Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 48001
Reinert med beine !
griped's Avatar
Det er det som er så greit med at det samler seg på bunnen, og man kan faktisk se det med det med øynet, du vet det som vi har 2 av og sitter ca midt i ansiktet. hmm, vanskelig å forklare,

http://lotion.blogg.no/images/379898-5-1242236303698-n500.jpg
noe sånn ser det de ut. bare vi har 2 av dem, hvis du forstår...

Ellers om du vil lære med om hjemmebrygging og brenning
vil jeg anbefale at du leser her:
http://brygging.com/phpBB3/
og her
http://brygging.com/phpBB3/viewforum...54c17d7aa4ea57
Og her
http://brygging.com/phpBB3/viewforum...54c17d7aa4ea57
evt. her
http://brygging.com/phpBB3/viewforum...54c17d7aa4ea57
og her
http://brygging.com/phpBB3/viewforum...54c17d7aa4ea57
og kanskje her
http://brygging.com/phpBB3/viewforum...54c17d7aa4ea57

Man finner også noen guider og sånt her:
Sats: http://billihelg.lefora.com/2009/09/...en-sats/#post0
Brenneapparat:
Spiralbrenner http://billihelg.lefora.com/2009/11/...enneren/#post0
Plastbrenner: http://billihelg.lefora.com/2009/09/...brenner/#post1
Enkel kullrenser: http://billihelg.lefora.com/2009/09/...lrenser/#post0
Ok, hadde bare vert morsomt å visst slik at jeg fordeler ut mengden per destillering, slik at jeg ikke sitter igjen med bare 2 liter på siste destillering, men det gjør kansje ikke noe.

Jeg tenker på 48 timers gjæren, jeg vil helst følge Plastbrenneren guiden til punkt å prikke siden dette er mitt første forsøk.
Der skriver han at 48 timers gjæren burde egentlig stå en uke. Jeg har ikke hastverk, vil bare lage så bra og sterk sprit som mulig. Tenkte da at det seig litt damp ut av gjærlåsen, men det er kansje minimalt.

Griped les postene mine, jeg har aldri gjort det før derfor vet jeg ikke hvordan det SER ut.

tror du hadde sløyfa av noen minutt på å svare på spørsmåla mine istedenfor den posten <3
Sist endret av TylerDurden; 12. mars 2010 kl. 15:39.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av sexploit Vis innlegg
Jeg tenker på 48 timers gjæren, jeg vil helst følge Plastbrenneren guiden til punkt å prikke siden dette er mitt første forsøk.
Der skriver han at 48 timers gjæren burde egentlig stå en uke. Jeg har ikke hastverk, vil bare lage så bra og sterk sprit som mulig. Tenkte da at det seig litt damp ut av gjærlåsen, men det er kansje minimalt.
Vis hele sitatet...
ser ikke helt hva du vil frem til med ja, "satsen" produserer blandt annet CO2 som må slippe ut gjennom vannet i gjærlåsen, uten at det kommer luft inn til satsen. dette lukter en del, så det kan være lurt å sette på et kullfilter oppå gjærlåsen, kutt ei halvlitersflaske i 2 press tutten med gjenger over gjærlåsen stapp no bomull i bunnen og fyll opp med aktivt kull.
Har et sett med spørsmål her:

Er det noen her som har erfaring med vanlig gjær, ovenfor turbogjør? Hvor lang tid bruker det vanlige gjæret, og hva slags prosent kan jeg forvente meg i satsen? Liker den samme tempratur som turbogjær?
..Og, hvor mye gjær trenger jeg på en 25 liters dunk, med 7 kg sukker? (Snakker da om det vanlige gjæret)

Hvor ofte må jeg bytte ut kullet? (Antall liter 90%) Er det noen måte å få tak i billig aktivt kull på?

Noen som har noe erfaring med druesukker isteden for rafinert? Blir det noe bedre resultat?
La oss si at jeg bruker 7kilo sukker på 25 liter sats, hvor mye druesukker trenger jeg?
Hvordan kan jeg få tak i billig sukker?

Størelsen på dunken har vel ingenting å si? La oss si at jeg skal bytte ut 25 literen med en på 200 liter. Annet en å måle opp riktige mengder selvsagt.
Herregud, nå blir jeg nesten irritert. Jo, turbogjær kan oppnå høyere prosenter enn 18, man kan oppnå hele 22%, dette gjøres ved å kjøpe spesialgjær som tåler høye konsentrasjoner av etanol, men det er ikke alt. Man tilsetter først bare 1/3 av sukkeret, og lar det stå i ca. 16 timer, så heller man i de resterende 2/3 av sukkeret.

Det at du disser plastbrenneren såpass mye som du gjør er rett og slett idiotisk (til kjære "Pope"), du sier du lo da du leste det, vel jeg nappet ut hår fra nedre regioner mens jeg leste dine innlegg, du klager på at andre ikke leser, men tar deg ikke bryet med å sjekke opp ting selv.

Plastbrenneren produserer faktisk bra sprit på 40%, dette apparatet er godt utprøvd, og fungerer. Altså; fuseloljer fordamper på temperaturer rett over og rett under etanol, det vi si at du får ut like mye/mindre fuseloljer av en plastbrenner i forhold til en kolonne/spiral. Så hva sitter vi igjen med da? joda, det er masser av vann i den satsen, er det ikke? Tenke, "Pope", tenke... Joda, vi sitter igjen med mer vann i brennevinet enn hvis vi hadde brukt en kolonne, men det er også dertil mere brennevin i koppen, så per prosent får du ut det samme av lik mengde sats.

Dessuten skriver du
Eller så kan det bety at du har brent ut en STOR haug av fuseloljer, vann og annen dritt. Resultat: Eleeendig sprit..
Vis hele sitatet...
hva er all den andre dritten da? Du har gjær sukker og vann i satsen, etanol og fuseloljer skapes, men hva er "annen dritt" da? Mener du at gjæren fordamper da eller?

Go read boy:http://brygging.com/phpBB3/viewforum.php?f=28
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Jo, turbogjær kan oppnå høyere prosenter enn 18, man kan oppnå hele 22%, dette gjøres ved å kjøpe spesialgjær som tåler høye konsentrasjoner av etanol, men det er ikke alt. Man tilsetter først bare 1/3 av sukkeret, og lar det stå i ca. 16 timer, så heller man i de resterende 2/3 av sukkeret.
Vis hele sitatet...
Spesialgjær vil si turbogjæren, eller et spesielt merke turbogjær?

Denne oppskriften har jeg faktisk ikke lest før, må prøves

Har nå laget min første sats, med 24 t gjær, men jeg har fortsatt ikke klart å finne ut hvoran man bruker mostvekt og alkometer, følger ikke med noen bruksanvisning med den dritten på europris...

Skal overflaten av spriten indikere hvor mye alkohol det er, om alkometer ligger løst rett opp og ned i spriten?

Putta alkometeret i en Razz flaske, og overflaten var jamt med 0 på alkometeret....
Skjønner ikke helt...

Jeg fant ut av mostvekten selv, men ikke før 2 timer etter jeg satt satsen klar til gjæring, da viste den 70, er det bra utgangspunkt?

Jeg har satt en vifte på siden av den, på et lite kott. Ganske kald når jeg holder på den, det er litt skum i toppen ca. 1mm, det vil vel si at den gjærer sakte men sikkert, slik som burde vere optimalt?

Desverre har jeg ikke termostat her, og jeg vil gjette at den ligger på ca. 16-20 grader, vet den bør vere på 18, men siden det er litt skum så virker det vel?
Sitat av sexploit Vis innlegg
Spesialgjær vil si turbogjæren, eller et spesielt merke turbogjær?

Denne oppskriften har jeg faktisk ikke lest før, må prøves

Har nå laget min første sats, med 24 t gjær, men jeg har fortsatt ikke klart å finne ut hvoran man bruker mostvekt og alkometer, følger ikke med noen bruksanvisning med den dritten på europris...

Skal overflaten av spriten indikere hvor mye alkohol det er, om alkometer ligger løst rett opp og ned i spriten?

Putta alkometeret i en Razz flaske, og overflaten var jamt med 0 på alkometeret....
Skjønner ikke helt...

Jeg fant ut av mostvekten selv, men ikke før 2 timer etter jeg satt satsen klar til gjæring, da viste den 70, er det bra utgangspunkt?

Jeg har satt en vifte på siden av den, på et lite kott. Ganske kald når jeg holder på den, det er litt skum i toppen ca. 1mm, det vil vel si at den gjærer sakte men sikkert, slik som burde vere optimalt?

Desverre har jeg ikke termostat her, og jeg vil gjette at den ligger på ca. 16-20 grader, vet den bør vere på 18, men siden det er litt skum så virker det vel?
Vis hele sitatet...

Spesialgjær vil si et spesielt merke turbogjær, skal se om jeg finner igjen den etterpå

Alkometeret (fra europris) fungerer ikke på vin, sats ol.. Syns også å huske at det ikke fungerer på konjakk og diverse typer smakstilsatt brennevin, men skal ikke si det sikkert Til vin må du ha et eget alkometer, men jeg har ikke sett noe slikt enda, har heller ikke hatt bruk for det, så da må du leite litt

Ang. mostvekten, så skal den være på -5 når satsen er ferdig, så vidt jeg husker, les litt på: http://www.brygging.com/phpBB3/ . En fantastisk side for alle, fra nybegynnere til eksperter


EDIT: Her er en av gjærtypene: http://www.vinsenteret.no/storefront.php?pid=37

Så lenge satsen din "bobler", er det stort sett i orden, slik jeg har fått med meg er det greit så lenge du holder den under 25-30 grader, selv om det er best med 18 grader
Sist endret av ROFLCOPTER; 23. mars 2010 kl. 16:36.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Alkometeret fungere hvis det kun er en blanding av alkohol og vann, altså funker ikke på razz.

70 som uytgangspunkt på mostvekta er liite, du har antageligvis ikke klart å løst opp sukkeret skikkelig, skal normalt begynne på ca 110-120 og ende opp på -5 - -10.


Sitat av ROFLCOPTER
Ang. mostvekten, så skal den være på -5 når satsen er ferdig, så vidt jeg husker
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på hvor mye sukker man bruker, bruker man 8kg på 25L er det normalt at den stopper på -5.

men, man klarer jo ikke å ta heads med plastbrenner, dvs det som fordamper før etanolen, den blir jo også med ut av bøtta med sats og med i brennevinet eller ?
Jeg er ikke noen kjemiker, og har heller ikke nok kjennskap til plastbrennere til å fortelle deg akkurat det. Det eneste jeg vet er at plastbrennere generelt produserer bra brennevin, om enn på en lav prosent.

Det kan ha noe med at heads & tails er tyngre alkoholer enn etanol, men jeg tør ikke påstå noe som helst. Uansett produserer plastbrennere rundt 40% sprit, og er derfor meget godt egnet til kullfiltrering (aktivt kull fungerer best på 35-40%). Man kan jo montere en kran i bunnen av brenneren, og dermed tappe av heads & tails, men jeg vet ikke hvor godt det ville fungere når man brenner på så lave temperaturer, det kommer ikke mye ut før du når 40 grader uansett, og når du når 40 grader er du fremdeles langt under 78,4 og det er godt mulig apparatet produserer fusel hele tiden

Men godt brennevin kommer det nå ut av apparatet i hvert fall
FAEN! Mostvekta knakk, så nå ligger den på bunn i satsen xD
Er det bare å hive satsten? Så ut som det var bly i mostvekta...
Tror ikke bly i satsen er noe å bekymre seg for, i hvert fall ikke hvis du fikk den ut igjen, det jeg ville vært mer bekymret for er eventuelle plastikkbiter (eller er mostvekta faktisk laget av glass?). Bly som ligger i satsen din i 5 min setter ikke igjen mer tungmetall enn du får i deg når du drikker melk, det tør jeg nesten vedde venstre rævball på
▼ ... noen uker senere ... ▼
Satsen min viste nå -5, så i går tok jeg "kjappulf" renseren(1,5l flaske med bomull og kull).
Kullet var fra europris, den røde.

Det lukter klor av den, men er helt blank og fin og smaker alkohol...men hvorfor den lukta?
Pus snusa rundt og begynte å slikke opp det jeg hadde sølt....hva faen, er det så lite %?

Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Jo, turbogjær kan oppnå høyere prosenter enn 18, man kan oppnå hele 22%, dette gjøres ved å kjøpe spesialgjær som tåler høye konsentrasjoner av etanol, men det er ikke alt. Man tilsetter først bare 1/3 av sukkeret, og lar det stå i ca. 16 timer, så heller man i de resterende 2/3 av sukkeret.
Vis hele sitatet...
En ting jeg fortsatt lurer på her er; tilsetter du bare 1/3 sukker i vannet, eller sukkeret+gjæren?
Hvordan kan resterende 2/3 av sukkere løse seg opp om du tilsetter det senere? Stå å røre i et kar?
Tror du ikke det holder å fylle varmt vann til at det akkurat dekker ALT sukkeret slik at det løses opp, eller er det bare den metoden du beskriver som kan oppnå 22%?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Forresten, er det aldersgrenser på Gjær, gjærlås, satsdunk osv, på Europris?
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Forresten, er det aldersgrenser på Gjær, gjærlås, satsdunk osv, på Europris?
Vis hele sitatet...
eg har selv kjøpt turbogjær, gjærstopp og klarnings middel på Coop Mega uten problem, men det kan variere etter kasse personelet :P

er 16 år
Sist endret av OlaWaagen; 22. juni 2010 kl. 21:37.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Og er Metanol vanskelig å få i en sats? For alle guider på Bryggeriet.net eller hva det er sier ikke noe om metanol, men alle amerikanske og utenladske guider med samme ingredienser sier at man må fjerne den første delen av det ferdige produktet for hvis ikke dør du!
kjedelig streiting
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Og er Metanol vanskelig å få i en sats? For alle guider på Bryggeriet.net eller hva det er sier ikke noe om metanol, men alle amerikanske og utenladske guider med samme ingredienser sier at man må fjerne den første delen av det ferdige produktet for hvis ikke dør du!
Vis hele sitatet...
Det vil bli dannet små menger av andre alkoholer og fuseloljer under gjæring. Og derfor kaster man ofte den første 0,5-1dl som kommer ut(foreshots), for deretter å ta cuts på 20-60-20(avhengig av hva slags apparat man har). Bodyen er naturligvis det som vil smake best, men du kan drikke alt sammen, uten at det vil skade noe særlig. Derimot så vil det ikke smake noe særlig, og du vil bli ganske fyllesjuk dagen etter.

Det en pleier å gjøre er å hive headsen og tailen i neste sats, og gjør man det mange nok ganger vil bl annet metanolen akkumulere seg i de første 20%, men du skal nok gjøre det en god del ganger før du dauer
Vil ikke etanolen "nøytralisere" metanolen uansett?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har en 20 liter 11% hvitvin som jeg og en kompis har brygget stående nå. hadde vært artig å fått destillert dette, har skjønt tegninga med hvordan apparatet skal se ut men dere snakker om diverse kokepunkter og det å helle sukker oppi før man destillerer.

Hvorfor helle sukker oppi først OG hvorfor snakker dere om div. kokepunkt? er det ikke bare å få ca 78 grader når du koker dette? :P
▼ ... flere år senere ... ▼
Henger meg på en gammel tråd her da jeg har et spørsmål vedrørende siling. Jeg bruker å "skru på" kullet med lunkent vann før jeg heller på sprit. 1liter lunkent vann i silrøret som jeg lar synke i røret før jeg heller etter med sprit og samler opp vannet i desilitermål. Det pussige er at om jeg heller på 1 liter vann samler jeg alltid opp 1,3l vann før sprit kommer ut (?!). Hvordan kan det ha seg? Hvor kommer disse ekstra 3 dl fra?
Det kan jeg ikke svare på... jeg vasker gjerne kullet når det er nytt å kaster det etter bruk.
Men jeg ble litt nysgjerrig, har du prøvd å helle på enda en liter eter å ha tatt de første 1.3 liter?
Hvor mye får du ut da?
Får du ut like mye sprit som du heller på?
Jeg får ut all sprit jeg har helt på såfremst jeg "presser ut" rest-spriten med vann. Har ikke forsøkt å sile mer vann enn den ene literen jeg heller på før spritsiling. Uansett, undrer meg over fenomenet. Det skjer hver bidige gang med nytt kull...
Aldri hørt om før, men det må vel være vann/sprit som har blitt stående i filteret siden sist? Har du et komplisert filter som går både opp og ned i buer? Om du har et slikt silrør så må du huske å snu røret i alle retninger så du får ut alt.
Det snodige er at dette skjer med helt nytt kull
Jaja da blir du aldri tom for sprit da, fyll opp 1 liter i filteret og få ut 1,3 liter sprit. Lagre 0.3 l og kjør resten i filteret, du har fått deg en evighetsmaskin - perpetual moonshine

Er nok noen som tøyser med deg og slenger oppi noe i filteret når du ikke ser det.
Sist endret av frtoretang; 15. august 2015 kl. 23:01.
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Henger meg på en gammel tråd her da jeg har et spørsmål vedrørende siling. Jeg bruker å "skru på" kullet med lunkent vann før jeg heller på sprit. 1liter lunkent vann i silrøret som jeg lar synke i røret før jeg heller etter med sprit og samler opp vannet i desilitermål. Det pussige er at om jeg heller på 1 liter vann samler jeg alltid opp 1,3l vann før sprit kommer ut (?!). Hvordan kan det ha seg? Hvor kommer disse ekstra 3 dl fra?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at dette skjer er at vann er tyngre en sprit, så du får ut 3 dl vann ifra spriten du kveldte på.

Om du f.eks starter med å kvelle på bare sprit, så vil du alltid få noen dl med vann ut først.
Sist endret av kim; 16. august 2015 kl. 00:29.
hvor varmt brenner du spriten på? brenner du for varmt vil jo vannet starte å fordampe, kan det være problemet?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hvor varmt brenner du spriten på? brenner du for varmt vil jo vannet starte å fordampe, kan det være problemet?
Vis hele sitatet...

Nei det spiller ingen rolle, brenningen er jo ikke en del av filtreringen. Det er nok enten at det er slått på vann først, eller at noen tøyser med ham som gjør at 1 l sprit blir 1.3.
Sist endret av frtoretang; 16. august 2015 kl. 18:20.
Litt urelatert: Kan man fryse ned 40% sprit, sile ut alkoholen, og ende opp med høyere prosent? Er dette en tåpelig idé, eller?
Skal nok mye kulde til før du klarer å fryse det, pleier alltid å ha jägeren i frysen og den har enda til gode å fryse
Du trenger ny fryser, om Jäger'n ikke fryser. 35% fryser vel rundt -20 vel?

Ja om du legger sprit i fryser som er kald nok så vil vannet i spriten krystallisere seg og blir først til slush også vil det bli is. Det som ikke fryser vil ha høyere % enn spriten hadde før frysing.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du trenger ny fryser, om Jäger'n ikke fryser. 35% fryser vel rundt -20 vel?

Ja om du legger sprit i fryser som er kald nok så vil vannet i spriten krystallisere seg og blir først til slush også vil det bli is. Det som ikke fryser vil ha høyere % enn spriten hadde før frysing.
Vis hele sitatet...
Nå er vi nok litt uenige her. Fryseren min er under ett halvt år og temperaturen kan endres om ønskelig. Det er veldig vanlig å ha jägeren i fryseren inntil den skal drikkes og da er ikke slush særlig ønskelig. Hva frysepunktet til 35% er kan jeg ikke svare på, men ett kjapt søk forteller meg at det ikke er vanlig at jägeren fryser- i en normal fryseboks.
Sist endret av Hater; 21. august 2015 kl. 20:57.
Hva tempen er på din fryser må du nesten finne ut av selv
Personlig så foretrekker jeg at fryseren jobber hardt og er kaldest mulig. Det gjør også innfrysning av feks kjøttvarer, bær, middagsretter o.l. raskere og hjelper på kvaliteten.

Men joda slush ønsker en jo ikke når det kommer til Jäger, men tror nok at jeg i allefall er rimelig nært når jeg ga deg frysepunkt på 35% sprit. Uansett hvor kald frysern er så trenger jo ikke spriten bo der, en kan jo bare slenge inn en flaske eller to litt før festen starter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du trenger ny fryser, om Jäger'n ikke fryser. 35% fryser vel rundt -20 vel?
Vis hele sitatet...
Både sukker og etanol senker frysetemperaturen, så du må antakeleg ikkje ta hensyn til kun alkohol, men og sukker. Jäger inneheld rimelig stive mengder sukker (150g/l).

Så enklaste for å finne frysepunktet for jäger er nok i praksis å prøve

https://en.wikipedia.org/wiki/Fracti...olic_beverages
Sitat av slashdot Vis innlegg
Både sukker og etanol senker frysetemperaturen, så du må antakeleg ikkje ta hensyn til kun alkohol, men og sukker. Jäger inneheld rimelig stive mengder sukker (150g/l).

Så enklaste for å finne frysepunktet for jäger er nok i praksis å prøve

https://en.wikipedia.org/wiki/Fracti...olic_beverages
Vis hele sitatet...
Da kan jo du teste neste du handler inn Jäger da? Vet ikke hvor stort avviket kan være i forhold til ren sprit men det er vel ikke kjempestort? Til og med ublandet solbærsaft fryser og det er jo aller mest sukker
Sist endret av frtoretang; 21. august 2015 kl. 21:34.
Linkene i 1. post virker ikke.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Da kan jo du teste neste du handler inn Jäger da? Vet ikke hvor stort avviket kan være i forhold til ren sprit men det er vel ikke kjempestort? Til og med ublandet solbærsaft fryser og det er jo aller mest sukker
Vis hele sitatet...
Skal ta en for laget neste gang jeg har en flaske, om ingen kommer meg i forkjøpet(forutsatt at fryseren min klarer å nå frysepunktet)
Sist endret av Hater; 21. august 2015 kl. 22:41.
Sitat av ktmsx125 Vis innlegg
Linkene i 1. post virker ikke.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Det skulle nesten vært rart om linkene virket. Tråden er jo "eldre enn far min".
Denne tråden er fra 2007 så det er nok ikke mye hjelp i disse gamle linkene.

Men det er andre og nyere tråder her på forumet om hjemmebrent. Om det er noe konkret du lurer på så er det bare å spørre. Du kan også finne feks pdf'r om emnet. Lensmanns lille bok om hjemmebrent, tror jeg du kan søke på, eller plastbrenner, spiral brenner eller hva med hjemmebrent.

Fant denne http://www.webwien.no/brennvin.htm
Sist endret av frtoretang; 21. august 2015 kl. 22:42.
Takk

Vurderer å starte med litt hjemme mekking
Kommer med mere spørsmål etterhvert
Sist endret av ktmsx125; 21. august 2015 kl. 23:46.
Synes det er flott at folk fortsatt finner glede i hjemmebrenning. Det er jo tross alt en kulturarv vi sjeldent tenker over, og det er jo færre og færre som brenner sin egen sprit. Kostnadsmessig så skal en jo supe en god del før hjemmebrenning svarer seg økonomisk, men det er noe med å lage den selv. Og endre på ting, oppskrifter, tilsettinger, justere sats, gjæringstemp etc. Den minste ting en endrer kan gi store utslag på kvalitet, kvantitet etc. Også er det jo gøy å ha kvalitetssprit som er bedre enn "kjøpespriten". Ikke minst er det jo fint å kunne dobbel destillere, om en ønsker ekstra ren og høy % på sluttproduktet. Noe som er bra til feks snaps.