Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4501
er 22 og early stages of MPB
Klimafiendtlig troll
Kommer nok helt an på fastlege eller legen du ber skrive dette ut. Hvis dette er behandling med ganske godt dokumentert effekt, så print ut så mye artikler fra pubmed osv du kan - ta med til fastlege. Er ikke fastlegen kjent med at dette er et problem for deg, book dobbelttime.

Skulle ikke det føre frem, book time hos urolog eller androlog. Hørt at colosseum mann er flinke, https://colosseummann.no. Vil tro du kan ringe, si du ønsker vurdering av resept på finasterid (Proscar) så vil de sikkert hjelpe deg med å booke riktig time.

Bor du langt unna Oslo så sjekk litt rundt.

I Felleskatalogen kommer det frem at behandling bør være i samråd med spesialist i urologi, ikke sikkert at fastlege er komfortabel med forskrivning. Kanskje du får en henvisning til urolog?
Sist endret av Taert; 20. juli 2020 kl. 15:52.
Visste ikke at man fikk det på resept men du kan jo alltids kjøpe det på nett da. Finner det under finasteride, minoxidil, rogaine.. Saw palmetto skal være den naturlige varianten til finasteride så kanskje også verdt å sjekke ut!
For å finne ut svarer på spørsmålet ditt er det vel bare å spørre legen og fortelle hvor mye dette plager deg?

Taert: Urolog? Finasteride er mot hårtap, såvidt meg bekjent. Og ttt123 skriver jo at problemet hans er male pattern baldness..
Sist endret av celtseus; 20. juli 2020 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Klimafiendtlig troll
Sitat av celtseus Vis innlegg
Visste ikke at man fikk det på resept men du kan jo alltids kjøpe det på nett da. Finner det under finasteride, minoxidil, rogaine..

For å finne ut svarer på spørsmålet ditt er det vel bare å spørre legen og fortelle hvor mye dette plager deg?

Taert: Urolog? Finasteride er mot hårtap, såvidt meg bekjent.
Vis hele sitatet...
Brukes mot prostataproblemer så vidt jeg kunne se i felleskatalogen. Faller under urologi, men han kan bare ringe colosseum mann så kan de fort si om det er urolog, androlog eller noen andre han bør booke time hos. Jeg tror også urolog blir feil, men en del fastleger er rigide med tanke på slike ting.
Sitat av Taert Vis innlegg
Brukes mot prostataproblemer så vidt jeg kunne se i felleskatalogen. Faller under urologi, men han kan bare ringe colosseum mann så kan de fort si om det er urolog, androlog eller noen andre han bør booke time hos. Jeg tror også urolog blir feil, men en del fastleger er rigide med tanke på slike ting.
Vis hele sitatet...
Det er fordi Finasterid blokkerer konverteringen fra testosteron til dihydrotestosteron som er årsaken til at prostata vokser. Dihydrotestosteron er også direkte årsak til MPB hos de aller flerste. Legemiddelet har flere bruksområder.

Trådstarter. Bare vær klar over bivirkningene før du "kaster deg ut på dette". Sexlysten blandt annet vil forsvinne helt.
Sitat av Taert Vis innlegg
Brukes mot prostataproblemer så vidt jeg kunne se i felleskatalogen. Faller under urologi, men han kan bare ringe colosseum mann så kan de fort si om det er urolog, androlog eller noen andre han bør booke time hos. Jeg tror også urolog blir feil, men en del fastleger er rigide med tanke på slike ting.
Vis hele sitatet...
Ja men han skriver at hans problem er male pattern baldness (MPB) så føler ikke urolog er riktig å bestille time hos da. Finasteride er et kjent middel mot hårtap, ikke bare mot prostataproblemer. Det skader ikke å spørre fastlegen, eller bare kjøpe det online som mange andre.

Kan selvfølgelig være greit med en fullsjekk med hormon og vitaminprøver hos fastlegen for å se om det fins en konkret og medisinsk årsak før man begynner å selvbehandle.
Klimafiendtlig troll
Sitat av celtseus Vis innlegg
Ja men han skriver at hans problem er male pattern baldness (MPB) så føler ikke urolog er riktig å bestille time hos da. Finasteride er et kjent middel mot hårtap, ikke bare mot prostataproblemer. Det skader ikke å spørre fastlegen, eller bare kjøpe det online som mange andre.

Kan selvfølgelig være greit med en fullsjekk med hormon og vitaminprøver hos fastlegen for å se om det fins en konkret og medisinsk årsak før man begynner å selvbehandle.
Vis hele sitatet...
Kom ganske tydelig frem i første posten min at fastlege burde være stedet å be om time i første omgang? Evt snakke med colosseum mann dersom det ikke fører frem hos fastlege . De vil nok veilede godt innenfor hva deres leger er gode til.

Aldri vært der selv, men andrologene der skal være flinke. Det var ihvertfall de første jeg tenkte på når han vil ha resept på fina.
Trådstarter
48 3
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det er fordi Finasterid blokkerer konverteringen fra testosteron til dihydrotestosteron som er årsaken til at prostata vokser. Dihydrotestosteron er også direkte årsak til MPB hos de aller flerste. Legemiddelet har flere bruksområder.

Trådstarter. Bare vær klar over bivirkningene før du "kaster deg ut på dette". Sexlysten blandt annet vil forsvinne helt.
Vis hele sitatet...
Det vil den nok ikke , 95% av de som tar finasteride opplever ingen seriøse side effekter.
Klimafiendtlig troll
Sitat av ttt123 Vis innlegg
Det vil den nok ikke , 95% av de som tar finasteride opplever ingen seriøse side effekter.
Vis hele sitatet...
Redusert libido, "nedsatt ejakulasjonsvolum" og ereksjonsproblemer er vanlige bivirkninger. Superspurv har nok helt rett.

Imidlertid er vanlig dose mot hårtap 1mg, ikke 5mg som Proscar er. Propecia som skrives ut i Sverige kan du få på godkjenningsfritak. Du får mange treff på "hårtap finasterid" hvis du bruker google eller andre søkemotorer, også norske treff.

Bestill en time hos fastlegen din du, så har du gjort det før du begynner å selvmedisinere med noe du handler på nett fra utlandet. Da slipper du å tenke på tollerne og brudd på legemiddellovgivningen, samt at det er veldig greit å ha en lege som styrer behandling uansett. Kanskje spesielt når det gjelder hormoner?
Nedsatt sexlyst kan skje med finasteride, jeg vet ikke helt hvorfor, for andre DHT-blokkere (dihydrotestosteron som nevnes lenger opp) som Saw Palmetto, som også brukes mot hårtap, øker testosteronet og sexlysten.
Trådstarter
48 3
nedsatt sexlyst er en sjelden bivirkning, bare spør de med erfaringer på reddit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ttt123 Vis innlegg
nedsatt sexlyst er en sjelden bivirkning, bare spør de med erfaringer på reddit.
Vis hele sitatet...
Problemet er at dei som deltek i slike diskusjoner på reddit gjerne er dei som har hatt positiv effekt av det. Det er ein ørliten seleksjonsbias ute og går her.

Det er ein grunn til at gullstandarden innan medisin er blinda, repeterte, forsøk, og ikkje redditposter, for å sei det slik.
Forklar problemet, jeg fikk resept med en gang hos fastlegen min.
Dersom fastlegen din ikke vil gi deg resept, kan du evt. prøve legetime på mobilen via KRY eller bytte fastlege.
Det som angår bivirkninger, så har ikke jeg selv opplevd noe - men folk kan reagere ulikt.
Sist endret av Dreams; 20. juli 2020 kl. 16:52.
Vel, hvis du nekter for at redusert sexlyst er en vanlig bivirkning så er det vel ikke værre enn å hoppe av hvis sexlysten er et større problem enn hårtapet når den tid kommer.

Bestill time til fastlegen, forklar problemet, så får du nok mest sannsynlig det på resept.
Hvis man får 5mg så kan man knekke de i 4 biter tror jeg. (1,25mg per).
Men er det en sjukdom, begynte å miste håret da jeg var 14 og har siden jeg var 16 skinnet meg en gang i måneden. Lite utgifter til frisør, sjampo og voks.

Nå er jeg arvelig belastet og etter å ha skumleste så har det kun den årsaken.

Hvis du ikke er arvelig belastet så anbefales man og sjekke hormoner og slikt for å se etter en underliggende sykdom.

Så sjekk familien, er bestefedre/fedre elle kanskje mammas onkel skallet, er sjansen stor for at du er arvelig belastet, det kan selvfølgelig behandles men er det verdt det?
Sist endret av tearz83; 20. juli 2020 kl. 17:15.
Trådstarter
48 3
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er at dei som deltek i slike diskusjoner på reddit gjerne er dei som har hatt positiv effekt av det. Det er ein ørliten seleksjonsbias ute og går her.

Det er ein grunn til at gullstandarden innan medisin er blinda, repeterte, forsøk, og ikkje redditposter, for å sei det slik.
Vis hele sitatet...
hah det er helt motsatt. noen få folk får bivirkninger og alle hører på de, mens de som ikke får noe bivirkninger er stille. gå på reddit og se. alle vennene mine som har tatt det har hatt 0 alvorlige side effekter.
Klimafiendtlig troll
Sitat av ttt123 Vis innlegg
hah det er helt motsatt. noen få folk får bivirkninger og alle hører på de, mens de som ikke får noe bivirkninger er stille. gå på reddit og se. alle vennene mine som har tatt det har hatt 0 alvorlige side effekter.
Vis hele sitatet...
Hva med å ta de rådene du har fått, skaffe resept og starte behandling dersom det var hensikten med tråden?

Du sporer jo helt av her i din egen tråd
Nedsatt sexlyst? Hvem bryr seg!
Jeg hadde glatt gått et år uten å gidde å runke eller pule om jeg fikk håret tilbake!
INGEN PROBLEM!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er at dei som deltek i slike diskusjoner på reddit gjerne er dei som har hatt positiv effekt av det. Det er ein ørliten seleksjonsbias ute og går her.

Det er ein grunn til at gullstandarden innan medisin er blinda, repeterte, forsøk, og ikkje redditposter, for å sei det slik.
Vis hele sitatet...
Men ifølge de blinde repeterte forsøkene så er jo nedsatt sekslyst og impotens både sjeldent og forbigående? Eller vet du om studier jeg ikke kjenner til?

Og generelt på mange av disse foraene så er det en ganske stor negativ bias også av folk som har lest sidevirkningene på pakningsvedlegget men ikke nummerene studiene.
Dra til privat hudlege, du får det nærmest kastet etter deg(hvis du trenger det). Må ikke nesten ha måne liksom, holder å ha startet å miste litt mer enn normalt. Det er preventivt, noen få får også gjenvekst.Det fungerer best på toppen av hodet, ikke dokumentert effekt for viker.

1 pakke finasterid holder i 1 år så det blir veldig billig, sørge for å få 5mg pillene og ikke 1, da deler du dem selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du kan f.eks. bruke KRY for å få resept, det er veldig enkelt via mobilen. Også kan du bestille fra f.eks. Farmasiet.no. Resepten fra KRY finner dem når du logger inn med BankID der, veldig enkelt og greit. Fra jeg bestemte meg for å prøve det til jeg hadde bestilt det og hatt konsultasjon med lege tok det bare én time.

Ble også tipset om Recrea Forte av legen. Det har veldig ufarlige bivirkninger sammenliknet med Finasterid, og det kan kjøpes reseptfritt.
Fastlegen kan være litt skeptisk til prostata medisin til hårtap. Gå til privat hudlege og du får det hvis du begynner å miste. Går på det selv.

Hudlege, ikke urolog... Har en konkret person å anbefale som vil skrive ut hvis du har begynt å miste. 1 pakke varer nesten 1 år.