Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 774
God kveld! Har et raskt spørsmål før jeg legger meg. Jeg har ofte hørt at det å ta en lur på 20-30 minutter er mye bedre enn å sove i flere timer, da vi ikke kommer inn i dyp søvn.
Hvordan vil da kroppen reagere om jeg sover i flere timer (til rundt 11 i morgen) for å så sove i 30 minutter til, før jeg endelig står opp?

Vil jeg være mer våken da, enn hvis jeg bare hadde sovet frem til klokken 11 i morgen, og stått opp da?

Jeg håper dere skjønner hva jeg mener.
Jeg legger meg nå, våkner 11 (kommer nok til å være sinnsyk trøtt), tar en lur på en halvtime bare for å sove litt til, der jeg ikke kommer inn i dyp søvn, og så våkne igjen helt uthvilt. Voilà!

Hadde dette funket tror dere?
Takker og bukker for svar!
Nei, det vil ikke hjelpe. Du vakner mange ganger ilopet av natten, men man husker det som oftest ikke. Man sover med andre ord ikke 8 timer i strekk, men heller intervaller pa et par timer for man vakner for a snu seg o.l.
Sovner man igjen fort etterpa sa husker man sjeldent at man var vaken i det hele tatt.

Derimot kan du sove 30 minutter hver 4 time ilopet av dognet, og etter en stund i denne rytmen vil du bli like utvilt som om du har sovet godt gjennom hele natten.
Sist endret av Bombasa; 21. desember 2012 kl. 04:12.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nei, det vil ikke hjelpe.

Derimot kan du sove 30 minutter hver 4 time ilopet av dognet, og etter en stund i denne rytmen vil du bli like utvilt som om du har sovet godt gjennom hele natten.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt jeg, var en fyr på forumet som prøvde noe lignende for en stund siden, det hele endte med at det klikka ganske heftig for han.
Link til rapporten; http://freak.no/forum/showthread.php?t=215753
Søvn er ikke noe du kødder med.

Uansett, det er ikke bra og sove for lenge heller, visst jeg sover i 12 timer er jeg mer sliten enn hva jeg er visst jeg sover 8 timer.
Sist endret av cookiesRGood; 21. desember 2012 kl. 04:16.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vet ikke helt jeg, var en fyr på forumet som prøvde noe lignende for en stund siden, det hele endte med at det klikka ganske heftig for han.
Link til rapporten; http://freak.no/forum/showthread.php?t=215753
Søvn er ikke noe du kødder med.
Vis hele sitatet...
Hele den traden er jo bare en stor trollfest.

Metoden er bevist at fungerer om du holder de til a sove til de gitte tidspunktene og ikke overskrider hvor lenge, noe som igjen er nesten komplett uulig om du har skole eller jobb.
Hvem kan vel forsvinne hver 4 time ilopet av hele dognet hver bidige dag for a sove?

Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Uansett, det er ikke bra og sove for lenge heller, visst jeg sover i 12 timer er jeg mer sliten enn hva jeg er visst jeg sover 8 timer.
Vis hele sitatet...
Jeg fungerer med 8 timer sovn, men far jeg 12 sa har jeg en fantastisk dag!
Det er nok ganske individuelt. Selv blir jeg apatisk zombie med 4 timers sovn, mens dama kan dra pa jobb, vaske huset og ha filmkveld med halve venninnegjengen samme kveld uten problemer med samme mengde sovn..
Sist endret av Bombasa; 21. desember 2012 kl. 04:24.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hele den traden er jo bare en stor trollfest.

Metoden er bevist at fungerer, om du holder de til a sove til de gitte tidspunktene, og ikke overskrider hvor lenge, noe som igjen er nesten komplett uulig om du har skole eller jobb.

Hvem kan vel forsvinne hver 4 time ilopet av hele dognet hver bidige dag for a sove?
Vis hele sitatet...
Har flere kamerater som sist sommer prøvde ut denne metoden, satt seg godt inn i det, og fulgte et strengt tidsskjema. Det fungerte de første dagene, men etter en ukes tid måtte de gi opp.
Vil veldig gjerne ha seriøse kilder på at metoden er bevist at fungerer, Bombasa. For mener å huske at når mine kamerater, etter at de ikke fikk til å fullføre, fant ut at det ikke er vitenskapelig bevist at det fungerer.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Har flere kamerater som sist sommer prøvde ut denne metoden, satt seg godt inn i det, og fulgte et strengt tidsskjema. Det fungerte de første dagene, men etter en ukes tid måtte de gi opp.
Vil veldig gjerne ha seriøse kilder på at metoden er bevist at fungerer, Bombasa. For mener å huske at når mine kamerater, etter at de ikke fikk til å fullføre, fant ut at det ikke er vitenskapelig bevist at det fungerer.
Vis hele sitatet...
Har ikke kilder forran meg na, men mente a ha lest det her pa forumet faktisk i en ganske omfattende trad med flere linker og kilder som stotter opp det jeg har skrevet her sa langt, at det funker.

Meget mulig jeg har feil though.

Sitter pa nettbrettet med internett fra tidlig 90tallet, sa gidder ikke a lete etter kilder og slikt na.
Vet ikke engang hvordan jeg copypaster pa denne shiten.
Sist endret av Bombasa; 21. desember 2012 kl. 04:34.