender inn melding om sperring blir den ikke sperret i en operatørs nett men i et globalt register (CEIR)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjølv om ein telefon er sperra, vil eg tru det er så godt som risikofritt å prøve å bruke den.... Har aldri høyrt om nokon som har vorte spora.
En kammerat av meg ble frastjålet mobilen sin, og anmeldte det. 2 uker etterpå ble telefonen sendt i posten fra politiet. De hadde brukt IMEI nr på telefonen og sjekka hvem sitt sim kort som stod i telefonen etter den ble stjålet, dermed er det veldig enkelt å finne ut hvem som bruker telefonen. Veit ikke hvor ofte det skjer men, jeg veit i alle fall at det er mulig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Men hvordan kan de finne en telefon på nettet uten eiers SIM-kort? Det er vel ikke mulig å spore en telefon etter IMEI-nr? Høres iallefall rart ut
En telefons IMEI sender da ikke ut noe signal??
når du pakker inn et kort i telefonen og slår den på registreres kortet ditt + IMEI nr til telefonen du har kortet i. Altså lett å spore.
Okei, men det må da være enkelt å låse opp en sperret (IMEI) telefon? Eller skifte IMEI nr på den?

-Ble engasjert her
Trolig var de få sekundene nok til at telefonoperatøren registrerte at du benyttet ditt simkort i mobiltelefonen. Det første den gjør er jo å registrere seg på nettverket med diverse handshakes.

Hvorvidt politiet gidder å gjøre noe med det er jo alltids et spørsmål om hvor mye resursser politiet setter av til slike saker i gitte tidspunkt.

Siden du var registrert i mobilen relativt kort tid så er det ganske tvilsomt at det skal skje noe, men hvis det skulle komme en rettsak så er det ikke umulig at du må inn å forklare hvorfor akkurat ditt simkort ble registrert i den etter at telefonen ble stjålet.

IMEI kan du såvidt jeg vet ikke skifte uten å ødelegge mobilen evt. flashe software. Men det er jo alltids noe som kan prøves.
Jeg tviler sterkt på at det er mulig å finne ut hvilke sim kort som har blitt brukt i telefonens IMEI nr. Da ville jo operatøren gitt beskjed om det til eieren eller ringt selv!

Men det jeg virkelig lurer på er om det er mulig å skifte IMEI? Det er jo mulig å fjerne sperrer?
Bosse: Joda, det er null problem å finne ut hvilke simkort som har vært brukt i hvilke telefoner ved hjelp av IMEI-Nummer. Alt dette lagres hos mobiloperatøren og tas av og til frem som bevis.

F.eks: Berit-Anna har mobiltelefon med abonnement hos NetCom, sønnen Kåre-Elvis tjuvlåner mobiltelefonen og bruker den for en pen sum penger. Når Berit-Anna da får faktura fra NetCom ringer hun såklart kundeservice og er fly forbanna fordi hun ikke kjenner til halvparten av trafikken. Da sjekker man bare samtaledata på Berit-Annas abonnement, finner simkort som er brukt, hvilken telefon (imei) som er brukt og hvilke basestasjoner samtalene er foretatt fra.

Men nei...informasjon som dette opplyses ikke bare fordi noen har mistet/blitt frastjålet en telefon og politiet vil heller ikke kontakte operatør for å få denne type informasjon. De eneste tilfellene jeg har vært borti ang informasjon til Politi er leteaksjoner (Politi bruker nødrett og får all info de vil ha) eller straffesaker hvor Politi har innhentet tillatelser enten fra eier av abonnement eller retten.
kan fortelle om et fint produkt jeg ble introdusert for idag på jobben
intouch, er mest beregnet for "fjernstyring" av smartphpones og pocketpc, kan sende programmer til de registrerte kunder osv, og hvis tlf blir meldt stjålet eller mistet kan jeg gå inn og reboote tlf, kjøre hard reset osv
i tilegg, hvis det blir benyttet et annet sim kort i tlf, får jeg opp info(sim nr osv)!
dette er framtiden inne slike tlf-er, gjelder da bare for tlf-er som kjører windows mobile, men tenk deg for et verktøy!
men som regel når en vanlig mobil blir meldt stjålet blir IMEI på tlf sperret, du kan slå på tlf, men får ikke sendt meldinger eller ringt. (vaffal de jeg har vært borti)