Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 17052
Vurderer å flytte til Oslo og lurte på hvilke steder som er anbefalt å leite etter hybel. Vil gjerne bo sentralt.

Vilke gater/steder anses som "best" å bo i i hovedstaden?
Vil også vite hvor man absolutt ikke burde se etter bosted (tenker da på dop/vold/kriminalitet).

Hvilke steder anbefaler dere og hvorfor?
Hvilke steder anbefaler dere **ikke** og hvorfor?
Hvor mye kan du betale pr måned for hybel?

Tøyen og Grønnland er vel de bydelene som har dårligst rykte. Personlig synes jeg ikke Grønnland er ille, er der ofte om sommeren i parken, og har aldri opplevd noe ubehag der, men sikkert noen som er uenige i dette. Det er også flere trivlige utesteder der. En flerkurturell bydel.
Er skjeldent på Tøyen, men dette er vel bydelen med mest elendighet i Oslo.Det har vært noen skytinger og ran på åpen gate der i år. Men vet om flere som trives der. Feks botanisk hage er jo veldig fin.

St. Haugen er veldig populært blandt studenter.

Grunerløkka er veldig bra med mange fine parker, utesteder ovs. Trives veldig bra i denne bydelen. Mange unge folk som bor der.

Majorstuen ligger bra tilrettelagt mtp kollektiv transport, og nær Bogstadvn, men personlig synes jeg majorstuen og resten av Frogner bydel ikke er noe særlig. Det er mest pga folkene her (innser jeg feier alle over en kam nå). Synes også Frogner ligger for langt unna sentrum. Men det er veldig fint der mtp bygårdene, masse trær i gatene o.l


Hvor du kommer til å trives, kommer veldig ann på hvilken person du er.
Sist endret av 3RD; 5. oktober 2013 kl. 20:32.
Trådstarter
3 0
Sitat av 3RD Vis innlegg
Hvor mye kan du betale pr måned for hybel?
Vis hele sitatet...
Kan betale ca. 11/12k pr/mnd.

Sitat av 3RD Vis innlegg
St. Haugen er veldig populært blandt studenter.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Sitat av 3RD Vis innlegg
Majorstuen ligger bra tilrettelagt mtp kollektiv transport, og nær Bogstadvn, men personlig synes jeg majorstuen og resten av Frogner bydel ikke er noe særlig. Det er mest pga folkene her (innser jeg feier alle over en kam nå). Synes også Frogner ligger for langt unna sentrum. Men det er veldig fint der mtp bygårdene, masse trær i gatene o.l
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke liker med Majorstua/Frogner og folkene der?

Grunerløkka hørtes bra ut da og Tøyen høres ut som et sted man holder seg unna.
Vet ikke hvordan jeg skal beskrive meg som person, men.
St haugen ligger nærme høyskolen i Oslo & Akershus, så det er vel en av grunnene. Er ikke ofte der, men det virker som en fin bydel. (sikkert endel fra dette forumet som bor der og kan utdype)

Det blir kanskje litt stereotypisk og dømmende å kalle alle fra frogner for sosser/kakser, men en god del er det. (Frogner er Oslo vest.)

Grunerløkka er bra, som sagt endel unge folk, svensker, småbarnefamilier, kjærsetepar, kollektiver. Alt mulig av folk her. Dette er en ganske urban og trendy bydel bare så du er klar over det. Det er også en del dealere mellom olaf ryes plass og birkelunden, men det er ikke farlige, og de sier somregel bare "whats up" i det du passerer dem. Unngå øyekontakt hvis du ikke er interesert. (disse gutta er bare ute på kveldene/natten).
Torshov, sagene, grunerløkka og deler av tøyen er de stedene jeg anser som ideelle i Oslo, unge folk, rolig men samtidig litt liv. Kan få mye leilighet for såpass, jeg betaler 6,500 for 20 kvm dårlig standard!
Generelt så er det ikke noen bra plasser å bo, midt i sentrum, sånn i forhold til vold o.l.

Skal du bo på en trygg plass, men fortsatt litt sentralt, så er det området rundt vinderen og majorstua som vil være det beste.
Jeg vil anbefale Grønland. Det er dritt fuckings sentralt, men fortsatt ganske billig. Her kan man få mye leilighet for pengene. Grønland har kanskje et frynsete rykte, men det er bare rykte imo. Har aldri følt meg utrygg på Grønland og det er mer synlig dophandel og annen kriminalitet opp mot Grunerløkka.
Sagene og Thorsov er bra områder. Relativt stille og easygoing, med kort vei ned til områder der det skjer litt mer.

Personlig synes jeg Majorstuen og Frogner er temmelig kjipe steder å bo. Veldig lite som skjer i disse områdene og det er ikke slik at det er så himla mye bedre der enn andre steder i byen. Om jeg skulle bodd på vestkanten er Vika stedet. Det er et flott område: gåavstand til hele sentrum og gull område generelt sett(sykt bra vinmonopol, slotssparken rett utenfor+++).

I oslo bor man ganske sentralt uansett. Det er gåavstand til det aller meste eller ihvertfall til en av de mangemange bussene, trikkene eller tbanene. Hold deg innenfor Ring3 så er det ikke noe stress. Det går omtrentlig alltid en buss sånn semi-close til dit du skal.
Med ditt budsjett kan du fint leie på oslos beste vestkant.
Hvis det ikke trygt nok for deg der, da har du kanskje godt av å leve litt 'farlig'..
Lykke til..
Hvis du vil bo litt nærmere marka, så har du kringsjå studentby.
Lille Tøyen, Kampen, Hasle, Grûneløkka er også fine bydeler og bo i. Sentralt, litt billigere enn de mer vest-liggende plassene. Det er sentralt, litt billigere, mer mangfold, alt du trenger.

Bor selv i Oslo, velkommen!!
Trådstarter
3 0
Sitat av 3RD Vis innlegg
Grunerløkka er bra, som sagt endel unge folk, svensker, småbarnefamilier, kjærsetepar, kollektiver. Alt mulig av folk her. Dette er en ganske urban og trendy bydel bare så du er klar over det. Det er også en del dealere mellom olaf ryes plass og birkelunden, men det er ikke farlige, og de sier somregel bare "whats up" i det du passerer dem. Unngå øyekontakt hvis du ikke er interesert. (disse gutta er bare ute på kveldene/natten).
Vis hele sitatet...
Grunerløkka hørtes ut som en kul plass å bo.
Har ikke noe imot å bli tilbudt dop så lenge de respekterer et nei for et nei

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Torshov, sagene, grunerløkka og deler av tøyen er de stedene jeg anser som ideelle i Oslo, unge folk, rolig men samtidig litt liv. Kan få mye leilighet for såpass, jeg betaler 6,500 for 20 kvm dårlig standard!
Vis hele sitatet...
Altså. Jeg vil jo helst betale så lite som mulig, men jeg takler ikke sånne boliger hvor man deler bad og kjøkken med andre og har eget areale på 15kvm. Utifra hva jeg har sett på finn så må man oppi 11-12k for å finne hybler med eget bad/kjøkken og som ser bra ut.

Sitat av moret Vis innlegg
Jeg vil anbefale Grønland. Det er dritt fuckings sentralt, men fortsatt ganske billig. Her kan man få mye leilighet for pengene. Grønland har kanskje et frynsete rykte, men det er bare rykte imo. Har aldri følt meg utrygg på Grønland og det er mer synlig dophandel og annen kriminalitet opp mot Grunerløkka.
Sagene og Thorsov er bra områder. Relativt stille og easygoing, med kort vei ned til områder der det skjer litt mer.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "steder hvor det skjer litt mer"?

Sitat av moret Vis innlegg
Personlig synes jeg Majorstuen og Frogner er temmelig kjipe steder å bo. Veldig lite som skjer i disse områdene og det er ikke slik at det er så himla mye bedre der enn andre steder i byen. Om jeg skulle bodd på vestkanten er Vika stedet. Det er et flott område: gåavstand til hele sentrum og gull område generelt sett(sykt bra vinmonopol, slotssparken rett utenfor+++).
Vis hele sitatet...
Igjen, hva legger du i setningen "lite som skjer"?

Så litt på Vika før jeg oppretta tråden og virka som et bra sted.
At du anbefaler det i tillegg er jo bare positivt.

Sitat av moret Vis innlegg
I oslo bor man ganske sentralt uansett. Det er gåavstand til det aller meste eller ihvertfall til en av de mangemange bussene, trikkene eller tbanene. Hold deg innenfor Ring3 så er det ikke noe stress. Det går omtrentlig alltid en buss sånn semi-close til dit du skal.
Vis hele sitatet...
Har lite erfaring med Oslo, men når jeg så på google maps og finn så tenkte jeg at jeg burde holde meg innenfor Ring 2.
Vil helst kunne gå til det meste og slippe buss/t-bane.


Sitat av Jokertrollet Vis innlegg
Med ditt budsjett kan du fint leie på oslos beste vestkant.
Hvis det ikke trygt nok for deg der, da har du kanskje godt av å leve litt 'farlig'..
Lykke til..
Vis hele sitatet...
Lagde tråden mest for å finne ut av steder/bydeler jeg bør holde meg unna og hvor det er fett å bo.
Greit når man (kanskje) flytter til ny by å ikke bare velge hybel random fra finn og så havne opp på et av de væreste stedene i byen.


Setter pris på tipsene deres, folkens!
Sist endret av Larko; 5. oktober 2013 kl. 21:46.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg vil anbefale Grønland. Det er dritt fuckings sentralt, men fortsatt ganske billig. Her kan man få mye leilighet for pengene. Grønland har kanskje et frynsete rykte, men det er bare rykte imo. Har aldri følt meg utrygg på Grønland og det er mer synlig dophandel og annen kriminalitet opp mot Grunerløkka.
Vis hele sitatet...
http://i.imgur.com/1cv1NKp.png
Mitt tips: hold deg unna Grønland, det er ikke stedet du vil vanke dritings klokka 3. Tror du ønsker å bo vest for sentrum. Du bør også sjekke om 31 eller 37 bussene stopper i nærheten, de går 24/7 som er riimelig chill.
Mye som har skjedd i Oslo siden 2010.

I tillegg, eneste grunnen til at det er mye vold på "grønland" er fordi fulle folk fra sentrum gjerne går innom fastfood kjedene der, samt tar buss der ifra. Så statistikken er relativt missvisende på dette området.

Generelt så er det mye vold på alle plasser med alkohol i Oslo, i tillegg på enkelte plasser hele den mørke delen av døgnet, på østkanten.

Så, så lenge man holder seg unna østkanten, så er det generelt ganske chill å bo der.

Det man må vurdere, er mengden støy som er der man bor. For det er igrunn den eneste variabelen som er avgjørende i mitt syn som forskjell i sentrum.
Skjer litt mer: Det er faktisk en cafe eller bar du kan dra på. Kanskje til og med en scene eller en kinosal.
Skjer litt mindre: Utelivet suger og spisesteder cafeer er mindre bra. Det kulturelle er ikke helt på topp.
Hakke en dritt å si hvor du bor. Det som har noe å si er hvor du skal studere eller jobbe. Flytt dit du skal drive virksomhet. Om tog eller buss er viktig, flytt nærme stasjonene

Din personlige suksess er ikke tvunget fram av motgang, men av fremgang.
hvorfor flytte til Oslo i det hele tatt ? Dyrt , møkkete og forsøpling overallt , du må hoppe bukk over junkiser, gå i sikk-sakk mellom innvandrere som skal selge deg utvanna dop og be til høyere makter hver dag om at du ikke dette er dagen du blir utsatt for blind vold/voldtekt

Med ditt budsjett så får du kjøpt/leid deg ett hus 40-50 min unna Oslo allt det stresset der
Du burde forklare litt mer om hva du er ute etter. Hvordan type du er.. Er du en fyr som liker at det skjer ting rundt deg, der muligheten for å møte mye forskjellig er stor, burde du bo et helt annet sted enn om du er ute etter at det skal være rolig om kveldene osv. Med budsjettet ditt kan du egentlig bo hvor du vil i Oslo. Men om du velger et dyrt sted får du selvfølgelig en litt kjipere leilighet for prisen.

Jeg personlig ville valgt Grünerløkka, Torshov eller Gamlebyen. Du burde ta deg en ordentlig sightseeing, gå litt rundt, føl litt på det, så ender du nok opp på riktig sted etterhvert
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mye som har skjedd i Oslo siden 2010.

I tillegg, eneste grunnen til at det er mye vold på "grønland" er fordi fulle folk fra sentrum gjerne går innom fastfood kjedene der, samt tar buss der ifra. Så statistikken er relativt missvisende på dette området.
Vis hele sitatet...
Ehh... Det er jo en million ganger så mange fulle folk som kjøper mat i sentrum enn på Grønland, så det du sier gir null mening. Og hvem tar bussen fra Grønland?! 90% tar den mellom national og jernbanetorget.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
du må hoppe bukk over junkiser
Vis hele sitatet...
Haha. Er i grunn ganske morsomt at vi har flytta dem fra plata til literally midten av Karl Johan.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor flytte til Oslo i det hele tatt ? Dyrt , møkkete og forsøpling overallt , du må hoppe bukk over junkiser, gå i sikk-sakk mellom innvandrere som skal selge deg utvanna dop og be til høyere makter hver dag om at du ikke dette er dagen du blir utsatt for blind vold/voldtekt

Med ditt budsjett så får du kjøpt/leid deg ett hus 40-50 min unna Oslo allt det stresset der
Vis hele sitatet...
Woha. Why all the hate? Det er faktisk ikke så himla ille.
Jeg synes Oslo er en ganske ryddig og ren by. Gatene blir spylt hver lørdag(om ikke oftere) og det plukkes søppel daglig. Det er en by så man må jo regne med littegrann avfall, men at Oslo er møkkete og full av søppel er jeg kraftig uenig i.
Junkiene gjør deg ingen verdens ting annet enn å spørre om du vil kjøpe et blad eller donere noen kronestykker. Ikke er de så himla mange heller og de holder seg stort sett til et lite område ved jernbanetorget.
Innvandrere som selger dop plager deg heller ikke. De hvisker "sup man" her og der, men de er ikke akkurat pushy eller ubehagelige.
Forøverig har jeg aldri blitt utsatt for blind vold i Oslo. Og jeg burde vært førstemann: har jobbet som bartender og vandret byen på kryss og tvers i de små timer uten noen gang å havne i bråk. Av mine mangemange kompiser i byen så er det èn person som har fått frastjålet vesken sin på gaten. Thats it. Av typ 150 jeg kjenner så er det èn person, på 6år....

Synes det er usaklig mye hat her. Har du noengang vært i Oslo mer enn typ en dag av gangen? Det er faktisk ikke så himla farlig her.
Med en slik innstilling kan du jo aldri dra på ferie til en større storby.
Sist endret av moret; 6. oktober 2013 kl. 14:11.
for 11/12k pr/mnd kan du skaffe deg en leilighet med

2 soverom
1 stue
1 kjøkken
1 bad
1 toalett

på Lindeberg, Haugerud, Tveita, og Furuset. Da må du ta T-banen inn til byen da. Det tar 18 minutter å ta T-bane eller buss til sentrum. Dette er østkanten så det er rimelig billig. Har du lyst til å bo i sentrum eller vestkanten, kan leien være helt opp fra 18000-22000 kroner i måneden for leiligheter.

Eller så kan du leie hybel til 5000-6000 kroner i sentrum. Det er opp til deg
Sist endret av Gigolo; 6. oktober 2013 kl. 14:25.
Sitat av moret Vis innlegg
Woha. Why all the hate? Det er faktisk ikke så himla ille.
Jeg synes Oslo er en ganske ryddig og ren by. Gatene blir spylt hver lørdag(om ikke oftere) og det plukkes søppel daglig. Det er en by så man må jo regne med littegrann avfall, men at Oslo er møkkete og full av søppel er jeg kraftig uenig i.
Junkiene gjør deg ingen verdens ting annet enn å spørre om du vil kjøpe et blad eller donere noen kronestykker. Ikke er de så himla mange heller og de holder seg stort sett til et lite område ved jernbanetorget.
Innvandrere som selger dop plager deg heller ikke. De hvisker "sup man" her og der, men de er ikke akkurat pushy eller ubehagelige.
Forøverig har jeg aldri blitt utsatt for blind vold i Oslo. Og jeg burde vært førstemann: har jobbet som bartender og vandret byen på kryss og tvers i de små timer uten noen gang å havne i bråk. Av mine mangemange kompiser i byen så er det èn person som har fått frastjålet vesken sin på gaten. Thats it. Av typ 150 jeg kjenner så er det èn person, på 6år....

Synes det er usaklig mye hat her. Har du noengang vært i Oslo mer enn typ en dag av gangen? Det er faktisk ikke så himla farlig her.
Med en slik innstilling kan du jo aldri dra på ferie til en større storby.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/play/nyheter/innen...lo-246431.html

du kan jo titte litt her
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det hjalp jo drittmye "videoen du har valgt kan ikke avspilles".
Forøverig så er den fra 2008 og så er det noe med at jeg stoler mer på meg selv, som har bodd i byen i over 6år, enn en random tysker.
Jeg har ingen tro på at noen i sitt daglige virke blir plaget av horer, rusmisbrukere eller utlendinger i særlig stor grad. Som sagt, jeg bor her og går i gatene hver eneste dag.
Som en lite vinkling kommer jeg også fra bygda og er relativt vandt med småbruk, traktor og et sentrum som består av 4rundkjøringer og en liten gågate. Det var mye mer vold og nasty oppførsel på bygda enn det jeg har opplevd i Oslo sentrum.
Som sagt; har du noengang oppholdt deg mer enn en dag i Oslo? Har du gått i noen andre gater enn Karl Johan? Har du i det hele tatt opplevd Oslo?
http://i.imgur.com/gGHdcBD.png
moret, enten er du fra nord-norge, eller så har du og alle vennene dine hatt megaflaks i Oslo. Husk at bare en liten andel av voldsepisoder blir anmeldt. Og tror du virkelig at alle av dine 150 bekjente ville fortalt deg om deres bråk på byen?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
http://i.imgur.com/gGHdcBD.png
moret, enten er du fra nord-norge, eller så har du og alle vennene dine hatt megaflaks i Oslo. Husk at bare en liten andel av voldsepisoder blir anmeldt. Og tror du virkelig at alle av dine 150 bekjente ville fortalt deg om deres bråk på byen?
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke, men det at vanlige folk; Anne som skal begynne på Sosiologi på høgskolen eller Per som jobber med levering av post skal være i riskogruppe for å bli knivstukket i Oslo sentrum finner jeg svært merkelig. Jeg sier ikke at folk skal vandre rundt å skrike neger på grønland natt til søndag, men at det er en farlig og kjip by å leve i det er jeg veldig uenig i. Hadde det vært så himla ille så ville jo alle flyttet bort?

Forøverig kommer jeg fra en av fylkene med lavest voldskriminalitet ifølge den plakaten din. Og jeg tror ikke at jeg/mine kompiser har hatt så himla flaks. Litt vett i skallen holder masse.
Sitat av moret Vis innlegg
Kanskje ikke, men det at vanlige folk; Anne som skal begynne på Sosiologi på høgskolen eller Per som jobber med levering av post skal være i riskogruppe for å bli knivstukket i Oslo sentrum finner jeg svært merkelig. Jeg sier ikke at folk skal vandre rundt å skrike neger på grønland natt til søndag, men at det er en farlig og kjip by å leve i det er jeg veldig uenig i. Hadde det vært så himla ille så ville jo alle flyttet bort?
Vis hele sitatet...
Støtter deg på denne. Bor selv på grønland. Syns det går helt greit. Området bak plaza ved vaterlandsbroa er ganske belastet, men utenom det så er det rolig og fint her. Ble forsøkt ranet forrige lørdag under nevnte bro, men når jeg oppdaget at mobilen min var borte spurte jeg pent om jeg kunne få den igjen, og det fikk jeg Var ikke truende eller skummelt på noen som helst måte. Ellers så har jeg de samme erfaringene som deg, og det eneste jeg misliker med å bo på grønland er at jeg hele tiden må forsvare bydelen og at det ikke er så skummelt der bla bla bla..
Grønland er vel og bra så lenge man holder seg i hovedgatene. Med en gang man av en eller annen grunn må litt "utenfor" de mest traffikerte områdene er det god grunn til å være "redd", altså ta litt forholdsregler for å unngå trøbbel. Hvis jeg fikk velge fritt ville jeg valgt øverst på Grünerløkka, rundt Birkelunden. Det er et veldig fint område, og det er folk der hele døgnet så jeg har aldri følt meg utrygg. Andre alternativer er litt vestover mot St. Hanshaugen og litt nord mot Sagene. Problemet der er at du må krysse en del småkjipe strøk om du skal hjem midt på natta og ikke tar taxi eller lignende, men på dagtid er det veldig fine områder å bo i. Der jeg minst ville bodd er vel rundt Tøyensenteret. Majorstuen er også et bra alternativ, fint å bo og forholdsvis lite kriminalitet, samt god kollektivtransport. Det går både bane, trikk og buss til alle deler av Oslo derfra... minuset med Majorstuen er at jeg synes det er en veldig kjedelig plass, men det er en fin plass å bo...

Edit: Glemte at jeg glatt ville hoppet over området nedover mot Oslo S fra ca Legevakten. Egentlig også området rundt Lakkegata/Heimdalsgata og bunnen av Grünerløkka som grenser mot Grønland. Prøv f.eks å ta deg en vandretur fra Brugata og ned mot Oslo S på nattestid, ikke mye gøy. Rundt Oslo S er det vel bare Sørengkaia (ved Operaen) som er en adresse jeg ville hatt med tanke på å kunne bevege meg forholdsvis fritt døgnet rundt.

Generelt er det en bra ting med mye trafikk og mange folk, så lenge som mulig...

Skal du virkelig helgardere deg er det Bærum som gjelder
Sist endret av phish; 6. oktober 2013 kl. 15:36.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Støtter deg på denne. Bor selv på grønland. Syns det går helt greit. Området bak plaza ved vaterlandsbroa er ganske belastet, men utenom det så er det rolig og fint her. Ble forsøkt ranet forrige lørdag under nevnte bro, men når jeg oppdaget at mobilen min var borte spurte jeg pent om jeg kunne få den igjen, og det fikk jeg Var ikke truende eller skummelt på noen som helst måte. Ellers så har jeg de samme erfaringene som deg, og det eneste jeg misliker med å bo på grønland er at jeg hele tiden må forsvare bydelen og at det ikke er så skummelt der bla bla bla..
Vis hele sitatet...
tja Oslo er en såpass liten by så med litt mere penger i kassa så skulle ikke det ikke vært noe problem å holdt Oslo ren og med lav kriminalitet.
Jeg sier ikke at Oslo er så sykt ille, bare at det er verre enn resten av Norge og at hvis du skal flytte hit bør du flytte til vestkanten hvis du har pengene.
mtp trygghet er vel tøyen det eneste stedet jeg ikke ville bodd. Altså, nå er jeg godt ~190cm, 100kg og trener kampsport 4ganger i uka så jeg føler meg lite utrygg selv der. Men, sett jeg var ei jente på 150cm og 50kg ville jeg kanskje ikke flyttet inn på tøyen om jeg hadde andre valg.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Ble forsøkt ranet forrige lørdag under nevnte bro, men når jeg oppdaget at mobilen min var borte spurte jeg pent om jeg kunne få den igjen, og det fikk jeg Var ikke truende eller skummelt på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Wut? Kan du forklare nærmere hvordan et ran ikke var truende eller skummelt på noen som helst måte?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg sier ikke at Oslo er så sykt ille, bare at det er verre enn resten av Norge og at hvis du skal flytte hit bør du flytte til vestkanten hvis du har pengene.
Vis hele sitatet...
DET er sant. Jeg kommer selv opprinnelig fra en av de lysegrønne områdene på kartet over, og jeg har aldri følt meg utrygg i hjembyen min. Jeg føler meg generelt ikke utrygg i Oslo heller, men så unngår jeg å gå gjennom f.eks Sofienbergparken klokka 4 natt til søndag (nå har det kommet belysning der, men likevel...) Poenget er at i Oslo bør man ta litt forholdsregler om man ikke er helt blåst. Å rote rundt alene i sidegatene på Grønland etter midnatt på en hverdag er ikke spesielt lurt...
Sitat av trauMa Vis innlegg
Støtter deg på denne. Bor selv på grønland. Syns det går helt greit. Området bak plaza ved vaterlandsbroa er ganske belastet, men utenom det så er det rolig og fint her. Ble forsøkt ranet forrige lørdag under nevnte bro, men når jeg oppdaget at mobilen min var borte spurte jeg pent om jeg kunne få den igjen, og det fikk jeg Var ikke truende eller skummelt på noen som helst måte. Ellers så har jeg de samme erfaringene som deg, og det eneste jeg misliker med å bo på grønland er at jeg hele tiden må forsvare bydelen og at det ikke er så skummelt der bla bla bla..
Vis hele sitatet...
Greit at du synes det er positivt å bli ranet, de fleste andre ønsker ikke å bo steder hvor slikt skjer.
Sist endret av Freakaholic; 6. oktober 2013 kl. 16:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Greit at du synes det er positivt å bli ranet, de fleste andre ønsker ikke å bo steder hvor slikt skjer.
Vis hele sitatet...
Det er uansett veldig liten sjans for at det skal skje. Så det handler ikkje om at nokon meiner det er positivt å bli rana (det er ein reinspikka hersketeknikk fra di side), men at enkelte tenker rasjonelt over risiko.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er uansett veldig liten sjans for at det skal skje. Så det handler ikkje om at nokon meiner det er positivt å bli rana (det er ein reinspikka hersketeknikk fra di side), men at enkelte tenker rasjonelt over risiko.
Vis hele sitatet...
Syns ikke det ser ut som hersketeknikk i det hele tatt.. Hele posten gir inntrykk av at han syntes ranet var en flott opplevelse. "Var ikke truende eller skummelt på noen som helst måte" seriously?! Men jeg tror vi trygt kan anta det er snakk om et lommetyveri her
Sist endret av bloodshotEyes; 6. oktober 2013 kl. 16:28.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Syns ikke det ser ut som hersketeknikk i det hele tatt.. Hele posten gir inntrykk av at han syntes ranet var en flott opplevelse. "Var ikke truende eller skummelt på noen som helst måte" seriously?!
Vis hele sitatet...

Det er fordi mange av ranerne bruker ikke våpen, men de utnytter fulle folk. Feks kommer de gående mot deg og begynner å gjøre noe som ligner på fotballdriblinger mens hendene deres går veldig fort opp og ned i lommene dine. Som regel så fort at du ikke merker noe. De fleste fulle folk vil tro at de blir tullet med av noen som prøver å være morsomme og skjønner ikke at de blir ranet.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Det er fordi mange av ranerne bruker ikke våpen, men de utnytter fulle folk. Feks kommer de gående mot deg og begynner å gjøre noe som ligner på fotballdriblinger mens hendene deres går veldig fort opp og ned i lommene dine. Som regel så fort at du ikke merker noe. De fleste fulle folk vil tro at de blir tullet med av noen som prøver å være morsomme og skjønner ikke at de blir ranet.
Vis hele sitatet...
Edita posten du quota med å si at det sansynligvis var noe sånt. Men det der er ikke ran
Vel Grønland er ikke så ille da. Det er veldig mange nigerianske babes på Grønland. Om de er prostituerte har jeg ikke peiling på, men pleier å se dem hver eneste dag ute i gaten på vei til kebab sjappen.

Hvis du vil unngå lommetyver så burde du bruke joggebukser hver eneste dag. Jeans som er olabukser på godt norsk, har ikke glidelås og dermed er det lettere å miste lommebok, nøkler og mobil. Joggebukser har glidelås og dermed merker du det med en gang når noen prøver å stjele deg.

Like ved sofienberg skole er det et lite smug i hjørnet der. Der står de fleste ungdommene og røyker hasj i friminuttet
Sist endret av Gigolo; 6. oktober 2013 kl. 17:15.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
for 11/12k pr/mnd kan du skaffe deg en leilighet med

2 soverom
1 stue
1 kjøkken
1 bad
1 toalett

på Lindeberg, Haugerud, Tveita, og Furuset. Da må du ta T-banen inn til byen da. Det tar 18 minutter å ta T-bane eller buss til sentrum. Dette er østkanten så det er rimelig billig. Har du lyst til å bo i sentrum eller vestkanten, kan leien være helt opp fra 18000-22000 kroner i måneden for leiligheter.

Eller så kan du leie hybel til 5000-6000 kroner i sentrum. Det er opp til deg
Vis hele sitatet...
Jo da . Men se, det der er vel ikke for alle - champagnesosialisten eller kaffelatte-SV'ern med de fine manerene sine kan da vel ikke bo på Furuset/Holmlia/Haugerud, ikke sant? Det er liksom ikke fint nok - eller stuerent.

Kan ikke se for meg at f.eks Marie Simonsen med sine røyke-venninner skulle ha fløtta inn til somalisk nabolag borti Holmlia... ALtså, det er greit å skrive om hvor kule somaliere er, men skulle hun prøvd å sole kroppen sin på plenen utafor blokka en sommerdag i et sånt nabolag tror dere?

Det er ikke uten grunn at det er "hvit flukt" fra steder som Haugerud som du nevner, Holmlia (særlig) og tildels Furuset. Pakistanere er blitt etterhvert veldig greit å ha i nabolaget, irakere, delvis kurdere, indere, og mange andre også. Men mange somaliere på étt sted gjør at populariteten og markedsverdien til nabolaget/bydelen faller dramatisk. Erkjenn det, det er et faktum!

[CENTER]...........................
[/CENTER]- Er innlegget ladet: Ja så absolutt.
- Ja, det er også spissformulert for å få frem poenget. Er en mening bak det
- Er innlegget politisk korrekt: nei, og jeg gir en svært god porsjon faen i akkurat dét.
- Kommer noen til å mislike innlegget og synes det er temmelig rasistisk: Ja det tror jeg nok. Men jeg tror ikke de helt ser virkeligheten i øst-Oslo, og også budskapet i de nedskrevne setningene.
- Smule populistisk? Å ja, uten tvil.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. oktober 2013 kl. 20:24.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jo da . Men se, det der er vel ikke for alle - champagnesosialisten eller kaffelatte-SV'ern med de fine manerene sine kan da vel ikke bo på Furuset/Holmlia/Haugerud, ikke sant? Det er liksom ikke fint nok - eller stuerent.

Kan ikke se for meg at f.eks Marie Simonsen med sine røyke-venninner skulle ha fløtta inn til somalisk nabolag borti Holmlia... ALtså, det er greit å skrive om hvor kule somaliere er, men skulle hun prøvd å sole kroppen sin på plenen utafor blokka en sommerdag i et sånt nabolag tror dere?

Det er ikke uten grunn at det er "hvit flukt" fra steder som Haugerud som du nevner, Holmlia (særlig) og tildels Furuset. Pakistanere er blitt etterhvert veldig greit å ha i nabolaget, irakere, delvis kurdere, indere, og mange andre også. Men mange somaliere på étt sted gjør at populariteten og markedsverdien til nabolaget/bydelen faller dramatisk. Erkjenn det, det er et faktum!

[CENTER]...........................
[/CENTER]- Er innlegget ladet: Ja så absolutt.
- Ja, det er også spissformulert for å få frem poenget. Er en mening bak det
- Er innlegget politisk korrekt: nei, og jeg gir en svært god porsjon faen i akkurat dét.
- Kommer noen til å mislike innlegget og synes det er temmelig rasistisk: Ja det tror jeg nok. Men jeg tror ikke de helt ser virkeligheten i øst-Oslo, og også budskapet i de nedskrevne setningene.
- Smule populistisk? Å ja, uten tvil.
Vis hele sitatet...
De har en moske på furuset da. Det er veldig hyggelig og sosialt mellom klokken 20:00 - 00:00. Mange muslimer som møter opp og ber til gud. Det finnes 2 moskeer på furuset. 1 moske til sunni muslimer og 1 moske til shia muslimer. Disse 2 raser av muslimer hater hverandre. Akkurat som Kristne påstår at Katolikere har et falsk religion.

Jeg blir trist når jeg går forbi furuset og lindeberg. Jeg ser ingen norske barn på fotball banen. Bare utenlandske barn og det begynner å bli en stor skille mellom vestkant og østkant.

Det er alltid en hyggelig muslimsk mann som alltid prøver å konvertere meg over til Islam hver gang jeg handler i butikken.
Sist endret av Gigolo; 6. oktober 2013 kl. 20:44.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg bor selv på Bislett. Her er det nydelig, mitt desiderte førstevalg når det kommer til sted å slå seg ned. Det er fint og temmelig rolig, sentralt mtp. studiested, men også bare en kort trikketur ned til jernbanetorget.

Nå skal jeg derimot kjøpe leilighet, og har begynt å lete på Tøyen/Grønland. Der får man så mye mer, for mindre. Dessuten er vel dette områder som er i en veldig utvikling, som sikkert bare blir mer og mer gentrifisert med tiden (for de som synes det er en god ting).

Var veldig skeptisk i starten (hadde aldri vært der, bare lest skrekkhistorier), men det virker veldig koselig. Alltid folk i gatene, utrolig sentralt og billige restauranter. Man får mer inntrykk av å være i en storby enn man får i de tomme gatene på Frogner.

Det er ikke akkurat noe sted for de som er i overkant fremmedfryktende, da det gir inntrykk av å være veldig mange innvandrere der. De fleste som bor der er vel etniske nordmenn (har ingen statistikk på dette), men det virker som en mye større kultur for det å være ute i gatene for mange av våre nye landsmenn.

Avslutningsvis vil jeg bare si at Oslo får ufortjent mye tyn av mange (som ofte nesten aldir har vært her). Personlig synes jeg det hovedsaklig er en flott by. Ikke tro at hele Oslo er like grusomt som området rundt Oslo S. Det er ærlig talt et møkkasted, og er ikke representabelt.
De fleste som alltid skal mislike, nedsnakker, eller av andre grunner hater Oslo og alt som er ifra Oslo, er etter min oppfatning;

- de som IKKE har vært der
- de som har vært der kun dag av gangen
- de som har kun opplevd området rundt Oslo S i fordifarten. Altså da man typ var på togreise til Sverige, og mellomstasjonen var Oslo S.
- nasjonalistiske bergensere
- vestlendinger generelt, særlig ifra Navarsete-fylket Sogn og Fjordane.
- utlendinger som kommer på snarvisitt utenfra, og igrunn er vant til mye større byer ála London, og som er der for første gang.

Innlegg ment som tillegg til det Olympic sa, mye enig der.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. oktober 2013 kl. 21:13.
Ung og uten barn - jeg ville gått for Grønland!
Sitat av Susanna Vis innlegg
Ung og uten barn - jeg ville gått for Grønland!
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet; hva er det Grønland har som f.eks Grünerløkka/St.Hanshaugen/Sagene/Bislett etc. ikke har?

Jeg er ikke veldig negativ til Grønland, jeg ser bare ikke hva som er så flott med det...

Mitt personlige valg ville vært omtrent rundt Olaf Ryes plass... sentralt, og ikke minst (forholdsvis) trygt og fint døgnet rundt. Pluss for mye grøntareal og parker i umiddelbar nærhet...
Sitat av phish Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet; hva er det Grønland har som f.eks Grünerløkka/St.Hanshaugen/Sagene/Bislett etc. ikke har?

Jeg er ikke veldig negativ til Grønland, jeg ser bare ikke hva som er så flott med det...

Mitt personlige valg ville vært omtrent rundt Olaf Ryes plass... sentralt, og ikke minst (forholdsvis) trygt og fint døgnet rundt. Pluss for mye grøntareal og parker i umiddelbar nærhet...
Vis hele sitatet...

Grønland har en usaklig bra beliggenhet i forhold til pris. Du får rett og slett mye leilighet for pengene i det området.
Sitat av moret Vis innlegg
Grønland har en usaklig bra beliggenhet i forhold til pris. Du får rett og slett mye leilighet for pengene i det området.
Vis hele sitatet...
Grønland blir mer og mer ghetto med flere asylsøkere og ulovlige innvandrere. Trives du med det må du gjerne bo der, men jeg ville aldri anbefalt noen å flytte dit hvis de ikke var muslimer
.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Grønland blir mer og mer ghetto med flere asylsøkere og ulovlige innvandrere. Trives du med det må du gjerne bo der, men jeg ville aldri anbefalt noen å flytte dit hvis de ikke var muslimer
.
Vis hele sitatet...
Meh. Grønland er et område i endring.
Bare de siste årene har det skjedd masse der nede. Grønland nå er det Grünerløkka var. Om du kjøpte bolig på Grønland for 5år siden vil du komme til å se en massiv prisøkning de kommende årene.
Det er rett og slett for sentralt til at det blir en kjip getto. Om man går i gatene så opplever man at tilflyttende personer til området er av vestlig opprinnelse.
Sist endret av moret; 7. oktober 2013 kl. 07:48.
Ser ingen har nevnt Gamlebyen. Veldig fint sted, omtrent som Grønland uten innvandrere, for dem som synes dét er viktig. Kampen og Vålerenga også, idylliske trehusmiljøer og rolig stemning. Selv bor jeg for øyeblikket på Bekkelaget, det er omtrent som å bo i en norsk småby med Oslo sentrum sju minutter unna.

Jeg har tidligere bodd mange år midt i gryta, og det er faktisk en svært liten dose common sense som skal til for å slippe 100% unna ran og overfall i Oslo. Om du ikke har denne lille dosen, bør du i hvert fall ikke reise utenlands. Og aldri hør på dem som har vært såvidt innom Karl Johan på vei til Telenor Arena, før de drar hjem igjen og uttaler seg om hvordan det er i forferdelige Oslo.
Her utfører politiet Razzia i tøyen område
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UlJ8-xCuHFI

Kjenner igjen bygningene veldig godt
▼ ... over et år senere ... ▼
bumper denne tråden litt.

Skal flytte til Oslo til høsten med kjæresten, og det kan se ut til at vi satser på studentleilighet fra sio.no da det er vesentlig billigere enn å leie privat.

Kan noen av dere som har erfaring i senere tid med de ulike studentboligene skrive litt om disse, hvem er bra, og hvem er ikke?

Det viktigste for oss er for øvrig at det er rolig og med god tilgang på kollektivtransport.