Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 620
Hei sann alle på nFF!!

Vi driver nå på med et prosjekt på skolen. Vi skal lage en skoleavis og jeg havnet i layoutgruppen, som det sikkert er i navnet, så har jeg i oppgave og lage et utkast til mal og lage en logo til navnet.
Jeg vet at det er mange som er mye bedre enn meg i både photoshop etc så jeg håper på at dere kan hjelpe meg med en logo.

Kan dere hjelpe meg med dette?

1. Hvilke programmer, er de gratis eller ikke??
2. Logo til avisen
3. Noen tips, forslag til mal?

Sorry for alle skriveleifer, dårlig formulering osv..
Det beste ville naturligvis vært Adobe InDesign til layout og design av avisen, samt til å sette teksten (som du har skrevet i Word fra før). Logoen burde lages i Adobe Illustrator, da får du den i vektor og alt. Dette er tunge programmer som er relativt vanskelige å sette seg inn i, men du finner drøssevis av tutorials på Internettet, hvis du bare søker. De koster for øvrigt skjorta hvis ikke skolen din har de fra før.

For å lage en mal kan du titte på hvordan hvilken som helst annen avis er lagt opp, og følg det.

Vi kommer ikke til å lage en logo for deg, da lærer du null og niks. Hvis vi gir deg en fisk er du mett i dag, men hvis vi lærer deg å fiske kan du være mett resten av livet. Capiche?
Logo lager du i Illustrator (eventuelt Inkscape gratis og Open Source) og InDesign for layout (eventuelt Scribus gratis og Open Source).


-Logo: Se rundt på andre avislogoer etter inspirasjon. De er vanligvis enkle og svært tydelige. (VG, Dagbladet etc)
-Layout: Igjen, se på andre aviser.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Det beste ville naturligvis vært Adobe InDesign til layout og design av avisen, samt til å sette teksten (som du har skrevet i Word fra før). Logoen burde lages i Adobe Illustrator, da får du den i vektor og alt. Dette er tunge programmer som er relativt vanskelige å sette seg inn i, men du finner drøssevis av tutorials på Internettet, hvis du bare søker. De koster for øvrigt skjorta hvis ikke skolen din har de fra før.

For å lage en mal kan du titte på hvordan hvilken som helst annen avis er lagt opp, og følg det.

Vi kommer ikke til å lage en logo for deg, da lærer du null og niks. Hvis vi gir deg en fisk er du mett i dag, men hvis vi lærer deg å fiske kan du være mett resten av livet. Capiche?
Vis hele sitatet...
Takker veldig mye for et godt og informativt innlegg! KP til deg..!
Skal nok se om jeg finner programmene i bukta og ellers bruke litt tid på å sette meg inn i dette.