Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 47993
Tenkte jeg skulle lage en A-Å guide for hjemmebrenning.. Regner med at noen fortsatt er interresserte.

NB! Jeg er ikke den mest drevene på dette, så rett på meg hvis det finnes noen brølere eller tips til forbedringer!

Guiden består av 4 deler; sats, apparatet, destillering og kullrensing

Sats

Apparatet

Destillering

Kullrensing


Tips:
Hvis det skulle være noe problem å oppbevare det, kan man finne frem noen tomme rødspritkanner med etikett og helle spriten over på disse. Deretter tilsetter man litt rød konditor-farge, slik at væsken får en rosa "look" og det ser ut som rødsprit.
Dette er også et stilig party-trick!

Kom gjerne med flere tips!

OBS! Hjemmebrenning er ulovlig i Norge og denne guiden er bare til informasjon og opplysning eller til nordmenn som bor i land hvor det er lovlig å lage engen sprit.

Jeg fraskriver meg alt ansvar til eventuelle ulykker eller skader som skulle forekomme.

EDIT: Jeg har skrevet at etanol's kokepunkt ligger på 78 grader.. Jeg mente 78.4
Sist endret av Pope; 7. mai 2007 kl. 15:37.
Flott dette
Tror jeg skal ta ett lite eksperiment og se hvordan det går!

Og til de som lurer på det.. Jeg er en Nordmann som bor i ett land der det er lovlig med heimkok - Husker bare ikke helt navnet på landet jeg bor i akkurat nå
Sist endret av seppolaatle; 7. mai 2007 kl. 15:47.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av seppolaatle
Flott dette
Tror jeg skal ta ett lite eksperiment og se hvordan det går!

Og til de som lurer på det.. Jeg er en Nordmann som bor i ett land der det er lovlig med heimkok - Husker bare ikke helt navnet på landet jeg bor i akkurat nå
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner!
Er ikke så greit å ikke vite hvor en bor.
Er faktisk ikke så greit å vite hvor en bor etter å ha laget og testet apparatet
Skal teste det, jeg har allerede bstilt deler fra vin og bar for flere uker siden, men de kommer ALLDRI, noen som har opplevd dette?
Bare en liten kommentar, men blandingen vann-etanol (95,6% etanol) koker ved 78,15. Det er grunnen til at man ikke får 100% alkohol, ren etanol koker ved en litt høyere temperatur enn blandingen (78,4). Dette fenomenet kalles en lavtkokende azeotrop, se f.eks. wikipedia

Under destillasjon er det forøvrig viktig å ha på for mye varme, ta heller tiden til hjelp, da blir resultatet bedre.
Flott guide! Men jeg har også sett enn annen, den såkalte plastbrennern. Noen som har prøvd denne og har fått gode resultater?
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Plastbrenneren er etter min mening bare sprøyt..
Jeg leste hele PDF-guiden i dag og mye av det er BARE svada..

Det står bl.a. at du skal varme opp satsen til 40-45 grader så etanolen fordamper.. Etanolen damper dårlig på den varmen.. Jeg har skrevet at etanol's kokepunkt ligger på 78.4 grader.. får du temperaturen opp til det, snakker vi..

Mye annet som jeg måtte le av og, men husker ikke i detaljer.. Han sier det som det er... Du får ikke sterkere sprit enn 50% og det holder vel for de fleste, men hva består de siste 50%'ene av da? Kan vedde på at det ikke bare er vann..
Dette var litt tynt til å være en guide syns jeg. Du kan nevne ting mer spesifikt som at, vannet skal koke før man hiver oppi sukkeret. Lettere å løse opp sukkeret, og hvis det f.eks skal være noe dritt i vannet. Vannet blir også en bedre temperert,
for gjæren. Når denne prosessen er ferdig, rist beholder et par ganger for å få blandet alt godt sammen. Og hvis ikke det kokes vil det kan ta lengre tid før satsen begynner å gjære.

En annen ting som du kunne ha nevnt med kullfilteret er at man MÅ koke opp kullet et par ganger, for å få kullet rent. Hva er vitsen med å fjerne litt fusel, hvis spriten din blir skitten av kullet?

Du sier det er en guide. En guide er noe en nybegynner kan følge til punkt og prikke, dette holder rett og slett ikke. En guide er noe man skal følge fra A-Å og få et tålig godt resultat.
Dette kan du ikke kalle en guide, mer en oppskrift på hvordan man kommer igang, og litt innsyn i "brenneverdenen".

Og det tipset med rødspritkanna er virkelig FYFY hvis en ikke bor alene. Noen kan f.eks sette ei til kanne med ekte rødsprit der. Og det kan lett oppstå skepsis når du kommer med rød hjemmebrent på fest.

Jeg kan vel også nevne at jo høyere varme man brenner på, og jo kjappere man brenner, dess mer fuselstoffer dannes det. Dette merkes på smak og det merkes spesielt dagen etterpå da fusel gjør deg mer fyllesyk. Man skal ikke brenne for kjapt, finn et greit oppsett, med tanke på kobberrør osv som gir et par drypp i minuttet så får du mindre fusel.
Brenne-rense-brenne igjen. Da får man tålig ok sprit på slike apparater og alkoholprosenten vil nærme seg 60%
Sist endret av Jumbo; 7. mai 2007 kl. 23:53.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jumbo
Dette var litt tynt til å være en guide syns jeg. Du kan nevne ting mer spesifikt som at, vannet skal koke før man hiver oppi sukkeret. Lettere å løse opp sukkeret, og hvis det f.eks skal være noe dritt i vannet. Vannet blir også en bedre temperert,
for gjæren. Når denne prosessen er ferdig, rist beholder et par ganger for å få blandet alt godt sammen. Og hvis ikke det kokes vil det kan ta lengre tid før satsen begynner å gjære.

En annen ting som du kunne ha nevnt med kullfilteret er at man MÅ koke opp kullet et par ganger, for å få kullet rent. Hva er vitsen med å fjerne litt fusel, hvis spriten din blir skitten av kullet?

Du sier det er en guide. En guide er noe en nybegynner kan følge til punkt og prikke, dette holder rett og slett ikke. En guide er noe man skal følge fra A-Å og få et tålig godt resultat.
Dette kan du ikke kalle en guide, mer en oppskrift på hvordan man kommer igang, og litt innsyn i "brenneverdenen".

Og det tipset med rødspritkanna er virkelig FYFY hvis en ikke bor alene. Noen kan f.eks sette ei til kanne med ekte rødsprit der. Og det kan lett oppstå skepsis når du kommer med rød hjemmebrent på fest.
Vis hele sitatet...
Når jeg leser posten din ler jeg nesten like godt som jeg gjorde av plastbrennerguiden..

Hvorfor i helvete skal du koke vannet?
Sukkeret løser seg selv i kaldt vann det og holder vannet en temperatur på rundt 25 grader er sukkeret løst opp på svært kort tid.

Jeg regner med, siden du er så erfaren, at du visste at gjær dør ved 50-60 grader.. Når vannet koker er temperaturen 100 grader.. Det er da for høy temperatur..

Angående kullet så stemmer det at man kan kjøre på med varmt vann først for å rense kullet, men jeg sa at du skulle kjøpe aktivt kull (som er laget for rensing av væsker). Dette trenger du ikke å rense da dette allerede er gjort på fabrikk.

Skal vi se.. Var det noe mer jeg lo av her?
Ja! Hvis det er noen som drikker hjemmebrent til vanlig og ikke klarer å lukte forskjell på rødsprit og HB, så burde de ikke få gå på fest i det hele tatt..

Ikke kom her og ødelegg tråden min med søppelet ditt.. Andre mennesker, som kan absolutt grunnleggende fysikk, skjønner nok guiden, skal du se..

EDIT: Jeg har faktisk nevnt at det er overalkoholene eller fuseloljene, om du vil, som gjør deg fyllesyk.. Jeg vet ikke om du skrev det for å gjøre tråden bedre eller for å klage på at jeg ikke har nevnt det.. For det har jeg..
Sist endret av Pope; 8. mai 2007 kl. 00:05.
Sitat av Pope

Jeg regner med, siden du er så erfaren, at du visste at gjær dør ved 50-60 grader.. Når vannet koker er temperaturen 100 grader.. Det er da for høy temperatur..
Vis hele sitatet...
- Jeg håper inderlig at du skjønte at han ikke mente at du skulle koke opp HELE satsen.


Sitat av Pope
Jeg har skrevet at etanol's kokepunkt ligger på 78 grader.. Jeg mente 78.4
Vis hele sitatet...
-Jeg leste senest i går at det var på 68 grader.



Btw. Du sa at det skulle gjære på rundt 25 grader? Det er alt for høg temp.
Temperaturen skal holdest stabil en plass mellom 18-20 grader for optimal effekt
Sist endret av zleepye; 8. mai 2007 kl. 00:41.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av zleepye
- Jeg håper inderlig at du skjønte at han ikke mente at du skulle koke opp HELE satsen.



-Jeg leste senest i går at det var på 68 grader.



Btw. Du sa at det skulle gjære på rundt 25 grader? Det er alt for høg temp.
Temperaturen skal holdest stabil en plass mellom 18-20 grader for optimal effekt
Vis hele sitatet...
Beklager, men er jeg omgitt av idioter? Jeg skjønte at han skulle koke opp de første literene, men kan ha ordlagt meg litt feil der..

Hvis du husker riktig og det faktisk stod at etanols kokepunkt lå på 68 grader, bør du slakte personen som har skrevet det, for det stemmer ikke.. 78.4°C er korrekt!
Jeg viser til Wikipedia.
Det du tenker på er kanskje metanol? Det koker på 60 grader tror jeg..

Angående gjærsopp ser det igjen ut til at jeg må vise til Wikipedia...

Turbogjæren "Turbo Pure" er laget slik at den fungerer i 20-30 °C.

Hva med å lese litt før dere flamer meg?

Jeg ber dere igjen om å slutte å søple ned tråden min med dumme kommentarer slik at folk som kanskje kan ha nytte av guiden gidder å lese..
Sist endret av Pope; 8. mai 2007 kl. 01:27.
Helt grei guide, men, likte ikke det apparatet ditt noe særlig.
Du viser det ikke på tegningen din, men man må jo selvsagt bruke tempmåler for å holde ideél temp på satsen, og selv med det vil du få mer fusel enn ønskelig med i prossessen.
Så noen nevnte plastbrenneren før i posten, og den er vel og fin den. Men gir svak sprit, og det for masse arbeid.

Vil anbefale alle som ønsker prøve lage egen sprit om å prøve spiralbrenneren.
Relativt lik plastbrenneren, men her har du et varmelement istedet for modifisert akvariedupp, og et stigrør bestående av 5meter prisolarør (12mmkobberrør med plast).

På 25liter sats vil du kunne hente ut 4-5l 90-95% om du gjør alt rett.

Alt om s.brenneren finner du her: http://brygging.net/files/spiralbrenner-svensk.pdf

Og alt av generell informasjon osv finner du her: http://brygging.net

Lykke til!
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av nivek
Helt grei guide, men, likte ikke det apparatet ditt noe særlig.
Du viser det ikke på tegningen din, men man må jo selvsagt bruke tempmåler for å holde ideél temp på satsen, og selv med det vil du få mer fusel enn ønskelig med i prossessen.
Så noen nevnte plastbrenneren før i posten, og den er vel og fin den. Men gir svak sprit, og det for masse arbeid.

Vil anbefale alle som ønsker prøve lage egen sprit om å prøve spiralbrenneren.
Relativt lik plastbrenneren, men her har du et varmelement istedet for modifisert akvariedupp, og et stigrør bestående av 5meter prisolarør (12mmkobberrør med plast).

På 25liter sats vil du kunne hente ut 4-5l 90-95% om du gjør alt rett.

Alt om s.brenneren finner du her: http://brygging.net/files/spiralbrenner-svensk.pdf

Og alt av generell informasjon osv finner du her: http://brygging.net

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hvis du mener at du må bruke termometer for å holde ideel temperatur på satsen under destilering, så har jeg skrevet siden av kokeplaten at den skal være ca 78 grader. Om du da bruker termostat eller termometer og gjør alt manuelt, er vel opp til den enkelte. De fleste klarer vel å skjønne at de må bruke et eller annet for å måle varmen, tenker jeg, men kanskje dette ikke er en guide for idioter?..

Det var ikke ment til deg, nivek...
ehh... rett meg vist jeg tar feil nå men med det apperatet du har på tegningen din vil du få mye dritt ut...
slangen eller røret børr ha en rimelig bratt stigning helst rett opp, skulle du ved ett uhell få litt hard temp. under kokingen vil satsen ta turen rett i den ferdig destilerte spriten og du vil ødelegge hele greia.
Lærete det den harde veien når jeg mekka ett hybel apperat første gangen.
Dampen vil stige høyt uansett og det er denne du vil kjøle ned å få omdannet til veske altså sprit.
http://bilder.vgb.no/12593/img_4577f0830756f.jpg
(bilde er ikke av mitt)
som bilde viser så er det rett opp før så en liten knekk på toppen der dampen går inn i et avkjølings "kammer".
Når jeg mekker 25l sats pleier jeg å ha 50% av vannet glovarmt slik at sukkret løser deg fortere ut, aldri kokt vannet først..
fyller så på resten med kaldt vann slik at tempen blir rundt 40* før jeg har i gjæren (turboen)
Ikke snakk ned på 24 timersen funker finfint her den, satsen holder rundt 15% etter 24 timer. lar du den stå i 48 timer har du en blank fin sats som har en prosent på rundt 20.
Kaffe filter i enden av rense røret er heller ikke spesielt smart.. skal du sile litt så vil det papiret løses opp å kullet komme ut. bruk heller en gass klut (slike man får på rema1000 til en 10,-)
Ser at noen sier det kan lønne seg å koke eller vaske kullet først, stemmer godt det, men kjør heller vann gjennom kullfiltret først, da får du "mettet" kullet samt vasket det for dritt. ja den første halvlittern med hb vil komme ut med litt svakere % men på ca 4 liter ferdig vare så vil dette ikke merkes, snakker om en nedgang fra ca 96% til ca 90%
vist du i tillegg kjører vann gjennom når du er ferdig å sile så vil du få ut den spriten som event. ligger igjen i kullet.
Det kan også være lurt å repetere silingen 2 ganger.
Du sier heller ikke hvor mye ferdig vare du har på 25l sats... eller hvor mange % den inneholder..
Jeg får på mitt 25 liters apperat ut ca 4 l 90+% da silingen er gjort. bruker ca 53 timer på hele prossesen fra sats til ferdig vare på flaske/dunk

Her er forretsen tegninga på ett simpelt hybelapperat... (ikke den beste men.,..)

http://www.freakforum.nu/forum/attachment.php?attachmentid=3017
Sist endret av The_WEB_KILLER; 8. mai 2007 kl. 11:26.
veldig bra initsiativ Pope, men har du testet desiget ditt? i såfall, hvilke dimensjoner har du på slangen, eller kobber røret som det kansje kunne byttes ut med? og kobber røret i enden, holder det med 1 meter der? hvilken kokeplate er det du har, som har innebygget termostat?
problemer med å finne en 25l plast dunk til å lage sats i? europris og vinhuset har det i butikker.

om dette skal væer en idiotsikker guide, så link til hvor de forskjellige tingene kan skaffes fra.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
The Web Killer:

Joda! Stigningen på røret bør nok være mer for å kunne være sikker på at ulykker ikke fårekommer.
Ble litt feil på tegninga, det, men du sier at du lat 50% av vannet være glovarmt når du har oppi sukkeret. Hvis 50% vannet er 80-100% og du blander det ut med de restrerende 50%'ene, så vil vannet, som du sier, bli 40-80*C. Da dør gjæren. Bare et lite tips..
Kaffefilteret løser seg ikke opp.. Det er testet og det funker fint.. Du har vel sett hvordan et kaffefilter kan stå i trakteren i en uke og fortsatt være like helt?
Sitat av Pope
The Web Killer:

Joda! Stigningen på røret bør nok være mer for å kunne være sikker på at ulykker ikke fårekommer.
Ble litt feil på tegninga, det, men du sier at du lat 50% av vannet være glovarmt når du har oppi sukkeret. Hvis 50% vannet er 80-100% og du blander det ut med de restrerende 50%'ene, så vil vannet, som du sier, bli 40-80*C. Da dør gjæren. Bare et lite tips..
Kaffefilteret løser seg ikke opp.. Det er testet og det funker fint.. Du har vel sett hvordan et kaffefilter kan stå i trakteren i en uke og fortsatt være like helt?
Vis hele sitatet...
Ikke kokende men glovarmt fra krana.
vått Kaffefilter under trykk fra flere kilo vil revne ..
Sist endret av The_WEB_KILLER; 8. mai 2007 kl. 11:28.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Exuz: Designet er testet med en litt annen konstruksjon. Denne guiden var ment som en finere forbedring av den første jeg lagde. 25 l plastdunk er kanskje ikke det værste å finne, men en 25l kjele er værre.. noen som har noen tips? Har du en kjele på bare 10l. kan man også lage satsen i flere 10-liters beholdere så det bare er å helle over.. Rørene jeg brukte på forrige apparatet mitt hadde en diameter på omtrent det samme som en hageslange uten at jeg vet om det er det beste.

Jeg lot være å skrive noe om kvantitet og prosent, fordi dette varierer mye etter hva du bruker til å bygge apparatet. Dessuten stoler jeg ikke på alko-målerene, fordi de måler ikke hvor mye alkohol det er i forhold til vann.. De måler hvor mye annet det er enn vann og da teller den med fusel og drit.

EDIT: The web killer: Ok, men du skrev at temperaturen var ca 40*C da du hadde oppi gjæren og det er for varmt..

Husk at det er to lag med filter da.. kan sikkert brette eller bruke to filtere så det blir fire lag og. Som sagt; det er testet og det funker.
Dessuten.. Du sier at satsen din har en prosent på 20.. Hvis jeg husker riktig, så er maksimal satsprosent hvis man bruker turbogjær 18%
Sist endret av Pope; 8. mai 2007 kl. 11:41.
mener å ha sett 20 l kaffekjeler på en av disse coop butikkene tror det var obs.
skrev rundt 20%
Dessuten er ikke maks sats % 18.
Turbogjæren kan brukest til å lage vin osv. også. lar du denne stå en stund så vil % overstige 20. dette mener jeg har litt med sukkerforholdet og gjøre også..
ca 40* for jeg kom ikke på i farta hva gjæren overlever i... derfor ca.
Prøv å sli 10-15 l gjennom ett kaffefilter med X-antall kilo over.
Kjør iallefall dobbelt.
Forresten ikke meningen å si at det ikke funker, mener bare at det må være bedre å være sikker fremmfor å ødelegge alt på oppløpssiden.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 8. mai 2007 kl. 11:49.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jasså? Får ta en titt.. Man får vel ut en 3.5 liter på 20 l. sats og.. Holder til hælja!
Sitat av The_WEB_KILLER
Turbogjæren kan brukest til å lage vin osv. også. lar du denne stå en stund så vil % overstige 20. dette mener jeg har litt med sukkerforholdet og gjøre også..
Vis hele sitatet...
sikker på dette? all min erfaring og det jeg har lest meg til tilsier at gjæren dør ved 18-20%

det ryktes at Felleskjøpet har store melkespann, som egner seg til HB aparat.

Når en renser spriten i kull filter, bør ikke spriten vere over 60% (i følge onkelen til en kamerat av meg) fordi da renses ikke spriten, mens istede blir kullet renset eller noe slikt. så om en virkelig vil ha drikkenes 96, så må/bør det destileres 2 ganger. Første gangen blander du det 50-50 med vann og kjører det igjennom filteret. 2.gangen er det drikkeklar 96. om du ikke må ha mer en 45% sprit så er det drikkeklart etter kull filtreringen.

for å ungå at kaffe filteret skal gå i stykker mens det filtreres, er det bare å bruke den trakten som står oppå kaffe kannen når det brukes på normal måte, eller bruke en trakt.
aldri hatt problem med siling av 90+%.
Japp slik 25 l melkspann jeg bruker til hbapperatet.
Men tror den egner seg dårlig på en kokeplate...eller?
skal ikke krangle på den sats prosenten, litt usikker der, men vet at man kan mekke vin med turbo som blir over 20%.. kan jo ha med andre stoffer i den produksjonen å gjøre da.
går forresten ann å destilere vin til brennevin for dem som ikke viste det fra før.
Self, mente bare at det ikke var no lur idee å feste filtret rett på røret med slangeklemme.....
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Gjær generelt dør ved max 18% og da snakker vi om turbogjær eller behandlet gjær som man også kan si. Vanlig, fersk gjær dør ved 12-14%. Man kan få over 20%, men da må det også andre stoffer til, som du sier..

God ide det med kaffefilter i en trakt, men hva er det da som holder igjen kullet i røret?
I skrivende stund finner jeg ut at man kan bruke min metode og bare feste en sil med små masker av plast eller metall rett oppunder filteret. Kan bruke sånn finmasket hønsenetting eller noe?..

Fant melkespann på FK's nettside.. http://www.fk.no/search/?SearchText=melkespann
Det står ikke noen pris, så noen som vet det?

Er det forresten noen som har forslag til hvor man kan få varmeelement fra? Dyppvarmere er dritt, så la oss tenke at vi har en kjele som krever undervarme.
Termostat er ikke nødvendig i grunn..

EDIT: Det er sant som exuz sier at man bør spe ut hb'n før man siler den 2. gang..
Står hvertfall i nesten alle guidene jeg har lest om siling..
Sist endret av Pope; 8. mai 2007 kl. 12:37.
gammle varmtvannstanker har fine elementer disse har gjerne også termostat.
snakk med nærmeste miljøstasjon så får du sikkert en eller flere slike gratis. (gjorde iallefall jeg)
bare kapp dem ut og fest dem i spannet. plugg i veggen å kok i vei.. kanskje ikke fult så lett men du skjønner poenget.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av The_WEB_KILLER
gammle varmtvannstanker har fine elementer disse har gjerne også termostat.
snakk med nærmeste miljøstasjon så får du sikkert en eller flere slike gratis. (gjorde iallefall jeg)
bare kapp dem ut og fest dem i spannet. plugg i veggen å kok i vei.. kanskje ikke fult så lett men du skjønner poenget.
Vis hele sitatet...

Hmm.. Kanskje ikke så dumt... Godt forslag hvertfall..

Hvor kan jeg kjøpe en vanlig kokeplate som er stor nok da? Altså kun en enkel plate..
fleste plasser hvor dem selger komfyrer har eller kan skaffe deg en enkeltplate på den styrken og størrelsen du ønsker, innenfor rimelighetens grenser da. men dem kan være dyre da.
Hei igjen!

Vil bare tilføye at et par ting.

Man trenger jo selvsagt ikke kokvarmt vann for å løse opp sukker, og den metoden nevnt ved å ha halvparten kokvarmt, for så å ha i sukker, og så kaldt vann hørtes slitsomt ut. Jeg bruker varmt vann, 3-4grader over lunk, ca 40celcius, og gjør alt i et.

Det var en som sa at han siler 90% sprit i aktivt kull? Vel, som exuz sier er det ikke bra. Du skal ikke sile sprit sterkere enn 60%. Skal du lage ordentlig sterk sprit brenner du først ut en gang, vanner ned til 30-50% og siler det, har det i apparatet og brenner det ut pånytt igjen, og drikker.

Hvis man ønsker apparat i rustfritt stål er det en smal sak å oppdrive, det kan man få kjøpt lovlig i deler, sjekk ut salgavd i det forum jeg nevnte før i posten

Som sil er noe av det mest ideelle et plastrør på rundt 0,8 - 2 meter, bruk en gammel(vasket) sokk som du trør på enden, ikke kaffefilter.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av nivek
Hei igjen!
Som sil er noe av det mest ideelle et plastrør på rundt 0,8 - 2 meter, bruk en gammel(vasket) sokk som du trør på enden, ikke kaffefilter.
Vis hele sitatet...
Ja, det er vel egentlig mye bedre..
Takk for bra tips!
Pope: ok, det med å koke vannet er ikke en nødvendighet.
Men kan gå inn på tempen med satsen, det ser ut som du gir blanke faen i alt som heter fusel stoffer, noe man helst vil unngå. Som andre sier er 25 grader for mye, og du bør ligge rundt 20. La heller satsen stå litt lengre. Fusel stoffer er noe en skal unngå så mye så mulig, men litt fusel blir det alltid.
Fusel påvirker både smaken og dagen derpå. Bare et par tips jeg gir deg, hvis du ikke vil ta imot tips til den overfladiske og hullete guiden din, så er det ditt valg.
Sist endret av Jumbo; 8. mai 2007 kl. 21:31.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jumbo
Pope: ok, det med å koke vannet er ikke en nødvendighet.
Men kan gå inn på tempen med satsen, det ser ut som du gir blanke faen i alt som heter fusel stoffer, noe man helst vil unngå. Som andre sier er 25 grader for mye, og du bør ligge rundt 20. La heller satsen stå litt lengre. Fusel stoffer er noe en skal unngå så mye så mulig, men litt fusel blir det alltid.
Fusel påvirker både smaken og dagen derpå. Bare et par tips jeg gir deg, hvis du ikke vil ta imot tips til den overfladiske og hullete guiden din, så er det ditt valg.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg foretrekker å fjerne fuselstoffene under kullrensingen. Og en ting til.. Skjerp deg...

EDIT: Tror det blir jeg som må ta initiativet her.. Vi gir oss nå.. Takk for fuseltips..
Sist endret av Pope; 8. mai 2007 kl. 22:30.
Fint initiativ. Men.
Sitat av Pope
EDIT: Jeg har faktisk nevnt at det er overalkoholene eller fuseloljene, om du vil, som gjør deg fyllesyk.. Jeg vet ikke om du skrev det for å gjøre tråden bedre eller for å klage på at jeg ikke har nevnt det.. For det har jeg..
Vis hele sitatet...
Så du mener det er fuselen, og ikke alkoholen (giften) som fortsatt henger i kroppen. Eller bare det at kroppen er sliten etter å prøve å bli kvitt giften som er årsaken?
Sitat av Pope
Angående kullet så stemmer det at man kan kjøre på med varmt vann først for å rense kullet, men jeg sa at du skulle kjøpe aktivt kull (som er laget for rensing av væsker). Dette trenger du ikke å rense da dette allerede er gjort på fabrikk.
Vis hele sitatet...
Dette avhenger av hvilken type aktivt kull du kjøper. Noen avgir faktisk farge på det ferdige produktet ditt. Men det kan du lett teste med varmt vann før du begynner
Sist endret av Grimdoc; 9. mai 2007 kl. 00:46.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimdoc
Fint initiativ. Men.
Så du mener det er fuselen, og ikke alkoholen (giften) som fortsatt henger i kroppen. Eller bare det at kroppen er sliten etter å prøve å bli kvitt giften som er årsaken?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det også etanolen som gjør deg fyllesyk. Jeg mener.. Man kan bli jævlig dårlig på den fineste polsprit og, men man blir skjelden så dårlig som når man drikker dårlig renset hjemmebrent. (Sett at man drikker like mye)

Sitat av Grimdoc
Dette avhenger av hvilken type aktivt kull du kjøper. Noen avgir faktisk farge på det ferdige produktet ditt. Men det kan du lett teste med varmt vann før du begynner
Vis hele sitatet...
Ok.. Jeg bruker kun noe som heter "high carbon". Har aldri måttet rense for å unngå misfarging og kan heller ikke si at spriten ble dårlig.. (Selv om det ikke kan bevises).

Men takk for at du konstanterer ting og tang!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hvorfor ikke bare kjøpe en kaffekoker og utvide "kokekaret" på den og sette på et kobberrør på toppen og bøye til og få laget noe kjøling av noe slag viss du bor på hybel ?

blir sikkert ikke hverdens beste hjemmebrent men du blir vel drita av den som all annen ?


litt of topic men.....
Sitat av seppolaatle
Flott dette
Tror jeg skal ta ett lite eksperiment og se hvordan det går!

Og til de som lurer på det.. Jeg er en Nordmann som bor i ett land der det er lovlig med heimkok - Husker bare ikke helt navnet på landet jeg bor i akkurat nå
Vis hele sitatet...
Sted: Bergen, Hordaland

No problems!


Men, hadde vært gøy å prøve en gang. Men, bor hos min kjære mor og tror ikke hun hadde blitt så glad hadde jeg rigga opp noe slikt på rommet..
Sitat av Pope
"Plastbrenneren er etter min mening bare sprøyt..
Jeg leste hele PDF-guiden i dag og mye av det er BARE svada.."

"Når jeg leser posten din ler jeg nesten like godt som jeg gjorde av plastbrennerguiden.."
Vis hele sitatet...
Du er ganske bråkjekk til å ikke ha prøvd apparatet, Pope.

Til deg som spurte kan jeg bekrefte at Plastbrenneren fungerer utmerket til sitt bruk. God sprit på rundt 40% uten noe særlig arbeid å bygge apparatet eller produsere spriten. Anbefales
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av sputch
Du er ganske bråkjekk til å ikke ha prøvd apparatet, Pope.

Til deg som spurte kan jeg bekrefte at Plastbrenneren fungerer utmerket til sitt bruk. God sprit på rundt 40% uten noe særlig arbeid å bygge apparatet eller produsere spriten. Anbefales
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg har ikke prøvd plastbrenneren, nei.. Det jeg lo av, var guiden. Han legger frem så mange påstander som bare er tull.. Hadde du hatt mer allmenn kunnskap og kunnet mer kjemi, ville nok kanskje du også stusset over et par punkter i den guiden.

s0ndr3: Jeg tror ikke at varmeelementet i en kaffetrakter kan varme så mye mer vann enn det som er i vannbeholderen på trakteren. Det vil hvertfall ta veldig lang tid.. Tror jeg da..
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
sputch: Igjen.. Kan du svare meg på hvorfor plastbrenneren kun kan gi ut 40% ?

Enten betyr det at over halvparten av alkoholen du er laget med gjær, vann og sukker ligger igjen i satsen.. Waste of money, eller?

Eller så betyr det at plastbrenneren har sluppet ut over halvparten av etanol-dampen i destilleringen.. Igjen, waste of money..

Eller så kan det bety at du har brent ut en STOR haug av fuseloljer, vann og annen dritt. Resultat: Eleeendig sprit..
trenger deres hjelp nå har en 5 dl 96% her nå hva burde jeg blande ut med?
noen som vet om en bra sats man kan drikke.
det vil si lage noe som er 20% så man ikke trenger å brenne og som helst ikke smaker jævli (man kan så klart blande ut)
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av cannabis-manndi
trenger deres hjelp nå har en 5 dl 96% her nå hva burde jeg blande ut med?
Vis hele sitatet...
96% / Hjemmebrent.. Ok, skal ikke være pirkete nå.. Det som er vanlig er å blande ut med vann til du har ca. 40-50% Det gidder ikke jeg, da.. Jeg blander "konsentrert" hjemmebrent med brus eller kaffe.. Det er best, synes jeg..

Hvis du blander ut, finnes det også masse essenser å få kjøpt på europris o.l.

Sitat av babbabou
noen som vet om en bra sats man kan drikke.
det vil si lage noe som er 20% så man ikke trenger å brenne og som helst ikke smaker jævli (man kan så klart blande ut)
Vis hele sitatet...
Er ikke vanlig å drikke sats, men.. Man bruker andre ingrediensen når man setter satsen, slik at det blir annen smak.. Og da blir det jo vin.. Epler og andre frukter er vanlig..
Deesuten kan ikke vanlig sats bli sterkere enn 18% for da dør turbogjæren.. Bruker du vanlig gjær, dør den på 12%
Sist endret av Pope; 27. september 2007 kl. 17:26.
ok
men har hørt om folk som blander appelsinjuice og sukker (skal fiske ut mugg og sånt) :S, moser druer i en pose og stikker hull på den.
noen som vet om en bra drikkbar sats? uten at det blir en jævli fullesjuke dagen etterpå og får vondt i magen
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jeg har en enkel oppskrift på hjemmebrygget øl som tar utgangspunktet i sats.. Den snaker godt og kan bli sterk.. Men det er kanskje ikke det du er ute etter?

Jeg vet ikke hvordan det er med å tilsette smaksstoffer til satsen etter at den er ferdig gjæret.. Sorry..
dødt inlegg..
tenkte bare og sette litt lys på mitt spørsmål.

Sitat av babbabou
ok
men har hørt om folk som blander appelsinjuice og sukker (skal fiske ut mugg og sånt) :S, moser druer i en pose og stikker hull på den.
noen som vet om en bra drikkbar sats? uten at det blir en jævli fullesjuke dagen etterpå og får vondt i magen
Vis hele sitatet...
Husk å brenne hjemme eller borte for den saks skyld er ulovlig. men å snakke litt teori slik at dere i teorien kan lage noe som er godt skal jeg driste meg til. kvaliteten etter denne oppskrifta blir bedre enn60% polssprit.
tar utgangspunkt i 50 liter sats.Buker du kraftgjær beregn ca 200 gram sukker pr. l. sats. bruker du hetvinsgjær (tåler mer alkohol før den tar sjølmord)kan du øke til 300gr sukker.

1: la satsen stå minst 2 uker etter at den er ferdig gjæra og dekanter av den klare fasen - grumset lar du bli igjen.

hell nedpa destillasjonsdunken.Bør ta minst 25 liter - lettere å skille fasene . På dunken setter du en sputnikk (stigerør) fylt med glassperler - knust glass eller knust krus.(ta fin tallerkene til mora di knus dem med hammern og fyll opp. sputniken bør være 115 - 125 meter høy.
i utgangen av sputnikken setter du på en kjøler som er vinklet ca 45 grader på sputniken med uttak i bunnen . Uttaket fra kjøleren bør være rett etter knekken (45 gradern).
sett på strømmen og fyr opp - nesten hele sputnikken bør koke. pøs på med kjølevann. (kjenner på lukta i rommet om du ikke kjøler nok) obs eksplosjonsfare ved for mye koke strøm.
nå vil den ferdige vare strømme opp i kjøleren som gass og nedover i kjøleren som væske og renne ut igjennom uttaket.
på uttaket setter du en varmefast gummislange og strøyper med ei slangeklemme slik at det bare drypper ut. resten renner ned i sputniken igjen og destilleres på nytt. (dette er clue nr en. du får multi brenning av det meste)
pass for guds skyld på at du har nok kjølevann slik at ikke alkoholdamp kommer ut i rommet.

Dersom vi tar utgp. i 25 l kokekar. kast første 2 - 3 dl Det er bare dritt.
deretter la prosessen gå. Det mest proffe er å ha en tempbryter som kutter strømmen på 79 grader - da begynner blåmann å komme - drikkbart men ikke godt.
Du vil sitte igjen med 2 til 3 liter råsprit (alt ettersom du bruker kraftgjær eller hetvinsgjær)
Denne blander du ned til ca 35 - 45 % alkohol og sender gjennom ei mile med aktivt kull (1,5 tommsrør - rist i bunn og 20 - 30 cm aktivt kull over feks.
filtrer blandinga gjennom dette (tar mye fusel) og bland produktet med vann ned till maks 30 % alkohol - vi skal ikke ha eksplosjoner etc.
dette fyller du opp i dunken igjen (etter at den er vasket - samme med sputnikken)
fyr opp - kast første dl og brenn til tempen stiger over 80 eller smak etterhvert. når det blir usmak skifter du til ny beholder - drikkbart men ikke godt.
nå sitter du igjen med ca 2 - 2.5 liter reinsprit. (95 - 96 %)
luft produktet i et par dager og bland ned til 40 %. hell på vodkaflasker og kork.
hadde du 50 liter sats som vi tenkte oss at vi begynte med, gjentar du prosessen en gang til etter at du har vasket utstyret. og du har 2 - 3 liter til. Utstyret vaskes best med ca 40 gram med kaustisk soda pr l vann ca 40 grader.(mere kaustisk vasker bedre men farlig å omgåes.etseskade)
holder du utstyret reint og gjør jobben vil ingen tro at det er heimert men polsprit.
VIKTIG: skal du begynne med denne hobbyen . Ha god kontroll på eget inntak. 3 av 4 som brenner heime blir alkiser.
Jeg fant en ebook som heter "Home Distillation Handbook" på en torrentside for en stund tilbake. Den er på engelsk, men en svenske som kaller seg ola nordman har skrevet den og det han har skrevet om er derfor å få tak i her i norden. Boken er på totalt ca 100 sider med bilder av alt man trenger av utstyr + litt til. Den beskriver hvordan man kan lage alt fra pils, hjemmebrent, whiskey, vin og faktisk noe mer. Er noen interisert i å få denne boken av meg kan jeg sende den ettersom den bare er på litt over 1mb det er en pdf fil
Sist endret av Trippa; 9. oktober 2007 kl. 18:41.
Ifølge bestefaren min skal det å koke med litt rosiner gi god smak på spriten.
Sitat av Pope
sputch: Igjen.. Kan du svare meg på hvorfor plastbrenneren kun kan gi ut 40% ?

Enten betyr det at over halvparten av alkoholen du er laget med gjær, vann og sukker ligger igjen i satsen.. Waste of money, eller?

Eller så betyr det at plastbrenneren har sluppet ut over halvparten av etanol-dampen i destilleringen.. Igjen, waste of money..

Eller så kan det bety at du har brent ut en STOR haug av fuseloljer, vann og annen dritt. Resultat: Eleeendig sprit..
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt plastbrenneren i en stund nå og syns den er enkel og grei da den stort sett passer seg sjøl og gir sterk nok sprit for mitt bruk (+40%). Det som er viktig er at satsen er så sterk og klar som mulig. Gjær "seint" og la den stå til den er helt klarna før du kondenserer den. I tillegg blir spriten både bedre og sterkere dess kaldere omgivelsene er. Nå så bruker jeg fryseboksen og ser for meg å flytte produksjon ut når det blir kaldt nok. Det siste jeg fikk ut var helt greit å drikke uten filtrering, så ikke avfei dette apparatet uten å ha lest, satt deg inn i, eksprimentert og prøvd det ut.

Med 8liter sats i innerbøtta som holder 16% er det teoretisk mulig å ta ut over 3liter 40%. Stopper du på 2 liter blir det følgelig sterkere. Har man veeeeldig god tid, er det nok mulig å komme så nær som teorien tillater, men hvem har vel det når det gjelder brenning
Problemet er vel at det er vanskelig å få 100% optimale forhold for denne patenten, og filtrere bør man jo gjøre for best mulig resultat uansett.
Sist endret av mentalmelt; 9. oktober 2007 kl. 22:31. Grunn: fiksa quoten =)
Offer ikke bare slutte å skrive så mye piss?
Les og lær!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har akkurat fått noen liter med 96. Hvordan er det best og blande denne ned? Med vann eller med annen sprit? Og går det ann å handle et apparat som målet hvor mange prosent den inneholder?
Sitat av nothern light
... sputniken bør være 115 - 125 meter høy.
Vis hele sitatet...
Hva faen... Og hvor hadde du tenkt at vi skulle få plass til denne sputniken din? :P