Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvis du kunne stemme - hva hadde du stemt?
Clinton 2016 - Biden 2020 147 53,26%
Clinton 2016 - Trump 2020 4 1,45%
Trump 2016 - Biden 2020 24 8,70%
Trump 2016 - Trump 2020 101 36,59%
Stemmegivere: 276. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  286 56231
Ja, dette er virkelig en farse! Jeg er dog dessverre ikke overraska, men man får inderlig håpe NSO er på ballen her. Jeg frykter dog at det er flere rundt om som kan bli inspirert...
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Ja, dette er virkelig en farse! Jeg er dog dessverre ikke overraska, men man får inderlig håpe NSO er på ballen her. Jeg frykter dog at det er flere rundt om som kan bli inspirert...
Vis hele sitatet...
Dersom forumets Trump-lovebois lot seg inspirere av sine amerikanske ledestjerner til å angripe Stortinget med planker og balltrær så hadde det formodentlig blitt stille og rolig fra den kanten i overskuelig fremtid. Det hadde moderatorteamet levd helt fint med.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. januar 2021 kl. 06:12.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Ja, dette er virkelig en farse! Jeg er dog dessverre ikke overraska, men man får inderlig håpe NSO er på ballen her. Jeg frykter dog at det er flere rundt om som kan bli inspirert...
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke redd for reell borgerkrig eller kupp, ei heller så mye for diplomatiske forbindelser. Gateopptøyer javisst, men det er vel business as usual. Men altså, dette kommer til å ta litt tid å komme over for demokratiet USA. Er det sånn det skal være nå, liksom? At presidenter kan nekte å samarbeide om overgang? Kan vi risikere at kongressen ikke respekterer et valgresultat hvis de er i flertall og finner det for godt? Er det liksom tilstanden på det amerikanske demokratiet nå? Klart de ikke kommer noen vei med dette, men grenser er definitivt flyttet disse 4 årene.

Alt i alt er det kanskje en bra ting, at han tok det så langt at GOP blir nødt til å distansere seg fra ham. Det vil jeg jo tro nå. Men hva pokker vet jeg.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom forumets Trump-lovebois lot seg inspirere av sine amerikanske ledestjerner til å angripe Stortinget med planker og balltrær, å hadde det formodentlig blitt stille og rolig fra den kanten i overskuelig fremtid. Det hadde moderatorteamet levd helt fint med.
Vis hele sitatet...
Litt planker og balltrær, men mest mobiltelefoner. Med kamera, pekt mot seg selv. Mens man deltar i et kuppforsøk. Altså...
Sist endret av *pi; 7. januar 2021 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg håper du har rett, *pi! Det er en kar på et annet internasjonalt forum jeg frekventerer som har en teori om at republikanerne har gasslighta sine velgere i så stor grad at store deler av basen deres er ute av kontroll og GOP er rett og slett redd for sine egne velgere. Han som mener dette er etter sigende en fyr som kjenner flere som jobber innad i det republikanske parti. Jeg vet ikke selv altså, men jeg synes teorien er interessant. Og det gir jo mening på sett og vis, ta corona foreksempel. Mange tradisjonelt republikanske velgere kunne ikke forstå hvorfor resten av verden tok dette på alvor, og i stedet for å si "hei folkens, det her er alvor, nå vasker vi hender og holder avstand" så var de tause, med unntak av Trump så klart. Det var vel en debatt mellom John McCain og Obama hvor en annen republikaner (hvem det var har jeg glemt akkurat nå) prøvde å komme med den gode gamle frasen om at Obama ikke var amerikaner osv, hvorpå McCain pent og rolig sa at "jo, det er han, noe annet er bare løgn". Den type republikaner virker å ha forsvunnet.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Jeg håper du har rett, *pi! Det er en kar på et annet internasjonalt forum jeg frekventerer som har en teori om at republikanerne har gasslighta sine velgere i så stor grad at store deler av basen deres er ute av kontroll og GOP er rett og slett redd for sine egne velgere.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg så absolutt stemmer, og alle pseudo uttalelsene, og mangelen på uttalelser, i denne valgfarsen tyder på det. Jeg bare tenker at dette her går det faktisk ikke an å ikke ta stilling til, hvis du noensinne skal bli respektert igjen. Fram til nå har jeg inntrykk av at GOP var i lomma på Trump, men nå tror jeg faktisk ikke de kommer til å slutte opp om ham i 2024. Eventuelt blir partiet splittet. Igjen, hva pokker vet jeg. Det skal bli interessant.
Sist endret av *pi; 7. januar 2021 kl. 00:22.
Jeg har trålt gjennom svært mye av Det Store Nettet™ i kveld, og har knapt sett en eneste person som tar dette kuppforsøket i forsvar. Det er helt enormt overveldende samlet støtte MOT Trump og disse neandertalerne som stormet Capitol-bygningen. Helt til jeg kom på Instagram. Ser ut som alle Trump-tilhengerne har samlet seg på kontoen til funnywhenitswrong, for dette bildet blir helt overkjørt av negative kommentarer fra sinte Trumpister.



Litt overrasket er jeg, men ett sted må de jo samles.
Sist endret av Realist1; 7. januar 2021 kl. 00:54.
Sitat av *pi Vis innlegg
...og akkurat DER gikk denne farsen lengre enn jeg hadde sett for meg. Nå har de faen meg stormet kongressen.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare trist. Det virker jo nesten som Trump har i det minste indirekte oppfordret til nettopp dette i uker og måneder nå. Og Trump eskalerte jo de siste dagene og snakket om å bruke makt.

Kuppforsøk? Kanskje ikke, men en svær spiker i kista på demokratiet.

En kan lure på om Trump er fullstendig hjerneskadet, han tweeta at "slikt må en bare regne med, når en stjeler valget" eller noe slikt. Det er jo ikke akkurat et forsøk på å be mobben om å roe ned.

Trump, han kommer til å gå inn i historien som den aller værste presidenten i hele den amerikanske historien.

Jeg vet ikke hvordan man kan reagere på dette, eller hva amerikanerne må gjøre nå. Trump er jo en oppvigler men kan han straffes på noe vis? Han har sikkert trått hårfint på rett side av loven, kanskje bortsett fra helgas telefonsamtale om valgfusk som ble tatt opp.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det blåser over i den forstand at valgresultat står. Men hva gjør dette med det demokratiske systemet i landet? Hva skjer med GOP? Jeg er spent, må jeg si.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo nettopp det, alt dette våset fra Trump siden tapet har jo bare bidratt til å underbygge demokratiet. Det virker så meningsløst.

Nå spekuleres det på om en eller flere vaktstyrker som egentlig skulle vært på plass under seremonien idag har vært dirigert på andre plasser. For det sies at det har vært lavere bemanning en situasjonen skulle tilsi. Men nå kan en jo ikke tro på noe for nå er det helt klart mange som kan bruke dette til å forsøke å fordreie sannheten.

Nesten så jeg tenker det er bare å legge seg og heller lese om dette i fortid framfor nåtid. Den jævla tullingen Trump sa live ennå en gang at valget var stjålet fra dem, før han ba folk roe seg og gå hjem. Han klarer bare ikke gi seg, tror han virkelig på dette tullet han sier, eller er det en syk syk plan bak dette? At han ønsker å piske opp ennå mer kaos?
Sist endret av _abc_; 7. januar 2021 kl. 01:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
for å ta det siste først, jeg har lest litt rundt på nettet om Trump opp gjennom åra, hvordan han ser folk osv, og han ser folk som enten "tapere" eller "vinnere", kan gi kilde om ønskelig men jeg har lest så mye rundt den karen der at jeg pr nå ikke husker hvor jeg leste akkurat det. I følge noen rykter sa han også "jeg vant! Jeg vant! Jeg vant!" etter at valgresultatet ble klart, så jeg tror at han rett og slett ikke takler eller klarer å forholde seg til tanken på at han kan tape. Han som skrev Trumps selvbiografi spådde også at når Trump til slutt ville tape ansikt så vil han gjøre som han alltid har gjort, prøve å få det til å se ut som om han har vunnet samtidig som han forlater det synkende skip, og å prøve å ødelegge så mye som mulig på vei ut. Ok, dere vil ikke leke? Da ødelegger jeg alle lekene så ingen kan leke! Akkurat som en liten drittunge.

Når det kommer til det andre så tror jeg rett og slett hans barnslige kneejerkreaksjoner er det eneste kortet han faktisk mestrer til det fulle. Altså under presidentperioden så sparka han alle som hadde noe smart å si, menget seg bare med jafolk og despoter fra andre land på verdenskonferanser, løy og løy og generelt posisjonerte seg som en som var tøff i kjeften men en pingle når det kom til stykket, at Trump ikke starta noen krig f.eks er rett og slett fordi han er for dum og pinglete, og lettskremt ikke minst! Siden det har vært en taktikk som har funka for han hele livet så tror jeg det er det eneste han kan, og i møte med folk som bokstavelig talt er villig til å sloss for å underminere demokratiet uten å skjønne det selv så stiller det han i et dilemma han er for dum til faktisk å forstå rekkeviddene av selv. Derfor så gjør han som mange barn har gjort før han, skriker for så å si "øøøøø, slapp av litt da men valget var juks da valget var juks men slapp av wææææ". Jeg håper den mannen en gang må stå til ansvar, men min kyniske side tviler sterkt på det.

Så har vi jo også folk nå som mener dette er Antifa i forkledning, lenge leve ekkokammer!
Mon tro om det finnes noen juridiske muligheter til å stille Trump til ansvar for dette? Det er funnet flere bomber i byen, det var våpen inne på capitol, og det spekuleres om noen bevist har sørget for svært liten vaktstyrke idag. Vil riksrett kunne få fjernet Trump umiddelbart i løpet av det neste døgnet? Kanskje må Trump faktisk fjernes fra sitt embete før tiden? Hvem vet hva den tullingen finner på i løpet av de neste 14 dagene?
Ja du kan så si. Jeg tror rett og slett vi får se hva som skjer, dette blir uansett historisk!
Mest av alt er jo bare dette virkelig trist. Direkte sørgelig at landets øverste leder og fortsatt i sitt embete bruker all taletid til å rive ned og underminere demokratiet. Det er en skammelig bølleoppførsel, du har rett. Trump oppfører seg som en bortskjemt drittunge i trassalder. Men under den litt infantile fremtoningen så føler jeg man også ser noe langt mørkere. Finnes det et dekkende begrep for å beskrive Trump? Er han en klassisk psykopat eller narsissist kanskje? Eller bare så ødelagt mentalt at han faktisk tror det var valgfusk?

Kanskje kan dette være en hendelse som kan få alle de som klorer seg fast til konspirasjonsteorier til å tenke seg om?

Innspurten på selve valget ble jo også bare tragisk, og det jeg tror mange vil huske er hvordan Trump ved å snakke høyest, avbryte og opptre helt uten filter straks han fikk muligheten klarte å få sine mest svorne tilhengere til å føle at han gruset all motstand. Han gruset jo ingen, det var jo ren idioti og har ikke noe med politikk å gjøre. Trump må vel være verdens største taper? Ikke taper i den forstand at han jo tapte valget, men en real taper fordi han ikke makter å ta inn realitetene.

Nå snakkes det om det tjuemfemte tillegget til grunnloven som en juridisk mulighet til å få trump ut i ekspressfart. Det hadde kanskje vært greit det, slik at det blir ro og orden til å få gjennomført maktovertakelsen? Og det hadde i det minste for all fremtid vist at trump måtte gå i skam pga hvordan han vanskjøttet sitt embete.
Ja det er så trist og mørkt at jeg blir helt matt. Nå er det jo ingen som har satt en diagnose på han, men samtlige psykologer og psykiatere spekulerer i om at han kan ha en narsissistisk personlighetsforstyrrelse, men det er ingen som vet det 100%. trekkene sammenfaller dog, det skal sies. Javisst, Trump er en kolossal taper som ble født med gullhår en viss plass, dvs, født inn i en rik familie med inflytelse og arva et imperiet. Man kan jo tenke seg hva slags fyr han var om han var født og oppdratt i litt trangere kår? Jeg tror han hadde vært like uspiselig men antagelig bare en sinna trailer parkfyr jeg vil tippe hadde vært verdens verste nabo. Faren hans var etter sigende en skikkelig tyrann og han brukte Hvist hele sitt liv mens faren levde til å forsøke å få anerkjennelse fra han.

Ja, vi får se hva Pence tar seg til, jeg håper han blir pælma ut men jeg kan se for meg at Nancy Pelosi kan være nølende. Denne taperen har vist seg å inspirere folk til å underbygge demokratiet så det er best å bare fjerne hele kællen fort som faen. Jeg håper forøvrig du har rett hva gjelder konspifolk, og jeg ser egentlig for meg 2 scenarier, i hvert fall i statene:

1. Trumpsekten fortsetter å blomstre og GOP må prøve å appellere til dem for og i det hele tatt klare å vinne et valg igjen eller

2. Trumpsekten ebber ut når de endelig må bite i det sure eplet og må innse at valget er tapt og det GOp kan forsøke å komme seg videre. Jeg håper på det siste, men uansett senario, Donald Trump kommer ikke til å forsvinne ut i intet etter dette, tross at han muligens blir fjerna fra Twitter. Han har i det minste tydeligvis fått en 12 timer lang twitterban nå.
Jeg håper de finner en juridisk mulighet til å stille trump til ansvar for dette. Riksrett kan man jo håpe på. Men det viktigste nå er kanskje å få fjernet ham så raskt som mulig, om ikke annet som en symbolhandling. Spekulasjonene i USA nå går blant annet på om noen trump tilhengere i posisjon har klart å påvirke bemanningen av vaktstyrken til kongressen eller omdirigert den. Trump ba jo sine støttespillere med rene ord om å marsjere til kongressen. Et par timer tidligere hadde presidenten kommunisert til sine fans at ved å vise styrke kan de ta makten tilbake. Det er kanskje ikke nok til kategorisk si at han forsøkte seg på statskupp, men det er vel liten tvil om at trump både oppfordret til kaoset og etterpå faktisk støttet aksjonistene.

Det tjuefemte lovtillegget kan kanskje brukes om de erklærer trump for utilregnelig? For det trengs ingen diagnose for at de skal fjerne ham, bare et flertall.

Jeg klarer ikke skjønne om trump er stokk dum, og da mener jeg en mental dverg, om han er fullstendig riv ruskende gal eller det er en diagnose som er årsaken til at han oppfører seg som en idiot. Blodfansen som tok seg inn i kongressen må vel snart våkne opp til en real bondeanger? Resultatet av at de tok seg inn, det må vel bli en betydelig dom i fengsel?

Synes forresten Biden var veldig klar og fin igår når han talte og ba trump rydde opp. Men trump klarte jo ikke å bare be fansen rusle hjem. Neida. Han brukte også den videoen til å minne verden om at han "vant soleklart og valget ble stjålet".
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Det tjuefemte lovtillegget kan kanskje brukes om de erklærer trump for utilregnelig? For det trengs ingen diagnose for at de skal fjerne ham, bare et flertall.

Jeg klarer ikke skjønne om trump er stokk dum, og da mener jeg en mental dverg, om han er fullstendig riv ruskende gal eller det er en diagnose som er årsaken til at han oppfører seg som en idiot. Blodfansen som tok seg inn i kongressen må vel snart våkne opp til en real bondeanger? Resultatet av at de tok seg inn, det må vel bli en betydelig dom i fengsel?
Vis hele sitatet...
Trump er nok stokk dum. Mediaoppslagene om at han fikk noen til å ta hans opptaksprøve til universitet i ungdommen stemmer sikkert også.
Tjuefemte lovtillegget kan nok brukes. Selv hans visepresident virker ifølge media være i sjokk-"Etter alt jeg har gjort for ham, så skjer dette" skal han ha sagt.
Trump er narsissist ja, hvis det noen gang fantes en. Det er ikke pent å fjerndiagnostisere folk, men akkurat den tror jeg ikke dere trenger å tvile på. Om han er dum vet jeg ikke, han har ofte ekstremt lite kunnskap om hvordan ting foregår, f eks når han tror Pence kan gripe inn under opplesninger av resultatet. Men greia med narsissister er at de kan være normalt intelligente og likevel tidvis fremstå stokk idiot, fordi egoet kommer i veien for dem og får dem til å bli ca 5 år.

Nei, jeg tror ikke de kommer til å bruke 25. grunnlovstillegg, sålenge han snakker sammenhengende og fremstår noenlunde samlet. Det vil dessuten eskalere situasjonen, følgere hans vil fortsett anse ham som president. Det eneste er jo at han da ikke kontrollerer militæret, men la oss nå anta at det ikke kommer til dét uansett.
Aktuell uttalelse fra det hvite hus:

Sitat av Donald Trump via visestabsjefen Vis innlegg
Selv om jeg er fullstendig uenig i resultatet av valget, og fakta støtter meg, så vil det uansett bli en fredelig maktovertakelse 20. januar. Jeg har alltid sagt at vi ville fortsette vår kamp for å sørge for at bare lovlige stemmer ble opptalt. Selv om dette representerer slutten på den mest fantastiske førsteperioden for en president i historien, er det bare starten på vår kamp for å gjøre USA fantastisk igjen
Vis hele sitatet...
Det provoserer meg egentlig at folk er sjokkerte.
Det vi nå ser har alle med et snev av historiekunnskap forutsagt i årevis! Ja, retorikken hans er farlig. Ja, folk kan oppildnes. Sånn har det alltid vært! Faen heller, hvor mange er det i dag som hadde hadde visst hva en høygaffel er hvis det ikke var klisjéen om sinte bondemobber? Vi snakker om en veletablert mekanisme som har vært regelmessig demonstrert over hele verden all den tid menneskelig sivilisasjon har eksistert! Og når det altså smeller så sitter satan steike mer eller mindre forhenværende trumpsupportere og klør seg i skallen og forsøker å forsvare seg med at de ikke trodde det ville gå så langt? Hva faen, hvor blåst er det mulig å være?
Sist endret av Myoxocephalus; 24. april 2021 kl. 01:05.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det provoserer meg egentlig at folk er sjokkerte.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke overrasket over mobben. Jeg må si jeg er litt overrasket over at de faktisk kom seg inn i capitol. Jeg tror vi trygt kan si at BLM ikke hadde klart det.

Det jeg er overrasket over er at Trump faktisk lot dem gå/styrte dem til å gå så langt. At han ikke eier empati for kollegaene sine som ligger og gjemmer seg under skrivebordet er ikke overraskende. Men jeg har på en måte tenkt at han har visst at han blir kastet 20.jan, at dette var en plan om å oppildne tilhengerne og få balletak på partiet frem mot neste valg. Nå har han tatt det for langt til at jeg tror det kan skje. Det kan være at det også var den planen han hadde, at det bare var hybrisen som tok overhånd. Ellers så kan det bare hende at han bokstavlig talt blir tre år i holdet når noen tar lekene fra ham, ref Dr.Pi's diagnose. Han er et fascinerende kasus, det skal han ha.
Jeg tør ikke tanken på Trump jr. og Eric Trump som skal forsøke å utnytte dette og prøve seg som faren sin ved neste valg eller kanskje valget etter. De er like ille som faren sin.
Sitat av *pi Vis innlegg
Trump er narsissist ja, hvis det noen gang fantes en. Det er ikke pent å fjerndiagnostisere folk, men akkurat den tror jeg ikke dere trenger å tvile på. Om han er dum vet jeg ikke, han har ofte ekstremt lite kunnskap om hvordan ting foregår, f eks når han tror Pence kan gripe inn under opplesninger av resultatet. Men greia med narsissister er at de kan være normalt intelligente og likevel tidvis fremstå stokk idiot, fordi egoet kommer i veien for dem og får dem til å bli ca 5 år.

Nei, jeg tror ikke de kommer til å bruke 25. grunnlovstillegg, sålenge han snakker sammenhengende og fremstår noenlunde samlet. Det vil dessuten eskalere situasjonen, følgere hans vil fortsett anse ham som president. Det eneste er jo at han da ikke kontrollerer militæret, men la oss nå anta at det ikke kommer til dét uansett.
Vis hele sitatet...

Men nå snakker han ikke engang sammenhengende lengre. Den talen i natt hvor ba fansen om å vende hjem, hva var egentlig det? Han startet og avsluttet den videoen med å slå fast av valget ble stjålet fra ham, og fra hele det amerikanske valget. Om en ser bort fra alt han har sagt tidligere, så stod han altså der. Kort tid etter at han viste at opprøret hadde kostet menneskeliv, kort tid etter at han selv på en annen video hadde gitt sin støtte til opprørerne og når han skulle roe gemyttene så klarte han altså ikke gjøre selv en så enkel jobb.

Gå hjem, gå hjem i fred. Mer hadde han ikke trengt å sagt. Men klarte han det, nei. Da er jo mannen så ute av kontroll at det er direkte farlig om kongressen og vise presidenten blir handlingslammet og lar mannen fortsette i 14 dager i sitt embete.

Ja det er jo slike ting som skurrer, at han tidvis er så frakoblet den virkelige verden. Han oppførte seg jo som om det var en reell mulighet for å få snudd valget, kan det virkelig være at han er så lite smart at han ikke skjønner dette, eller er han så narsissistisk at han håpet på ennå større tumulter som en måte å hevne seg på?

Trodde han virkelig at Pence kunne omgjøre valget igår? Om han trodde det så er han definitivt uegnet selv om det kun gjenstår to uker. Og gjorde han dette på trass, vel da bør kanerne nå lete med lys og lykter etter alle muligheter for å stille mannen til ansvar. Resultat av hans ytringer igår kostet flere mennesker livet.
Sist endret av _abc_; 7. januar 2021 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men nå snakker han ikke engang sammenhengende lengre. Den talen i natt hvor ba fansen om å vende hjem, hva var egentlig det? Han startet og avsluttet den videoen med å slå fast av valget ble stjålet fra ham, og fra hele det amerikanske valget. Om en ser bort fra alt han har sagt tidligere, så stod han altså der. Kort tid etter at han viste at opprøret hadde kostet menneskeliv, kort tid etter at han selv på en annen video hadde gitt sin støtte til opprørerne og når han skulle roe gemyttene så klarte han altså ikke gjøre selv en så enkel jobb.

Gå hjem, gå hjem i fred. Mer hadde han ikke trengt å sagt. Men klarte han det, nei. Da er jo mannen så ute av kontroll at det er direkte farlig om kongressen og vise presidenten blir handlingslammet og lar mannen fortsette i 14 dager i sitt embete.

Ja det er jo slike ting som skurrer, at han tidvis er så frakoblet den virkelige verden. Han oppførte seg jo som om det var en reell mulighet for å få snudd valget, kan det virkelig være at han er så lite smart at han ikke skjønner dette, eller er han så narsissistisk at han håpet på ennå større tumulter som en måte å hevne seg på?

Trodde han virkelig at Pence kunne omgjøre valget igår? Om han trodde det så er han definitivt uegnet selv om det kun gjenstår to uker. Og gjorde han dette på trass, vel da bør kanerne nå lete med lys og lykter etter alle muligheter for å stille mannen til ansvar. Resultat av hans ytringer igår kostet flere mennesker livet.
Vis hele sitatet...
Han har jo snakket om det lenge. Jeg oppfatter ham ikke som noe mindre sammenhengende og virkelighetsorientert nå enn han alltid har vært. Nope, tror ikke han blir avsatt før tiden, og det vil trolig bare eskalere situasjonen uansett.
Ja godt mulig det å avsette trump ville eskalert det hele, ble jeg nesten litt trumpaktig selv etter opptøyene. Følte det var viktig og riktig å få stilt trump til ansvar, ja jeg ble nesten litt hevngjerrig. Huff ikke bra. Er nok mer riktig å se det stor bildet, om 2 uker er vi kvitt ham uansett.
Jeg synes det egentlig er helt legitimt å føle på hevngjerrighet jeg uten at man skal storme kongressen av den grunn. Fyren har basert hele sin karriere på å ljuge, trakassere, bølle og å gjøre livet surt for alle som kunne tenkes å ha den minste motforestilling mot han, særlig fordi han alltid har kommet unna med ting, han var en kolossal menneskelig kreftsvulst også før valget som utelukkende handler for å tekkes egne interesser og behov. Det er kjipt når kjipinger aldri får konsekvenser. Ja, han er uansett ute om 2 uker, men jeg er redd for hva det sårede egoet hans nå kan finne på tross i at det er kort tid igjen. Jeg tviler sterkt på at han takler utestengninga fra Facebook og Twitter særlig bra. En småting i den store sammenheng kanskje, men særlig Twitter er jo der han tilbringer det meste av tida.

Og ja, det er som *Pi ymter frampå om at tenk hvis dette hadde vært en gjeng fra BLM? Da tror jeg flere liv, faktisk ganske mange liv kunne ha gått tapt.

@Myoxo, helt enig, men jeg lurer på om det faktisk er en del folk som ikke _egentlig_ bryr seg så mye om demokrati som man skulle tro. Disse menneskene er lært opp til å tro dette er bra så de har garantert ikke selvinnsikt nok til å forstå det selv men jeg tror de hadde trivdes best i et autoritært regime hvor en mann forteller deg hva du skal gjøre, samtidig som de gnåler om ytringsfrihet.
Nå tar republikanerne avstand fra ham an masse. Han dro det akkurat litt for langt. Det var kanskje det beste som kunne skje, når alt kommer til alt.
Jo greit nok at de nå tar avstand og fratrer sine stillinger i flokk, men kanskje burde de heller utvist ansvar og handlekraft ved å bli sittende og gjøre den jobben som må gjøres nå? Dette kan bli 2 lange uker med trump sittende i sjefsstolen. Heller enn å gå nå burde de kanskje jobbet for enten riksrett eller hastetiltak for å ham fjernet? For noe konsekvenser må vel dette få? Så mange skadede politifolk, 4 døde så langt. Alt dette kan vel ikke ende med at skurken selv går helt fri?

Ikke for det, det er jo bra at folk snur, sålenge de ikke bare snur kappen etter vinden. Det er lett å ta avstand nå når det meste av vanlige folk og verden forøvrig ser hva trump stelte istand. Men kanskje har noen av de som nå tar avstand selv bidratt med giftig retorikk og således bifalt og akseptert måten trump har fordreid sannheten, hvordan han spyr ut løgner raskere enn andre klarer prate og hvordan han har nøret opp om konspirasjonsteorier og dermed skapt grobunn for gud vet hva.
Sist endret av _abc_; 7. januar 2021 kl. 17:59.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jo greit nok at de nå tar avstand og fratrer sine stillinger i flokk, men kanskje burde de heller utvist ansvar og handlekraft? Dette kan bli 2 lange uker med trump sittende i sjefsstolen. Heller enn å gå nå burde de kanskje jobbet for enten riksrett eller hastetiltak for å ham fjernet?

Ikke for det, det er jo bra at folk snur, sålenge de ikke bare snur kappen etter vinden. Det er lett å ta avstand nå når det meste av vanlige folk og verden forøvrig ser hva trump stelte istand. Men kanskje har noen av de som nå tar avstand selv bidratt med giftig retorikk og således bifalt og akseptert måten trump har fordreid sannheten, hvordan han spyr ut løgner raskere enn andre klarer prate og hvordan han har nøret opp om konspirasjonsteorier og dermed skapt grobunn for gud vet hva.
Vis hele sitatet...
Poenget er at han mister kontroll over partiet. Det må være en bra ting, uansett hvordan man ser på det. Alt for mange republikanere har sitter på gjerne og kvasiuttalt seg om at de heier på lovlige stemmer, hva nå det er. Det går ikke lenger. Nå må du velge om du vil tekkes velgermobben eller bli sett på som en ansvarlig voksenperson, og du må velge tydelig.
Som vanlig, når han ikke fikk viljen sin, stengte han seg inne på rommet sitt og raserte det.
Men sener den kvelden, da det ble tid for kveldsmat, kom han ned for å si unnskyld
Nancy Pelosi satte ikke frem favoritt pålegget hans.
Tenk om trump hadde fortsatt å helle bensin på bålet. Det er kanskje litt usannsynlig, men det har egentlig hele hans presidentskap vært. I et øyeblikk så det ut som om USA tilhørte sør-amerika og ikke nord-amerika.
Dominion har saksøkt Sidney Powell for en komma tre milliard Dollar. Jøss.
Sist endret av Arex_x; 8. januar 2021 kl. 21:12.
Og der tok Twitter endelig til fornuften, og utestengte Trump sin personlige konto permanent.
Sist endret av Dyret; 9. januar 2021 kl. 01:55.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Og der tok Twitter endelig til fornuften, og utestengte Trump sin personlige konto permanent.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det var noe fornuftig i det hele tatt. Hva har han gjort for å bli bannet?
Sitat av 6ix9ine xx Vis innlegg
Hva har han gjort for å bli bannet?
Vis hele sitatet...
Det står utredet i uttalelsen som Dyret linker til. Både kort oppsummert i første setning, og en grundig redegjørelse lengre ned på siden.
Sist endret av Realist1; 9. januar 2021 kl. 02:20.
MSNBC la nettopp ut denne videoen som viser at dette kunne gått veldig mye verre. En Reuters-ansatt sa han hørte flere si at de skulle henge Pence fra et tre. De hadde med seg løkke og håndjern for massearrestasjoner. Jeg grøsser når jeg hører dialogen med politiet. Klandrer dem ikke akkurat for å tre til side.

Virker også som politimannen ble drept med et brannslokningsapparat.

Advarer om sterke scener.
https://www.youtube.com/watch?v=lhjRXO72v1s
Sitat av Dyret Vis innlegg
Og der tok Twitter endelig til fornuften, og utestengte Trump sin personlige konto permanent.
Vis hele sitatet...

Ja og nå har de stengt ytterligere kontoer til Trump sfæren, inkl @teamtrump, der trump startet å bruke den kontoen etter at han ble bannet.

Twitter rydder og feier for egen dør nå. Og da må en regne med det blir mange diskusjoner om dette er greit eller om det er sensur eller kanskje redaksjonell plikt eller ansvar og sørge for at det ikke oppstår kult lignende fenomener.

Nå har jo de fleste tjenester av denne typen et regelverk, de dikterer jo ikke offentlig ordskifte, men som vi ser nå så kan de ved behov begrense bruken av sin tjeneste til å spre hat eller annet uønsket budskap.

Det er vel strengt tatt ingen menneskerett å bruke/misbruke privatteide tjenester til å fronte det en måtte ønske?

Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
MSNBC la nettopp ut denne videoen som viser at dette kunne gått veldig mye verre. En Reuters-ansatt sa han hørte flere si at de skulle henge Pence fra et tre. De hadde med seg løkke og håndjern for massearrestasjoner. Jeg grøsser når jeg hører dialogen med politiet. Klandrer dem ikke akkurat for å tre til side.

Virker også som politimannen ble drept med et brannslokningsapparat.

Advarer om sterke scener.
https://www.youtube.com/watch?v=lhjRXO72v1s
Vis hele sitatet...

Ja det var sterke scener, og det gjør vel egentlig denne saken ennå tydeligere og ennå mer betent. Det ble jo også bragt inn eksplosiver av opprørerne. Noen av opprørerne må tatt seg inn for å spre død og fordervelse. Og videoen viser jo hvordan det var nærmest et massehysteri der de chantet "heng Mike Pence" som et mantra. Igjen og igjen. Men håndjern og renneløkker.
Sist endret av _abc_; 9. januar 2021 kl. 09:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Og der tok Twitter endelig til fornuften, og utestengte Trump sin personlige konto permanent.
Vis hele sitatet...
Det er virkelig skummelt når twitter kan permanent fjerne en sittende president for slike tweets, som ikke er oppfordring til vold på noe som helst slags måte. Trump har hele tiden siden valget gått rettens vei. Og det er så klart at det er dette han fortsatt håpet på.
Dette er Megan Murphy om igjen, som ble permanent bannet fordi hun sa at en Yaniv var en mann. (Ikke at jeg har noe mot transefolk.)
Samtidig blir det hele tiden fra transeaktivister på twitter oppfordret om å "punch a terf." Trist.
https://uncommongroundmedia.com/atta...n-just-a-meme/
Etsy og ligninde sites permabanner brukere for å lage plagg fordi det står "I heart JK Rowling". Samtidig er det mange selgere som har artikler som direkte oppfordrer til vold mot kvinnfolk:
https://www.etsy.com/no-en/listing/7..._click=1&cns=1
Dette er en faktisk oppfordring til vold. Men, det er oppfordring til vold mot en feminist, så det teller ikke? Ærlig talt, jeg forstår ikke.
Slik er det altså folks rettigherer begynner å blir erodert, med tordnende applaus. Og jeg sier det som en som politisk ikke har noe særlig til overs for hverken Trump eller feminister. Men å kvitte oss med dem ved å dikte opp en skrøne om oppfordring til vold er feil.
Sist endret av Arex_x; 9. januar 2021 kl. 11:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Det er virkelig skummelt når twitter kan permanent fjerne en sittende president for slike tweets, som ikke er oppfordring til vold på noe som helst slags måte. Trump har hele tiden siden valget gått rettens vei. Og det er så klart at det er dette han fortsatt håpet på.
Vis hele sitatet...
Er du blind, eller lukker du auga?

Trump har prøvd seg i domstolane. Han har tapt - overalt. Det var åpenbart før jul, når delstatane godkjende valresultatet, at Biden var vald til president.

I domstolane har Trump stortsett komt med det som i beste fall kan kallast anekdoter. Dommarar har avvist det som rykter.

Trump har brukt Twitter (og andre platformer) til å repetere at valet var urettferdig; at Biden stal det. T.d tweeta han 5. januar følgjande:

Sitat av https://www.thetrumparchive.com/?searchbox=%22stolen%22
I hope the Democrats, and even more importantly, the weak and ineffective RINO section of the Republican Party, are looking at the thousands of people pouring into D.C. They won’t stand for a landslide election victory to be stolen. @senatemajldr @JohnCornyn @SenJohnThune
Vis hele sitatet...
Det er hundefløyte for at vold er lov. Om du ikkje ser det så er faktisk problemet at du ikkje vil sjå det.

Resten av innlegget ditt er whataboutism, og komplett uinteressant i samanhengen.
"I hope the Democrats..."
Hva tror du dette betø? Hva tror du Trump mente med dette?

Og du tror at Trump ville at folk skulle ta makta?
At Charlottesville idiotene skulle gjøre revolusjon? Det klarte de da heller ikke, stakkarene. Men hvis du tror det er det Trump ville sier sier jeg at vi må ha skikkelig bevis før vi upersoner folk. Selv om det er folk vi ikke liker noe særlig.
Enten det er en politiker vi ikke liker eller hva som helst. Selv om han er rik og jeg er relativt fattig og ufør.
Jeg tror det er kun du og folk som hater Trump som hører fløyta.

I sommer, når venstreradikale i USA natt etter natt satte uskyldige liv i fare der de dro rundt i boligstrøkene i utkanten av Portland Or og andre Amerikanske byer og samlet seg rundt folks hus, folk med "feil" politisk tilholdighet og de lyste lommelykter inn gjennom vinduene, skremte barn og voksne med rop og slagord. Biden sa da at Antifa ikke var en organisasjon, men bare en ide.
Tror du det også var en hundefløyte?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
"I hope the Democrats..."
Hva tror du dette betø? Hva tror du Trump mente med dette?
Vis hele sitatet...
Sukk. Du kan alltids plukke ut ein enkelt tweet, og konstantere at den ikkje er spesielt problematisk. Om det var den einaste ville det vore heilt rett; det ville ikkje vore ei stor sak.

Men det er ikkje den einaste. Trump har sidan 3. november hevda han vann. Han nekta fram til 7. januar å anerkjenne Biden.

I forkant av 6. januar var teksten "Be there. Will be wild!". Det må tolkast inn i resten av forteljinga han har bygd opp; eit statskupp utført av demokratane, med assistanse frå delstatane.

Legg til talane han har halde. Kva med denne? We will stop the steal - sagt timar før kongressen vart storma. Han sto timer før og hevda han vann stort. Snakkar om stop the steal.

Om du ikkje er villig til å kalle det oppfordring så konstanterer eg at du ikkje vil sjå. Du vil ikkje sjå kva Trump i realiteten held på med, og du lukkar auga så godt du kan for ein totalitær leiar.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg tror det er kun du og folk som hater Trump som hører fløyta.
Vis hele sitatet...
Ja, og dei som faktisk storma kongressen då. Om du les på t.d. thedonald.win er ganske mange av dei pissed fordi dei føler seg dolka i ryggen av Trump i etterkant.

Det er ikkj emangel på folk som har sagt nøyaktig det eg seier over. Nasjonale medier i USA har hatt liknande analyser på kommentarplass i fem år. Trump kan ikkje hevde at han ikkje kjenner til risikoen.

Og når det kjem til resten av innlegget, så får eg berre repetere at whataboutism ikkje er veldig spennande. Seriøst. Kutt det ut. Temaet er Trump, ikkje korleis x eller y oppførte seg ved hending z. Lag ein eigen tråd om du vil diskutere det.

Men for å snu på det: trur du at storminga av kongressen hadde skjedd dersom Trump ikkje hadde legitimert det ved kvar einaste korsveg - ved å halde tale for demonstrantane, ved å nekte å anerkjenne Biden, ved å nekte å godta valresultatet, ved å ikkje ta tydeleg avstand frå Qanons og Proud Boys?
Sist endret av vidarlo; 9. januar 2021 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har sett flere videoer av trump, men ikke lagt merke til en ting før nå. Denne videoen var filmet på skrå bakfra. Og når trump gjør sin sedvanlige fist bump med knyttet hånd så ser man liksom alle opprørerne svare med samme bevegelse. Når jeg så trump bakfra samtidig som han talte og manet til kamp og opprør og ba de marsjere, og jeg så svaret fra menigheten der de unisont svarte med knyttet neve så må jeg si at det nesten gikk litt kaldt nedover ryggen. Det er akkurat slik jeg husker de gamle sort hvit filmene de viste der Hitler talte til folket og pisket opp stemningen og når han hilste med strak arm gjorde også hans menighet det samme.

Alle andre har sikkert sett dette for lenge siden, men jeg har på en måte hatt et trump filter så lenge at jeg stort sett bare har sett med et halvt øye hver gang trump har vært på tv pga alle løgnene hans, måten han skaper drama og konflikt så egentlig hadde jeg vel avskrevet mannen som en real tulling og så frem til at han skulle forsvinne ut av det hvite hus. Helt ærlig så trodde jeg ikke trump var en såpass dyktig demagog at han faktisk klarte å skape blodfans som var villig til å gå i fengsel for ham. Men det var han altså. Og blodfansen de har nok vært langt større fans enn jeg tok innover meg før dette. Jeg så vel mer på trumperne som folk som var litt politisk demotivert og ikke helt viste hvem de skulle stemme på. Men de var altså villig til å drepe for trump. Det er en ganske skremmende tanke. At vi som mennesker ikke har lært noen ting av historien.
Sist endret av _abc_; 9. januar 2021 kl. 16:12.
Har tenkt det samme. Skummelt å se parallellene. Man har jo vokst opp med å høre at «du må ikke sove», men det er jo helt absurd å se at det faktisk skjer. Nå ser det heldigvis ut til at systemet rundt er solid nok til at dette stanses, men det er unektelig skummelt å observere og forestille seg hvor langt det plausibelt kan gå.

Noen sier «det kunne aldri skjedd i dag». Dette er motbeviset. Selv om det ikke har gått riktig like langt ennå, så viser det den farlige muligheten, og hvor lite som skal til.
Sist endret av Realist1; 9. januar 2021 kl. 23:54.
Jaja nå har kanerne samlet inn 180 underskrifter slik at det nå blir riksrett. Hva det ender i gjenstår å se, det ble jo ikke noe av riksretten sist de prøvde. Også er det vel muligens en annen sak, eller flere saker som starter straks trump går av. Fyren er jo en skurk helt uten folkeskikk og empati. En får jo bare håpe at tilhengerne har fått roet ned og avkjølt seg i helgen og faktisk tenker nøye gjennom hva som skjedde i forkant og under opprøret og ikke minst at de får kjent litt på og tenkt litt på at Trump senere fordømte handlingen og lovte domfellelse.

En må jo bare håpe at det som nå skjer ikke bidrar til at flere kaster seg på trumpismen eller blir radikale. Jeg håper det begynner å gå opp for folk hvilken skurk han faktisk er, at de også snur ryggen til trump. Men Pi mente riksrett kan gi trump ennå flere tilhengere og ennå flere gærne tilhengere. Og hun er en smart dame hun Pi. Men jeg håper hun tar veldig feil. For nå blir det riksrett.
Sist endret av _abc_; 9. januar 2021 kl. 23:59.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jaja nå har kanerne samlet inn 180 underskrifter slik at det nå blir riksrett. Hva det ender i gjenstår å se, det ble jo ikke noe av riksretten sist de prøvde. Også er det vel muligens en annen sak, eller flere saker som starter straks trump går av. Fyren er jo en skurk helt uten folkeskikk og empati. En får jo bare håpe at tilhengerne har fått roet ned og avkjølt seg i helgen og faktisk tenker nøye gjennom hva som skjedde i forkant og under opprøret og ikke minst at de får kjent litt på og tenkt litt på at Trump senere fordømte handlingen og lovte domfellelse.

En må jo bare håpe at det som nå skjer ikke bidrar til at flere kaster seg på trumpismen eller blir radikale. Jeg håper det begynner å gå opp for folk hvilken skurk han faktisk er, at de også snur ryggen til trump. Men Pi mente riksrett kan gi trump ennå flere tilhengere og ennå flere gærne tilhengere. Og hun er en smart dame hun Pi. Men jeg håper hun tar veldig feil. For nå blir det riksrett.
Vis hele sitatet...
Det var forsåvidt 25th amendment jeg mente det om. Blir han faktisk dømt i riksrett så bør det være et solid slag. Jeg ser imidlertid ikke helt for meg at det skjer.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Noen sier «det kunne aldri skjedd i dag». Dette er motbeviset. Selv om det ikke har gått riktig like langt ennå, så viser det den farlige muligheten, og hvor lite som skal til.
Vis hele sitatet...
The Third Wave-eksperimentet er et godt eksempel på hvor langt det kan gå på ekstremt kort tid.

Et sosialt eksperiment under tilsynelatende kontrollerte omstendigheter som kom helt ut av kontroll på bare noen dager.
Dette eksperimentet bunnet i stor grad ut i fascisme og gruppeidentitet mellom skoleelever, mens de radikale tilhengerne av Trump fremstår som hatefulle og tungt bevæpnede militser med klare motiver for å utøve vold.
Patriotisme, landssvik, verdens mektigste mann (?) som overhode etc.
Farepotensialet virker ekstremt høyt slik jeg ser det.
Sist endret av Knask; 10. januar 2021 kl. 01:39.
Ja de som tok seg inn på kongressen var både hatefulle, flere var bevepnet og de slo faktisk ihjel en politimann med et brannslokningsapparat. Det ble også plassert ut eksplosiver et par steder i kongressen. Hvordan de langt til høyre kan nærmest unnskylde dette med at "det er vår rett å demonstrere" skjønner jeg ikke. For da de tok seg inn og og det ble vold og drap, rørbomber og kaos da var det forlengst gått fra en demonstrasjon og støttemarsj til ren voldshandling eller det er vel nesten terror egentlig. At de også søkte området etter vise presidenten slik at de kunne henge og drepe ham sier jo litt. Og det endte jo i drap, selv om vise presidenten ble evakuert. Og 3 andre skadde politimenn.

En får være glad det ikke gikk flere liv. Dette kunne endt ennå mer tragisk. Nå blir det riksrett, myndighetene har startet jobben med å bringe inn og fengsle opprørerne så får retten gjør sitt. Med alle kameraene både utenfor og på innsiden av bygningsmassen bør det være overkommelig å identifisere de aller aller fleste slik at de kan stilles til ansvar.

Når det nå blir riksrett så får vi håpe at Trump også stilles til ansvar. Riksretten er jo også en fin mulighet til å for alltid fjerne trump som kandidat.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det var forsåvidt 25th amendment jeg mente det om. Blir han faktisk dømt i riksrett så bør det være et solid slag. Jeg ser imidlertid ikke helt for meg at det skjer.
Vis hele sitatet...
Ok. Beklager. Missforsto det du skrev. Grunnlovstillegget hadde vært en effektiv og umiddelbar måte å få fjernet Trump. Men det krever jo 2/3 flertall så det kunne blitt vanskelig. Pluss at nå har det alt gått så mange dager at når det ikke skjedde umiddelbart så skjer det nok ikke nå.

Det var vel den hevngjerrige siden av meg som ønsket at de skulle bruke det grunnlovstillegget, både for at det da hadde vært helt sikkert at presidenten ikke kunne skape mer feanskap på sine siste dager i det hvite hus, men kanskje også litt for jeg tenker at for navlebeskuer som han så hadde det kanskje vært det aller kjipeste. Å måtte gå i skam, fratatt og strippet for makt og posisjon.
Sist endret av _abc_; 10. januar 2021 kl. 02:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Har tenkt det samme. Skummelt å se parallellene. Man har jo vokst opp med å høre at «du må ikke sove», men det er jo helt absurd å se at det faktisk skjer. Nå ser det heldigvis ut til at systemet rundt er solid nok til at dette stanses, men det er unektelig skummelt å observere og forestille seg hvor langt det plausibelt kan gå.

Noen sier «det kunne aldri skjedd i dag». Dette er motbeviset. Selv om det ikke har gått riktig like langt ennå, så viser det den farlige muligheten, og hvor lite som skal til.
Vis hele sitatet...
Det viser i alle fall hvor fort man blir bedøvet, hvor fort grensene flyttes. Vi reagerte med lett vantro og lattermidhet i starten, men ble fort vant til at han sa ting som ingen president har kunnet si. Vi ble ikke skremt, ikke på ordentlig. Mange uttrykker ikke engang overraskelse når mobben hans stormer parlamentsbygningen.

Dette er det farligste med Trump, han har for all overskuelig fremtid flyttet grensene for hva det er greit at en statsleder i den frie verden sier og gjør. Når det kommer en ny Trump (om han nå heter Trump eller ikke, han har jo en ambisiøs familie), som kanskje er litt smartere i uttrykksformen, så kommer han til å gli rett gjennom radaren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Det viser i alle fall hvor fort man blir bedøvet, hvor fort grensene flyttes. Vi reagerte med lett vantro og lattermidhet i starten, men ble fort vant til at han sa ting som ingen president har kunnet si. Vi ble ikke skremt, ikke på ordentlig. Mange uttrykker ikke engang overraskelse når mobben hans stormer parlamentsbygningen.
Vis hele sitatet...
Det som er endå meir skremmande er at tilhengjarane no seier at ingen kunne spådd det som har skjedd.

Sitat av https://www.medier24.no/artikler/helgheim-vil-ikke-beklage-at-han-kalte-tv-2-og-fredrik-graesvik-for-fake-news-helt-meningslost/505247
– Det mener jeg er helt feil å si. Vi tar alle sterkt avstand fra det som skjedde onsdag. Mange etterpåkloke vil sikkert si «hva var det jeg sa», men ingen så at akkurat det som skjedde i går ville komme, sier Helgheim.
Vis hele sitatet...
Helgheim såg det gjerne ikkje komme. Græsvik - og mange andre kommentatorer - såg det komme, og kritiserte Trump for uttalelser. Det likte ikkje Helgheim, og han omtalte det som fake news.

Det bør ikkje Helgheim sleppe unna med.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det som er endå meir skremmande er at tilhengjarane no seier at ingen kunne spådd det som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Ja, det har snudd ganske momentant. Jeg er enig i at de ikke bør slippe unna med det.

Men det er nettopp derfor jeg er overrasket over at det gikk så langt. Altså, ikke over mobbens oppførsel, den hadde jeg ærlig talt fryktet ble verre (noe den fortsatt kan bli). Men jeg er overrasket over at Trump ikke snudde akkurat litt før, han pleier å balansere perfekt på kanten til å ikke miste støtte. Det overrasket meg.
BRAND ∞ STRONG
Så det var flere som ble nervøse, og nok begynte å gå igjennom for seg selv, hva de hadde utalt om Trump i media.

Bla. Carl I. Hagen var en av de som fortet seg med å ta å avstand fra "kuppforsøket".
Og for all det mener han sikkert også når han sier det.
Men det er mange som burde ha sett dette komme.
I realiteten var det et slags kuppforsøk før stormingen. Rent juridisk ser jeg for meg at den samtalen med Raffensperger var mer over streken enn hundefløytingen på Twitter.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, det har snudd ganske momentant. Jeg er enig i at de ikke bør slippe unna med det.

Men det er nettopp derfor jeg er overrasket over at det gikk så langt. Altså, ikke over mobbens oppførsel, den hadde jeg ærlig talt fryktet ble verre (noe den fortsatt kan bli). Men jeg er overrasket over at Trump ikke snudde akkurat litt før, han pleier å balansere perfekt på kanten til å ikke miste støtte. Det overrasket meg.
Vis hele sitatet...


Jeg tror faktisk at Trump i frustrasjon og i sin fornektelse rett og slett ikke klarte det. Bare spekulasjon så klart, men tapet av makt tror jeg såret egoet hans såpass at han ville gjøre hva han kunne for å ta igjen på "de andre". Dessuten så tror jeg ikke han klarer å tenke såpass langsiktig så jeg går utifra at han fikk enorm påpakning og ble presset av rådgivere, selvom det nå virker som de fleste forlater det synkende skip.

Også helt enig i at folk forøvrig ikke bør komme unna denne helomvendingen, men det er trist det må gå så langt som statskupp før selv folk her hjemme snudde. De lukket nemlig øynene for alt det andre før akkurat det her. Helgheim er jo notorisk korttenkt og er en av de i FRP som tidligere har vist mest forakt for kunnskap, synes han er bra freidig når han nå liksom skal påberope seg at dette kunne ingen vite.
Sist endret av equimanthorn; 10. januar 2021 kl. 12:24.