Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1134
UE er en veldig interessant hobby, men noen ganger kommer man i gråsoner. Personlig, er jeg tilhenger av å drive UE på lovlig vis. Det hadde vært interessant å få en oversikt over relevante lover og hvordan disse blir tolket ifm. UE. Vi forutsetter selvsagt at man ikke stjeler eller ødelegger noenting. For øvrig, har jeg ingen juridisk utdanning.

Straffeloven §147:
Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker dette, er det etter Straffelovens §147 ikke ulovlig å gå inn i et bygg hvor døren (vinduet, porten, gitteret osv.) står oppe. Grensen for lovlighet er avhengig av om døren er lukket eller på gløtt. Er døren lukket, er det ikke lov å gå inn. Justisdepartementet kommenterer loven slik (kilde):

Et sted anses som tillukket når porten, døren, grinden osv. er lukket. Det kreves ikke at den er låst. Derimot er det ikke tilstrekkelig at det er satt opp et adgang forbudt-skilt, dersom porten står åpen, jf. Rt. 1937 side 715.
Vis hele sitatet...
UE er nok ofte ulovlig, så det blir vel et spørsmål om absolutt moral, eller relativ moral. Jeg vet med meg selv at jeg ikke gjør noen skade i det jeg tar meg inn. Kan nok ikke svare mer med loven i ryggen enn det.