Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4896
Har nylig fått innvilget arbeidsavklaringspenger hos NAV, etter 14 ukers ventetid.

Har forstått det slik at man kan få etterbetalt fra perioden mellom søknadsdato og datoen man får innvilget?
Har en haug med regninger, gjeld og private lån som jeg ikke har hatt bilder til å nedbetale.

Er det regler for hva man kan bruke de etterbetalte pengene på? Private lån feks?

Lurer også på om etterbetalingen vil komme på konto automatisk eller om det er noe jeg må kontakte NAV be om selv?
Sitat av LilleVanilje Vis innlegg
Har nylig fått innvilget arbeidsavklaringspenger hos NAV, etter 14 ukers ventetid.

Har forstått det slik at man kan få etterbetalt fra perioden mellom søknadsdato og datoen man får innvilget?
Har en haug med regninger, gjeld og private lån som jeg ikke har hatt bilder til å nedbetale.

Er det regler for hva man kan bruke de etterbetalte pengene på? Private lån feks?

Lurer også på om etterbetalingen vil komme på konto automatisk eller om det er noe jeg må kontakte NAV be om selv?
Vis hele sitatet...
I teorien skal ettebetalingen komme automatisk, gjør den ikke det, kontakt NAV. Har du mottatt annen støtte fra NAV i mellomtiden vil det trekkes fra ettebetalingen.

Og du kan selvfølgelig bruke pengene på å betale privat gjeld eller oppgradere S&M rommet ditt om du vil det
Ja, du får etterbetalt fra søknadsdato.
Du kan bruke det på akkurat det du måtte ønske, selv kjøpte jeg meg tv og tok en ferie når jeg fikk etterbetalt.
Pengene kommer automatisk på konto innen 2mnd, gjør de ikke det så må du purre på NAV.
Husk at hvis du har mottatt annen støtte ifra NAV mens du venter på AAP så blir denne mot regnet. f.eks.

14 uker livsopphold
- 14 uker AAP
= Etterbetaling

Sorry omvent:


14 uker AAP
- 14 uker livsopphold
= Etterbetaling
Sist endret av vindaloo; 14. februar 2020 kl. 08:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan nok antageligvis belage deg på å skatte 44% på etterbetaling fra 2019, men vanlig skattetakst for det du skal for 2020.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Du kan nok antageligvis belage deg på å skatte 44% på etterbetaling fra 2019, men vanlig skattetakst for det du skal for 2020.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ifra NAV og Skatteetaten sine sider at det stemmer, men kan noen forklare meg hvorfor?
https://www.skatteetaten.no/person/s...a-nav/#x209822
Lurer fordi jeg venter på det samme.

Dette er jo ikke en "ekstra" inntekt. Det kommer ikke i tillegg til f.eks. livsopphold.
Når etterbetalingen kommer blir jo det man har fått i mellom tiden moteregnet.

Regnestykket burde derfor bli:

AAP i x-antall uker med ordinær skatt
- Livsopphold i samme tidsrom
=Etterbetaling

..og en ting til:
Siden dette gjelder "Etterbetalinger og etteroppgjør for tidligere år"
Skulle det vært interessant å se om NAV/Skatteetaten/Staten spekulerer i å legge etterbetalings perioder til okt,nov,des
med utbetaling året etter.
Henger sammen med når brukeren søker sier du? Ja det gjør det.
Men like ofte henger "når folk søker" sammen med hva slags signaler NAV gir brukerne sine.

De sier vi har bestemt at du burde søke this or that. Gjør det nå!
Sist endret av vindaloo; 19. februar 2020 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel fordi du ikke skal få en smell på skatten. Det du betaler for mye i skatt får du tilbake igjen året etterpå.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
tviler veldig sterkt på st dert er noen regler på hva du kan bruke di pengene på