Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1110
Hei freaks

Jeg har et problem med laptopen min og keyboard oppsett.

Laptop er kjøpt i utlandet og har ikke norske tegn på tastaturet. Jeg kan endre tastatur til norsk oppsett, men da sliter jeg med at resten av tegnene ikke er der de skal være.

Hva er den enkleste måten og fikse dette problemet må? Er det mulig og manuelt skifte ut et par tegn med æøå på orginal layout?
Du kan for eksempel se om du finner et tastatur med norske/skandinaviske tegn på for eksempel eBay om du vil bytte hele tastaturet, koster ofte ikke mer enn et par hundrelapper.
Hva er problemet egentlig? At tastaturet har forskjellig antall knapper enn det som er vanlig for norske tastatur?
Eller at du rett og slett trenger å vite hvor de forskjellige tastene er hen ved å kunne se ned på tastaturet?

Om det siste er problemet så kan du enten kjøpe deg tastaturklistrelapper online, eller bare memorere tastaturet. Ta det som en utfordring og bli ennå raskere på touch.

Om det er første så er det vel 102/105 taster som er vanlig, og de skal begge funke med norsk oppsett. Du kan jo telle tastene?
Sist endret av frtoretang; 19. januar 2016 kl. 15:19.
Nei, kanskje jeg ikke har forklart meg godt nok.

Hvis jeg skrur på engelsk tastatur så fungerer alt fint.

Om jeg skrur på norsk tastatur derimot, så fungerer ÆØÅ og de fleste andre tegnene jeg trenger fint, men det er noen elementære taster som fullstendig mangler. Finner dem på on screen keyboard, men på tastaturet mitt blir den tasten enter knappen.

Resultatet er at jeg hver bidige dag i tre år har sittet og skiftet mellom tastaturoppsett med windows-space knappen mitt i setninger, og denne frustrasjonen har bygd seg så stor at jeg har vurdert å slutte og snakke Norsk totalt - men så bestemte jeg meg for å ta ut fingeren og lage en tråd her.

Er det noen måte man kan gå inn og manipulere (feks bytte en tast med en annen)tastene i et bestemt tastaturoppsett?