Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3239
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei kjære freaks.
Jeg har et stort problem. Jeg føler meg så hjelpesløs og trist akkurat nå.

Jeg har drukket en del alkohol den siste tiden, noen har sendt inn bekymringsmeldinger. Jeg har nå blitt innlagt på tvang fra fredag til mandag, på mandagen har jeg fått vite at jeg skal være fortsatt tvangsinnlagt, men det er ikke psykiatri. Det skal være på en rusinstitusjon/behandlingssenter. Jeg har slitt psykisk i mange år, men ikke med noen problemer som gjør jeg er fare for noen.

Så jeg har fått vite at jeg skal leggest inn på tvang pga alkoholen.

Det jeg lurer på er om de har lov til å gjøre dette? Og noen som har vært på noe slikt selv på tvang?

Jeg drikker mye alkohol periodevis. Hadde drukket noen uker i strekk bare denne siste tiden.. men jeg blir rastløs så er like mye ute som inne når jeg drikker så folk har sett meg i alle slags tider i døgnet.

Mulig å sende inn klage eller noe til fylkesmannen/legen eller hva det heter.. tror dere det er mulig å slippe dette? Jeg føler meg så deprimert bare pågrunnav dette orker ikke mere tvang og synes det er veldig urettferdig.

Noen med erfaring eller råd om hva jeg kan gjøre? Jente 18!
Kjære deg. Da jeg startet å lese tenkte jeg at du var en halvgammel hardbarka alkis. Du er 18 år? Tvang eller ikke tvang, ta imot det du får av hjelp. Du er knapt voksen, du kan få et skikkelig fint liv. Ikke føkk det opp fra starten. Jeg har personlig ikke mye tro på rusbehandling uten å adressere de underliggende problemene, men det kan godt hende du må få en viss kontroll på rusbruken din før du kan nyttiggjøre deg noe annen behandling. Bare vær åpen og ærlig og la folk hjelpe deg. Du fortjener det.
Sist endret av *pi; 16. november 2019 kl. 13:18.
Jeg er helt enig med *pi. Jeg har vært i omtrent samme situasjon som deg, og nå, 10 år senere, har jeg endelig blitt fullstendig alkohol- og rusfri, og har begynt å få et fantastisk liv. Jeg er utadvent, sosial, og trives som bare det med livet mitt.

Slår meg selv i ansiktet (facepalm) når jeg tenker tilbake på den tiden, der situasjonen var omtrent som din. Ikke at jeg vet hva slags psykiske problemer du har, men jeg vil så absolutt anbefale deg å prøve å legge bort følelsen av å være verdiløs, av å være sjenert, av å måtte lyve for å oppnå noe. Vær helt ærlig! Til og med hvis du ikke liker kaffen du blir servert hjemme hos svigerforeldrene dine, som du besøker for aller første gang, for eksempel.

Masse lykke til, send gjerne en PM, eller skriv i denne tråden, om du ønsker å ha noen å prate med.

God vinter videre
Sist endret av Stingray; 16. november 2019 kl. 14:08.
Du kan klage til enten fylkesmannen eller kontrollkommisjonen, litt avhengig av hva slags tvang du er underlagt. Personalet der du befinner deg er pliktige til å hjelpe deg med å klage. Du har også rett på fri rettshjelp og bistand fra advokat i forbindelse med klagen hvis det gjelder tvangsinnleggelse.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hiver meg på denne tråden. Kjenner meg godt igjen i noen beskrivelser her. Ble selv sendt inn på tvang, både rus og psykiatri. Jeg var skikkelig bitter og følte et intens hat og sinne mot de som fikk meg tvangsinnlagt. Man har gjerne et svært snevert syn i slike situasjoner i starten. De første dagene var ikke noe hyggelig, og så en dag våkner man plutselig opp og ser verden på en helt annen måte. Helsepersonelet jeg hadde rundt var meg absolutt fantastiske mennesker. I dag har jeg et mye bedre og åpent forhold til de som fikk meg tvangsinnlagt. Lite kjekt i starte, endte veldig bra og var absolutt nødvendig. Og ja, i dag når man ser tilbake... Herregud... Så jeg anbefaler å ta i mot hjelpen selv om det i dag føles kanskje urettferdig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er ikke så lett dette. Vær snill mot deg selv. Å kjempe mot helsevesenet i den situasjonen du er i, kan føles riktig, men det vil også føre til masse problemer og kanskje at oppholdet blir forlenget. Tenk at du skal være den tålmodige og kloke, i en verden der urettferdighet ligger på tungen i hvert utpust. Hvis man har drukket hver dag i ukesvis i din situasjon, så er det nok grunn til å reagere, etter mitt syn.
Sist endret av meaculpaUIO; 16. november 2019 kl. 16:50.
R.i.p 23.04.2021
De gangene legen har tvangsinnlagt meg pga alkohol ble jeg alltid skrevet ut dagen etterpå. Tvang pga alkohol er noe dem Driter i.
Jeg forstår sinnet ditt og frustrasjonen du føler på nå, men tro meg, dette kan hjelpe deg til det bedre og du kan benytte denne muligheten til å endre livet ditt slik at du faktisk får et liv som du har lyst til å leve!
Sist endret av Mia123; 16. november 2019 kl. 17:49.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk alle sammen for gode og egentlig smarte råd. Føler bare det ikke er rett eller rettferdig å ta bort rettighetene mine, men kanskje jeg bare må. Er bare veldig tungt med tvang. Men håper det kan komme noe godt ut av det, at jeg får hjelp for alkoholen, selvom jeg føler det er rart med andre som drikker mye mer en meg foreksempel som får gå fri og så skjer det mot meg.

Menmen. Kommer til å sende inn klage, funker ikke det må jeg gjøre det beste ut av situasjonen selvom det føles helt forferdelig, alt for mye kjipe følelser her og nå bare som er veldig overveldende. Vil jo ha det bedre men opplevd før at tvang gjør ting vondt værre for mine psykiske problemer som ligger bak.
Jeg kjenner ikke til nyeste lovgivning, men i og før 2014 kunne hvertfall ikke politiet tvinge folk inn på tvang dersom kriteriene "til skade for seg selv eller andre" ikke er fullbyrdet. De kan kun tvinge slike vedkommende til helsesjekk hos spesialist, men ikke innleggelse, om pasienten nekter. Dette var hodebry i politiet tidligere hvertfall. Synn, da mange som burde ha hjelp ikke fikk det dog.

Til ts, Du kan jo kanskje kontakte en advokat.
Sist endret av Vapey; 16. november 2019 kl. 18:30.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg føler det er rart med andre som drikker mye mer en meg foreksempel som får gå fri og så skjer det mot meg.
Vis hele sitatet...
Det kan hende din unge alder spiller inn, rett og slett at man tenker det faktisk er godt håp om å redde deg ved å gripe inn tidlig.

Vil jo ha det bedre men opplevd før at tvang gjør ting vondt værre for mine psykiske problemer som ligger bak.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg godt, og det er mye tvilsom praksis rundt tvangsbruk ute og går. Likevel, kanskje alvoret rundt denne situasjonen er det som skal til for at du faktisk skal få hjelp til de bakenforliggende problemene dine. Men da må du be om det. Skal du få hjelp må du være åpen, og det er sårbart og helt jævlig og potensielt veldig fint. Lykke til.
Sist endret av *pi; 16. november 2019 kl. 18:51.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for at du er hyggelig, skjønner det. Jeg hadde akkurat startet på ny behandling og var i gang igjen med å få hjelp for det psykiske. Og legen hadde vært bekymret for alkoholen, snakket litt om tvang men sa det kommer ikke til å skje. Nå sitter jeg på psykiatrisk hjemme og på mandag skal jeg flytte halve landet. Jeg vil seriøst ikke leve om jeg ikke får frihet. (Ikke noe trusler, så vondt og feil er dette bare) Sorry, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Synest det er helt helt feil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hadde akkurat startet på ny behandling og var i gang igjen med å få hjelp for det psykiske. Og legen hadde vært bekymret for alkoholen, snakket litt om tvang men sa det kommer ikke til å skje. Nå sitter jeg på psykiatrisk hjemme og på mandag skal jeg flytte halve landet.
Vis hele sitatet...
Fungerer behandlingen du får nå, føler du? Du skriver legen, er det fastlegen din du får behandling hos, eller går du til psykolog? Forstår at det er kjipt å bli tatt ut av behandling som hjelper deg for å flyttes til et annet sted. Husk at det er høyst midlertidig, da. Hadde det skjedd meg, hadde jeg i alle fall sørget for å få jevnlige telefonsamtaler med behandleren min underveis, og laget en overlevelsesstrategi sammen med ham. Så er det vel bare å komme gjennom det og hente ut det som eventuelt er å få av positiv effekt. Men forstår veldig godt at det føles håpløst.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Livet, det er livet��
Ja, det er sånn at dersom ditt rusmisbruk medfører fare for liv og helse, så kan NAV fatte et tvangsvedtak etter paragraf 10.2. Det innebærer et opphold i døgninstitusjon i 3 måneder. Du kan klage og få saken prøvet i fylkesnemnda, eller du kan gå for forenklet vedtak. Skjønner at det føles kjipt akkurat nå, men dette er en fin mulighet for deg til å styre livet inn på en bedre vei.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva er forenklet vedtak?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
OP hvordan har du det?
OP, hadde jeg hørt når jeg var 18 at jeg hadde et problem hadde jeg sikkert bare ledd. Du er så ung og har uendelig med muligheter, ikke kast bort de neste 5-7 årene på tull som meg. Ikke vær i midten av 20 årene og så vidt klare å huske de tidlige 20 årene dine fordi de beste tidene dine var du rusa. Avhengighet er ekte og må taes seriøst. Er litt eldre enn deg, og har selv nettopp innsett at jeg har et problem. Vit at folk rundt deg bryr seg, ta deg skikkelig i nakken nå så ordner alt seg. It aint over till its over. Håper det går bra med deg og at du har mennesker rundt deg som kan ta vare på deg. Lykke til videre