Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1493
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hei folkens! Det har gått litt over en måned sida min forrige utgivelse, så her har jeg en ny godbit til dere! Har produsert den over en tidsperiode på rundt 4 måneder og er ganske glad i grunnkonseptet! Jeg er dog ikke helt fornøyd med miksen min, men er usikker på hva som kan bedre den. Tilbakemeldinger er supervelkommen!

https://soundcloud.com/oscar-north-official/callisto
Om jeg skal være helt ærlig, var dette mye mindre melodisk enn jeg så for meg. Generelt veldig ensformig, lite spennende chord progression/basslinje... Kall meg krass, men det er ærlig kritikk hvertfall

Dessuten syns jeg basslinja nesten høres sur ut når den gå 1 tone opp på 2bar. Spørs om du finner en bedre harmoni om du prøver noe annerledes.
Beklager å måtte si det altså, men det var ganske uinteressant låt. Den bød ikke på noen spesielle melodier som fester seg i huet, eller noe annet som var merkverdig... Kanskje litt rundt 3 minutter, men på det punktet har jeg jo allerede gitt opp og mistet interessen...

Håper det er nyttig kritikk, selv om den kanskje er noe krass
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Om jeg skal være helt ærlig, var dette mye mindre melodisk enn jeg så for meg. Generelt veldig ensformig, lite spennende chord progression/basslinje... Kall meg krass, men det er ærlig kritikk hvertfall

Dessuten syns jeg basslinja nesten høres sur ut når den gå 1 tone opp på 2bar. Spørs om du finner en bedre harmoni om du prøver noe annerledes.
Beklager å måtte si det altså, men det var ganske uinteressant låt. Den bød ikke på noen spesielle melodier som fester seg i huet, eller noe annet som var merkverdig... Kanskje litt rundt 3 minutter, men på det punktet har jeg jo allerede gitt opp og mistet interessen...

Håper det er nyttig kritikk, selv om den kanskje er noe krass
Vis hele sitatet...
Hola, og takk for at du tok deg tid til å høre gjennom låten og gi kritikk! Kjipt at du ikke likte den, men jeg var ikke helt 100% fornøyd med den selv så no hard feelings.

Hva med faktumet at hele låten er i en spesiell "tidssignatur"? Syns overraskende få har plukket opp på det, og det var egentlig hele grunnideen til låta, å eksperimentere og bruke en tidssignatur som er svært uvanlig.

Usikker på hva tidssignaturen heter, i programmet mitt står det 4/5, altså som tripletter bare med 5 istedenfor 3. Jeg elsker å eksperimentere og gjøre ting som ikke er gjort før, men det er også kult om det høres naturlig og ikke påtvunget ut. Kanskje jeg faktisk har fått til akkurat den delen mtp at ingen har kommentert at tidssignaturen er småskeiv?
Annerledes taktart, hmmm Syns jeg bare hører en standard 4/4 kick jeg
Jeg er stor tilhenger av skeive takter, og asymmetriske taktarter, men tenkte ikke over at det var noe i låta her.
Ikke lett å merke sånt når det stort sett bare er 4/4 trommer hele veien
Selv om du har på 4/5 innstilt i programmet, må taktarten fortsatt "forståes" og brukes slik at den får sin fulle effekt, på en måte.

Jeg har også eksprimentert med forskjellige takter, og ofte syns jeg det er vanskelig å forstå hvordan man lager f.eks en melodilinje som ikke "blir feil" når man er i en annen taktart...
Sikkert fordi man er så vandt med å bare lage musikk i 4/4, tenker jeg...

Du har fått det til i form av at takten ihvertfall ikke høres feil ut (slik det ofte gjør når man eksprimenterer med ukjente takter).
Men det låter heller veldig typisk 4/4, så sånn sett vil jeg si det er et stykke igjen for å virkelig utnytte de spesielle taktartene sitt potensiale

Allikevel skal du ha cred for å prøve å finne ut av det, for det er nemlig jævlig fett når man får det til, så fortsett med det

Det er forresten en svært god metronom laget for skeive(asymmetriske) taktarter, som heter "Asymmetronome".
Sjekk den ut, kanskje den kan være til hjelp - bonus er at den har norske folkemusikk-takter som valdres-springar, telespringar og gangar liggende inne, så du kan forsåvidt lære deg de norske taktene i samma slengen Fett om noen klarer å ta de inn i elektronisk musikk, for de er ganske groovy skal du se
Uansett nyttig med å mekke egne sære takter og sånt, så check it out
Syntes det var bra, jeg Syntes ikke det høres noe surt ut.

Eneste negative jeg reagerer på er at det fortsatt er ganske simpel og kjedelig akkordprogressjon/utvikling i melodien. Det er liksom "back to start" hvert 24-32 slag. Det gjør låta ganske intetsigende.

Syntes det er den viktigste tingen du bør jobbe med videre, å lage mer spennende akkordprogressjoner, kanskje utforske litt mer eksotiske tonearter/skalaer. Hvis du får til det tror jeg nemlig musikken din kan bli veldig bra. Virker som du har et godt øre for å få de forskjellige sporene til å harmonere bra sammen, i hvert fall.

Reagerte også på takten du har brukt, du mener vel at du har brukt 5/4-takt, da 4/5-takt ikke gir noe mening. Syntes rytmen var litt forvirrende på starten, men det satte seg etter hvert, så fra 2:20 og ut hørtes det mer naturlig ut. Man hører jo at det er 5 "ticks"(eh..) mellom hvert kick.
Sist endret av trallaren; 6. mars 2016 kl. 02:38.