Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 13960
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Som vanlig i denne tråden (jeg grupperer den med de identiske trådene som tidligere har blitt laget) er veldig mange utsagn å ta stilling til, så jeg velger å kommentere generelt.

Crew gjør en god jobb. Det renner inn en god del søppelinnlegg (finn definisjonen ved å summere regelverket vårt), som ikke er noe vi ønsker på nettstedet fordi vi ikke ønsker at det skal være en dumpingplass, men heller en platform for interessant diskusjon. Som tidligere nevnt har dog takhøyden gått opp etter en modereringsreform.
De som skriver innlegg som faller inn under nevnte definisjon er nok ikke klar over at innleggene vil defineres slik (ellers hadde de jo ikke skrevet innlegget), og da blir det jo litt trist for dem om det forsvinner. Det er beklagelig, men jeg har ingen løsning som vil gjøre alle fornøyde.

Det modereres hverken politisk eller fordi vi "ikke liker" tråder. Isåfall hadde denne tråden vært borteblitt fordi jeg er ærlig talt lei av å ha samme multiplayer monologen om og om igjen.

Til dere som klager over modereringen:
Har dere konkrete tiltak dere tror ville forbedret nettstedet? Vi har drevet på med dette i 18 år nå (herregud...), og har ærlig talt vært igjennom forbedrelsesprosesser (etter akkurat samme tråd som dette) så mange ganger nå at jeg er i villråde om hvordan vi kan forbedre ytterligere.

Og til TS, hva ER freak egentlig? (ledende spm. som er ment å vise deg at det er subjektivt hva man syntes freak er)
Sist endret av nso; 8. februar 2018 kl. 18:38.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi har sett mange eksempler på folk som er langt ute og sykler. Uten unntak fører det stortsett til eit renn med søppelposter, og det er vi lite interessert i. Det er ein del av det generelle ønsket vi har om kvalitet over kvantitet.
Vis hele sitatet...
Fair enough. Jeg ser virkelig poenget ditt.

Men hva med det faktum at å få et innblikk i sinnet til en weirdo som er ute og sykler kan være utrolig interessant i seg selv?
Selv regelrett digger jeg mange av disse psykose-postene. Og ikke minst har de potensialet til å inspirere mye kule svar og mye bra latter, noe som går for "kvalitet" og "livets rett" i min verden. Kan vi kanskje si at den aktuelle tråden ble slettet over en litt lav sko? Kunne den kanskje få leve litt lenger, for så å finne ut om den bør slettes eller ei?
Lage et eget "warning - weird shit" merke til de psykotiske trådene, og la de leve 48t for å se hvor langt det kan gå?
Det etterlyses svar på hva freak er. For meg har dette vært et interessant forum for undergrunnstemaer. Jeg leser kun poster som handler om kriminalitet, drugs, vold, tjene penger, sprengstoff (ikke mye av det lenger da) og slike type ting. Det er alright med et forum hvor man kan være litt på kant med hva samfunnet ellers forventer av en. Tråder som omhandler trivielle hverdagslige ting er uinteressant for meg. Min subjektive mening såklart.
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Men hva med det faktum at å få et innblikk i sinnet til en weirdo som er ute og sykler kan være utrolig interessant i seg selv?
Selv regelrett digger jeg mange av disse psykose-postene. Og ikke minst har de potensialet til å inspirere mye kule svar og mye bra latter, noe som går for "kvalitet" og "livets rett" i min verden. Kan vi kanskje si at den aktuelle tråden ble slettet over en litt lav sko? Kunne den kanskje få leve litt lenger, for så å finne ut om den bør slettes eller ei?
Vis hele sitatet...
Jeg støtter dette.
Det kommer da vel ann på innholdet i den aktuelle tråden. Om det bare er svada hvorfor skal tråden få leve?

Her er vi tross alt så heldige at vi sitter på et forum med en enorm kompetanse/kunnskap/erfaring som deles. Kan ikke komme på å ha sett en tråd som ikke har blitt besvart.

Alt dette blir drevet og holdt igang av et lite knippe mennesker som gjør det for at dette forumet skal bli stående (som det har gjort i 18! År som nevnt tidligere)

At det modereres for å luke ut troll å useriøse poster og svar skulle da bare mangle. Alle kan lese rettninglinjer for forumet og skal da med en dose sunn fornuft holde postene/trådene sine i live.

Alle får da også svar på hvorfor en tråd eller et innlegg ble slettet om man bare spør.
Mener du det er blitt gjort urett så ta det opp med en i crewet..
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Helt enig med trådstarter. Opplever admins som litt «sure», og altfor opptatt av trivielle ting. Sletter innlegg for fort, og ofte uten god grunn.
Vis hele sitatet...
Det som er helt greit, er at du er enig med trådstarter og det er i hvertfall helt greit at du opplever oss gamlinger som litt sure! Men, så lenge du ikke samtidig viser eksempel eller konkretiserer bedre så kan det bli litt vanskelig for oss å ta lærdom av det.

Altså, du har en mening og en modell av virkeligheten som du ønsker å overføre fra din hjerne til min hjerne. Vi kan kort og greit si at vi skal flytte på informasjon. Kommunikasjonsmetoden og mediumet som vi har rådighet her er i dette tilfellet Internett og tekstform. For at informasjonen skal kunne suksessfullt flyte fra deg til meg så må du bygge en pakke med tekst, og poste den på forumet. Min oppgave blir å hente ned pakken med tekst, tolke den og ut av beskrivelsen utlede hva jeg tror er informasjonen som du ønsker å overføre. Din oppgave er å lage en pakke som beskriver informasjonen best mulig.

Så lenge beskrivelsen av den nevnte pakken er ufullstendig så vil det kunne oppstå avbrudd og alle mulige rare feil: kanskje en må sende pakken på nytt, opptil flere ganger, kanskje du må skrive hele pakkestrukturen på nytt, kanskje den til slutt bare blir ignorert. Slikt ønsker man å unngå så det kan være greit å beskrive fullstendig!

Det kan godt være at jeg er helt i grenseland høyfunksjonell autist som ikke er i stand til å lese mellom linjene og må ha ting helt inn med teskje, men jeg føler at jeg altså nå sitter med ufullstendig informasjon. Jeg vet at du er enig med trådstarter, jeg (og andre mods og kru) er åpen for å lære, men jeg blir sittende med spørsmålene om hvor det er vi oppleves som sure eller sinte, hvilke trivielle ting vi er opptatt med og hvilke ting som oppleves som blir slettet for fort, og da stopper det litt opp. Jeg vet nå kun at du er misfornøyd. Man kan gjerne si at det til slutt blir litt tolket som litt støyete.

Du kan sikkert også tenke deg hva som er resultatet hvis dette er noe som forekommer hele tiden: de som skal motta meldinger fra og forstå brukerbasen klarer ikke se informasjonen igjennom støyen og begge parter blir sittende med inntrykket av at det er noe riv ruskende galt på ferde.

tl;dr En grei huskeregel kan kanskje være noe slikt som "Jeg tror og mener at A, og B er grunnen til at jeg gjør det"

Eksempel:
[A] Jorden er en sfæroide, ikke flat.
[b] At jeg selv har brukt radiomottaker til å måle dopplerskiftet i radiosignalet fra en kjent (NOAA) satellitt. Fra dette regnet ut hastigheten på en satellitten, og over tid funnet perioden på den, for så å utlede omtrentlig hvor stort legeme den er i bane rundt er.
Sist endret av m0b; 8. februar 2018 kl. 20:02.
Så etter å ha meditert litt og reflektert litt vil jeg bare si at jeg kjemper ingen krig her, jeg har ingen meninger om at ting var bedre før, og jeg har ikke en dritt invistert i dette forumet og bryr meg ikke sånn sett.
jeg er glad jeg kan delta og bidra på godt og vondt så lenge det varer.
Og at jeg ser det litt klarere nå at crew og mods bare er mennesker som sikkert gjør så godt de kan. Mennesker som kan bomme, være sure, ha en dårlig dag mm.
Takk, jeg setter faktisk pris på jobben dere gjør.

However, jeg vet i mitt hjertes hjerte at det var en far-right entusiast som ble brutalt sensurert og angrepet her for en stund tilbake og kommer aldri til å gi meg på dette. Dere etterlyser spesifikke hendelser?Hvordan kunne jeg henvist til innlegg og meninger som ble slettet i en tråd for over et år siden? Det ville aldri kunne gitt noe reelt bilde om hva som fant sted?
Og dette er hva jeg ville få frem med mitt første innlegg i denne tråden. Kun at ting ikke går hus forbi.
De det gjelder vet nok hvem de er.

Ha en fin kveld, fellow freaks
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av knert1 Vis innlegg
Dere viser at dere ikke greier kritikk hver gang dere skriver "åh, ikke enda en sånn tråd." Dere er ikke genuint interessert i hva og hvorfor, for de gangene dere faktisk har fått noe konkret er dere enten uenige, eller veldig tilgivende overfor dere selv.
Vis hele sitatet...
Vi har som tidligere nevnt holdt på en stund, jeg selv har omtrent 20 år fartstid her: Vi må ha konkrete eksempler, vi er ikke tankelesere. Kan du skjønne frustrasjonen min over å bli fortalt at jeg gjør en dårlig jobb, men ingen informasjon om hva jeg har gjort galt?

Jeg (og andre i crew) ber om konkrete eksempler for å lære noe, ikke for å være vanskelige, for når folk sier at forumet beveger seg slik og slik og at de har opplevd urettferdigheter, så ser de det fra sitt ståsted. Og selv om jeg har tilgang til hele forumet er det mange småting jeg ikke helt får med meg: derfor er det så mye enklere med konkrete eksempler.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Btw dodecha: du kunne ikke tenkt ut en litt mere medmenneskelig måte å påpeke at posten hans var av "for lav kvalitet". Lite som skal til før dere blir judge, jury and executioner.

Hvorfor synke så lavt å henge ut enkeltbrukeres slettede poster, fordi dere ikke takler kritikk?
Vis hele sitatet...
Hvis brukeren føler seg angrepet så beklager jeg det, jeg er enig i at jeg kunne droppet å kalle innlegget "søppel" og bare hatt igjen setningen om han virkelig mener det bidrar noe til forumet.

Her drar du det usaklig langt ut: Hadde ikke vi taklet kritikk hadde tråden her vært slettet. Jeg følte jeg svarte brukeren med et kort svar med et unødvendig glimt i øyet som jeg tar selvkritikk for.



Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Fair enough. Jeg ser virkelig poenget ditt.

Men hva med det faktum at å få et innblikk i sinnet til en weirdo som er ute og sykler kan være utrolig interessant i seg selv?
Selv regelrett digger jeg mange av disse psykose-postene. Og ikke minst har de potensialet til å inspirere mye kule svar og mye bra latter, noe som går for "kvalitet" og "livets rett" i min verden. Kan vi kanskje si at den aktuelle tråden ble slettet over en litt lav sko? Kunne den kanskje få leve litt lenger, for så å finne ut om den bør slettes eller ei?
Vis hele sitatet...
Det her er en ømfintlig sak, hvor skal vi dra grensen mellom fascinerende og uthengig?
Det er folk som absolutt ikke skjønner omfanget av å legge ut noe offentlig på internett og jeg må innrømme det ligger en smule beskyttelse i avgjørelsen om å slette: Vi er ikke en arena for å henge ut folk, slike avskyelige plasser finnes det nok av på nettet.
Sist endret av Dodecha; 8. februar 2018 kl. 19:39.
Var ikke eksemplet mitt konkret nok? For jeg har ikke fått noe respons på det.
Anonym bruker
"Uenig Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Så etter å ha meditert litt og reflektert litt vil jeg bare si at jeg kjemper ingen krig her, jeg har ingen meninger om at ting var bedre før, og jeg har ikke en dritt invistert i dette forumet og bryr meg ikke sånn sett.
jeg er glad jeg kan delta og bidra på godt og vondt så lenge det varer.
Og at jeg ser det litt klarere nå at crew og mods bare er mennesker som sikkert gjør så godt de kan. Mennesker som kan bomme, være sure, ha en dårlig dag mm.
Takk, jeg setter faktisk pris på jobben dere gjør.

However, jeg vet i mitt hjertes hjerte at det var en far-right entusiast som ble brutalt sensurert og angrepet her for en stund tilbake og kommer aldri til å gi meg på dette. Dere etterlyser spesifikke hendelser?Hvordan kunne jeg henvist til innlegg og meninger som ble slettet i en tråd for over et år siden? Det ville aldri kunne gitt noe reelt bilde om hva som fant sted?
Og dette er hva jeg ville få frem med mitt første innlegg i denne tråden. Kun at ting ikke går hus forbi.
De det gjelder vet nok hvem de er.

Ha en fin kveld, fellow freaks
Vis hele sitatet...
Takk Spiritlion, dette var veldig godt å lese. Alle er bare mennesker, vi både bommer, feilvurderer og ser annerledes på ting. Det jeg liker så godt med dette forumet er at det er rom for å gjøre feil, være menneske og være annerledes, uten at man bli dømt eller kritisert for det.
Jeg ser at moderatorene har en tøff jobb. Ikke bare skal de sikre at dette er åpent og aksepterende nettsted for sine medlemmer, men de har også et ansvar for å beskytte enkeltbrukere for å blamere seg selv. Særlig hvis man merker at noen er psykotisk e.l. på andre måter ikke klarer å ivareta egne hensyn, må moderatorene prøve å ivareta både brukerens og forumets interesser. Det er mye ansvar og omtanke som ligger bak disse til tider krevende vurderinger. Jeg takker også til dere for dette.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Var ikke eksemplet mitt konkret nok? For jeg har ikke fått noe respons på det.
Vis hele sitatet...
Jeg tok en titt og syntes innlegget var innafor så jeg gjennoppretta det.
Det er lov å klage på moderering når det skjer, som nevnt vil vi ofte diskutere innad hverandre og vi oppdager ofte kanskje en annen vinkel som vi ikke helt har tatt høyde for. Vi er som sagt bare mennesker.
Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med åssen freak opererer.
Er jo en kjent sak med at det er mange fjortisser som blir kjent med freak via rus ( inkl. Meg engang i tiden) og det er vanvittig mye merkelig som blir skrevet her inne,og folk som ikke greier å oppføre seg.
Så det at vi har så dyktige personer rundt oss her inne som tar seg tid til å moderere hva som foregår er veldig bra.
Forsett den gode jobben crew!!
Sist endret av Valadar; 8. februar 2018 kl. 19:53.
Helt enig antimatter08
Skjønner ikke hvorfor innlegget ditt ble slettet, det var jo bare et velmenende råd...
Ps: Jeg vil påstå at jeg er ganske moden og voksen i hodet, nicknamet mitt kommer av utseende, ikke psykisk
Det enkleste i verden er å reagere og kritisere, det er mye vanskeligere å respektere og akseptere. Syns dere takler dette på en god måte moderatorer, det er ingen enkel oppgave dere har.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg tok en titt og syntes innlegget var innafor så jeg gjennoppretta det.
Det er lov å klage på moderering når det skjer, som nevnt vil vi ofte diskutere innad hverandre og vi oppdager ofte kanskje en annen vinkel som vi ikke helt har tatt høyde for. Vi er som sagt bare mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å skjønne att dere som driver stedet har mye å gjøre, men syns dere bør være åpne for att nettopp det også fører til en del rare avgjørelser og som igjen får sitt utløp i tråder som dette.

Og siden det gjennomgående svaret deres stort sett alltid er att dere etterspør eksempler, var det flott dere tok det til ettererettning når dere fikk ett. Takk
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Folk som sutrer over stengte tråder (enten grunnen til sletting er god eller ikke) og hvordan alt var mye bedre før er i hvert fall nøyaktig sånn jeg husker Freak alltid har vært gjennom mine 10+ år som medlem.

Om noe er takhøyden betraktelig høyere nå enn den har vært på veldig lenge - kanskje crew har blitt skikkelige blautfisker på sine gamle dager.
Sist endret av robhol; 8. februar 2018 kl. 21:14.
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
However, jeg vet i mitt hjertes hjerte at det var en far-right entusiast som ble brutalt sensurert og angrepet her for en stund tilbake og kommer aldri til å gi meg på dette. Dere etterlyser spesifikke hendelser?Hvordan kunne jeg henvist til innlegg og meninger som ble slettet i en tråd for over et år siden? Det ville aldri kunne gitt noe reelt bilde om hva som fant sted?
Og dette er hva jeg ville få frem med mitt første innlegg i denne tråden. Kun at ting ikke går hus forbi.
De det gjelder vet nok hvem de er.

Ha en fin kveld, fellow freaks
Vis hele sitatet...
Hvilken bruker var dette? Send gjerne på PM til meg eller noen i crew om du ikke vil "oute" ham her. Vi kan se på innleggene og trådene, da moderatorer i de aktuelle underforaene fortsatt kan se disse, innlegg forsvinner ikke i et sort hull når de slettes. Jeg er igrunn veldig interessert i slikt da jeg også har et problem med sletting av velformulerte meninger. Vi har vel ingen far-right som er mods meg bekjent, og ser kanskje for noen ut som en homogen masse, men jeg kan si én ting helt sikkert; vi er flammende uenige i mye, også når det kommer til diskusjoner der "far-right emner" kan dukke opp.
På freak har man ytringsfrihet som ellers i samfunnet. Men man har også, som ellers i samfunnet, et ansvar for å oppføre seg.
Retningslinjene for moderering her på huset er i grunn ganske sofistikerte. Det er umulig å lage regler som skal dekke alt, men det er lagt mye tid i å formulere regler som stort sett skal kunne dekke det meste og i det minste gi en pekepinn på hva som er ønsket og ikke.

Det er litt merkelig å kritisere reglene til et forum som har eksister så lenge og har så mange faste brukere som tar seg av moderering.
Reglene har nemlig vært endret flere ganger gjennom årene og argumentasjonen har aldri vært at det skal bli lettere å moderere.
Årsaken til at regler legges til, vrakes, endres og oppdateres er for at brukere skal ha en bedre opplevelse når de besøker forumet. Reglene passer ikke alle. Synd trist leit. Det finnes mange jeg ikke ønsker besøk av hjemme fordi de ikke klarer å forholde seg til mine husregler. Synd trist leit.

Man kan selvfølgelig kritisere hvordan reglene tolkes av hver enkelt moderator og det er vel det som er diskusjonen her. Men vær trygg på at det også forekommer at mods og crew får tilsnakk når man har gått over grensen ved å være ufin eller urettferdig.

Vær vennlig å ta en tur innom kvinneguiden, nybaktmamma, VG debatt og lignende. Hvis man foretrekker modereringen på disse forumene foreslår jeg at man begynner å henge der i stedet.
Sist endret av Pope; 9. februar 2018 kl. 02:40.
Skjønner virkelig ikke hvordan så mange kan klage uten et eneste eksempel...

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Hei.
I går (07.02.18) opprettet brukeren Babyface_kis en tråd med tittelen "Tjene penger"

Jeg var en av de første som responderte på dette, og jeg skrev bla. att jeg ikke syntes
det var særlig smart av en fyr på 14 år med nicket Babyface_kis å prøve å skaffe seg jobb
på internett med følgende utsagn:
"Jeg er 14 år og lurer på hvordan jeg kan tjene penger." og
"Er åpen for det meste bare inntekten er grei."
Videre poengterte jeg att han da fort kunne komme til å treffe på "feil folk".

Nå tror jeg ikke det henger så veldig mange pedo`r her, men det var altså det som var poenget mitt,
att han ikke burde markedsføre seg selv på den måten i sosiale medier.

Personlig syns jeg dette var ett godt å ryddig råd.
Dette var han tydligvis selv enig i, og komenterer på i svaret sitt, selv om mitt innlegg ble slettet.

Jeg har flere ganger fått beskjed om av dere att jeg ikke skjønner hvordan man debaterer eller hva som er normal kotyme.
I lignende tråder som overnevnte blir det slengt ut komentarer som f.eks "selg rompa di" o.l uten att det reageres på.
Denne typen innkonsekvens i modereringen gjør det vanskelig for meg å skjønne hva som kan og ikke kan skrives.
Det gjør også att man kan få følelsen av att man er satt på raderen av crew, og omtrent autoslettes på bagrunn av tidligere
innlegg.
Vis hele sitatet...
Ikke det at rådet var dårlig, men du svarte ikke på spørsmålet til trådstarter.
Sist endret av Conflicted; 9. februar 2018 kl. 02:21.
Vet ikke hvor mye det bidrar til diskusjonen, men synes det er litt ironisk at dette ser ut til å være den mest interessante tråden som har vært her på en stund.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Skjønner virkelig ikke hvordan så mange kan klage uten et eneste eksempel...



Ikke det at rådet var dårlig, men du svarte ikke på spørsmålet til trådstarter.
Vis hele sitatet...
Det er da VITTERLIG ikke poenget med et diskusjonsforum heller, at man skal være "YAHOO ANSWERS", så lenge det er relevant for tråden så hører det vel hjemme der?

Jeg tror rett og slett problemet ikke ligger hos freak-crew, det ligger hos demografien, hvordan mentaliteten har forandret seg i brukergruppen.

Er enig at freakforum ikke er like "interessant", men det koker mer ned til trådene som kommer og blir stående enn de som forsvinner. (tror ikke så veldig mye verdifull diskusjon forsvinner pga sletting)


Sjøl så er jeg ikke den beste debattanten og kan fort koke over, være usaklig og generelt til tider ikke bidra til diskusjonen og får en del poster slettet, MEN jeg mener at mods burde være strengere.

Takhøyden bør være høy for diskusjonenes del, men det som diskuteres kunne vært moderert mye strengere. Det er jo så mye retardert PISS som postes, ting som kunne vært googla og ikke minst OPPLAGTE greier som: OM VERDEN HADDE SLUTTA Å ROTERE, HADDE VI DØDD DA!? - Kan jeg styrte en liter 60% og er det dumt!?

Det siste eksemplet er helt klart viktig at blir besvart, så man slipper døde 14åringer (evt. kanskje darwinisme burde stå sterkere) Men det er en enkel google, alkometer.no eller no kunne gitt svaret.

Poenget er at folk må rette blikket mot seg selv og brukermassen. Det er ikke crewets feil at trådene er rett ut kjedelige og uinteressante.
Det som slettes er ikke det som før har gjorde freakforum bra.

Ha en fin fredag!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
However, jeg vet i mitt hjertes hjerte at det var en far-right entusiast som ble brutalt sensurert og angrepet her for en stund tilbake og kommer aldri til å gi meg på dette.
Vis hele sitatet...
Men ble han brutalt sensurert og angrepet på grunn av meningene sine, eller fordi han som alt-right-folk aller, aller flest har et gigantisk offerkompleks og derfor tolker alle innvendinger som "angrep" og ikke greier å argumentere ordentlig for fem flate øre?

"Alt-right-isme" har ganske store fellestrekk med konspirasjonsteorier, og det har aldri vært den gjengen som er best på å opprettholde en fornuftig debatt.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det som er helt greit, er at du er enig med trådstarter og det er i hvertfall helt greit at du opplever oss gamlinger som litt sure! Men, så lenge du ikke samtidig viser eksempel eller konkretiserer bedre så kan det bli litt vanskelig for oss å ta lærdom av det.

Altså, du har en mening og en modell av virkeligheten som du ønsker å overføre fra din hjerne til min hjerne. Vi kan kort og greit si at vi skal flytte på informasjon. Kommunikasjonsmetoden og mediumet som vi har rådighet her er i dette tilfellet Internett og tekstform. For at informasjonen skal kunne suksessfullt flyte fra deg til meg så må du bygge en pakke med tekst, og poste den på forumet. Min oppgave blir å hente ned pakken med tekst, tolke den og ut av beskrivelsen utlede hva jeg tror er informasjonen som du ønsker å overføre. Din oppgave er å lage en pakke som beskriver informasjonen best mulig.

Så lenge beskrivelsen av den nevnte pakken er ufullstendig så vil det kunne oppstå avbrudd og alle mulige rare feil: kanskje en må sende pakken på nytt, opptil flere ganger, kanskje du må skrive hele pakkestrukturen på nytt, kanskje den til slutt bare blir ignorert. Slikt ønsker man å unngå så det kan være greit å beskrive fullstendig!

Det kan godt være at jeg er helt i grenseland høyfunksjonell autist som ikke er i stand til å lese mellom linjene og må ha ting helt inn med teskje, men jeg føler at jeg altså nå sitter med ufullstendig informasjon. Jeg vet at du er enig med trådstarter, jeg (og andre mods og kru) er åpen for å lære, men jeg blir sittende med spørsmålene om hvor det er vi oppleves som sure eller sinte, hvilke trivielle ting vi er opptatt med og hvilke ting som oppleves som blir slettet for fort, og da stopper det litt opp. Jeg vet nå kun at du er misfornøyd. Man kan gjerne si at det til slutt blir litt tolket som litt støyete.

Du kan sikkert også tenke deg hva som er resultatet hvis dette er noe som forekommer hele tiden: de som skal motta meldinger fra og forstå brukerbasen klarer ikke se informasjonen igjennom støyen og begge parter blir sittende med inntrykket av at det er noe riv ruskende galt på ferde.

tl;dr En grei huskeregel kan kanskje være noe slikt som "Jeg tror og mener at A, og B er grunnen til at jeg gjør det"

Eksempel:
[A] Jorden er en sfæroide, ikke flat.
[b] At jeg selv har brukt radiomottaker til å måle dopplerskiftet i radiosignalet fra en kjent (NOAA) satellitt. Fra dette regnet ut hastigheten på en satellitten, og over tid funnet perioden på den, for så å utlede omtrentlig hvor stort legeme den er i bane rundt er.
Vis hele sitatet...
Du treffer spikeren ganske så godt på hodet i dette innlegget. Det er noe litt arrogant og "belærende" over hele innlegget, og man får følelsen at du nesten prøver å drite meg ut. Du kaller deg selv gamling, som om jeg var en liten drittunge. Jeg bikker 40 år snart selv, så jeg har noen år på baken jeg og.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Poenget er at folk må rette blikket mot seg selv og brukermassen. Det er ikke crewets feil at trådene er rett ut kjedelige og uinteressante.
Det som slettes er ikke det som før har gjorde freakforum bra.

Ha en fin fredag!
Vis hele sitatet...
Tror du har et viktig poeng her. Har et inntrykk av at folk i større grad bruker forumet til å stille enkle spørsmål. For noen år siden kunne man finne flere interessante diskusjoner. Dette er ikke crewet sin feil.

Dette kan også ha noe sammenheng med at vi har så mange sosiale medier tilgjengelig at forum generelt får mindre plass. Har sett tendenser til at flere diskusjonsforumer sliter eller har forsvunnet gjennom de siste 5 årene. Noe som er veldig synd. Kanskje vi må ha en liten dugnad for å få i gang de interessante diskusjonen igjen.

Selv har jeg blitt veldig glad i crewet. Mitt innrykk er at de har blitt mildere. Har til og med lært meg å sette pris på Vidarlo sin nynorsk, hehe. Fortsett med det dere gjør
Det er ikke moderatorene som er problemet på dette foraet. Det er topicene som er kjedelige og repeterende til det uendelige. Før hadde forumet en egen sjarm. FREAK var kult, litt annerledes og hadde en rekke brukere som postet spennende innlegg.

Nå er freak blitt veldig likt Diskusjon.no. Det er mulig admin osv syntes dette er helt greit, og at det må bli slikt når man vokser. Men som med alt annet, når det blir mainstream så blir det kjedelig.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Du treffer spikeren ganske så godt på hodet i dette innlegget. Det er noe litt arrogant og "belærende" over hele innlegget, og man får følelsen at du nesten prøver å drite meg ut. Du kaller deg selv gamling, som om jeg var en liten drittunge. Jeg bikker 40 år snart selv, så jeg har noen år på baken jeg og.
Vis hele sitatet...
Greit. Forsøket på å skrive en liten innføring i grunnleggende kommunikasjon med et glimt i øyet og et snev av selvironi og feilet totalt. At jeg ikke tok høyde for at det kunne tolkes og oppfattes som sterkt injurierende, det ligger fullstendig på min kappe og tas til etterrettning for fremtidige innlegg. Jeg skulle visst bedre enn å bruke informasjon generert på forumet til å spre et budskap.
Sist endret av m0b; 9. februar 2018 kl. 13:04.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi har som tidligere nevnt holdt på en stund, jeg selv har omtrent 20 år fartstid her: Vi må ha konkrete eksempler, vi er ikke tankelesere. Kan du skjønne frustrasjonen min over å bli fortalt at jeg gjør en dårlig jobb, men ingen informasjon om hva jeg har gjort galt?

Jeg (og andre i crew) ber om konkrete eksempler for å lære noe, ikke for å være vanskelige, for når folk sier at forumet beveger seg slik og slik og at de har opplevd urettferdigheter, så ser de det fra sitt ståsted. Og selv om jeg har tilgang til hele forumet er det mange småting jeg ikke helt får med meg: derfor er det så mye enklere med konkrete eksempler.



Hvis brukeren føler seg angrepet så beklager jeg det, jeg er enig i at jeg kunne droppet å kalle innlegget "søppel" og bare hatt igjen setningen om han virkelig mener det bidrar noe til forumet.
Vis hele sitatet...

Godt du er menneske du og

Jeg kan forstår at det er irriterende å få kritikk som ikke er konstruktiv. Forstår nok ikke i hvilken grad og hvordan i og med at jeg ikke har vært en del av crewet her
Men jeg tenker at selv om det ikke foreligger konkrete eksempler så går det ann å forsøke å lytte, så lenge kritikken ikke er går ut på personangrep og er spesifikk. Selv om det er ganske ofte dere lytter, er det også litt for ofte dere avfeier kritikk fordi dere ikke er enig, noe som ikke er så rart hvis brukerene skriver på en slik måte at dere føler dere angrepet.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Her drar du det usaklig langt ut: Hadde ikke vi taklet kritikk hadde tråden her vært slettet. Jeg følte jeg svarte brukeren med et kort svar med et unødvendig glimt i øyet som jeg tar selvkritikk for.
Vis hele sitatet...
Jeg må beklage den formuleringen der, det jeg egentlig burde ha skrevet var at jeg var usikker på om dere tok det til dere. Jeg setter stor pris på at dere gidder å ta diskusjonen igjen, selv om dere føler dere har vært igjennom dette før. Det er med å bygge tillit til brukerne.



Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det her er en ømfintlig sak, hvor skal vi dra grensen mellom fascinerende og uthengig?
Det er folk som absolutt ikke skjønner omfanget av å legge ut noe offentlig på internett og jeg må innrømme det ligger en smule beskyttelse i avgjørelsen om å slette: Vi er ikke en arena for å henge ut folk, slike avskyelige plasser finnes det nok av på nettet.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg i hvert fall enig i, og ser problemstillingene dere ofte må ha med å vurdere om ting er "innafor", eller om det rett og slett kan være til skade for brukeren selv.


Beklager enda en gang at jeg formulerte meg dårlig, tydelig at jeg glemte å sitere riktig innlegg først.
Det siste jeg skreiv om "å henge ut folk" var rettet mot dette innlegget:
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Huh? Mener du at det innlegget i skjermbildet taler for din sak? Siden du "discloser" innlegget ditt, så er det kanskje på plass, i åpenhetens navn, å få med denne også.

Vis hele sitatet...
Men skjønner godt at det ble satt i sammenheng med det jeg skreiv til deg over.

Jeg prøver ikke å forsvare hva som ble skrevet av brukeren, men det gir meg intrykk av at diskusjonen blusser opp til full krig med uthenging og greier.
Virker som en effektiv måte å eskalere diskusjonen, og angripe folk på. Hvis dere først har moderert et innlegg burde det etter min mening ikke tas i bruk for å sverte brukere som en forsvarstaktikk.

Jeg håper dere skjønner at jeg ikke prøver å lage krig, eller kvalme, men faktisk komme med konstruktiv kritikk, selv om jeg kan formulere meg krast og kanskje ha ukonvensjonelle meninger til tider.

Edit: At vi brukere ikke greier å lage noen annet enn kjedelige kvinneforum tråder får vi ta selvkritikk for syntes jeg...
Sist endret av knert1; 9. februar 2018 kl. 13:15.
Sitat av knert1 Vis innlegg
klager enda en gang at jeg formulerte meg dårlig, tydelig at jeg glemte å sitere riktig innlegg først.
Det siste jeg skreiv om "å henge ut folk" var rettet mot dette innlegget:


Men skjønner godt at det ble satt i sammenheng med det jeg skreiv til deg over.

Jeg prøver ikke å forsvare hva som ble skrevet av brukeren, men det gir meg intrykk av at diskusjonen blusser opp til full krig med uthenging og greier.
Virker som en effektiv måte å eskalere diskusjonen, og angripe folk på. Hvis dere først har moderert et innlegg burde det etter min mening ikke tas i bruk for å sverte brukere som en forsvarstaktikk.

Jeg håper dere skjønner at jeg ikke prøver å lage krig, eller kvalme, men faktisk komme med konstruktiv kritikk, selv om jeg kan formulere meg krast og kanskje ha ukonvensjonelle meninger til tider.

Edit: At vi brukere ikke greier å lage noen annet enn kjedelige kvinneforum tråder får vi ta selvkritikk for syntes jeg...
Vis hele sitatet...
Årsaken bak at jeg la til dette var for at man (dere brukere) skulle få et mer helhetlig bilde av hva som hadde skjedd, ikke uthengning eller noe som ligner på det. At det blir tolket dit, er jeg i det hele tatt litt overrasket over.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Årsaken bak at jeg la til dette var for at man (dere brukere) skulle få et mer helhetlig bilde av hva som hadde skjedd, ikke uthengning eller noe som ligner på det. At det blir tolket dit, er jeg i det hele tatt litt overrasket over.
Vis hele sitatet...
Prøvde du virkelig å se saken fra flere vinkler da? For det virker ikke sånn hvis du blir overrasket over tolkningen. Som sagt er det vel en grunn til at dere har moderert det bort? Hvorfor skal du da ta det frem for alle andre brukere for å forsvare deg selv i en diskusjon? Hva er poenget med å moderere bort noe dere kopierer og limer inn i egne innlegg?
Da kan jo ikke innholdet være så støtende at de var vits i å moderere det bort?

Dette er en som antegeligvis ble jævlig frustrert over måten innlegg blir slettet på uten at man får oppgitt grunn. Jada, bare å sende PM til mod sier dere om det, men hvor mange er det som gidder det hver jævla dag fordi dere modererer etter både skrevne og uskrevne regler som forandrer seg hele tiden?(det er i hvert fall den følelsen jeg får...)
Sist endret av knert1; 9. februar 2018 kl. 13:31.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Prøvde du virkelig å se saken fra flere vinkler da? For det virker ikke sånn hvis du blir overrasket over
tolkningen.
Vis hele sitatet...
Ja det gjorde jeg men overraskelsen ligger i at alt på død og liv skal og må tolkes som at noen har en agenda om å henge noen ut, samt den påfølgende obligatoriske trøstinga og rehabiliteringa. Men, det er vel en viss Amerikansk sjarm over det.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Som sagt er det vel en grunn til at dere har moderert det bort?
Vis hele sitatet...
Innlegget var ikke spesielt relevant til noen diskusjon på tidspunktet.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvorfor skal du da ta det frem for alle andre brukere for å forsvare deg selv i en diskusjon?
Vis hele sitatet...
Årsaken bak at jeg la til dette var for at man (dere brukere) skulle få et mer helhetlig bilde av hva som hadde skjedd, ikke uthengning eller noe som ligner på det. Det er ikke snakk om å forsvare seg her. Det er snakk om å gi informasjon til brukere så de også kan se hva som foregår.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Hva er poenget med å moderere bort noe dere kopierer og limer inn i egne innlegg?
Vis hele sitatet...
Årsaken bak at jeg la til dette var for at man (dere brukere) skulle få et mer helhetlig bilde av hva som hadde skjedd, ikke uthengning eller noe som ligner på det. Det er ikke snakk om å forsvare seg her. Det er snakk om å gi informasjon til brukere så de også kan se hva som foregår.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Da kan jo ikke innholdet være så støtende at de var vits i å moderere det bort?
Vis hele sitatet...
Innlegget var ikke spesielt relevant til noen diskusjon på tidspunktet.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Dette er en som antegeligvis ble jævlig frustrert over måten innlegg blir slettet på uten at man får oppgitt grunn. Jada, bare å sende PM til mod sier dere om det, men hvor mange er det som gidder det hver jævla dag fordi dere modererer etter både skrevne og uskrevne regler som forandrer seg hele tiden?(det er i hvert fall den følelsen jeg får...)
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke tall på.
Hvilken trøsting og rehabilitering er det du snakker om?
Dette er i hvert fall ikke å kritikk til etterretning.

Det handler ikke om at det på død og liv skal tolkes som uthenging, det handler om å se det for hva det er, på tross av dine unskyldninger om at du "skulle vise resten av brukerne" noe.

Det som ble sagt tidligere om at du har en ekkel tone stemmer virkelig... Det er åpenbart at du ikke ser dette selv

"Åja siden vi driver med disclosing av innlegg her så..." og du prøver å ro det i land som informasjonsdeling og ikke uthenging. WTF
Har lurka litt rundt på freak i en god stund før jeg lagde konto, og syntes egentlig crew gjør en fortsatt god jobb! Har blitt mer "spørsmål og svar" tråder nå enn det jeg pleide å se før, så der er hvertfall crew blitt mer liberale.
Anyway, det jeg skulle si er at jeg syns det er litt kjipt når titler blir endret til noe på nynorsk. Jeg vet det er litt biased og en filleting, men det er all "negativ" feedback jeg har til mods/crew
Syns man er litt vrien om man reagerer på nynorsk, men du sier jo selv att det er en filleting.

Det jeg derimot har opplevd og som har vært problematisk er att jeg har kommentert på noe utfra hva som var den opprinnelige tittelen på tråden og så viser det seg att den er radikalt endret i etterkant slik att innlegget mitt ikke lengre gir mening.

Ett annet problem som kan oppstå og som jeg har erfaring med er att jeg har kommentert på ett innlegg på en bestemt måte og så har tråden i mellom tiden blitt flyttet til ett annet underforum slik att innlegget mitt mister mening.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Det jeg derimot har opplevd og som har vært problematisk er att jeg har kommentert på noe utfra hva som var den opprinnelige tittelen på tråden og så viser det seg att den er radikalt endret i etterkant slik att innlegget mitt ikke lengre gir mening.
Vis hele sitatet...
Problemet i det tilfellet at du kommenterer ut frå tittelen på tråden. Stortsett er det fruktbart å alltid lese opningsinnlegget, og iallefall skumme igjennom innlegga i tråden for å sjå om du sparker inn åpne dører, og om kommentaren er relevant.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvilken trøsting og rehabilitering er det du snakker om?
Dette er i hvert fall ikke å kritikk til etterretning.

Det handler ikke om at det på død og liv skal tolkes som uthenging, det handler om å se det for hva det er, på tross av dine unskyldninger om at du "skulle vise resten av brukerne" noe.

Det som ble sagt tidligere om at du har en ekkel tone stemmer virkelig... Det er åpenbart at du ikke ser dette selv

"Åja siden vi driver med disclosing av innlegg her så..." og du prøver å ro det i land som informasjonsdeling og ikke uthenging. WTF
Vis hele sitatet...
Nå er det absolutt ikke meningen å henge ut noen.
Jeg kan i hvert fall fortelle at når man blir anklaget for å slette noe uten grunn og den mer generelle forklaringen bak modereringen vår ikke blir godtatt så ser jeg ingen annen utvei enn å vise hva som faktisk ble slettet i denne debatten.
Som et sjeldent unntak for å vise det faktisk var en grunn til å slette det, for ellers står jo bare påstanden til brukeren der ubestridt og det virker som om det ville ført til mer bensin på bålet.


Helt ærlig har du en særdeles aggressiv tone og |d13m0b har prøvd å avvepne med å være litt humoristisk og det har ikke falt i smak, så jeg tror vi alle bør roe oss ned litt og reflektere.
Jaja, så var det denne diskusjonen igjen, da.

Først en viktig ting:
Vi endrer aldri på meningsinnholdet i innlegg. Det hender at vi fikser ei ødelagt lenke, det hender at vi etter forespørsel fikser småting som skrivefeil o.l. Men vi endrer aldri på folks meningsytringer. Jeg ser det har blitt påstått her, men det er en av de tingene vi er ganske nazi med oss selv på. Dersom noen skulle mene å ha fått innlegget sitt redigert mot sin vilje, så bruk rapporteringsfunksjonen og henvis til hvilket innlegg.

Så en litt mindre viktig ting:
Det hender imidlertid at vi endrer tittel på tråder. Dette gjør vi når originaltittelen er intetsigende eller misvisende, men det ville være urimelig å slette selve tråden. Det er lettere for oss å bare slette, så dersom det er folkets ønske kan vi sikkert godt innføre "elendig tittel" som slettegrunn. Men jeg tror helt ærlig at det vil medføre mer syting. Grunnen til at noen titler endres til nynorsk er for at vedkommende som posta den skal legge merke til at den ble endra. Dersom det irriterer, så er det i min bok aldeles utmerket. Vil du unngå nynorsktittel på tråden din, så skriv f.eks en trådtittel som "Hvorfor koker vann ved lavere temperatur på høyfjellet?" i steden for "Koke vann!". Det er ikke veldig vanskelig å lage en skikkelig tittel, og det gjør forumopplevelsen veldig mye bedre for alle.

Så, til det siste og minst viktige punktet:
Som vanlig kommer det en slik tråd en gang i halvåret.
Som vanlig har all relevant kritikk blitt fremlagt i løpet av de ti-tolv første innleggene, mens alt etterfølgende bare er møl.
Som vanlig var alt bedre før, uavhengig av når før var. Uavhengig av hva som menes med bedre også, for så vidt.
Som vanlig er det de brukerne med færrest innlegg og kortest fartstid som skriker mest.
Som vanlig er det store mengder surmaga og uspesifikk sutring, ispedd en og annen saklig og velartikulert kritisk røst.
Som vanlig blir alle forespørsler om konkrete tilbakemeldinger på overtramp ignorert til fordel for enda mer klaging.
Som vanlig er det noen kranglefanter som leter med lys og lykte etter noe de kan la seg bli støtt av for å rettferdiggjøre surmulinga.
Som vanlig blir tråden en evig repetisjon uten noen form for frukbar diskusjon.
Vanligvis ender det med at tråden blir stengt fordi den slutter å være relvant og vi blir lei av å svare på de samme tingene om og om igjen.

Så godtfolk, skal det være noe mer før vi stenger? Er det noen som har noen konkrete eksempler på maktmisbruk, overtramp og sensur de vil komme med? Husk også at vi kan kontaktes vi forslagsboksen, på om, eller på IRC. Vi er ikke akkurat utilgjengelige. Hvis ikke er det nok på tide å runde av dette her. God helg, koz og klemz til alle!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Som vanlig var alt bedre før
Vis hele sitatet...
Make Iblis.nu/freakforum.nu great again!