Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1238
Går rundt med en Mac i tankene for tiden.. laptop må det jo bli, det trenger jeg uansett neste år!
Så mitt spørsmål er - hvorfor?
har dere noen spesielle argumenter for / imot Mac?
Hvor kraftig må jeg ha for å drive Leopard?
Har Leopard kommet ut ennå, eller må jeg kjøpe dette senere?
Hvor kraftig bør jeg ha for bilderedigering med PhotoShop, kjøring av Flash etc
Er spillkompitabiliteten lik dårlig som folk sier, eller er den undervurdert?
jeg har mine kontakter på Photokina i Köln som kan skaffe billig, hvis jeg bestemmer meg nå!

Forslag, anyone?
One of the good guys
2rs1's Avatar
du kjøper ikke mac om du har planer om å spille på den. I tillegg så må du forvente deg mye leting etter alternative versjoner av dine favorittprogram. Men ellers så er den genial.
Med bootcamp som nå er komt, kan du installere Windows som dualboot om du har ein windows lisens (eller fikser det på andre måter...)

http://www.apple.com/macosx/leopard/index.html

Bruker OSX på jobb, og der er fantastisk meir gjennomført enn Win XP.
Digger det...
jepps, har aldri hatt noe trøbbel med min 14" ibook på mine to år.. jeg jobber en del med både photoshop og flash, tilogmed min henger fortsatt med i svingene ennå! +mye bedre batterikapasitet (iallefall min erfaring med laptoper..)
spill er det derimot verre med.. (bortsett fra at blizzard var über-kule å fiksa World of Warcraft til mac..)

og, du får aldri virus!

konklusjonen min er i allefall: kjøp ivei!
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Har en herlig stasjonær til spill, så den delen hefter ikke ^^

Forøvrig har jeg sett på Apple sine hjemmesider på OS X Leopard, og jeg må si det - den banker Vista totalt!
Sist endret av Snillorg; 29. september 2006 kl. 08:29.
Jeg har nylig konvertert til OSX, og hva kan jeg si? Jeg angrer ikke!
Skal man spille, så kan man kjøre boot camp. Har Photoshop på min lille 2.0GHz Macbook, og det kjører helt fint med 2 GB RAM. Leopard pisser på Vista. Merkelig hvor likt Windows blir OSX, don't you think?
Jeg valgte mac ikke fordi jeg hadde en glødende tro på OSX, men heller fordi jeg aldri ble skikkelig venn med XP.
Jeg følte at jeg brukte en helg i måneden på å formatere maskinen min. No more. Har du hatt en _egen_ pc tidligere? Hvor mye av din tid gikk til frustrasjoner og rutinearbeid. Hvis svaret er nesten ikke noe, så ville jeg ikke byttet.
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Ja, jeg har hatt noen windowsbaserte Pc'er..
Det ligger noe i det du sier hysing, blir mye rutine og kjedelige oppgaver..

Men jeg tipper at de aller fleste nytteprogrammer finnes i en Mac-versjon?
Ihvertfall de som utgis av større firma?
Det spørs hvilke programmer du bruker og bruke ? Mye lettere å svare hvis du sier hvilke programmer du bruker..
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
PhotoShop, Flash, BitComet, SmartFTP, WLM (Ja, jeg vet det. Men jeg kan leve med det som finnes til mac.), FireFox, mIRC, Dreamweaver QuickTime (Næh, finnes DET til mac?), WMP 11, Winamp og noen til.
Tror du skal klare deg fint med en mac, selv om de eksakte programmene ikke finnes i helt prikk lik utgave til OS X, så finnes det som regel gode alternativer. Og hvis alt hadde vært helt likt, hadde det vel ikke vært et stort poeng å kjøpe mac? Jeg tror du vil bli fornøyd, og i verste fall kan du installere windows på mac-en og bruke den som en vanlig pc.
[COLOR=DarkGreen]PhotoShop[/COLOR],
[COLOR=DarkGreen]Flash[/COLOR],
[COLOR=Red]BitComet[/COLOR](vet ikke om noen erstatter til os x som fungerer bra),
[COLOR=Red]SmartFTP[/COLOR](transmit er en god erstatter, dog, den koster penger),
[COLOR=Red]WLM[/COLOR](her har du adium, som jeg mener er bedre enn WLM, men det støtter ikke webcam, noe som er litt domt),
[COLOR=DarkGreen]FireFox[/COLOR],
[COLOR=Red]mIRC[/COLOR],
[COLOR=DarkGreen]Dreamweaver[/COLOR],
[COLOR=DarkGreen]QuickTime[/COLOR],
[COLOR=Red]WMP 11[/COLOR](tror 9 er siste for os x),
[COLOR=Red]Winamp[/COLOR]
Sitat av bxc
[color=Red]BitComet[/color][color=Red][/color]
[color=Red]mIRC[/color],
[color=Red]WMP 11[/color]
[color=Red]Winamp[/color]
Vis hele sitatet...
Jau, men vi har jo:

Azureus
MacIrrsi
Flip4Mac
iTunes

Selv kjøpte jeg en mac uten grundig reasearch, og ble meget positivt overrasket. Du vil neppe angre
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Ja, Bootcamp er jo selvfølgelig alltids mulig.
Nekter å tro at det ikke finnes noe godt torrentprogram for Mac?

Edit: Matthiesen ble før meg mens jeg researchet
Sist endret av Snillorg; 29. september 2006 kl. 17:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bxc
[COLOR=DarkGreen]PhotoShop[/COLOR],
[COLOR=DarkGreen]Flash[/COLOR],
[COLOR=Red]BitComet[/COLOR](vet ikke om noen erstatter til os x som fungerer bra),
[COLOR=Red]SmartFTP[/COLOR](transmit er en god erstatter, dog, den koster penger),
[COLOR=Red]WLM[/COLOR](her har du adium, som jeg mener er bedre enn WLM, men det støtter ikke webcam, noe som er litt domt),
[COLOR=DarkGreen]FireFox[/COLOR],
[COLOR=Red]mIRC[/COLOR],
[COLOR=DarkGreen]Dreamweaver[/COLOR],
[COLOR=DarkGreen]QuickTime[/COLOR],
[COLOR=Red]WMP 11[/COLOR](tror 9 er siste for os x),
[COLOR=Red]Winamp[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Torrents: bittorrent, rtorrent, m.fl. Sjekk freshmeat.net/torrent
SmartFTP: hauger og dunger ncftp er fin kommandolinjeklient.
Mirc: Haugevis, inkludert irssi som er kongen av IRC-klienter.
WMP11: mplayer funker vel fint?
Winamp: itunes eller xmms tipper eg burde kunne fungere.
Til film vil jeg anbefale VLC uansett hvilket os man bruker.
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av bxc
Til film vil jeg anbefale VLC uansett hvilket os man bruker.
Vis hele sitatet...
VLC er jo et must..
Hva skal du bruke den til... Redigere Film eller Photo, Arbeid osv

Viss du skal Skrive blablablabla inn på makinen som du skal bruke på skolen Kjøp en Billig eller "Dyr for den slags skyld". Men Hva er vits å bruke ti tusener på Penger på en mac når du skal bare bruke den til og skrive med når du kan få en billig Pc for Under halvparten så billig!

MAC = ARBEIDSHEST
PC = MORO

Men jeg har jo en MACBOOK da men den bruker jeg til redigering av film Og spill "utvikkling"
Skal du Jobbe med Media - bør du skaffe deg Mac. Det skal jeg skaffe meg iallfall.
Snillorg's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Blir en del video&bilderedigering ja..
Selvfølgelig kommer jeg jo også til å jobbe med den på skolen, men kjøper jeg, vil jeg også bruke den som ekstramaskin på LAN så jeg f.eks kan chatte og laste ned mens jeg venter på spawn på den stasjonære etc.
Sitat av DannyFugl
MAC = ARBEIDSHEST
PC = MORO
Vis hele sitatet...
Tja.. Du kan kanskje ikke spille Half-Life 2.. men erfaring viser at du kan ødelegge arbeidsroen med å se alle Family Guy episodene. Og Marble Blast Gold er faen meg avhengighetsdannenende.