Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2693
Anonym bruker
"Lykkelig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen her som har fått politiet på døren og fått beslaglagt mobilen før?

Jeg mistenker av ulike grunner at politiet kommer til å komme å beslaglegge mobilen min snart.. så hvis jeg høeer at de ringer på døren kan man ikke egentlig da bare gjemme mobilen på et lurt sted så er man sikker? Hvis det er sånn at de har fått tillatelse til å komme å beslaglegge mobiken din hvor mye tid og ressurser vil de egentlig bruke på å finne den?

Erfaringer?

Dette er ikke snakk om veldig alvorlige ting.
Hvorfor tror du at de vil komme på døren om du ikke har gjort noe alvorlig? Og hvorfor skal de komme på døren uten en ransakelsesordre om de først kommer? De vil finne en gjemt mobil om de har skjellig grunn til å få utføre ransaking.

Ja jeg har fått blandt annet mobil beslaglagt i razzia ja.
Anonym bruker
"Lykkelig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvorfor tror du at de vil komme på døren om du ikke har gjort noe alvorlig? Og hvorfor skal de komme på døren uten en ransakelsesordre om de først kommer? De vil finne en gjemt mobil om de har skjellig grunn til å få utføre ransaking.

Ja jeg har fått blandt annet mobil beslaglagt i razzia ja.
Vis hele sitatet...
Jo de vil jo helt sikkert ha ransakelsesordre for jeg kommer ikke til å godta at de kommer inn og leter frivillig.

Men hvor nøye er de? Skal de lete gjennom en 6-romsleilighet for å finne 1 mobil som noen har gjemt så vil jo dette kunne ta sikkert 1-2 timer? De kan jo ikke akkurat bruke hunder til å snuse frem mobiler. Og mobiler kan man jo gjemme overalt, i ventiler, innerst i kleskaper, i en av de 100 par sokkene, inne i sauspakkene eller i eggekartongen i kjøleskapet.. Kommer de virkelig til å gidde å lete videre etter en mobil de ikke finner etter 10 minutters leting på de vanligste stedene?
Anonym bruker
"Lykkelig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og en annen ting, sikkert dumt spørsmål men er det på simkortet, minnekortet, bat eller selve telefonen
Anonym bruker
"Lykkelig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kom visst borti send knappen litt for tidlig. Det jeg skulle skrive var:
Og en annen ting, sikkert dumt spørsmål men er det på simkortet, minnekortet, batterigreia eller selve telefonen at anropslogger og meldinger er lagret? Altså holder det å gjemme unna kun en av disse tingene dersom politiet kommer?
Kun batteriet de tar med seg ja.
Får du razzia sjekker de overalt men det er lettere å kjenne en telefon i skapet enn et simkort i en sauspose.
Anonym bruker
"Intolerant Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Microwave mobilen din. Slå mobilen i filler med en hammer. Kast den i peisen. Kast den til sjøs. Uansett hva du gjør så får de uansett tak i anropsloggen fra teleoperatøren din. Meta data om meldinger også. Innhold på meldinger tror jeg i utgangspunktet ikke at de kan få tilgang på i ettertid?
Fått telefon beslaglagt rundt 5-6 ganger av poltiet og jeg har en ting som personlig fungerer i mitt politi distrikt


De kan etter loven tvinge deg til og åpne telefonen dersom du har faceID eller fingerprint scanner.

Visst du har kode på telefonen er det fint lite poltiet kan gjøre for og åpne dem. Alle tror poltiet har spesielle rettigheter eller software som åpner en Iphone. Men fakta er at de ikke har det.

Ha kode på telefonen og si du glemte den, de kan ikke bevise hukommelsen din
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
Fått telefon beslaglagt rundt 5-6 ganger av poltiet og jeg har en ting som personlig fungerer i mitt politi distrikt


De kan etter loven tvinge deg til og åpne telefonen dersom du har faceID eller fingerprint scanner.

Visst du har kode på telefonen er det fint lite poltiet kan gjøre for og åpne dem. Alle tror poltiet har spesielle rettigheter eller software som åpner en Iphone. Men fakta er at de ikke har det.

Ha kode på telefonen og si du glemte den, de kan ikke bevise hukommelsen din
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du er tatt for. De kan i mange tilfeller kjøre programvare som speiler telefonen og gir de tilgang til alt av innhold og innhold på apper.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det spørs hva du er tatt for. De kan i mange tilfeller kjøre programvare som speiler telefonen og gir de tilgang til alt av innhold og innhold på apper.
Vis hele sitatet...
Standarden i dag er at filsystemet er kryptert, og at nøkler er lagra i ei form for TEE. Så generelle angrep som det du omtaler her minner meir om handwaving enn realiteter.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bekjent var i en kåk når snuten kom på razzia. Det var små mengder av forskjellige ting som ble funnet. Alle mobiler ble tatt inn og folk måtte avlere rusprøver. Min bekjente var kjørbar og ble ikke straffet for bruk. Mobilen var kryptert og ble beholdt i flere uker. De fant flere bilder av ting som er ulovlig og forsøkte å presse fram tilståelse. Han ble ikke dømt. Spørsmålet blir åssen fikk de fatt i data fra kryptert android mobil uten koden? Zero day, tilgang via app eller kjente svakheter i kryptering? Eller har de klart å få liv i mobil uten kode, slik de kan i windows om de kjøler de ned ram eller noe før boot? 1 eller 2 år gammel samsung mobil om det har betydning. Kan de speile kryptert mobil? Det virker litt rart for alle data skal vel være uleselig når det er kryptert?
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slett faceid/fingerprint så er du good. Du kan nekte å gi dem koden til telefonen
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Standarden i dag er at filsystemet er kryptert, og at nøkler er lagra i ei form for TEE. Så generelle angrep som det du omtaler her minner meir om handwaving enn realiteter.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva TEE eller handwaving er. Vet bare hva som har blitt brukt i min og andres rettsaker. I en av mine var vi fire stykker som fikk telefonene speila, dvs alt innhold kopiert og overført til politiets system for etterforskning. Derfra ble det presentert bevis fra forskjellige apper de hadde vært inne å kikka på og meldinger, galleri osv. Dette vet jeg for a fact og aktoratet hadde en bred forklaring i retten om hvordan denne speilingen foregikk så det er absolutt noe som skjer, men neppe i små tilfeller for å finne ut om du har spurt en kompis om å kjøpe en femmer.
Hvis snuten vil ha tak i anrop og telefontrafikk får dem det skriftlig fra teleselskapet, men de må ha rettslig kjennelse på å få det.

Kommunikasjonskontroll med avlytting er noe annet igjen og strengere. Brukes ved mistanke om organisert kriminalitet https://www.domstol.no/straffesak/sa...sjonskontroll/

Er det bilder eller innhold på telefonen de vil ha tak i som bevis må de enten beslaglegge telefonen for gjennomgang, eller kopiere minnekort og legge den tilbake igjen der de fant den i tilfeller der etterforskningen må holdes skjult fra deg.
Får de først ransakelsesordre, som de også må ha rettslig kjennelse på og lovbruddet du mistenkes for skal være av en viss alvorlighetsgrad, må du gå ut fra at de sjekker overalt i hele kåken, men om de bare kommer på et besøk og spør om de kan få komme inn, evn finner opp en grunn til å få ta seg inn som at det lukter hasj eller noe, så går de ikke like grundig til verks med å lete.

Har du noia for noe på telefonen din så destruer den, men er det anrop så kan de uansett få tak i det selvom telefonen er destruert hvis lovbruddet er av alvorlighetsgrad nok til å få rettslig kjennelse på å få infoen utlevert. Prøver de å lure deg til å åpne telefonen frivillig så streik!
Anonym bruker
"Lykkelig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis snuten vil ha tak i anrop og telefontrafikk får dem det skriftlig fra teleselskapet, men de må ha rettslig kjennelse på å få det.

Kommunikasjonskontroll med avlytting er noe annet igjen og strengere. Brukes ved mistanke om organisert kriminalitet https://www.domstol.no/straffesak/sa...sjonskontroll/

Er det bilder eller innhold på telefonen de vil ha tak i som bevis må de enten beslaglegge telefonen for gjennomgang, eller kopiere minnekort og legge den tilbake igjen der de fant den i tilfeller der etterforskningen må holdes skjult fra deg.
Får de først ransakelsesordre, som de også må ha rettslig kjennelse på og lovbruddet du mistenkes for skal være av en viss alvorlighetsgrad, må du gå ut fra at de sjekker overalt i hele kåken, men om de bare kommer på et besøk og spør om de kan få komme inn, evn finner opp en grunn til å få ta seg inn som at det lukter hasj eller noe, så går de ikke like grundig til verks med å lete.

Har du noia for noe på telefonen din så destruer den, men er det anrop så kan de uansett få tak i det selvom telefonen er destruert hvis lovbruddet er av alvorlighetsgrad nok til å få rettslig kjennelse på å få infoen utlevert. Prøver de å lure deg til å åpne telefonen frivillig så streik!
Vis hele sitatet...
Så du tror at politet kommer til å stå å lete i alle sauspakkene mine, oppi alle skoene mine, oppi blomsterpottene og inni alle sengetøya for å finne den mobilen de har fått i oppgave om å inndra/beslaglegge?
(Se bortifra at det er alvorlige ting som drap, kidnapping, ran og medium/store narkoitka-lovbrudd man har gjort da).
Gir de seg aldri?