Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 741
Hei, medfreaker.

Det har seg sånn at jeg har en film fra et overvåkningskamera som jeg jobber med. Jeg har nå fått overført frames til jpeg, slik at jeg har en serie med bilder.
Problemet mitt er at jeg skulle se registreringsnummeret på en bil som havner inne på området, men filmen er /akkurat/ så utydelig at jeg ikke kan se dette.

Noen tips? Programmer som kan "gjette" seg fram til tapte pixler? etc?

Er desperat nå, folkens!
ER vel verktøy for dette i Adobe PHotoshop, men jeg husker dog ikke hva de verktøyene heter atm..
Lek rundt med Photoshop så tror jeg du vil få det til etterhvert, har gjort sånt selv. Still på levels, gjør det overeksponert, sharpen up så skal du etterhvert klare å se hva det står der.
Emh, sånt ser du bare på film.
Det som sjer når du "lager bedre oppløsning" er at datamaskinen legger til flere pixler imellom de som allerede er der, og det da teknisk sett blir bedre oppløsning.
Men de pixlene som datamaskinen legger til er ren gjetting, ut ifra hva som er rundt...

Du vil altså ikke få flere detaljer ved å gjøre dette.
Sist endret av ole1990; 18. oktober 2006 kl. 19:30.
I enkelte tilfeller kan det lønne seg å skrive ut bildet, for så å "fullføre" det som er uskarpt med en blyant. Jeg vet ikke om det går akkurat her, men for eksempel ved dårlige trykk, kan det gjøres mye bedre leselig ved å skrive oppå en gang til.
På CSI så fikser de jo dette kjempebra! De tar jo et bilde fra et webcam, og blåser opp det slik at man ser refleksjonene fra solbrillene krystallklart.

ahh.. keep on dreamin..
Hør på Lundern. Flere pixler får du nok ikke, men prøv å stille litt på levels, kontrast osv. så kanskje du får noen flere detaljer ut av bildet. CSI-bildebehandling finnes dessverre ikke.
Sitat av ole1990
Men de pixlene som datamaskinen legger til er ren gjetting, ut ifra hva som er rundt...
Du vil altså ikke få flere detaljer ved å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Det var vel akkurat den gjettefunksjonen han spurte etter? for å se om pcen kan gjette seg frem til det utifra at tallene er akkurat nok utydelig til å ikke vises skikkelig
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av mxyzptlk
CSI-bildebehandling finnes dessverre ikke.
Vis hele sitatet...
Det var den muligheten...


Men fra spøk til begravelse, skal sjekke ut forslagene nå
Det går vell kansje ann å legge ut bildet her, og se om noen av freakene klarer å få frem nummeret?
Kan man egentlig gjøre så mye galt med et registreringsnummer?
Det er jo tatt fra et overvåkningskamera, så jeg går utifra at personene som kjørte bilen, sannsynligvis har gjort noe de ikke har lov til, og trådstarter derfor vil finne ut hvem som eier bilen, slik at han eventuelt kan gi registreringsnummeret til politiet, f.eks
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det er faktisk en oppgave jobben har fått fra politiet...
/litt/ konfidensielt, så kan nok ikke legge ut her, nei..
Sitat av donost
Det er faktisk en oppgave jobben har fått fra politiet...
/litt/ konfidensielt, så kan nok ikke legge ut her, nei..
Vis hele sitatet...
Visst dette er jobben din/deres så burde dere egentlig ha utstyr/software/kunnskap til å ordne dette uten å måtte spør andre?
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av LoRd
Visst dette er jobben din/deres så burde dere egentlig ha utstyr/software/kunnskap til å ordne dette uten å måtte spør andre?
Vis hele sitatet...
Det politiet tror, ja..
Fikk bare delegert oppgaven med beskjed om å trekke ut jpeg's av frames og prøve å tyde ansikt/reg.nr..
Prøver litt til, så passer jeg oppgaven til retusjereren på jobben.. Min del er egentlig utført