Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2686
Innenfor med sykemelding? Vært dårlig arbeidsmiljø her siden min start i 2014. Flere har gitt beskjed til ledelsen oppigjennom tidene, men uten hell. Kjenner at det begynner å virkelig gå meg på nervene at visse folk bare får styre på hvordan de vil. Det vil si, de styrer ikke med noe som helst i det hele tatt. Vi andre må konternuelig rydde opp i rotet demmes, og selvfølgelig rydde opp i alt det andre de ikke rører også. Hvor går grensa for hvor mye man skal tåle? Arbeidsmoralen min er vanligvis høy, men dette begynner å gå utover min hverdag psykisk.
Har firmaet en hr avdeling ?
Trådstarter
17 2
Sitat av Jerna Vis innlegg
Har firmaet en hr avdeling ?
Vis hele sitatet...
Ja, det har vi. De har vært koblet inn og vært med på 2-3 oppvaskmøter som jeg kan huske. Vet også at de internt har vært innblandet med et par av de det gjelder, men vet ikke hva som har foregått på de møtene
Når ikke så langt med en sykemelding, jeg ville heller sett meg etter en ny jobb.

Er det dårlig stemning på jobben og de i ledelsen ikke tar tak og bryr seg, så vil det kanskje hompe å gå videre i samme greia som det har gjor siden du starta.

Hva slags jobb har du?
Innafor med sykemelding pga dårlig arbeidsmiljø?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis legen mener det. Psykisk helse er også helse. Bare husk å huke av for at årsaken er arbeidsrelatert om det lar seg gjøre et passende sted. (kan for eksempel være at du må fylle ut et fraværsskjema på jobb)
Jeg synes det du beskriver burde vært tatt tak i ja. Desverre blir de med spisse albuer å gli forbi i slike prosesser. Heller ikke lett hvis den det gjelder er tillitsmann osv.

Lykke til
Trådstarter
17 2
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Når ikke så langt med en sykemelding, jeg ville heller sett meg etter en ny jobb.

Er det dårlig stemning på jobben og de i ledelsen ikke tar tak og bryr seg, så vil det kanskje hompe å gå videre i samme greia som det har gjor siden du starta.

Hva slags jobb har du?
Vis hele sitatet...
En statlig kontor jobb. Det er nok ikke at ledelsen ikke bryr seg, det er mere at de ikke får gjort noe. En sykmelding løser nok ikke noe for selve arbeidsmiljøet, men det kunne hvertfall gitt meg en liten mental reboost til å kunne komme tilbake med litt frisk mot. For akkurat nå kjenner jeg at "gir snart faen" mentaliteten bygger seg sakte men sikkert opp. Planen er å fikse ny jobb, men nå under korona situasjonen er arbeidsmarkede trangt og det er ikke så lett å komme seg vidre akkurat nå. Føler man blir overarbeidet når man må jobbe på andre sine vegne også.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Ja, hvis legen mener det. Psykisk helse er også helse. Bare husk å huke av for at årsaken er arbeidsrelatert om det lar seg gjøre et passende sted. (kan for eksempel være at du må fylle ut et fraværsskjema på jobb)
Vis hele sitatet...
Ja. Det sitter langt inne da jeg pr definisjon ikke er "syk". Men på en måte så blir man jo også det. Av og til så irriterer det meg så jævlig at jeg ikke klarer å fokusere på jobben som skal bli gjort. Har merket at slurvefeilene har økt de siste mnd da hode ikke er der det skal være.

Ifht om man får sykemelding har det nok mye å si hvilken lege man har. Ikke alle er like medgjølige med mindre man kommer inn med brukket arm liksom.
Sist endret av Totiye; 29. april 2021 kl. 08:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Totiye Vis innlegg
Føler man blir overarbeidet når man må jobbe på andre sine vegne også.
Vis hele sitatet...
Høres kjipt ut.
Er det noen muligheter for å ikke gjøre jobben for kollegene dine eller gi mer faen?
Hva gjør teamleder eller nærmeste leder med dette?
Har du konfrontert disse personene det gjelder direkte?

Når det ikke har bedret seg på så mange år, så tror jeg det beste er å finne en ny arbeidsplass når du får mulighet til det.
Trådstarter
17 2
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Høres kjipt ut.
Er det noen muligheter for å ikke gjøre jobben for kollegene dine eller gi mer faen?
Hva gjør teamleder eller nærmeste leder med dette?
Har du konfrontert disse personene det gjelder direkte?

Når det ikke har bedret seg på så mange år, så tror jeg det beste er å finne en ny arbeidsplass når du får mulighet til det.
Vis hele sitatet...
Kunne selvfølgelig gitt mere faen, men samtidig så må noen gjøre det. Og vi er jo noen som jobber bra, da ville jeg samtidig prakket enda mere på de andre som også jobber for å få ting gjort. Men ja, tanken har streifet meg mer og mer, og det er også litt av grunnen til at en time off ville vært bra Må få sett meg etter noe nytt når samfunnet løsner litt. Lønna her er ganske grei også, så det holder meg jo litt tilbake også
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, det går an å få en sykmelding for dette i form av en Z-diagnose, men du vil sannsynligvis ikke ha rett til sykepenger fra NAV. Z-diagnoser kvalifiserer ikke til sykepenger.

Det kan hende du kan få betalt for den perioden av sykefraværet ditt som arbeidsgiver dekker.
Sykmeldt blir du på grunn av dine symptomer, ikke miljøet på jobb i seg selv. Er du deprimert eller utbrent eller noe, så kan du bli sykmeldt på grunn av det. Det må du selvsagt be om dersom du faktisk blir syk av å ikke få en pause, men det løser jo ingenting.

Hvis vil få endret noe, og det ikke funker med verneombud eller ledelse, så kan du ta kontakt med bedriftshelsetjenesten. De kan kanskje pushe ledelsen og gi noen råd om hva de kan gjøre. Som et minimum så burde ledelsen i alle fall ikke forvente at dere gjør arbeidet til de som sluntrer unna.

Ellers så må du jo enten bytte jobb, eller finne en måte å leve med det på. Da tenker jeg at punkt én må være å slutte å rydde opp etter andre. Dersom arbeidet til unnasluntrerne uansett blir gjort, ser vel ledelsen ingen grunn til å gjøre tiltak. Dersom det får reelle konsekvenser for bedriften så skjønner de kanskje at de må gjøre noe.
Trådstarter
17 2
Sitat av Tias Vis innlegg
Ja, det går an å få en sykmelding for dette i form av en Z-diagnose, men du vil sannsynligvis ikke ha rett til sykepenger fra NAV. Z-diagnoser kvalifiserer ikke til sykepenger.

Det kan hende du kan få betalt for den perioden av sykefraværet ditt som arbeidsgiver dekker.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Men det for meg så er det hva arbeidsmiljøet her gjør med psyken. Når man faktisk kjenner symptomer, så blir det plutslig et sykdomsbilde, og da skal man ha rett til penger.
Sitat av Totiye Vis innlegg
Skjønner. Men det for meg så er det hva arbeidsmiljøet her gjør med psyken. Når man faktisk kjenner symptomer, så blir det plutslig et sykdomsbilde, og da skal man ha rett til penger.
Vis hele sitatet...
Nettopp, men da må du be om sykmelding fordi du er syk, ikke fordi arbeidsmiljøet er dårlig.
Jobbet i Get for mang år siden. Ble mytteristemning fordi ingen av sjefene gadd å gjøre jobbene våre lettere ved å forbedre kundeservicen (noe vi ser i dag hos Telia), men så blir det så dårlig stemning blant oss "på gølvet" fordi alle klager over sjefene at vi begynner å krangle med hverandre.

Endte opp med at vår avdeling ble lagt ned etc etc. Så se etter ny jobb mens du er sykemeldt du.

Fuck dårlige arbeidsmiljøer og norsk kontorliv. Teamledere som trodde at de var Gordon Gekko som nettopp har fått lappen også er sjefene deres igjen folk i midtlivskrise med en Baileys til kaffen i kontordesken.

Så FUCK Get/Telia og lignende arbeidsplasser. Jobbet der samtidig som Oral Bee, da var han langt nede, men sluttet og gjør det bedre nå enn noensinne.
Finn deg ny jobb asap for å sykemelde seg en periode for så å komme tilbake fynker ikke, sykemeld deg gjerne på psykisk grunnlag om du ikke klarer jobbe i oppsigelsestiden men hold kjeft om den psykiske delen til fremtidige arbeidsgivere og finn på noe annet for å forklare hullet i cv en, snakker av erfaring
Snakk med legen din så lenge de kan sette en annen diagnose først og z, så har du rett på sykepenger.

Hvis det psykiske gir utslag i en fysisk vondt så setter de den fysiske vondten først.

Men viktig og være ærlig med legen, to uker kanhjelpe på humøret og samtidig får du tid til å se deg om hva som finnes.

Det å begynne med å kikke etter jobb gjorde at det mentale ble bedre for meg, og klarte og gå på jobb i to år til før jeg bytta.
Sist endret av tearz83; 1. mai 2021 kl. 13:40.
Du skal ikke behøve sykemelde deg fordi andre ikke gjør jobben sin. Arbeidsmiljø- loven er forholdsvis omfattende. Arbeidstakere har ikke bare rettigheter men også plikter.
Hvis ledelsen tok dette på alvor hadde personene som ikke oppfyller sine plikter blitt informert og advart. Dersom dette ikke leder til bedring skal advarsler gjentas. Hvis det ikke fører frem er ledelsen i sin fulle rett til å avskjedige vedkommende. Det later til å være ledelsen som er problemet. Kanskje vanskelig å gjøre noe med? Jeg ville forsøkt å gjøre det klart for edelse direkte eller via verneombud hvilken innvirkning dette har og hva grunnen er. Mange firmaer har i dag systemer for anonym varsling om utilfredsstillende forhold. Sikkert ikke lett å mane krefter til kamp når du virker å bære så utslitt alt. Men noe må gjøres. Slikt blir ikke bare borte. Lykke til!