Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 8184
Lurer på å høre fra noen der ute som har vært avhengig av mariuana og som greide å slutte med dette.

Er selv i den åpenbare situasjon at jeg røker drøyt 10 jointer daglig, men som nå av sosiale årsaker, samt endring av livssituasjon er nødt til å revurdere mitt forhold til dette rusmiddelet.

Jeg har aldri greid å slutte med dette før og har røyket i drøyt 15 år sammenhengende. Var en periode jeg byttet over til hasj, samt syntetisk olje.

Vil gjerne høre noen solskinnshistorier. På forhånd takk.
Tingen er jo det at du elsker å røyke, det gjorde jeg og helt til jeg fikk noia.
Nå er det helt jævlig å røyke.
Nei, du misforstår. Jeg er ikke på noen måte engstelig.
Misforstår ikke..Jeg klarte å slutte uten så mye stress rett og slett fordi jeg begynte å avsky rusen.
Vanskeligere for de som digger å røyke fortsatt.
Du burde søke ut en balanse. Skriv ned hva du liker med marihøna og hva du ikke liker/hvilke ting det krasjer med. På den måten får du på papiret dine egne tanker og kna reflektere over dette. For min del ble det lett å la vær etter 11-12 år å roe ned. Miljøet ble mer ekstremt og det ble veldig kynisk, utrivelig og ikke minst noia opplegg mye av det. Jeg Trives med å ta det med ro og kjenne på energien og våkenheta i hverdagen jeg belønnes med av å være nykter. Jeg blir også irritabel av å røyke mye og så ikke få røykt.

En annen ting for meg er at jeg er møkklei kriminelle rasshøl, mafia drittsekker og politifolk. Jeg har det mye bedre uten noen av disse elementene.

Du burde sette deg et mål på sikt med flere delmål på veien, kompromisse med deg selv..en tanke jeg vil gi deg er at for å vinne noe må du ofre noe annet. Så i ditt tilfelle å få det sosiale livet du vil vinne må du gi slipp på den delen av deg som drar deg vekk/hindrer deg Fra det du ønsker innerst inne.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Miljøet ble mer ekstremt og det ble veldig kynisk, utrivelig og ikke minst noia opplegg mye av det. Jeg Trives med å ta det med ro og kjenne på energien og våkenheta i hverdagen jeg belønnes med av å være nykter. Jeg blir også irritabel av å røyke mye og så ikke få røykt.

En annen ting for meg er at jeg er møkklei kriminelle rasshøl, mafia drittsekker og politifolk. Jeg har det mye bedre uten noen av disse elementene.
Vis hele sitatet...
Man trenger da ikke være i et ekstremt miljø, eller slite med noia fordi om man røyker mye marihuana? Cannabis brukes av alle typer mennesker i alle aldre, yrkesgrupper, miljøer, og situasjoner.

Det sies at man må kontakte kriminelle for å få tak i stoffet, man snakker da om folk som er kriminelle nettopp fordi de selger stoffet, men som utover dette kan være helt vanlig borgere med et vanlig liv, akkurat som Ola Nordmann.

Det er såvidt jeg kan se ingen sammenheng mellom sosial status og bruk av cannabis. Det brukes av alle. Størsteparten av narkotikanettverket i Norge har aldri kontakt med politiet.

Men dersom du finner det for godt å slutte så er min anbefaling å trappe ned over en lengre periode, der du bevisst innfører andre elementer i hverdagen din. Rett og slett prøver nye ting for å se om det er noe du liker. Hold deg opptatt hele tiden, fyll gjerne dagene med så mye som mulig slik at du er trøtt og sliten når kvelden kommer, og sover godt. Etter 1 uke uten føles det bra, etter 2 uker vil du ikke ha en gang, dersom du har klart å fylle hverdagen med noe meningsfylt.
Uhm.. Latterlig mye rart i denne tråden. Det finnes også mange andre tråder på forumet om nettopp dette. Anbefaler deg å lese Lucy sin guide. Jeg skrev et innlegg i denne tråden som omhandler det samme. Innlegget er kopiert og limt inn under.

Sitat av Relevant i annen tråd tidligere
Absinensene dine er psykosomatiske symptomer, dvs. ikke av fysisk somatisk årsak. Du kan dog få somatiske symptomer på grunn av psyken. Lærer du deg å akseptere den nye sinnstilstanden din vil også alt av abstinenser forsvinne. Det er ikke som fysisk avhengighetskapende rusmidler. Prøv bare å aksepter at sånn er det visst å være edru igjen, det er faktisk ikke så ille! Håper du klarer det, og gratulerer med lederstilling. Hilsen Relevant. God uke!
Vis hele sitatet...
Sist endret av Relevant; 6. november 2015 kl. 21:44.
For min del var det lett å slutte når jeg måtte (politiet har tatt førerkortet mitt fordi de mener jeg ikke er edruelig nok).

"Prøvde" å slutte/kutte ned flere ganger, men frykten for å ikke få sove gjorde at jeg stort sett alltid tok meg en joint før leggetid. De gangene jeg ikke gjorde det slet jeg med å sovne. Tror dette henger sammen med at jeg ofte slet med søvnproblemer før jeg oppdaget cannabis, men aldri da jeg røyka det.

Jeg tror at det at jeg ikke fikk sove var bare i hodet mitt. Søvnproblemene har jeg uansett vokst av meg.

Nå som jeg ikke kan røyke sover jeg som en et barn og selv om jeg planlegger å begynne med moderat bruk av cannabis når jeg kan røyke igjen så savner jeg det ikke noe særlig.

Du har ikke spesifikt nevnt søvnproblemer, men poenget mitt er: Jeg tror avhengighetspotensialet i cannabis er sterkt overdrevet og at eventuelle problemer med å slutte sitter i ditt eget hode og (nesten) bare der.

De første par ukene etter at jeg slutta hadde jeg noen netter med svetting og litt flere drømmer, men ikke noe som var vanskelig å leve med.

Hva er konsekvensene hvis du ikke slutter? Hvis de veier tyngre enn fordelene med å røyke tror jeg du vil finne ut av det.
Forsøker meg smått på å holde meg unna dette for i dag da, og selvom det på nåværende tidspunkt føles helt jævelig er ikke fredagen så trist for meg akkurat nå. Jeg ser frem, jeg. Frem til når jeg er ferdig med cannabisen for alltid. For et liv, hva? Røke hver eneste dag. Det er faenmeg trist, det.
Sitat av lilBein Vis innlegg
Forsøker meg smått på å holde meg unna dette for i dag da, og selvom det på nåværende tidspunkt føles helt jævelig er ikke fredagen så trist for meg akkurat nå. Jeg ser frem, jeg. Frem til når jeg er ferdig med cannabisen for alltid. For et liv, hva? Røke hver eneste dag. Det er faenmeg trist, det.
Vis hele sitatet...
Cannabis hemmer motivasjonen din. Jo lenger du holder deg unna jo større blir motivasjonen. Hold deg unna noen dager til så skal du se at det blir bare enklere og enklere! Lykke til! Heier på deg.
For all del, vi må holde motivasjonen oppe. Det er aller viktigst mtp. røken
Prøvde og slutte mange ganger men endte som regel opp med og begyne igjen.... Men så skjedde det samme som dronepungen nevner. Jeg gikk fra og elske rusen til og begynne og få noia.

Dog har det vært andre rusmidler og avhengigheter jeg har sluttet med. Nøkkelen for suksess da har vært stort fokus på fysisk aktivitet, og finne noe annet og bruke tiden på. Husker jeg drakk langt over gj.snittet mye kaffe, og spilte mye cod den perioden..

lykke til
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Tingen er jo det at du elsker å røyke, det gjorde jeg og helt til jeg fikk noia.
Nå er det helt jævlig å røyke.
Vis hele sitatet...
Dette har også skjedd med meg, og jeg har lest at dette er noe som ofte skjer med folk i slutten av 20-årene som har røykt mye fra en forholdsvis ung alder.

Lurer på om det har mer med livssituasjonen å gjøre.
Mange som har røykt mye innser sakte med sikkert at livet ikke går den veien det skal, og det virker som hasjen setter denne følelsen "under et forstørrelsesglass".

Det er virkelig irriterende, for jeg har hatt så mange bra opplevelser med hasj.
Musikk, film, godt selskap, alt ble bedre...men nå som kompiser vil røyke så må jeg bare si nei for det gir meg ingenting.
Samme her ID. Men good shit weed fra amster er skamnice. Møkkarøyk i Norge. Når skal legaliseringen komme?!?! Og burde ikke begynt å røyke før 22+..
Slenger meg på samme opplevelse som dere gutter, alt jeg sitter igjen med etter alle de fine kveldene og å føle at hasj gir meg den perfekte rus er angst etter jeg trekker. Av og til føles det ut som jeg skl stryke med, og jeg kan bostavelig talt se hele brystet mitt hoppe frem og tilbake. Sitter ofte og tenker på de fine kveldene og opplevelsene jeg hadde med hasj, enten det var å sitte med venner og høre på musikk eller å dra på turer i skog og mark for å bli slikket av solen og hasjens deilige rus og tankegang. Alt jeg får av rusen nå er angst, klarer ikke å flytte fokuset på noe annet om jeg så gjør noe som gir meg mye adrenalin under sessionen. Triste saker, men klarer nå å reflektere over hvordan røykingen påvirket meg før på en måte som jeg ikke så da. Jeg vil kunne røyke igjen, en gang i blant for å sette prikken på i-en om vi er på tur f.eks, men takker alltid nei fordi jeg vet hva det ender med. Jeg prøvde å røyke daglig i nærmere to mnd. etter jeg begynte å kjenne på denne angsten fordi jeg trodde kanskje jeg ville "venne" meg på det og at hodet ville lære set at rusen ikke er noe farlig og eventuelt det ville gi se. Nesten litt skremmende å tenke på hvor mye jeg gikk igjennom for å prøve å oppnå dette, men dagen jeg tenkte at dette funker ikke klarte jeg uten noen problemer å slutte cold turkey. Og her sitter jeg den dag i dag, like nyktern som den gang.

Kjedelig og litt trist tanke at man muligens aldri vil få føle på den gode, spennende og nostalgiske følelsen.
Ikke en god ide, men det har funket for meg hver gang..

Kjøp deg 6 liter med vin... Prøv å få det til å holde 2 uker...
Når to uker er gått er iallefall mine abstinenser borte, og å slutte med alkohol etter 2 uker syns jeg er mye lettere enn å slutte med cannabis etter 6-60måneder...


En annen ting jeg gjør, men som jeg ikke vil anbefale for folk flest, er å bruke mye tid i skogen på å pelle sopp... Fluesopp og fleinsopp er de jeg går etter, men er sikkert mye annet moro der ute... Har vært ute å leitet mer enn 100timer de siste 5 åra og aldri funnet noe annet enn fluesopp, men jeg setter fortsatt pris på alle turene


EDIT: en tredje ide er å si til en lege eller psykolog hvor mye du røyker.. Da er han pålagt av førerkortforeskriften å informere fylkeslegen og gi deg ett muntlig kjøreforbud.. Fylkeslegen ordner det sånn at du kan tisse på ett glass 2 ganger i uka for å beholde lappen.. Da finner du fort motivasjon
(Dette er ment som en advarsel om å ikke spørre legen din om hjelp, eller i det minste juge om hva du trenger hjelp til da)
Sist endret av Novice; 7. november 2015 kl. 04:14.
Sitat av Novice Vis innlegg
En annen ting jeg gjør, men som jeg ikke vil anbefale for folk flest, er å bruke mye tid i skogen på å pelle sopp... Fluesopp og fleinsopp er de jeg går etter, men er sikkert mye annet moro der ute... Har vært ute å leitet mer enn 100timer de siste 5 åra og aldri funnet noe annet enn fluesopp, men jeg setter fortsatt pris på alle turene
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du kun finner fluesopp og ikke flein er fordi du sa du leter i skogen. Fluesopp vokser i skogen, flein vokser ikke i skogen. Ellers vil jeg si meg uenig i alkoholerstatningsløsningen din. Vil tro det ikke fungerer for de fleste selv om det fungerer for deg. Cannabis har ikke større avhengighetspotenseal rent fysisk en sjokolade (faktisk mindre iom. koffeinet i kakoen sjokoladen inneholder.) Og alkohol kan føre til knekker og sprekker i røykingen samt føre til andre negative sinnstilstander som gjør det verre å slutte. Vær med venner og driv med noe, skru på pc, telefon, bil, støvsuger, ta opp prosjekter og finn noe å pusle med.

Fysisk aktivitet, godt kosthold, mental stimuli iform av en puslehobby, og sosialt selskap hjelper ekstermt.

Lykke til med sluttingen forresten.
Sist endret av Relevant; 7. november 2015 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Tingen er jo det at du elsker å røyke, det gjorde jeg og helt til jeg fikk noia.
Nå er det helt jævlig å røyke.
Vis hele sitatet...
Må si meg litt enig med noia delen her, røykte selv daglig i nærmere 15 år, med noen pauser her å der selvfølgelig, men etter ca 6 måneders pause så funker ikke daglig røyking for meg lengre, mange andre av mine venner som sier det samme. Merkelige greier, men like greit for min del!
Solskinnshistorie? Jeg bare fant ut at det var så hinsides kjedelig og jeg ville ha noe annet å fylle dagene mine med. Så jeg våkna en dag og bare slutta. Dette er trossalt ikke heroin heller, men hasj, og hasj er ikke så vanskelig å slutte med.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Solskinnshistorie? Jeg bare fant ut at det var så hinsides kjedelig og jeg ville ha noe annet å fylle dagene mine med. Så jeg våkna en dag og bare slutta. Dette er trossalt ikke heroin heller, men hasj, og hasj er ikke så vanskelig å slutte med.
Vis hele sitatet...
Dette er ekstremt individuelt, psykisk avhengighet kan være knallhardt.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Dette er ekstremt individuelt, psykisk avhengighet kan være knallhardt.
Vis hele sitatet...
Såklart, men dersom en vet at det kun er psyken blir den langt lettere. Egentlig skjer det jo svært lite med kroppen rent somatisk. Dersom en aksepterer den nye tilstanden som nyktern vil en ikke ha det grann problem med å slutte. Merker selv kun at effektene av cannabis avtar.
Alt ligger i hodet, slutta på dagen etter 5 års hardcore blazing. Når det blir ille og jeg vil blaze tenker alltid "faen skjerp deg, folk har det mye værre en deg" En liten fin ting og tenke på. Tenk på alle de millioner av mennesker som lever et jævlig liv uten mat osv, og her sitter du og klager over at du føler deg litt ille etter hasjbruk. Mann deg opp og sett ting i perspektiv så ordner ting seg
Slutta å røyke i desember ifjor, etter 12 år, siste 8 av de var daglig røyking. Eneste som funka for meg var å gå helt cold turkey, rydda hele huset for alt av brukerutstyr, og kasta det, vaska ned huset og isolerte meg 2 uker fra folk som jeg visste hadde røyk. Etter en ukes tid ga de værste abstinensene seg, etter 10 dager sov jeg min første hele natt uten å våkne i en dam av min egen svette. Klarer du 2ukers kneika er mye gjort, var ihvertfall for min del. Viktig å fylle dagene sine med andre ting en tv&pc, gå turer, jobbe (ta så mye overtid du orker), trening hvis du har for mye energi, viktig å finne på noe! Du kommer til å tenke mye på røyk. Sov med vinduet oppe, frisk luft gjør underverker.
Men det viktigste av alt, gjør det som ett bevist valg, vær bestemt, omstille hodet ditt til en røykfri hverdag er ingen lett oppgave.
Jeg kommer nok aldri til å slutte helt, men du får ett helt annet forhold til røyking da man har vært noen måneder nykter. Jeg har røyka 1 joint siden desember, men sånn som jeg sitter nå, hvordan livet har blitt i etterkant, så angrer jeg ikke på at jeg slutta. Og det er en helt annen opplevelse å røyke med ett klart hode. Stor forskjell på bruk & missbruk.
Sitat av 420blzeit Vis innlegg
Alt ligger i hodet, slutta på dagen etter 5 års hardcore blazing. Når det blir ille og jeg vil blaze tenker alltid "faen skjerp deg, folk har det mye værre en deg" En liten fin ting og tenke på. Tenk på alle de millioner av mennesker som lever et jævlig liv uten mat osv, og her sitter du og klager over at du føler deg litt ille etter hasjbruk. Mann deg opp og sett ting i perspektiv så ordner ting seg
Vis hele sitatet...
Jeg har (nesten) gått 6 år uten dop

Jeg holdt på med heroin og speed, selfølgelig brukte jeg nåler. Og enda så drømmer jeg om å røyke god pot eller tjall. Men så våkner jeg før effekten fungerer.

Jeg drømmer kun om pot og tjall etter så lang tid.
Sist endret av SkittenKanyle; 14. november 2015 kl. 02:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har ei venninne. Henne røyka så og si hver dag over tid. Kanskje 1 år. Lagt i fra så lenge dere har drevet - så det var nok rimelig mye lettere for henne å slutte. Men hun bestemte seg - hun kjøpte ikke lenger, ga bort alt av utstyr, piper, papez osv. Hun gikk fra å røyke hver dag til kun å røyke med venner - så fant hun ut at hun ikke ville være i det miljøet lenger. Hun hang heller med vennene sine som ikke drev med sånt. Hun har sagt at det er det beste valget hun noen gang har hatt. Hun føler seg mye bedre opplagt og husker mye bedre. Nå er hun i stand til å gjøre hennes store hobby (som hun må ha hukommelsen på plass til). Hun har utviklet seg mye i denne idretten etter hun har sluttet. Hun har også fått mye bedre resultater på skole og kommer bedre over ends med familie og venner som holder seg unna sånt. Hun har det mye bedre sosialt og bra med seg selv. Jeg kan ikke sammenlikne henne med sånn hun var før. Har kjent henne helt siden jeg var 8 år gammel og jeg er utolig glad for at henne innså at det ikke var bra for henne.

Sikkert ganske rotete skrevet, men håper det kan være med på å gi litt motivasjon. Om du klarer å slutte - kommer du til å være evig glad for at du tok valget.
Røyket daglig i 6 år fra ung alder. Røyker noen ganger i måneden pga. jobbsituasjon og fordi det ikke er bra å røyke hver bidige dag.

Det er veldig tungt å slutte å røyke hvis du ikke har noe å fylle tiden du brukte til å røyke med.
Når man ikke har noe å gjøre er det veldig lett å ty til cannabis, fordi det gjør at det å ha "ingenting å gjøre" ikke blir like kjedelig som det ville vært nykter.

Jeg vil si at du har kommet veldig langt når du klarer å trappe ned til 1 eller 2 jointer daglig, kun røyke på kvelden.
I starten vil du nok gå lenge å bare tenke på når du endelig kan fyre opp, men etterhvert vil du ikke røyke tidligere, fordi det det gjør det sløv og du ikke får noe ut av dagen din.

For og ikke snakke om hvor innrøyket man blir. Ved daglig røyking får du ikke samme "fjernhetsfølelsen" som om du hadde tatt deg noen dagers pause. Når man tenker tilbake på hvor mye penger man har brukt er det også en betydelig faktor.

Lykke til!
Sist endret av pkk1990; 30. november 2015 kl. 18:33.
gled deg til å oppleve 15 års undertrykt REM-søvn<3
Sitat av sprucebringsteen Vis innlegg
gled deg til å oppleve 15 års undertrykt REM-søvn<3
Vis hele sitatet...
Hva slags teit utsagn er dette? Når man slutter å røyke vil man ikke bare klare å huske drømmene langt bedre, man vil ha veldig livlige drømmer de første dagene til ukene. Dette er alt fra rare drømmer til fine eller nifse/ekkle drømmer.
Hva med å bare røyke i helgene? I vertfall til å begynne med? Hadde selv en kompis som pleide å røyke ofte, av og til hver dag. Nå som han har kuttet ned så føler han seg mer produktiv og har bedre motivasjon osv
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Hva slags teit utsagn er dette? Når man slutter å røyke vil man ikke bare klare å huske drømmene langt bedre, man vil ha veldig livlige drømmer de første dagene til ukene. Dette er alt fra rare drømmer til fine eller nifse/ekkle drømmer.
Vis hele sitatet...
akkurat. pga undertrykt REM. blir en ride i seg selv.
Sitat av sprucebringsteen Vis innlegg
akkurat. pga undertrykt REM. blir en ride i seg selv.
Vis hele sitatet...
Du bruker nok feil ordbruk. REM er stadiet av drømmer hvor man faktisk drømmer noe, denne blir "undertrykt" når man røyker.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Du bruker nok feil ordbruk. REM er stadiet av drømmer hvor man faktisk drømmer noe, denne blir "undertrykt" når man røyker.
Vis hele sitatet...
akkurat. pga rebound etter undertrykt REM.
Har noen av dere gode kilder på at cannabis hemmer og avbryter søvnsyklusen? Eller er det bare synsing over det faktum at under REM drømmer en, og en drømmer ikke når man røyker, derfor har en ikke REM? Kilder takk. Mener dette genuint, vil ha kilder. Hvor leste du det?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Har noen av dere gode kilder på at cannabis hemmer og avbryter søvnsyklusen? Eller er det bare synsing over det faktum at under REM drømmer en, og en drømmer ikke når man røyker, derfor har en ikke REM? Kilder takk. Mener dette genuint, vil ha kilder. Hvor leste du det?
Vis hele sitatet...
Har ikke noen kilder, men min teori er at man ikke husker/merker drømmene når man røyker, de er der men er borte når man våkner på en måte. Kilder trengs.
Samme som #ClosetotheEdge er dette kun hva jeg og alle de andre jeg har snakket med temaet om som har røyket daglig i en stund har erfart. Noen kilder på dette har jeg dog ikke, men sier litt seg selv at man ikke husker hva man drømmer når man er fjern, på samme måte som at man ikke husker alt som skjer i våken tilstand når man er påvirket.

Sitat av sprucebringsteen Vis innlegg
akkurat. pga rebound etter undertrykt REM.
Vis hele sitatet...
Ser nå at jeg feiltolket hva du skrev, da det ble formulert på en litt snodig måte. Leste det som at han nå vil oppleve 15år med undertrykt REM. Hadde du forklart deg fra første svar ville det løst missforståelsen istedet for å gjenta hva du først sa
Sitat av Relevant Vis innlegg
Har noen av dere gode kilder på at cannabis hemmer og avbryter søvnsyklusen? Eller er det bare synsing over det faktum at under REM drømmer en, og en drømmer ikke når man røyker, derfor har en ikke REM? Kilder takk. Mener dette genuint, vil ha kilder. Hvor leste du det?
Vis hele sitatet...
Er vell ingen kontroversiell påstand at cannabis påvirker søvnen. Trenger ikke bruke så mange minutter på google for å finne relevante stoff. Cannabis reduserer REM søvnen.