Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4576
Tenkte å samle mine funn i én post, slik skikken har vært her på forumet en stund nå. I tillegg til bilder, prøver jeg som regel å gi litt bakgrunnsinfo. Jeg ser ofte på urbex gjennom lokalhistorie-briller. Her er en oversikt over tidligere funn jeg har publisert:

Quislings bunker på Bygdøy - Villa Grande


Tilfluktsrom på Lysaker - egen telefonsentral


Arkeologisk funn i Asker


Motstandshytter i Asker


Kamuflert, underjordisk bygning i Akershus


Innlegg med egne bilder i Thoryllos episke "Oslo i kald krig"-tråd (link)


Jeg har noen helt eksklusive lokasjoner som jeg skal legge til i natt eller i morgen

I januar fikk jeg ifm. et oppdrag via jobben en mulighet til å besøke rømningsveiene under Nationaltheatret stasjon. Har fått tillatelse til å publisere bilder herfra. Har en del bra motiv som trenger litt redigering, men her er i alle fall et par som er klare til publisering:



Bildet ovenfor viser området rett under plattformene. Det er flere trapper som går ned hit, og de er merket med store grønne, lysende skilt. På venstre side ser man plattformen de evakuerende er ment å gå på. Forsenkningen har jeg blitt fortalt er for å kunne kanalisere vekk vann som brannvesenet bruker ved en ev. brann.

Bildet nedenfor er tatt fra den enden som er nærmest Oslo S. Her får man et lite inntrykk av hvor stort det er der nede. I realiteten strekker området seg omtrent 2,5 ganger forbi den lyse muren lengst borte i dette bildet:



Vel, det var nok for denne omgang. Flere bilder og lokasjoner kommer.
Sist endret av peerulvulv; 30. mars 2014 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Veldig mye stilig, peerulvulv!

Jeg tar meg selv i å stadig tenke at nå finnes det snart ikke mer å finne under bakken her i Oslo, men det dukker dæsken meg opp nye ting støtt og stadig, og jeg blir like forbløffet hver gang! Hulrommene under Oslo tar aldri slutt.
Ser om som det er ganske store avstander under Nationaltheatret stasjon ja, ut ifra det jeg kan se fra dine bilder. Veldig spennende!

Gleder meg til å se hva som dukker opp i denne tråden fremover
Takk, Thoryllo! Hyggelig med ros fra deg. Det bygges jo fremdeles rømningsveier under bakken, så det vil alltid være nye steder å utforske.

Den neste serien med bilder er fra et såkalt sikkert rom.



Nye EU-krav gjør at nye jernbanetunneler over en viss lengde skal ha et minimum antall rømningsveier eller sikre rom i tilfelle brann. Dette er noen gamle bilder, men jeg er ganske sikker på at ytterst få av dere har hatt muligheten til å se dette stedet.

Dette sikre rommet er ment som en atkomstvei for redningspersonell. Her er et infoskilt. Jeg har skravert stedsnavnet, fordi det har vært gjort forsøk på vandalisering her.



Fra inngangen ute i dagen går det en vindeltrapp ca. 50 meter rett ned.



Rommet er trykksatt, dvs. at det er kraftige vifter som skaper høyt lufttrykk, som hindrer røyk fra tunnelen i å sige inn. Dette rommet er utstyrt med benker, toaletter, vann, pledd, bårer og førstehjelpsutstyr, og har kapasitet til 600 personer. Her kan man holde et stort urbex-bryllup



Her er det full mobildekning. Luften er litt kald, men det er sensorer som merker at det er mennesker til stede, og som både varsler vaktsentral og regulerer temperaturen i rommet. Jernbanen rett utenfor rommet er sterkt trafikkert, og det er snakk om høye hastigeter. Jeg lover ingenting, men hvis man virkelig vil inn hit, så er det mulig å ordne det slik at man kan bli med på befaring. Finn aldri på å gå inn i jernbaneinfrastruktur uten tillatelse. Det er farlig, og det er ekstremt ressurskrevende.

Tips hvis du skulle havne i en togbrann - legg merke til hvilken vei det blåser, og gå mot vinden. Da unngår du å bli kvalt av røyken. Blir sikten dårlig, hold deg lavt. Disse sikre rommene (som kun finnes i nyere tunneler) er merket med blinkende dioder, og det er håndløpere med LED-lys som leder til disse. Men viktigst av alt - hvis omborbersonalet fremdeles er i live, følg dem. De vet hva de holder på med.
Interessant å se bilder fra plasser som er en del av eksisterende bygg og infrastruktur.
En har litt lett for å glemme at UE ikke bare omfavner gamle og forlatte ting og tang. Har vel noe med at ting som er forlatt generelt er enklere tilgjengelig og som du sier at å komme seg inn til denne plassen er litt mer omfattende enn å bare rusle rolig inn :-)
Som Jerazol sa, lett å glemme at UE ikke bare handler om gamledager! Fin oppdagelse Mange fine funn i denne tråden!