Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1603
Hei kjære medfreaks!
Jeg sitter her og leker meg litt med tanken av å prøve meg som DJ i håp om å tjene inn litt ekstra slanter nå og da. Når jeg sier DJ mener jeg ikke kun å spille av andres verk, men også produsere musikk selv. Jeg har akkurat blitt ferdig med 1MDD (musikk-dans-drama) med spesialisering i musikk. Neste år skal jeg fordype meg videre innen musikk, og vil da få fag som komposisjon og hørelære. Jeg har god forståelse for musikk, og ser på DJ'ing som en morsom, spennende, utfordrende og givende måte å utforske musikkens store verden. Jeg har tidligere erfaringer fra småkonserter og festivaler i samarbeid med metalband (jeg har da fungert som vokalist og/eller gitarist). Men når det kommer til elektronisk musikk er jeg veldig uerfaren. Har kjøpt inn et dyrere MIDI-keyboard, og sparer til mikser, studiohøytalere og Macbook Pro, samt. en DAW. Er hovedsakelig inspirert av Deadmau5, og ønsker å jobbe rundt hans sjanger, da jeg syns han utfordrer følelsesspekteret mer enn annen elektronisk musikk. Og nå kommer jeg endelig til poenget:
- Hvilken DAW anbefaler dere?
- Hvilket miksebord anbefaler dere? (her er budsjettet rundt 5-6 tusen, tenker digitalt)
- Er det stor fordel med iOS under musikkproduskjon? (om du er en subjektiv Apple-hater trenger jeg ikke svar fra deg på dette.)
- Hvor mye kan man ta seg betalt om man gjør jobben sin godt?
- Andre tips dere mer erfarne DJ'ere skulle ønske dere viste før dere bega dere utpå?

På forhånd takk
Ableton Live er et veldig bra DAW.
Med session view dens så kan du lett bruke det når du også spiller live.
Deadmau5 bruker forresten Ableton, men også cubase osv. via rewire.
Hmm, en liten fordel med iOS er at de fleste drivere til midi kontroller er ferdig innstallert.
Mac er også av mine erfaringer mye mer stabilt enn windows som ofte kan kræsje/fryse.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Har du lyst å bruke mye penger kjøper du mac, hvis ikke bruker du Windows og installerer ableton
Sitat av halliballi Vis innlegg
Har du lyst å bruke mye penger kjøper du mac, hvis ikke bruker du Windows og installerer ableton
Vis hele sitatet...
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
om du er en subjektiv Apple-hater trenger jeg ikke svar fra deg på dette.
Vis hele sitatet...
Har du ikke noe mer nyttig å skrive kan du la være!
Sist endret av JibbeSander; 25. juni 2012 kl. 02:43.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Er ikke apple hater, det er bare at til dette bruket er det akkuratt det samme hvilket os han bruker.
Det er jo tungt arbeid han skal drive med?
Man kan ikke ha en pc til 2000 når man er DJ og gjør livesets!
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Så derfor trenger han mac til 15?
Trenger ikke nei, men byggekvalitet er fint å ha når man reiser mye rundt.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Ja, og det fins plenty med vanlige laptoper med god kvalitet..
Men er det god kvalitet på dem, så er dem jo uansett nesten i den samme prisklassen.
Sist endret av JibbeSander; 25. juni 2012 kl. 02:52.
Vil bare informere om at grunnen til at jeg titter på Mac er at jeg prøvde en light-versjon av Abelton live på den nåværende pc'en (som er en litt over middels PC), og det funket ikke grunnet mangel på driver. Jeg syns også at Mac er litt mer stilren enn dagens alternativer, noe som gjør seg bedre på podiet/scena. De er svindyre, men ser på det som en investering.
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
Vil bare informere om at grunnen til at jeg titter på Mac er at jeg prøvde en light-versjon av Abelton live på den nåværende pc'en (som er en litt over middels PC), og det funket ikke grunnet mangel på driver. Jeg syns også at Mac er litt mer stilren enn dagens alternativer, noe som gjør seg bedre på podiet/scena. De er svindyre, men ser på det som en investering.
Vis hele sitatet...
Nå ble den nye Macbook pro'en lansert for bare noen uker siden så ville ventet med å kjøpe.
o shit waddup
Grunnen til at du vil ha Mac ovenfor Windows når det kommer til lyd er bedre MIDI-oppsett rett ut av boksen, og støtte for AU-plugins. Du ekskluderer dog VST'er som ikke er programmert til mac. OS X da, altså, ikke iOS.

Noe relevant ang. Deadmau5 og "dj-ing"
Sist endret av ulldott; 25. juni 2012 kl. 03:01.
Når du skal mikse , så er det i hovedsak VDJ , Traktor og Itch som er aktørene.
Det er somregel Traktor som blir foretrukket evt Itch, det går igrunn mest etter hvilken kontroller du har , og hva den støtter.
Denne kontrolleren her TRAKTORKONTROL-S4 har jeg hørt veldig mye bra om.
Vet den er litt utav din prisgruppe, men godt mulig du finner en brukt en,om ikke er multima.no utrolig behjelpelige, og gir somregel avslag på alle salg de gjør..
Takk for svar! Har sett på Numark Mixtrack pro, ettersom det virker simpelt, men bra. Noen erfaringer? Jeg er på ingen måter redd for det mer avanserte, men syns simpelt kan være mer praktisk i live-sammenhenger.
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
Vil bare informere om at grunnen til at jeg titter på Mac er at jeg prøvde en light-versjon av Abelton live på den nåværende pc'en (som er en litt over middels PC), og det funket ikke grunnet mangel på driver. Jeg syns også at Mac er litt mer stilren enn dagens alternativer, noe som gjør seg bedre på podiet/scena. De er svindyre, men ser på det som en investering.
Vis hele sitatet...
+ at du ser mye kulere ut med en mac i kuben enn f.eks Dell (tilfeldig PC merke jeg kom på)
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Hvorfor ser man kulere ut med mac?
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
Takk for svar! Har sett på Numark Mixtrack pro, ettersom det virker simpelt, men bra. Noen erfaringer? Jeg er på ingen måter redd for det mer avanserte, men syns simpelt kan være mer praktisk i live-sammenhenger.
Vis hele sitatet...
For prisen du gir for mixtrack pro, er det en ypperlig setup . Som fungerer helt perfekt, er en fin invistering om du ønsker å bare smake litt på hobbyen for å se om det gir mersmak..
Når det kommer til DJ temaet:

Det spørs hva du vil gjøre. Om du vil kjøre oldschool med platespillere, eller kjøre den nye (til dels enklere) digitale versjonen. Men da igjen, hvor vanskelig er det å beatmatche, man må kunne telle til 4... Miljøet er delt, og mange haters på hver side.

Om du vil kjøre digitalt vil jeg anbefale Traktor S2. Dette fordi du er nybegynner og ikke trenger 4 decks, og for den vanlige DJ'en er ikke 4 decks et must uansett. Traktor sin software er idiotsikker og dritenkel.
Om du ikke vil kjøre Traktor vil jeg også anbefale Serato Scratch Live.

Når det kommer til betaling varierer dette fra sted til sted. Og du må også tenke på om du faktisk får spillejobber. Dette kommer ann på hvor du bor. Det vanlige er å mekke en mixtape, for å så sende til utestedene. Eller du kan legge opp til å bli leid av privatpersoner til ulike events.

For å komme med eksempler kan du i Oslo få rundt 2500 - 3000 for en kveld, om du ikke er en veldig profilert person, og at det er et greit utested. Noen opererer også med at du får litt mindre, men fri bar, osv. Dette gjelder da utesteder.
Sitat av halliballi Vis innlegg
Hvorfor ser man kulere ut med mac?
Vis hele sitatet...
fordi det er det skrillex har og alle vil jo være skrillex.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av TheDarkKnight Vis innlegg
Takk for svar! Har sett på Numark Mixtrack pro, ettersom det virker simpelt, men bra. Noen erfaringer? Jeg er på ingen måter redd for det mer avanserte, men syns simpelt kan være mer praktisk i live-sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Jeg har en Numark Mixtrack pro og har brukt den på flere livegigs, og imo så funker den kjempebra. Det er dog litt begrensede muligheter til hva man kan gjøre med den, men skal man gjøre basic stuff så trenger man egentlig ikke noe annet. Er man i tillegg kreativ så kan man jo gjøre plenty med den.

Hvis man er ny så ville jeg hvertfall anbefalt den! Har spilt både konserter med den, i tillegg til vanlige sets på fester osv.
Når jeg er DJ ute bruker jeg Traktor S4 - Dette er en knallbra mixer jeg vil anbefale til alle som holder på med DJ'ing. Selvfølgelig er det jo litt smak og behag, men S4 dekker det meste.
Tror den går for 7-8 tusen nå, men det er mye for pengene!
Er selv en uerfaren DJ, men jeg slo på stortromma å kjøpte S4 - min beste invistering uten tvil!
Kjører den gjennom en bra nok laptop(pc), det har gått så langt. Tror drivere har mye å si.
Lykke til som DJ og produsent!

Sitat av Lazaron Vis innlegg
Når jeg er DJ ute bruker jeg Traktor S4 - Dette er en knallbra mixer jeg vil anbefale til alle som holder på med DJ'ing. Selvfølgelig er det jo litt smak og behag, men S4 dekker det meste.
Tror den går for 7-8 tusen nå, men det er mye for pengene!
Er selv en uerfaren DJ, men jeg slo på stortromma å kjøpte S4 - min beste invistering uten tvil!
Kjører den gjennom en bra nok laptop(pc), det har gått så langt. Tror drivere har mye å si.
Lykke til som DJ og produsent!
Vis hele sitatet...
* Det har gått bra så langt, skulle det stå
Jeg anbefaler DDJ-ERGO-V fra Pioneer. Kjempeenkel å bruke, har fine farger, gode miksemuligheter og har en ganske god pris :-)