Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1353
Hei!

Jeg har i en lengre periode nå sett litt på Microsoft Surface Pro 4. Jeg skal begynne på skolen til høsten, og i den anledning trenger jeg et nytt nettbrett (Ja, det er faktisk et krav). Jeg har også lyst å bytte ut min nåværende laptop, da den begynner å synge på siste vers. I stedet for å kjøpe meg én av hver, kan jeg heller kombinere disse. Da tror jeg at Surface Pro 4 er det beste alternativet.

Nå er jeg litt usikker på hvilken variant jeg faktisk burde gå for. Det hadde vært utrolig gøy med 256GB, Intel Core i5, med 8 GB RAM, men den blir kanskje litt for dyr for meg (kr 13.990,-) Den jeg i utgangspunktet har sett for meg, er den med 128GB, Intel Core i5, med 4 GB RAM, til kr 11.490,-

Som sagt så skal nettbrettet brukes til skolearbeid. Dokumenter, mail, PowerPoint, etc. Nettbrettet skal også erstatte min nåværende laptop, som vil si at jeg ønsker å streame filmer og serier, spille spill, og så videre.

Jeg kommer nok ikke til å kjøre veldig kraftige spill. Det har jeg min stasjonære PC til. Men jeg ønsker å ha noen "småspill" tilgjengelig (Typiske spill man spiller når man kjeder seg).

Men er dette nok for meg? Er 128 GB lagringsplass nok? Er 4 GB RAM nok?
Ville du brukt 2.500 kr ekstra på 128GB mer lagringsplass, og 4 GB mer RAM?

Jeg har råd til begge variantene, men det hadde også vært utrolig greit med litt ekstra penger når jeg skal studere.

Derfor spør jeg også om deres mening: Om du hadde kjøpt en Surface Pro 4 i dag, hadde du da gått for den til 13.990, eller den til 11.490, med tanke på mine kriterier?


Jeg setter stor pris på alle svar!
Jeg kjøpte en SP4 i Januar. Da var det ennå mange bugs og ustabilitet. Jeg meldte ifra til Microsoft og byttet enheten min. Ganske mye styr. Først måtte jeg pakke den forsvarlig inn, reise inn til Oslo og levere den hos UPS, for deretter å håpe at jeg fikk den byttet og ikke bare samme enhet tilbake. Dette var før jeg visste at det slett ikke var noe galt med min SP4 i forhold til de andre. Det viste seg nemlig at alle SP4 led av samme symptomer. Da jeg fikk en NY enhet tilbake, viste det seg at kickstanden var litt 'slærkete' og kanskje en antydning til skjev. Dette har jeg ikke orket å bry meg om ennå, fordi det var for mye styr å returnere for meg.

Likevel har jeg klart å bli glad i SP4. Jeg bruker den hver dag og det er veldig gøy. Det er noen ting man må passe seg for. Ellers kan den bli enormt varm. Sette den i hvilemodus ETTER du har koblet til/fra laderen. Ellers vil den våkne og gjøre seg god og varm i bagen.

Jeg kjøpte for øvrig SP4 i5, 8GB, 256GB. Jeg tror det var et lurt valg. Den har ingen problemer med arbeidsoppgavene jeg serverer den. Det inkluderer:
  • Lette spill
  • Streaming av film/video (Netflix, Youtube etc.)
  • Mail
  • Tekstredigering
  • Tunge nettleserøkter

I utgangspunktet vil du ikke høre noe til vifta, med mindre du belaster den. Nettleser, Word osv. vil på ingen måte sette i gang viften. Hvis du streamer film via Netflix i høyest mulig kvalitet kan det være at du vil høre vifta. Dette kommer også an på hva annet du har kjørende, men det vil ikke bry deg uansett.

Hvis du har noen spørsmål om livet med SP4 er det bare å fyre løs
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
4 GB RAM er lite, med så liten forskjell bør du gå for 8 GB.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Har selv en SP3 pro, i5, 128gb 4gb ram. Og det holder for min del, går stort sett i surfing, spille litt spill(black mesa, trackmania etc) Også har du en slot for minnekort. Jeg bruker det som D-disk, lagring av filer og film etc. Har intrykk av at windows faktisk ikke er så gæli til å håndtere minde mengder ram. Klarer meg fint med 4gb, så sant jeg ikke har masse vinduer i chrome oppe

Men med så liten prisforskjell, ville jeg gått for 256/8gb. i7 kan også være greit, ihvertfall på sp3pro brukte den mindre strøm en i5en ifølge det store internett.
Spørs om du klarer deg med kun 4GB RAM, noen gjør, andre ikke. Jeg snuste lenge på i5 8GB da 4B er uaktuelt fordi jeg ikke liker å lukke ting. Også lurt å tenke litt fremtidrettet når du legger mye penger på en maskin. 128GB HDD holder sikkert, men klart at 256GB gir deg mye mer plass til overs etter OS og programmer er lagt inn. Spørs om du trenger det da.

Er litt opp til deg hva du klarer å leve med. Hvor mye RAM har du nå? Skal du bruke den flittig ville jeg gått for den kraftigere varianten siden du skriver du har råd til den. Ser for meg skolearbeid med mange dokumenter, nettleserfaner etc samtidig. Vil jo bli enda dyrere om du etter ett års bruk ikke orker å gå tom for minne lenger og må kjøpe enda en maskin.

Burde vel også nevne at få windowsprogrammer er tilpasset touch-grensesnittet. Kommer såklart på plass etter hvert. SP4 har jo dessuten den snasne pennen som kanskje fungerer mer som en mus, jeg vet ikke.