Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 961
God kveld!

Har opprettet mitt eget enkeltmannsforetak, og har et lite spørsmål om skatt.
Ikke tro at jeg opprettet et foretak uten å faktisk lese om skatt og regler.

For noen dager siden var det en venn av meg som sa at jeg kunne fakturere folk for opptil 1000 kroner hvert år uten å betale skatt, og at dette var grunnen til at de fleste fotografer/malere tok 999 kroner per bilde.

Jeg kan ikke husket å ha lest dette noe sted; ikke finner jeg det noe sted nå heller.
Derfor bestemte jeg meg for å høre med dere på Freak. Er det sånn at jeg kan fakturere kunder for opptil 1000 kroner uten å betale skatt?

Takker og bukker for svar!
Ganske så sikker på at det stemmer. Da jeg hadde et oppdrag hos en bedrift (som privatperson) ble jeg fakturert 1000kr slik at bedriften skulle slippe å betale skatt.

Edit:http://www.dinepenger.no/jobb-og-pen...fritt/10028804
Sist endret av Marr; 19. november 2013 kl. 23:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei.

Det er rett at du som privatperson kan ha tilfeldig inntekt på ein tusenlapp, utan å skatte av det. Dvs. at du kan fint hjelpe naboen for en tusenlapp, men eit krav er at det ikkje ber preg av næringsinntekt.
Hvilken skatt er det du tenker på å unngå? Inntektsskatt? Nei ikke som enkpers. Men under 50K så slipper du å være registrert i momsregisteret, det vet jeg
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Vil tro at han fakturerer for under 1000-lappen, fordi innskuddet ikke blir oppdaget i det store og hele. Hvis man går ut i fra at denne personen ikke er registrert i MVA-foretaket, så inneholder fakturen kun et kontonr til selger.

Så, som slashdot sier - småbeløp fra andre konto blir ikke oppdaget, og ENK ligger bare oppå for å ha domene, org.nr, osv.

Du kan som nabb sier, tjene opp til 50000 i året uten å måtte melde deg inn i MVA-foretaket. Tjener du mer enn dette (som skrives på selvangivelsen), må du betale mva for hvert produkt du selger.
Om du selger et maleri, trenger du dermed ikke å oppgi eksl/inkl. mva nå. :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Vil tro at han fakturerer for under 1000-lappen, fordi innskuddet ikke blir oppdaget i det store og hele. Hvis man går ut i fra at denne personen ikke er registrert i MVA-foretaket, så inneholder fakturen kun et kontonr til selger.
Vis hele sitatet...
Tusenlapp er ikkje magisk i så måte. Problemet er om du får bokettersyn, og ikkje kan forklare innbetalinger, om dei er på 999,- eller 500,-, på kontoen nytta av enkeltpersonsforetaket.

Å snyte ein tusenlapp eller ti på skatten er ikkje vanskelig. Å snyte 500k er vanskelig.