Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2477
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eller er det andre ting? Har ikke tatt adhd medisinen nå siden det er helg. Jeg vil fungere uten også. Men jeg er noe trettere enn de dagene jeg bruker det. Tilfeldig eller har flere merket det samme?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er sånn det er å gå på ADHD-medisin. Du får lavere nivåer av dopamin og noradrenalin når du dropper medisinen. Det er disse nevrotransmittere medisinen fungerer på (stimulerer utskillelse og hindrer reopptak fra synapasen).
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når du ikke tar medisinen, så stuper nivåene lavt, gjerne lavere enn før du begynte på medisin. Enkelt forklart er dopamin ansvarlig for motivasjon og humør, mens noradrenalin er ansvarlig for energinivå, mental utholdenhet og oppmerksomhet.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er sånn det er å gå på ADHD-medisin. Du får lavere nivåer av dopamin og noradrenalin når du dropper medisinen. Det er disse nevrotransmittere medisinen fungerer på (stimulerer utskillelse og hindrer reopptak fra synapasen).
Vis hele sitatet...
Er jeg trettere fordi hjernen er sliten av å gå på medisinen? Presser og belaster medisinen hjernen til å være oppmerksom, glad? Eller er det fordi dette her egentlig er slik jeg har vært? Bare at nå kjenner jeg det bedre i og med at jeg har hatt bedre dager på medisin?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er trettere av årsaker som jeg prøvde å forklare ovenfor. Ja, medisinen presser hjernen til å være oppmerksom og glad. Du er gjerne slappere nå enn du har vært før du begynte, fordi hjernen har klart å tilpasse seg medisininntak og nedregulerte produksjon av dopamin og noradrenalin. Hjernen prøver alltid å oppnå homeostasis, altså en balanse. Amfetamin er ikke noe helsekost for hjernen, men ofte en nødvendig onde for mennesker som ikke klarer å fungere optimalt uten (sterk ADHD f.eks.).
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så det er det sikkert lurt å prøve uten også så ikke hjernen blir for vant med dette...
Om du klarer deg uten medisin er det uten tvil det beste. Om du ikke klarer deg uten medisin bør du for all del ta minstedose. Desto høyere doser, desto mer kødder du med hjernekjemien.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurt å ikke gå på medisinen konstant, hver dag, ja. Det lureste er å ta det ved behov, når du absolutt må prestere, f.eks. eksamen o.l. Det er ikke vits å bruke det for å ha det bedre med deg selv, altså som humørregulering, det ender ofte opp med at du kommer til å ha det verre med deg selv i det lange løp.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvorfor kan ikke bare hjernen fungere egentlig?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurt å ikke gå på medisinen konstant, hver dag, ja. Det lureste er å ta det ved behov, når du absolutt må prestere, f.eks. eksamen o.l. Det er ikke vits å bruke det for å ha det bedre med deg selv, altså som humørregulering, det ender ofte opp med at du kommer til å ha det verre med deg selv i det lange løp.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde det veldig ille med meg selv hver dag tilslutt før jeg startet med medisin.
Husk at når du slutter på medisinen så vil du ha et underskudd av dopamin feks inntil hjernne din får rebalansert seg. Ofte tar det en uke, men det er individuelt og kommer an på hvor lenge du har gått på det og hvilken dose. Du kan derfor ikke dra konklusjonen at den første dagen eller to uten medisin er personen du er uten medisin. Det blir som å ta seg en fyllekule og våkne opp dagen etterpå med fylleangst og konkludere med at dette er den ordentlige "meg".
Det Picard sier er veldig viktig, TS. Hvis du føler deg bedriten om du ikke tar medisinen din er det rett og slett abstinenser.
Hjernen din har blitt vant til å få et stoff tilført hver eneste dag og når du ikke gir hjernen det stoffet vil du føle at noe mangler.

Du må rett og slett gå uten medisiner en god stund (det varierer etter hvor lenge du har brukt medisinene) for å komme deg tilbake til normalen og vite hvordan du føler deg uten medisin.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det Picard sier er veldig viktig, TS. Hvis du føler deg bedriten om du ikke tar medisinen din er det rett og slett abstinenser.
Hjernen din har blitt vant til å få et stoff tilført hver eneste dag og når du ikke gir hjernen det stoffet vil du føle at noe mangler.

Du må rett og slett gå uten medisiner en god stund (det varierer etter hvor lenge du har brukt medisinene) for å komme deg tilbake til normalen og vite hvordan du føler deg uten medisin.
Vis hele sitatet...
Var bedriten før medisinen og. Føler meg ikke bedriten, men tung i hodet. Som når du ikke har fått kaffekoppen din. Jeg kan leve uten medisin men da er jeg drit sur og ufokusert... alt er kjedelig. Er ikke ruset på medisin men klarer å holde fokus, alt er ikke så kjedelig.
Nææ, det er mye mulig at det er nok slik du er til vanlig, rastløs, sløv og uoppmerksom, det er adhd i et nøtteskall.

Før jeg begynte med medisin så gikk jeg på jobb kl 0700 og ferdig på jobb 15.00, kl 15.15 kom jeg hjem og da var det rett i seng for å sove to til tre timer for å så stå opp å lage middag og se litt TV frem til klokken 22.00 og i seng kl 22.30.
Jeg var en slave til min egen dølle rutine, jeg klarte ikke noe annet fordi jeg var så trøtt å sliten hele tiden, og før noen kommenterer at da må det være noe annet, fastlegen min sjekket meg for alt mulig, det var bare slik jeg var uten medisin.

Dette er noe jeg har diskutert med min behandler og vi har kommet til en enighet basert på min egen erfaring og hans profesjonelle kunnskap om tema, det du kan gjøre på fridager er å ta mindre doser enn det du vanligvis gjør, eller om du fungerer uten så kan man droppe medisinen helt på dager man ikke skal gjør noe annet enn å sitte i sofaen å glo TV.
På fridager, spesielt om jeg er med dama og ikke skal gjøre noe spesielt så er det ofte at jeg ikke tar medisin, jeg blir rastløs, litt latere enn vanlig, men fungerer helt greit.
Jeg vet ikke om du har førerkort, men det stilles krav til å være påvirket om du skal kjøre bil, jeg har faktisk mistet lappen fordi jeg ikke var påvirket av medisin i gjerningsøyeblikket, det høres sykt ut, vanlige folk mister lappen fordi de er påvirker og vi kan miste lappen om vi ikke er påvirket, så den kan det være greit å være obs på.

Men TS, whats the real problem?
Det høres nesten litt ut som om du skammer deg over å ha adhd og måtte bruke medisin?
Spør du meg så er adhd guds gave til mennesker, (dette er jo selvfølgelig individuelt) men når en først finner ut hva som skal til for at man skal fungere optimalt i hverdagen så fungerer vi bedre enn folk flest, vi har mer å gi, større fokus, kan sjonglere flere baller i lufta og faktisk klare å fullføre ting i et tempo vanlige folk bare kan drømme om.
Jeg vet ikke om dette bare er meg, men vanlige folk holder meg tilbake fordi ting går så himla sakte med dem.
Sist endret av Kjelldriver; 24. mai 2020 kl. 17:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var bedriten før medisinen og. Føler meg ikke bedriten, men tung i hodet. Som når du ikke har fått kaffekoppen din. Jeg kan leve uten medisin men da er jeg drit sur og ufokusert... alt er kjedelig. Er ikke ruset på medisin men klarer å holde fokus, alt er ikke så kjedelig.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du sier, men tror ikke du forstår helt poenget mitt. La meg bruke et eksempel.

Pasient A har sterke depresjoner som har gjør at han/henne ikke klarer å fungere i hverdagen. Pasienten velger i samråd med psykiater å begynne på antidepressive, type SSRI. Pasienten føler seg bedre etter et par måneder og får en ny mestringsfølelse i livet. Etter et år på disse medisinene og merkbar fremgang så har pasienten lyst å prøve seg på livet uten igjen.

Pasienten trapper ned på medisinene men føler seg likevel dritt. Pasienten lurer på om det er fordi det er slik han/henne alltid vil føle seg uten medisiner. Psykiateren minner pasienten på at uansett om hun/han var helt frisk før hun/han (av en eller annen grunn) påbegynte medisiner, så vil han/hun uansett føle et ubehag mens medisinene seponeres og hjernen rebalanserer seg.

Etter 4 uker begynner hjernen å restabilisere seg og pasienten finner ut at hun/han faktisk føler seg mye bedre enn da hun/han påbegynte medisiner.

Er det saken for deg? Aner ikke. Kan godt hende at etter 1-2 uker av medisiner (en grei lengde i min mening etter stimulantmedisin brukt i underkant av 6 måneder og terapeutiske doser for å i det minste se hvilken vei det utvikler seg) så vil du finne ut at du fortsatt føler deg drit og ikke har noe motivasjon. I så fall, så er det kanskje ikke smart å gå av medisiner helt enda. Men det kan også hende at du begynner å føle deg mye bedre etter 2 uker!

Tldr: Slik du føler deg første uken av medisiner har ingen relevanse for hvordan du føler deg til vanlig. Om en person uten ADHD tok elvanse i 6 måneder så vil han 100% sikkert føle seg mye mer ukonsentrert og i dårlig humør den første uken av medisiner. Det er rett og slett ikke grunnlag for å dra noen konklusjoner i den fasen. Det kan godt hende at du føler at du ikke er på noen nedtur (noe jeg ikke gjorde). Men uansett hvordan du vrir og vender på det, så er du uten tvil det. Og du vil nesten uten tvil føle deg bedre etter et par uker. Spørsmålet er bare hvorvidt du vil føle deg mye bedre eller bare litt bedre. Den eneste måten du kan finne ut det på er å prøve, noe alle burde gjøre en gang i året om de går på medisiner fast imo. Og da helst i en periode hvor man har lite stress og obligasjoner som feks 1 uke ferie.

Lykke til trådstarter!

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Nææ, det er mye mulig at det er nok slik du er til vanlig, rastløs, sløv og uoppmerksom, det er adhd i et nøtteskall.

Før jeg begynte med medisin så gikk jeg på jobb kl 0700 og ferdig på jobb 15.00, kl 15.15 kom jeg hjem og da var det rett i seng for å sove to til tre timer for å så stå opp å lage middag og se litt TV frem til klokken 22.00 og i seng kl 22.30.
Jeg var en slave til min egen dølle rutine, jeg klarte ikke noe annet fordi jeg var så trøtt å sliten hele tiden, og før noen kommenterer at da må det være noe annet, fastlegen min sjekket meg for alt mulig, det var bare slik jeg var uten medisin.

Dette er noe jeg har diskutert med min behandler og vi har kommet til en enighet basert på min egen erfaring og hans profesjonelle kunnskap om tema, det du kan gjøre på fridager er å ta mindre doser enn det du vanligvis gjør, eller om du fungerer uten så kan man droppe medisinen helt på dager man ikke skal gjør noe annet enn å sitte i sofaen å glo TV.
På fridager, spesielt om jeg er med dama og ikke skal gjøre noe spesielt så er det ofte at jeg ikke tar medisin, jeg blir rastløs, litt latere enn vanlig, men fungerer helt greit.
Jeg vet ikke om du har førerkort, men det stilles krav til å være påvirket om du skal kjøre bil, jeg har faktisk mistet lappen fordi jeg ikke var påvirket av medisin i gjerningsøyeblikket, det høres sykt ut, vanlige folk mister lappen fordi de er påvirker og vi kan miste lappen om vi ikke er påvirket, så den kan det være greit å være obs på.

Men TS, whats the real problem?
Det høres nesten litt ut som om du skammer deg over å ha adhd og måtte bruke medisin?
Spør du meg så er adhd guds gave til mennesker, (dette er jo selvfølgelig individuelt) men når en først finner ut hva som skal til for at man skal fungere optimalt i hverdagen så fungerer vi bedre enn folk flest, vi har mer å gi, større fokus, kan sjonglere flere baller i lufta og faktisk klare å fullføre ting i et tempo vanlige folk bare kan drømme om.
Jeg vet ikke om dette bare er meg, men vanlige folk holder meg tilbake fordi ting går så himla sakte med dem.
Vis hele sitatet...
Har du sjekket deg for vitamin b-12 og var den i området over 400 (husker ikke enhet)? Jeg var konstant rastløs og ukonsentrert. Legen sa alltid at vitaminnivåene mine var i orden, men når jeg så på utskriften selv så var b12 så vidt i referanse området rett over 200. I noen land så er alt under 400 lavt.

Etter at jeg begynte med methylb12 (merk ikke den syntetiserte versjonen på vei ut som må omdannes i kroppen, men den som kroppen kan bruke direkte) så følte jeg meg så mye bedre. Utrolig kjipt at jeg gikk alle disse årene uten å vite. Missforstå meg rett, jeg har fortsatt ADHD, men forskjellen mellom ADHD med underskudd av vitaminer som B12 som er så viktig for kognitiv funksjon kontra ADHD med riktige verdier er to forskjellige tilstander.

Det er et shot in the dark men anbefaler deg å sjekke neste gang og spørre om utskriften selv.
Sist endret av Picard; 31. mai 2020 kl. 04:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei faen dude, jeg har hadd adhd i 32 år! Slet som bare det med å mestre hverdagen i den fleste tiden etter fylte 13. Skole ble slit - nei hun er en urokrpke og problembarn. Jobb ble noe dritt- mestre oppgaver, huske alt som sto på plana ect. Begynte å røyke cannabis, da endret alt seg. Livet ble mer fokusert og jeg håndterte live betraktelig bedre. Men etter mye styr og cannabis brukt i typ 12 år - måtte jeg begynne på urinprøver. Cannabis ble da byttet ut med ritalin etter vurderinger gjort av dps. "du har ikke add, men adhd, medisiner burde vært benyttet fra ungdomsleder". Har nå gått på ritalin i 6 mnd, og livet har blitt merkbart lettere. Utdrag fra felleskatalogen :
Hvordan det virker
Ritalin bedrer aktiviteten i visse deler av hjernen som er underaktive. Legemidlet kan hjelpe med å bedre oppmerksomhet (varighet), konsentrasjon og redusere impulsiv adferd.
Legemidlet gis som en del av et behandlingsopplegg som vanligvis inkluderer:
psykologisk
utviklende og
sosial terapi
Det forskrives kun av leger som har erfaring med barn og unges adferdsproblemer. Selv om det ikke finnes noen kur for ADHD, kan ADHD håndteres ved bruk av behandlingsprogrammer så vel som legemidler.

Så dermed hjelper den med å påfyll de delene i hjernen som produserer mindre enn de som ikke har disse bokstavene til diagnose.

Jeg for min del tar kun ritalin i hverdagen og ikke om helgen. Alt har med angitt døgndose.
Voksne med adhd har ikke den samme hyperaktiveten som barn med adhd og derfor kan vi selvfølgelig bli litt mer trøtt etter en lang dag med gjøremål.

Du presser kun kroppen din til et dårlig nivå om du har for høy dagsdose. Hjernen blir ikke presset som nevnt tidligere, men den tilfører det manglende virkestoffet til å være et "optimalt" menneske / individ til å håndtere hverdagen/rutiner/utføre gjøremål ect.

Ikke bruke det for å ha det bedre med seg selv??? Er jo derfor vi får det utskrevet. Dummeste jeg har hørt. Om du får det bedre så er det definitivt rett medisin.
Tankekjør,mot og motivasjon til å kapre hverdagen, selvinnsikt og håndtering av medmennesker blir forsterket med rett milligram og rett medisin.

Anbefaler deg å lese denne artikkelen : https://www.nrk.no/ytring/dette-er-min-adhd-1.13634902

Ingen er like med denne disgn9og dermed vanskelig å behandle med rett medisin/milligram.


Ble litt langt svar dette, men heler for mye enn for lite ��
Sist endret av Dodecha; 31. mai 2020 kl. 10:03. Grunn: Redigert bort regelbrudd
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor kan ikke bare hjernen fungere egentlig?
Vis hele sitatet...
Vi har enda ikke klart å avdekke årsaken til ADHD, det nærmeste vi kommer er at det er en faktor bestående av arvelige, psykologiske og sosiale faktorer.

Og jeg må igjen nevne reglene våre, å gre ut om sine egne erfaringer med ADHD og medisinering er helt innafor. Men fortelle trådstarter hva han bør og ikke bør gjøre aksepteres ikke her inne, foruten å høre på kvalifisert helsepersonell.
Sist endret av Dodecha; 31. mai 2020 kl. 12:10.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
En uke siden nå. I dag har jeg ikke tatt igjen. Skal ikke i morgen heller. Jeg MÅ fungere uten også. Skal jo ikke noe disse dagene så da ser jeg ikke hvorfor jeg skal bruke det.
Får heller bare ta meg sammen litt når det evt trengs. Er ikke trett, men humøret er ikke like bra og jeg er ikke like motivert for ting. Helt Ok med slike dager og.
Jeg har bestemt meg for å bruke medisinen, depresjon, søvnvansker, aggresjon og slitenhet er det enkelte her skriver er bivirkningene, men det er jo akkurat slik jeg ble av å gå umedisinert. Hvor lenge skal man prøve å bli bedre liksom? Nå sover jeg hele natta og ser en grunn til å leve