Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5246
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt rus i mange år, men nå er jeg rusfri og har lyst å fikse tennene. Men det er jo skam dyrt her i Norge, 5000 kr for en tann... hva anbefaler dere å gjøre? Reise til utlandet eller spare penger og gjøre det her? Det ødelegger selvtilliten mye når man ikke er fornøyd med tennene sine.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ha rett på gratis tannlege i den offentlege tannpleien.

Kontakt ein lokal offentleg tannklinikk og legg fram problemstillinga for dei, så vil dei ha plikt til å rettleie deg.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan ha rett på gratis tannlege i den offentlege tannpleien.

Kontakt ein lokal offentleg tannklinikk og legg fram problemstillinga for dei, så vil dei ha plikt til å rettleie deg.
Vis hele sitatet...
Jeg får tannlege igjennom LAR, men de gjør ingenting estetisk, kun borring av hull osv. Jeg vil fikse de skikkelig slik at jeg føler meg bra med meg selv. Og NAV dekker ikke noe estetisk tannbehandling heller..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Henvis dei til helsedirektoratet sin rettleiar om temaet og legg fram at du har sosiale plager som følgje av det. I tillegg må du over tid demonstrere at du er i stand til å utføre normalt tannstell sjølv, får du får kosmetisk behandling.

https://www.helsedirektoratet.no/vei...llversjon).pdf
Anbefaler deg å ta kontakt med en tannlege direkte og jobbe der i fra videre opp i systemet med refusjon og støtteordninger. Mange spesialister har egne kontormedarbeidere som tar seg av div. papirarbeid for deg.

Tannlegeordningene i Norge er under endring atm., så det kan hende du faller litt i mellom "to stoler" akkurat nå. Hvis du kontakter en tannlege som er spesialist på tannlegeskrekk eller en klinikk som ofte tar seg av rekonstruksjon når det har vært mye rus inne i bildet etc. har de garantert koll på hvor du kan søke, om hva og til hva m.m. Hvis det er mulig å henge noe av tannhelsen din på psykisk sykdom så er det også mulig å få endel refusjoner.

Kan ikke anbefale å ta det via NAV for å være helt ærlig, de er stokk dumme på så mangt og heller ikke særlig samarbeidsvillige. Har selv ordnet masse tannlegearbeid og betalt nesten ingen ting for det ettersom tannlegen min hektet det på riktig refusjonsordning mtp. tannlegeskrekk. Måtte aldri fylle ut noen papirer eller søke på noe via NAV osv., tannlegekontoret fikset alt! Det er jo deres forretningsmodell å fikse tenner, kan de fikse deg for 300k og få refusjon fra staten er det jo god butikk for dem.

Synes det er helt sykt at vi ikke har gratis tannlege i dette landet(!). Lykke til med din reise og grattis med å være rusfri! Kult at du har lyst til å fikse tennene, det skjønner jeg godt! Det kommer til å ordne seg det, du må bare navigere litt rundt i systemet. Har du kontakt med en psykolog kan de også hjelpe, kanskje har du hatt div. psykiske belastninger som har ført til rusbruk, da er jo egentlig tannhelsen din et resultat av årelang psykisk lidelse, da kan du søke om tannbehandling ut i fra det istedenfor rus etc. etc. Mange muligheter
Anonym bruker
"Analog Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet om en som var/er narkoman og som fikk byttet ut alle/de fleste tennene sine. Kjenner også til en kar som ikke har brukt rusmidler, men som pga. psykisk sykdom endte opp med forferdelige tenner. Alle/de fleste tenner byttet ut der og. Sistnevnte fikk det via NAV etter at en venn av han snakket med dem. Vet ikke åssen førstnevnte fikk det til, men skal jeg gjette så var det også via NAV.
Dra til utlandet, og sett på skallfasetter. Da får du Hollywood-smill, og hvite tenner. Mener Estland skal være billig.

Har selv gjort 2-3 tenner, ser fantastisk ut, og holder som vanlig tenner.
Sist endret av smilinh; 22. juni 2021 kl. 15:54.
Sjekk dentcenterturkey og comfortzonedent på instagram de holder til i Tyrkia. Mange billig og bra steder i Latvia og polen også hvor du får veneers og nytt smil for 25k tenker reise en av stedene selv når jeg har råd!

Det jeg har hørt om hva som støttes i Norge er det kun nye tenner innskrudd eller gebiss når man har mistet tenner. Om eksisterende tenner er på plass men ikke ser bra ut får man ikke noe hjelp til det som jeg har hørt..
Sist endret av MittBrukernavn; 22. juni 2021 kl. 15:53.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Sjekk dentcenterturkey og comfortzonedent på instagram de holder til i Tyrkia. Mange billig og bra steder i Latvia og polen også hvor du får veneers og nytt smil for 25k tenker reise en av stedene selv når jeg har råd!

Det jeg har hørt om hva som støttes i Norge er det kun nye tenner innskrudd eller gebiss når man har mistet tenner. Om eksisterende tenner er på plass men ikke ser bra ut får man ikke noe hjelp til det som jeg har hørt..
Vis hele sitatet...
Det er noe slikt jeg kunne tenkt meg. Jeg snakket med de på comfort zone dent og det koster 40.000 for veneers. Hvor skal jeg få tak i de pengene da? Kan jeg søke noen form for støtte til slik behandling her i Norge?
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som vidarlo sier. Dra til tannlege. De kjenner til hva du har krav på og ikke. Du vil mest sannsynlig ha krav på enn eller annen støtte fra HELFO. Det vil også være mulig å få dekket evt egenandeler gjennom NAV Sosial. "Veeners i tyrkia" er om trent det dummeste du kan gjøre.

Hilsen tannlege
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg får tannlege igjennom LAR, men de gjør ingenting estetisk, kun borring av hull osv. Jeg vil fikse de skikkelig slik at jeg føler meg bra med meg selv. Og NAV dekker ikke noe estetisk tannbehandling heller..
Vis hele sitatet...
En kamerat av meg spiste bokstavelig amfetamin på brødskiva og han fikk nye tenner av (antar) NAV for å i det hele tatt få en jobb
Ble henvist til spesialisthelsetjenesten(?) av fastlege etter å klaget over tannverk og dårlig søvn, samt litt sosial angst pga råtne tenner.
Fikk da gratis tannbehandling så lenge jeg var i behandling hos de. Endte med full renovering av munnen, for kr 0..
Kostnadsoverslag fra tannlege noen år tidligere var 80k+ for full fiks...
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Sjekk dentcenterturkey og comfortzonedent på instagram de holder til i Tyrkia. Mange billig og bra steder i Latvia og polen også hvor du får veneers og nytt smil for 25k tenker reise en av stedene selv når jeg har råd!

Det jeg har hørt om hva som støttes i Norge er det kun nye tenner innskrudd eller gebiss når man har mistet tenner. Om eksisterende tenner er på plass men ikke ser bra ut får man ikke noe hjelp til det som jeg har hørt..
Vis hele sitatet...
Sitat av zerexian Vis innlegg
Ble henvist til spesialisthelsetjenesten(?) av fastlege etter å klaget over tannverk og dårlig søvn, samt litt sosial angst pga råtne tenner.
Fikk da gratis tannbehandling så lenge jeg var i behandling hos de. Endte med full renovering av munnen, for kr 0..
Kostnadsoverslag fra tannlege noen år tidligere var 80k+ for full fiks...
Vis hele sitatet...
Hvilken type spesialisthelsetjeneste er det? Kanskje jeg må gjøre det samme, for jeg har sosial angst pgr det. Det er sjenerende å ha dårlige tenner
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Sjekk dentcenterturkey og comfortzonedent på instagram de holder til i Tyrkia. Mange billig og bra steder i Latvia og polen også hvor du får veneers og nytt smil for 25k tenker reise en av stedene selv når jeg har råd!

Det jeg har hørt om hva som støttes i Norge er det kun nye tenner innskrudd eller gebiss når man har mistet tenner. Om eksisterende tenner er på plass men ikke ser bra ut får man ikke noe hjelp til det som jeg har hørt..
Vis hele sitatet...
Sitat av 420master Vis innlegg
En kamerat av meg spiste bokstavelig amfetamin på brødskiva og han fikk nye tenner av (antar) NAV for å i det hele tatt få en jobb
Vis hele sitatet...
Jeg søkte nav om støtte til tannlege men det endte i en diskusjon der hun fra nav mente jeg hadde mer enn nok penger til å betale for det selv.. jeg mottar 12000 i mnd.
Er nok heller LAR eller noe slikt uten at jeg skal være for skråsikker. En annen ting er at man har krav på gratis tannlege om man er 90dager i behandling for rus/avhengighet. Jeg trodde først det var bare ved innleggelse på institusjon men kjenner folk som går poliklinisk og får dekt tannlege, da er det etter alt jeg vet kommunen som betaler.

Jeg som går i LAR har også dekt tannlege, jeg ringer selv og ordner time om det skulle være noe, ellers er det innkalling årlig. At det bare er brannslukking og hullfiksing hos LAR er bare tull! Jeg ser ikke fakturaen engang, den går rett til LAR
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg søkte nav om støtte til tannlege men det endte i en diskusjon der hun fra nav mente jeg hadde mer enn nok penger til å betale for det selv.. jeg mottar 12000 i mnd.
Vis hele sitatet...
Ok, det hadde ikke min kamerat og fikk aldri jobb heller, tenna var like svarte som natta
De fleste kommuner har i 2021 gjort avtale med de faste tannlegene som skolene bruker til rusmisbrukere så det eneste du trenger å gjøre er å kontakte din ruskonsulent i kommunene om du ikke benytter deg av slike tilbud så må du nesten ta turen ned til NAV å legge fram situasjonen for dem så vil de hjelpe deg.

Tannhelse er så viktig i dagens samfunn for hvordan vi selv føler oss å hvordan vi dømmer andre. Bra du tar tak i dette. Å lykke til!!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg søkte nav om støtte til tannlege men det endte i en diskusjon der hun fra nav mente jeg hadde mer enn nok penger til å betale for det selv.. jeg mottar 12000 i mnd.
Vis hele sitatet...
Hvor stygge tenner har du? Er det slik at de er gule, mellomromm mellom dem? På vei til å falle ut?
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av smilinh Vis innlegg
Hvor stygge tenner har du? Er det slik at de er gule, mellomromm mellom dem? På vei til å falle ut?
Vis hele sitatet...
Har snakket med nav nå og de nekter å betale. De sier de ikke har noen ordninger for å dekke tannlege her jeg bor. Så da må jeg finne en annen måte. Jeg mangler ingen tenner men de er dårlige, jeg vil at de skal se finere ut.
Hvilken type spesialisthelsetjeneste er det?
Vis hele sitatet...
Den med fire regionale helseforetak
Helse Nord
Helse Midt-Norge
Helse Vest
Helse Sør-Øst
Som omfatter somatiske og psykiatriske sykehus, poliklinikker og behandlingssentre, opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner, institusjoner for tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk, prehospitale tjenester, privatpraktiserende spesialister og laboratorie- og røntgenvirksomhet.

Har snakket med nav nå og de nekter å betale. De sier de ikke har noen ordninger for å dekke tannlege her jeg bor. Så da må jeg finne en annen måte. Jeg mangler ingen tenner men de er dårlige, jeg vil at de skal se finere ut.
Vis hele sitatet...
Tenner kan se stygge ut uten at du har krav på noe som helst. Det er også en stor forskjell på dårlige og stygge tenner. Det høres ut som du mener stygge, og ikke dårlige. Hvis de er dårlige så har du vel flere problemer enn at det gir sosial angst?

Du spør ikke NAV hva du har krav på, da får du bare piss og møkk i retur. Du må finne det ut selv, og stå på krava. Å ta en sjekk hos tannlege og spørre om det kan være ting du har krav på å dekke er nok veien å gå.

Det er noe slikt jeg kunne tenkt meg. Jeg snakket med de på comfort zone dent og det koster 40.000 for veneers. Hvor skal jeg få tak i de pengene da? Kan jeg søke noen form for støtte til slik behandling her i Norge?
Vis hele sitatet...
Å dra til Tyrkia for å bleike tenna dine... det har ingen ting med tannhelse å gjøre.

Det er jo folk med rimelig gule tenner som får beskjed om at dette er normalt, og ikke krever behandling, samme faen hvor mye skatt de måtte ha betalt. Sånt kan være ganske individuelt, og man får ikke krav på å bleike tenna i Tyrkia, eller hjemme her på grunn av at man har rusa seg.

Heldigvis er det andre ting som prioriteres.
Anonym bruker
"Lilla Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
nav skal dekke om du ikke har midler til det selv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
nav skal dekke om du ikke har midler til det selv.
Vis hele sitatet...
NAV SKAL ikke dekke tur til Tyrkia og bleiking av tenner nei...
Få hjelp av Psykiskhelse, de ordner det. Bare vær ærlig med de og ikke prøv å lure de.

Jeg får gratis tannlegebehandling nå siden jeg er inne i psykiskhelse. Snakker om jobb på tennene for 35 laken.
Sist endret av wutsup; 24. juni 2021 kl. 13:36.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
NAV SKAL ikke dekke tur til Tyrkia og bleiking av tenner nei...
Vis hele sitatet...
Jeg spurte ikke om å få dekket det. Jeg spurte om å få dekket behandling her i Norge.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av wutsup Vis innlegg
Få hjelp av Psykiskhelse, de ordner det. Bare vær ærlig med de og ikke prøv å lure de.

Jeg får gratis tannlegebehandling nå siden jeg er inne i psykiskhelse. Snakker om jobb på tennene for 35 laken.
Vis hele sitatet...
Sendte en mail til de nå. Takk for tipset!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg spurte ikke om å få dekket det. Jeg spurte om å få dekket behandling her i Norge.
Vis hele sitatet...
Destinasjon er ikke relevant. Tennene må være til hinder for at du blir ansatt et sted for eks. Dine egne tanker ang tenner blir nok ikke dekket med mindre du har en god tannhelseforsikring
Sitat av 420master Vis innlegg
Destinasjon er ikke relevant. Tennene må være til hinder for at du blir ansatt et sted for eks. Dine egne tanker ang tenner blir nok ikke dekket med mindre du har en god tannhelseforsikring
Vis hele sitatet...
Nettopp. Men det virker ikke som TS skjønner eller er videre interessert i å utdype noe mere om det påvirker annet enn utseende, slik jeg spurte om, men vil heller diskutere hvor han mente å gjøre behandlingen. Den eneste relevante behandlingen som er nevnt hittil er fake skal til tennene. Men han hevder at tennene er ødelagt. Rart at det ikke er nevnt problemer med å tygge mat, tannverk eller en pøkk annet enn veeners. Folk misforstår ofte når det gjelder tannhelse og tror det handler om en slags ytre skjønnhet.

Du må i det minste ta en tannhelsesjekk og konferere med en profesjonell i stede for å få dårlige forslag herifra som du tar med deg videre til NAV. Det kan jo hende du har krav på noe, men ikke før du faktisk veit hva problemet/problemene dine er. Du gjør det helt bakvendt... Tråden heter "Hvor fikse tennene etter langt rusmisbruk?". Svaret er hos tannlegen. Derfor hadde det vært naturlig å starte med å ta seg en tur til tannlegen.
Som "katt" tildels nevnte så er vel det kanskje mulig å henge at rusbruken din har vært følge av dårlig psykisk helse. Er vel enda bedre visst du kan henge det på at du heller ikke har fått tilstrekkelig oppfølging å din psykiske helse. Ikke vet jeg helt sikkert, men skal selv søke erstatning fra barnevernet da jeg har mye hull og skader etter at jeg ikke hadde noe oppfølging på tannreguleringen min under institusjonsopphold i 2 år. Endte opp med at når jeg til slutt fikk tannlege så bare tok de reguleringen av siden det var så mye skader, men skadene er jo sikkert også følge av at jeg selv ikke har vært særlig flink med tannstell.