Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2635
Hei!
Jeg har lenge vurdert å skaffe meg en Kindle. Jeg har alltid vært glad i å lese bøker, på den gode gamle måten. Derfor kan en slik maskin virke litt "skremmende".
Det er nettopp derfor jeg stiller dette spørsmålet.
Har du en Kindle, og kan du i så fall anbefale produktet?

Jeg har aldri, noensinne lest bøker elektronisk. Eneste jeg har lest er nettsider på mobilen, men det går vell ikke helt under samme kategori.

Hvordan er det å holde i en slik maskin og lese bøker? Foretrekker du å lese bøker elektronisk fremfor å lese dem på "gamlemåten"?

Grunnen til at jeg vil skaffe meg en slik duppeditt, er fordi at jeg vil få tilgang til svært mange bøker for en billig penge, og at jeg alltid har bøkene tilgjengelig.
Hadde jeg hatt tilstrekkelig med penger, tviler jeg svært på at jeg hadde gått til innkjøp på en Kindle.

Det står mellom en Kindle til $69, og en Kindle Paperwhite til $119.
Jeg har vært borti den billigste versjonen, og må si at jeg elsker skjermen. Jeg var redd for at skjermen ville irritere, men det gjorde den altså ikke.
Problemet med denne er at det ikke er innebygd lys, og at jeg derfor ikke vil kunne lese den i mørket, uten å gå til innkjøp av en ekstern lyskilde.

Og så har vi Kindle Paperwhite. Her har jeg muligheten for å lese bøker i mørket, men er redd for at lyset vil irritere veldig. Når jeg leser, vil jeg ha det så naturtro som mulig. Er redd for at bakgrunnslyset vil irritere og ødelegge veldig.

Så, tilbake til spørsmålet: Vil du anbefale en Kindle? I så fall, hvilken Kindle vil du anbefale?
Hvordan er det å holde den, i forhold til å holde en bok?
Er det forresten mange nye bøker på norsk? (Har ikke problemer med å lese engelsk, men foretrekker norsk)

Takker og bukker for svar!
Jeg har både tredje generasjonen og Paperwhite, og jeg må anbefale Paperwhite på grunn av mye bedre skjerm, jeg var skeptisk til touch, men det er så sømløst at jeg ikke merket forskjell, og har aldri savnet knappene 3.rd gen hadde på sidene). Lyset er ikke baklys, så det er på ingen måte irriterende, selv om det står på max level (12). Eneste fordelen fysiske bøker har er farge slik jeg ser det, og med unntak av grafiske noveller (comic books) så klarer jeg ikke komme på en annen gruppe med lesehester som har noe å klage over mangelen på farger.
Amazon har vel ikke det beste utvalget med norske bøker, men jeg kjenner flere som nesten utelukkende kjøper (og laster ned 'ulovlig') norske bøker for å lese på sine Kindles.
Sist endret av bashfoo; 24. november 2013 kl. 01:28.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Jeg har en Paperwhite. Jeg må helt ærlig si at jeg har utviklet et intenst kjærlighetsforhold til den. Dama er i tillegg svært fornøyd nå som jeg ikke har på leselys når hun skal sove.

Jeg var kronisk tvilende på det å anskaffe en Kindle, papirbøker er best, bokfølelse og alle de andre argumentene. Det tok meg en time med uvanthet å bli vant til å lese på den men så var det gjort. Jeg synes leseropplevelsen med en Kindle er fullgod, og det er en enorm bonus å gå rundt med sitt eget lille bibliotek isteden for å drasse med seg div. tunge bøker. Den er helt fin og holde i og lysopplevelsen i mørke er bra.

Anbefales
Kan Paperwhite lese av PDF? Kunne tenkt meg en eller annen Ebok leser, men da må den kunne vise PDF i lesbart format.
Jeg har Paperwhite, og er storfornøyd!

For reise er den ekstremt praktisk,
nå har du ditt eget bibliotek i lomma.

Med Kindle får du tilgang til det Amazon tilbyr av eBøker,
og de er for det meste på engelsk.
Jeg tror du kan legge inn norske selv,
usikker på hvordan da jeg foretrekker engelske bøker

Personlige syns jeg den er god og lett å holde,
som en iPad mini hvis jeg skal sammenligne med noe.
Bakgrunnslyset har jeg på lavt (4 av 20),
og jeg synes den er best å lese på med en ordentlig lampe som om du skulle lest en vanlig bok.

Leseopplevelsen er av flere grunner veldig bra,
du kan vri den og lese i "landscapemode",
du kan selv velge skriftstr, skrifttype og mellomrom mellom linjene.

Et siste triks er å dele Amazonkonto med en venn/dama/xxxx,
da kan dere ha felles bibliotek og spleise på større serier og bøker begge vil lese.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg har Paperwhite 2nd. generasjon og er svært fornøyd.

Den trengs nesten aldri å lades, jeg har ladet den en gang siden jeg fikk den og har lest 3 bøker til nå. Jeg fikk den tilsendt når de sendte ut på slippdagen som var i oktober tror jeg.

Som alle de andre har sagt om Paperwhite så har 2nd. gen. det også, om enn litt bedre.

Bøker kan du hente på bukta for så å konvertere til støttet format med bruk av Calibre.

Lyset kan reguleres til full lyskaster eller så kan du slå av hele bakgrunnslyset og da sitter du med en vanlig bok i hånda fra 1800-tallet.
Personlig likte jeg ikke Kindle. De skrøt sånn over hvor lang tid den varte før den måtte lades, men dette er selvsagt fordi der ikke er belysning på skjermen, så jeg må ha på natt lampen. Kjøpte Ipad, og er storfornøyd. Bruker den kun til bøker :P
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Stormwolf Vis innlegg
Personlig likte jeg ikke Kindle. De skrøt sånn over hvor lang tid den varte før den måtte lades, men dette er selvsagt fordi der ikke er belysning på skjermen, så jeg må ha på natt lampen. Kjøpte Ipad, og er storfornøyd. Bruker den kun til bøker :P
Vis hele sitatet...
Retina kan ikke sammenlignes med e-ink.

Jeg skjønner ikke hvordan du har tømt batteriet fort/ikke vært fornøyd. Hvis du må lade en gang i uka, so what? Jeg lader telefonen en gang om dagen.
Har jo ikke sagt noe om å tømme batteriet. Jeg klaget bare på at skjermen ikke har belysning.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Stormwolf Vis innlegg
Har jo ikke sagt noe om å tømme batteriet. Jeg klaget bare på at skjermen ikke har belysning.
Vis hele sitatet...
//Jeg så nå hva du prøvde å si. Min har belysning, jeg kan ha den på laveste belysning å ha nattlampa av. Det er dog 2nd. gen.
Sitat av Stormwolf Vis innlegg
Jeg klaget bare på at skjermen ikke har belysning.
Vis hele sitatet...
Det er jo ca. hele poenget med en eBok-leser/Kindle da.

Det skal være som å lese en vanlig bok, med lampe,
og dermed ikke belaste øynene med lys fra en skjerm som, PC/TV/iPad..

Vanlige bøker har heller ikke belysning...
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Paperwhite 2nd edition anbefales. Du betaler ~1500NOK for å ha lov til å kjøpe ebøker på amazon til nesten samme pris som papirbøker. Det sucks, men som nevnt tidligere i tråden har man mulighet til å laste ned store samlinger ebøker gjennom public torrentsites.

Ellers er den konge å lese på. Touche et ord for å få opp ordbok eller wikipedia som forklarer hva det betyr. Noen ebøker har også x-ray, som gir deg opplysninger om personer, steder etc i en bok. Er knall å ha hvis persongalleriet i boka er stort og komplekst. Ellers venter vi på implementeringen av Goodreads. Du kan ha "bokklubb" med venner av deg, der dere kan gi hverandre anbefalninger, oversikt over hvilken bok du leser og bøker du har lest fra før av etc.

En annen digg ting med Kindle er at den regner ut lesehastigheten din slik at du til enhver tid vet hvor lenge du har igjen av et kapittel eller hele boka.

Har 0 probs med å anbefale Kindle Paperwhite 2nd edition.
Fant dette når jeg googlet litt: http://www.engadget.com/2013/11/24/n...-coming-in-q2/
Så kanskje vi skal vente litt.
Bare til informasjon, så kan du laste ned kindle appen til android og windows nettbrett (tipper apple har sløyfa det, mtp de har sin egen boksjappe) hvor du får akkurat det samme utvalget! Det gir kanskje en litt annen følelse, men du kan gjøre "sidene" off-white'ish, slik at du får litt mer bokfølelse av bokstavene på ark. Også kan du jo bruke den til litt av hvert annet også.
Ios har også Kindle app, samt flere andre eboklesere, både med og uten distribusjonssystem. Foretrekker Kindle devicen selv om jeg har både nettbrett og smarttelefon, rett og slett pga skjermen.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Kan Paperwhite lese av PDF? Kunne tenkt meg en eller annen Ebok leser, men da må den kunne vise PDF i lesbart format.
Vis hele sitatet...
Ja, men PDF er et elendig format siden en A4 side alltid vil være 210 × 297 mm, og hvis skjermens format ikke identisk, så må du regne med å zoome, scrolle etc. Gjør heller PDFene om til et skikkelig ebookformat (slik at teksten former seg til hvordan det formatet du selv velger).
Takk for tipset, skal teste Calibre.

Har 2nd gen Paperwhite, digger den, løp å kjøp, eller vent til neste versjon neste år om du gidder å vente så lenge.