Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 61598
Han bør settes i gapestokk midt i oslo......
Jeg har ikke ord før hva jeg føler nå... Sinne, sorg og hevnlyst, alt blander seg sammen som en pøl av følelser som rett og slett gjør meg handlingslammet!
Tankene fra meg og familien går til de etterlatte og pårørende!
har rett og slett ikke ord, har sittet klistret til skjermen siden 15.30 til nå!
Jeg ser med uro på den stigende nasjonalismen som har kommet i kjølvannet av denne tragedien. Facebook flyter over av norske flagg og nasjonalistiske ytringer, nasjonalsangen blir sunget på nattbussen på vei hjem fra byen. Gjerningsmannen kaller seg selv «nasjonalistisk», er det bare jeg som ser ironien i dette?

Når frykten senkes, senkes flaggene, håper jeg.
@Flatulence. Jeg føler at det er mye for å vise at vi står sammen. Har mange nye landsmenn på min facebook som viser flagg osv. Og dette gjør meg mer stolt enn skremt.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
En ting jeg lurer på er hvilket politimenn som skal avhøre han, hvordan skal en normal person klare å avhøre en mann som akkurat har henrettet 80 barn?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg håper ikke uhyret har forlangt en advokat...
Sist endret av Snøfokk; 23. juli 2011 kl. 06:33.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Vel, jeg håper ikke uhyret har forlangt en advokat...
Vis hele sitatet...
Isåfall, hva faen har advokaten som forsvar? >.<

EDIT: Tror ikke det er en eneste advokat i verden som vil forsvare han her.
Sist endret av WriteXRiot; 23. juli 2011 kl. 06:37.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Forsvarsadvokater i norge er heldigvis bare der for å gjøre rettssaken så rettferdig som mulig. Ikke for å prøve å få klienten frikjent.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Jeg ser med uro på den stigende nasjonalismen som har kommet i kjølvannet av denne tragedien. Facebook flyter over av norske flagg og nasjonalistiske ytringer, nasjonalsangen blir sunget på nattbussen på vei hjem fra byen. Gjerningsmannen kaller seg selv «nasjonalistisk», er det bare jeg som ser ironien i dette?

Når frykten senkes, senkes flaggene, håper jeg.
Vis hele sitatet...
Folk samler seg ofte når katastrofer o.l skjer.
Gjerne under et felles banner eller flagg.
Jeg ser ingen problemer i at folk føler seg "nasjonalistiske" og samlet etter en dag som dette.
(selv om det å synge ja vi elsker dritafull på natt bussen er noe harry)

Selv er jeg nasjonalist.
Elsker Norge, naturen, normene og ikke minst folket.
Det at denne kuksugeren kaller seg nasjonalist/nasjonalistisk blir for meg det samme som at Ali på hjørnet sammen med Binladen kaller seg muslimer.

Det er mange måter å å tolke det å være muslim, på samme måte som det er mange måter å tolke det å være nasjonalist.
Jeg vil på ingen måte assosieres med "Anders Behring Breivik", men jeg tillater heller ikke at han skal forsøple ordet nasjonalist!
For er det noe han ikke er så er det nettopp det!

Men du har nok rett, ved tid å stunder vil det Norske flagg sammen med den midlertidige "nasjonal følelsen" forsvinne fra facebook og alt vil bli som normalt...
Jeg tror mange av dere blander uttrykkene nasjonalist og nasjonalromantiker.
De strengeste straffene i Norge er ikke strenge nok for denne psykopaten her.
Vet at slike som han får det tøft i fengselet, og håper han får 21 jævlige år der han måtte sitte.

Mine tanker går til alle ofrene og deres pårørende.
RIP
Dødsstraff for gjerningsmannen? Det er inhumant, men dette er ikke et menneske.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Jeg tror mange av dere blander uttrykkene nasjonalist og nasjonalromantiker.
Vis hele sitatet...
Tror mange blander uttrykkene nasjonalist og ekstremist / terrorist. Anders Behring Breivik og hans handlinger har ingen ting med nasjonalisme å gjøre..
Sitat av UENorge Vis innlegg
Tror mange blander uttrykkene nasjonalist og ekstremist / terrorist. Anders Behring Breivik og hans handlinger har ingen ting med nasjonalisme å gjøre..
Vis hele sitatet...
Selvføglelig har det det, så lenge han bruker sin "nasjonalisme" som skalkeskjul og faktor.
Sitat av NijO Vis innlegg
Dødsstraff for gjerningsmannen? Det er inhumant, men dette er ikke et menneske.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det norske straffesystemet er ikke dimensjonert for han karen her. Skal han få samme straff som Orderud-folkene? Og Varg "Greven" Vikernes som drepte én og brente ned et par kirker?

Det finnes ikke ord, rett og slett..

Er det slik i Norge at han kan få 21 års fengsel per drap?
Eller kan han få 21 år og det er det, siden det er den strengeste straffen vi har å "tilby"
Vet ingenting
Er navnet Anders Behring Breivik bekreftet? At det er han alle skriver om?
Politiet sa nå at de ikke hadde mer informasjon om den siktedes ideologi enn det media selv hadde funnet ut fra mannens hjemmesider. Dermed er det nok ganske sikkert riktig navn. Det at politiet nå heller ikke har gått ut og sagt at det er feil peker også i samme retning. Når man legger til at navnet er offentliggjort i alle medier jeg har sett, så kan man vel kalle det så godt som bekreftet.
Skal med andre ord særdeles mye til at navnet er feil.

@Olje14: Er nok bare snakk om 21 år tilsammen, men blir vel fort snakk om forvaring hvor det blir vurdert om det er grunnlag for å slippe fri personen og han dermed i praksis kan sitte på livstid.
Får han ikke mer en 21 år i fengsel da? Med tanke på folkemordsparagrafen, som gjør unntak for den normale maksimale straffen en kan få? Noen bekjente av meg som sa dette til meg, at han kan få opp til 40 år i fengsel. Om dette er sant eller ikke har jeg ikke peiling på
Han får nok 30 år som er den utvidede livstiden som kan gis ved terrorhandlinger, dessuten blir han nok i forvaring livet ut. Om han ikke blir drept i fengslet.
Sist endret av iMoan; 23. juli 2011 kl. 10:44.
"Politiet har siktet Anders Behring Breivik (32) for begge forholdene: Skytingen på AUFs sommerleir på Utøya og bombeeksplosjonen i Oslo sentrum. Handlingene anses som en terrorhandling, med 21 års strafferamme, opplyste politiet på pressekonferansen." - Aftenposten.no (http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4181167.ece)
Sitat av iMoan Vis innlegg
Han får nok 30 år som er den utvidede livstiden som kan gis ved terrorhandlinger, dessuten blir han nok i forvaring livet ut. Om han ikke blir drept i fengslet.
Vis hele sitatet...
30 års fengsel? Det eksisterer ikke i Norge, da 21 år er livstid. Du har rett i at han kan dømmes til forvaring eller tvungen psykisk behandling og vil mest sannsynlig leve i institusjoner og oppfølging resten av sitt liv.
Terrorbestemmelsene har forhøyet strafferamme.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Bør man anta at bildene på Facebook er noe han har forberedt og lagt klart til å plasseres på førstesider over hele landet?
Tipper dette etterhvert kommer til og spinne opp en debatt på mer åpenhet for våpenbesittelse, også da om sivilfolk burde ha lov til og bære våpen så lenge de har bevis på at de har tatt våpenkurs, sertifikat o.l. Dette hadde ihvertfall vært meget aktuelt i USA.

Nå er kanskje ikke dette en gyldig diskusjon, i og med at de fleste der var under 18 (?) å hadde ikke hatt lov til våpenbesittelse uansett? Men tenk hvis dette hadde vært en leir for voksne, og en eller fler av disse voksne hadde hatt lov til og bære våpen, skjult selvsagt. Hvor mange uskyldige liv kunne blitt spart?

Spiller djevelens advokat litt, er ikke helt sikker på hvor jeg står henn enda.
Bør man anta at bildene på Facebook er noe han har forberedt og lagt klart til å plasseres på førstesider over hele landet?
Vis hele sitatet...
Jepp! som jeg også skrev virker fb og twitter profilen veldig "planlagt"

edit: var vist i andre tråden jeg nevnte det
Sist endret av danseku; 23. juli 2011 kl. 11:19.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
og en eller fler av disse voksne hadde hatt lov til og bære våpen, skjult selvsagt. Hvor mange uskyldige liv kunne blitt spart?
Vis hele sitatet...
Se litt på USA og hvordan våpenpolitkkken fungerer der. I enkelte scenarior vil du kanskje kunne spare liv om alle hadde våpen - slik som på øya. Men i det store og det hele vil det gi en motsatt effekt med flere drap.

Når man fører en slik våpenpolitikk er det noe som bygger på frykt, og når man er både redd og har lett tilgang til skytevåpen blir plutselig terskelen for å kunne ty til våpen i enkelte situasjoner mye lavere. Og man får flere tragiske hendelser.
Hvs det viser seg at han er psykisk ustabil vil han da få en dom på livstid.

skyt meg hvis jeg tar feil
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Hvs det viser seg at han er psykisk ustabil vil han da få en dom på livstid.

skyt meg hvis jeg tar feil
Vis hele sitatet...
pang osv. Hvis han er psykisk ustabil, vil det bli vurdert om personen er i stand til å sone fengselstraff. Hvis ikke blir det psykiatrisk avdeling av noe slag. Etter all sansynelighet, ikke den enorme forskjellen for oss, menigmenn.
Vet ingenting
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Jeg ser med uro på den stigende nasjonalismen som har kommet i kjølvannet av denne tragedien. Facebook flyter over av norske flagg og nasjonalistiske ytringer, nasjonalsangen blir sunget på nattbussen på vei hjem fra byen. Gjerningsmannen kaller seg selv «nasjonalistisk», er det bare jeg som ser ironien i dette?

Når frykten senkes, senkes flaggene, håper jeg.
Vis hele sitatet...
Ikke kall fyren nasjonalist da. Han er ikke nasjonalist, men en sjuk jævel. Det han har gjort har ingenting med norske verdier å gjøre, så at man viser sin støtte til ofrene og de som er berørt av dette synes jeg er en fin ting.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Tipper dette etterhvert kommer til og spinne opp en debatt på mer åpenhet for våpenbesittelse, også da om sivilfolk burde ha lov til og bære våpen så lenge de har bevis på at de har tatt våpenkurs, sertifikat o.l. Dette hadde ihvertfall vært meget aktuelt i USA.

Nå er kanskje ikke dette en gyldig diskusjon, i og med at de fleste der var under 18 (?) å hadde ikke hatt lov til våpenbesittelse uansett? Men tenk hvis dette hadde vært en leir for voksne, og en eller fler av disse voksne hadde hatt lov til og bære våpen, skjult selvsagt. Hvor mange uskyldige liv kunne blitt spart?

Spiller djevelens advokat litt, er ikke helt sikker på hvor jeg står henn enda.
Vis hele sitatet...
En + til denne, har gått å tenkt på det samme selv. Om bare noen voksne eller vakter hadde hatt våpen der ute kunne situasjonen sett anderledes ut.
Sitat av Hager Vis innlegg
En + til denne, har gått å tenkt på det samme selv. Om bare noen voksne eller vakter hadde hatt våpen der ute kunne situasjonen sett anderledes ut.
Vis hele sitatet...
husk at man i slite situajsoner må tenke langsiktig. hva er den langsiktige konsekvensen av at det er masse folk med våpen? Mye ting tyder på mye mer drap.
Leser at det tok 2timer fra skytinga begynte til politiet kom, det høres ut som en evighet... Fy f.
Sitat av kme Vis innlegg
Leser at det tok 2timer fra skytinga begynte til politiet kom, det høres ut som en evighet... Fy f.
Vis hele sitatet...
Enig i at det er lenge, og jeg føler med ungdommen på øya. Når det er sagt, må man vise forståelse for at ting tar tid. Politiet må tross alt kartlegge situasjonen før de slår til. Tenk om politiet hadde trådd feil og sprengladningene hadde blitt detonert?
Det er for mange spørsmål som mangler svar til at vi kan dømme politiets arbeid enda.
Sitat av etse Vis innlegg
Se litt på USA og hvordan våpenpolitkkken fungerer der. I enkelte scenarior vil du kanskje kunne spare liv om alle hadde våpen - slik som på øya. Men i det store og det hele vil det gi en motsatt effekt med flere drap.

Når man fører en slik våpenpolitikk er det noe som bygger på frykt, og når man er både redd og har lett tilgang til skytevåpen blir plutselig terskelen for å kunne ty til våpen i enkelte situasjoner mye lavere. Og man får flere tragiske hendelser.
Vis hele sitatet...
Jeg pleide og holde ditt standpunkt akkurat her, kanskje jeg har blitt utsatt for for mye konservativ retorikk. Jeg har ihvertfall enda ikke sett noe bevis for det du sier. I akkurat dette tilfelle ville du ta feil; drapsmannen hadde planelagt det, og selv om våpen hadde blitt kontrollert i en høyere grad, hadde han altså kunne skaffet våpen i svartemarket.

Din tankegang om at det ville gitt motsatt effekt vil jeg se bevis på, eller informasjon som underpåbygger dette. Det er bare gyldig hvis drap er en "heat of the moment" greie istedenfor og være planlagt. Er som sagt på gjerdet, bare lufter ideer og tanker, er åpen for ny info og/eller argumenter.
Sist endret av kummi90; 23. juli 2011 kl. 12:37.
Utrolig at det første man tenker at de som har gjort dette tenker Islam, muslimer o.l bare fordi det har gått av en bombe. Tragisk det som har skjedd.
Nå har det kommet fram at Anders Behring Breivik har vært medlem av FPU og har hatt verv der lokalt. Håper at ingen prøver å kapitalisere dette politisk.

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4181267.ece
Nå har VG postet at Politiet leter etter en gjerningsmann nummer to!
Sitat av lambador Vis innlegg
Enig i at det er lenge, og jeg føler med ungdommen på øya. Når det er sagt, må man vise forståelse for at ting tar tid. Politiet må tross alt kartlegge situasjonen før de slår til. Tenk om politiet hadde trådd feil og sprengladningene hadde blitt detonert?
Det er for mange spørsmål som mangler svar til at vi kan dømme politiets arbeid enda.
Vis hele sitatet...
På den annen side hadde politiet allerede hatt 2 timer på å kalle inn folk og bevæpne seg når det på utøya skjer, så de burde ha klart det raskere, det er min mening.
Dette er uvirkelig og forferdelig. Her er det viktig å være klar på at dette ikke er en politisk aksjon. Det er en gal ekstremist som har utført dette, og uansett om han var medlem av FpU eller ei, er det IKKE noe å slå en politisk mynt på!
Sitat av bendiks Vis innlegg
Dette er uvirkelig og forferdelig. Her er det viktig å være klar på at dette ikke er en politisk aksjon. Det er en gal ekstremist som har utført dette, og uansett om han var medlem av FpU eller ei, er det IKKE noe å slå en politisk mynt på!
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på?
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Hva baserer du dette på?
Vis hele sitatet...
Det her baserer jeg på sunn fornuft. Uansett hvor uenig man er med FrP, så er de faktisk en del av det demokratiske Norge. Frp har tatt sterk avstand fra hendelsene som skjedde i går, og burde derfor ikke linkes opp til denne gale mannen. Etter det vi veit nå, så er dette en ekstremist. En gal mann som tydeligvis sympatiserer med FrP. At han sympatiserer med FrP skal ikke FrP straffes for!
FrP trenger man jo strengt tatt ikke skylde på, men vi vet ikke om motivet var politisk eller ikke. Muligheten for at han hadde et politisk motiv er jo åpen. Dette betyr ikke at FrP skal ha noe skyld. Det er åpenbart at de ikke vil ha eller har noe med dette å gjøre.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
FrP trenger man jo strengt tatt ikke skylde på, men vi vet ikke om motivet var politisk eller ikke. Muligheten for at han hadde et politisk motiv er jo åpen. Dette betyr ikke at FrP skal ha noe skyld. Det er åpenbart at de ikke vil ha eller har noe med dette å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja, vi er enige. Jeg vil bare påpeke at i bunn og grunn er det en gal mann bak disse handlingene. Selvom han har et politisk mål eller motiv, vil i hvertfall jeg aldri klare å ta han seriøst. Han kan kjatre så mye han vil om liberalisme, kristendom, nazisme, konservatisme, and so on. I bunn og grunn er han en ekstremist og en psykisk syk mann.
Hva faen... Håper ærlig talt på at de skyldige blir tatt!.. Det er ikke så veldig mye å si om denne saken, føler jeg - enn å uttrykke min sterkeste medfølelse til de pårørende. Må jo være jævelig å ha ungene sine borte på leir, for så å få vite at det er en morrapuler utkledd som politi som skyter vilt rundt seg... Så nettop på NRK at en som hevder han er AUFer ble ført bort fordi han hadde kniv i lommen. Han påsto at han følte seg usikker ( i ettertid av at gjerningsmannen ble pågrepet).

---74 som leser: 18 medlemmer og 56 uregistrerte?
Om det hadde vært islamister som hadde stått bak så hadde man nok ikke stått så hardt på at dette ikke var politisk og at det bare var "psykisk syke ekstremister" som stod bak. Dette til ettertanke.
Utifra det jeg har fått med meg oppholdte Jonas Gahr Støre seg på Utøya da dette skjedde. Er det noen som har hørt eller sett noe skrevet om ham? De har vel ikke identifisert alle omkomne enda, men er det grunn til å tro at han er blandt de skutte?
Sist endret av httpwhat; 23. juli 2011 kl. 14:52.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av commie Vis innlegg
Om det hadde vært islamister som hadde stått bak så hadde man nok ikke stått så hardt på at dette ikke var politisk og at det bare var "psykisk syke ekstremister" som stod bak. Dette til ettertanke.
Vis hele sitatet...
Ragnhild Bjørnebekk, voldsforsker på Politihøgskolen i Oslo, uttalte seg på NRK ca. klokken 13:35. Hun mener at alt tyder på at dette er politisk begrunnet og nærmest en "politisk massakre."

EDIT: Det er også trukket paralleller til http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombing
Sist endret av Mith; 23. juli 2011 kl. 14:57.
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Er det slik i Norge at han kan få 21 års fengsel per drap?
Eller kan han få 21 år og det er det, siden det er den strengeste straffen vi har å "tilby"
Vis hele sitatet...
21 år er det lengste man kan bli dømt til av tidsbestemt straff, men i dette tilfellet er det sannsynlig at han også blir idømt forvaring, noe som i teorien betyr at han kan ende med å sitte livet ut.
Sist endret av Nichotin; 23. juli 2011 kl. 14:56.
Støre skulle vært der på torsdag.