Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5906
Etter å ha sett en del Ice Road Truckers på History Channel så har jeg blitt litt inspirert og fått en liten interesse for dette yrket.
Men hvordan er egentlig Trailersjåfør yrket i Norge, med tanke på etterspørsel og lønn? Jeg tenker da på frakt av last på lange distanser (eks Oslo - Bodø). Også veldig lange distanser som til utlandet, til f.eks Russland

Hvordan er dette yrket i Norge i forhold til i statene?
Noen som vet noe om dette yrket?

Takker for svar
Sist endret av MichaelB; 30. juni 2011 kl. 18:48.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Ikke for å knuse yrkesdrømmen din her, men er du sikker på at du har lyst til å ha mange søvnløse netter? Du får ikke tid til å lage mat så dette må ofte kjøpes på gatekjøkkener. Lønna har jeg hørt ikke er så god heller. Men selvfølgelig hvis du er et nattmenneske og takler fastfood hver dag så er det jo noe å tenke på ?

Jeg ville anbefalt å finne deg et annet yrke, trailersjåfør vil jeg tro er et trasig yrke.
Etter slik jeg forstår så er det et ganske safe yrke, og etterspørselen vil bli større med årene.
Mange på jobben min som drev med langtransport før og driver kun med dagkjøring nå lokalt.

Mange muligheter hvis du skulle bli lei yrket også, transportplanlegging, tar ADR sert, farlig gods osv.
Hvis dette er drømmen din, kjør på
Sitat av orbeck Vis innlegg
Ikke for å knuse yrkesdrømmen din her, men er du sikker på at du har lyst til å ha mange søvnløse netter? Du får ikke tid til å lage mat så dette må ofte kjøpes på gatekjøkkener. Lønna har jeg hørt ikke er så god heller. Men selvfølgelig hvis du er et nattmenneske og takler fastfood hver dag så er det jo noe å tenke på ?

Jeg ville anbefalt å finne deg et annet yrke, trailersjåfør vil jeg tro er et trasig yrke.
Vis hele sitatet...
Du har tydligvis ikke så mye erfaring med sjåføryrket.

Det er ganske mange bestemmelser som sier hvor mye du kan kjøre pr. dag og uke. Hovedregelen er 4,5 time x2 med en tre kvarters pause mellom. totalt 9 timer kjøring på en dag.

Ellers er vel tariffen på rundt 160 kr. i timen.

Det er ikke fullstendig texas og bare blåse på både dag og natt.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Ikke for å knuse yrkesdrømmen din her, men er du sikker på at du har lyst til å ha mange søvnløse netter? Du får ikke tid til å lage mat så dette må ofte kjøpes på gatekjøkkener. Lønna har jeg hørt ikke er så god heller. Men selvfølgelig hvis du er et nattmenneske og takler fastfood hver dag så er det jo noe å tenke på ?

Jeg ville anbefalt å finne deg et annet yrke, trailersjåfør vil jeg tro er et trasig yrke.
Vis hele sitatet...
Du vil tro, ja... Jeg er født og oppvokst i en lastebil familie og har vært i gamet siden jeg var 10-11. For det første så har vi kjøre og hviletidsbestemmelsene, som sier at du maksimalt kan jobbe fire og en halv time i strekk, for så å ta en 45 minutters pause. Du rekker fint og lage en god middag på et stormkjøkken på 45 min...
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrke...re+og+hviletid

Søvnløse netter og familieliv kan du fint kompansere mot viss du får distribusjons kjøring. det vil si mange småturer i hytt og pine... Mens med langtransport så har du som regel en del kjøretid...Personlig ville jeg ikke ha satset på langtransport selv om det er penger i det. Rett og slett fordi kvalitetstid med kjærring og unger IKKE kan kompanseres med penger. Snakker av erfaring her...

Ellers så er det ganske greit betalt... Minstelønn hos oss er 1500kr dagen som gir ca 34500,- i måneden minus skatt og hviledager...På hviledagene er det mange som tar alternativt arbeid.
ikke uvanlig og tjene 300-500k i året...

Det er som oftest ett godt miljø blandt sjåførene, gode frynsegoder i form av lån av bil til flytting, mobil, etc. Du kan få en del kurs som er verdt litt. Det er også mange firmaer som ansetter folk uten CE som får en delbetalt ordning. Fordi det er mangel på skikkelige folk.

TS hvor gammel er du?

IRT folka suger balle til å kjøre lastebil... den gjennomsnittelige norske sjåfør tar de lett, med norsk bil ofc. den minste lille bakke og de må legge kjetting. Maken til folk som kun har det i kjeften får du ikke på tv...
Sist endret av thebigt; 30. juni 2011 kl. 19:20.
Trådstarter
Sitat av orbeck Vis innlegg
Ikke for å knuse yrkesdrømmen din her, men er du sikker på at du har lyst til å ha mange søvnløse netter? Du får ikke tid til å lage mat så dette må ofte kjøpes på gatekjøkkener. Lønna har jeg hørt ikke er så god heller. Men selvfølgelig hvis du er et nattmenneske og takler fastfood hver dag så er det jo noe å tenke på ?

Jeg ville anbefalt å finne deg et annet yrke, trailersjåfør vil jeg tro er et trasig yrke.
Vis hele sitatet...
Søvnløse netter?
Jeg er faktisk et nattemenneske som ofte er oppe om nettene, så der er det ikke noe problem

Dette er ikke mitt drømmeyrke, men et yrke jeg har fått interessen for de siste måndene etter å ha sett en del på Ice Road Truckers, og jeg har begynt å lure på om det er et yrke jeg kunne ha satset på

Sitat av thebigt Vis innlegg
TS hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Jeg er 17 år gammel
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Søvnløse netter?
Jeg er faktisk et nattemenneske som ofte er oppe om nettene, så der er det ikke noe problem

Dette er ikke mitt drømmeyrke, men et yrke jeg har fått interessen for de siste måndene etter å ha sett en del på Ice Road Truckers, og jeg har begynt å lure på om det er et yrke jeg kunne ha satset på
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du? skal du begyne å gå VGS så vil jeg råde deg til å ta transportlinja og gå linja på Hønefoss ell Våler. Her får du et meget billig førerkort samt alle de påfølgende kursene du trenger...
Å kjøre langtransport er så mye mer enn å være oppe om nettene, du bør være en person som greier deg lenge og mye selvstendig. Da dette er alfa og omega siden en som oftest ikke har med seg så mange, men du har jo mulighet for å ta med ett kvinnfolk
Edit: Du er 17... da er det nok litt i seineste laget med transportlinja, men mulighetene er der...
Sist endret av thebigt; 30. juni 2011 kl. 19:27.
tror du ikke at du kommer til å bli lei? dårlig lønn er det også
Sitat av pyth0n Vis innlegg
tror du ikke at du kommer til å bli lei? dårlig lønn er det også
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om man trives med det... Jeg kjenner folk som ikke kan annet enn å stå å pakke varer enn hel dag, og som trives med det. Det er skitarbeid, og skitlønn men noen må gjøre det.
Uten transportbransjen så stopper Norge opp innen 24 timer...
Trådstarter
Sitat av thebigt Vis innlegg
Hvor gammel er du? skal du begyne å gå VGS så vil jeg råde deg til å ta transportlinja og gå linja på Hønefoss ell Våler. Her får du et meget billig førerkort samt alle de påfølgende kursene du trenger...
Å kjøre langtransport er så mye mer enn å være oppe om nettene, du bør være en person som greier deg lenge og mye selvstendig. Da dette er alfa og omega siden en som oftest ikke har med seg så mange, men du har jo mulighet for å ta med ett kvinnfolk
Edit: Du er 17... da er det nok litt i seineste laget med transportlinja, men mulighetene er der...
Vis hele sitatet...
Etter et helt liv med Sosial Fobi så har jeg lært meg godt det å være mye alene og selvstendig.
Selv om jeg er 17 har jeg faktisk ikke kommet lenger enn 1 fullført år på vidergående. Da gikk jeg Media og Kommunikasjon men fant fort ut at dette ikke var noe for meg, så jeg har fortsatt 2 år tilgode, som jeg har RETT på

God lønn er det også

Men er en ting jeg har lest på diverse forum flere ganger, som visstnok skal være fra trailersjåfører selv.
Det er det at det er vanskelig å få oppdrag. At man gjerne kan gå flere uker uten at noe ledig oppdrag dukker opp.
Er det noe i dette? Dette skal gjelde mest langdistanse transport
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Da gikk jeg Media og Kommunikasjon men fant fort ut at dette ikke var noe for meg, så jeg har fortsatt 2 år tilgode, som jeg har RETT på
Vis hele sitatet...
Da vet du vel at du burde begynne på service og samferdsel for så å ta VG2 transport og logistikk? Flere jeg kjenner har gjort det og dermed får du også trailerlappen gratis hvis du får deg en læreplass.
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Etter et helt liv med Sosial Fobi så har jeg lært meg godt det å være mye alene og selvstendig.
Selv om jeg er 17 har jeg faktisk ikke kommet lenger enn 1 fullført år på vidergående. Da gikk jeg Media og Kommunikasjon men fant fort ut at dette ikke var noe for meg, så jeg har fortsatt 2 år tilgode, som jeg har RETT på

God lønn er det også

Men er en ting jeg har lest på diverse forum flere ganger, som visstnok skal være fra trailersjåfører selv.
Det er det at det er vanskelig å få oppdrag. At man gjerne kan gå flere uker uten at noe ledig oppdrag dukker opp.
Er det noe i dette? Dette skal gjelde mest langdistanse transport
Vis hele sitatet...
Det er ikke reelt her i hvertfall vi sitter med arbeid oppetter ørene...Og en del har nok altfor mange overtidsstimer... Snakker nå om en sentral aktør på østlandet...
Angående forum vil jeg annbefale deg tungt.no og berglitruckstopp.no
Sist endret av thebigt; 30. juni 2011 kl. 19:40.
Trådstarter
Sitat av thebigt Vis innlegg
Det er ikke reelt her i hvertfall vi sitter med arbeid oppetter ørene...Og en del har nok altfor mange overtidsstimer... Snakker nå om en sentral aktør på østlandet...
Angående forum vil jeg annbefale deg tungt.no og berglitruckstopp.no
Vis hele sitatet...
Iallefall bra det da
Takker for tipset
Sist endret av MichaelB; 30. juni 2011 kl. 19:44.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Har du lyst til å bli lastebilsjafør og du takler stress så kanskje du kan prøve deg på maskintransport. Mye store, tunge og vanskelige flytt.
Har enorm respekt for de gutta som driver å flytter! Kjøre rundt med 100 tonn midt i Oslo så skal du ha litt peil altså.

Det bildet ble stort, altfor stort. Linker issteden
Sist endret av r0bin; 30. juni 2011 kl. 19:50.
Ingen spesialtransport-firmaer ansetter ferskinger.
Man må nok ha noen år på baken først.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
tror du ikke at du kommer til å bli lei? dårlig lønn er det også
Vis hele sitatet...
En kamerat av meg kjører lastebil, han har betalt for det han kjører(Kansje derfor de kjører som noen svin?) og minimum 25000 i måneden hvis ikke han kjører inn mer enn det. Og han sier at han ligger på gjennomsnitlig i mnd
30-40k.

Men det skal jo sies at han bare er hjemme i helgene.
Sist endret av Jigsaw; 3. juli 2011 kl. 19:13.
jeg kjører lastebil.
er ferdig hver dag mellom kl 15-18, gratis mobil,
bruker bilen til hva jeg vil utenfor jobben. eneste kjipe er at jeg en og annen dag
starter 04.00. ellers mellom 05-07. tjener ca 40k brutto.

sjekk ut www.berglitruckstop.no