Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1892
God kveld freaks! Tenkte jeg skulle kjappe meg å få installert win7 på en pc jeg hadde liggende før jeg hoppet til sengs i kveld, men har støtt på et problem...

Jeg lastet ned win7 home premium fra bukta (har en lovlig lisens som jeg skal bruke) og brent .iso fila til en usb-pinne. Bootet med denne og slettet alt av partisjoner før jeg laget en ny som jeg tenkte å installere OS på. Når jeg trykker neste/starter installeringen får jeg en feilmelding:

Installasjonsprogrammet kan ikke opprette en ny systempartisjon eller finne en eksisterende systempartisjon. Se loggfilene for installasjonen dor mer informasjon.

Noen som har innspill på hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Har googlet litt rundt, og sett at folk anbefaler å formatere med gparted, så jeg har prøvd det (litt usikker på om jeg har formatert med riktig fotmat (testet FAT32 og NTFS)

@GreenRay
Har du prøvd følgende: Slette alle partisjoner, ikke opprett ny og så installere? Pass på at du kun har disken du skal installere OS i maskinen (tilkoplet).
Har hatt problemer med Win 7 og partisjoner laget av Gparted så jeg vil anbefale meitemarks løsning. Win 7 har veldig lyst til å gjøre dette selv og ødelegger custom bootpartisjoner uten å nøle.

Filsystem skal være NTFS.
Hadde samme problem her om dagen.
For meg så løste det seg ved at jeg koblet fra den andre harddisken i maskinen. Verdt ett forsøk for deg også om du har flere disker.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Har du prøvd følgende: Slette alle partisjoner, ikke opprett ny og så installere? Pass på at du kun har disken du skal installere OS i maskinen (tilkoplet).
Vis hele sitatet...
Skal prøve dette når jeg kommer hjem! Takk for tips.

Sitat av n00man Vis innlegg
Hadde samme problem her om dagen.
For meg så løste det seg ved at jeg koblet fra den andre harddisken i maskinen. Verdt ett forsøk for deg også om du har flere disker.
Vis hele sitatet...
Har kun en harddisk, så det er nokk ikke der problemet ligger
Det jeg pleier å gjøre er via gparted, slette paritsjonstabell, opprette ny partisjonstabell "MS-DOS", så ny primary partition "NTFS", og så sette på flagg "boot". Har ikke hatt problemer med å innstallere win på partisjoner oppretta med gparted.
Trykk på shift+f10 når installeren har lastet og start diskpart fra kommandolinja som kommer opp. Så skriver du
select disk 0
clean
convert gpt

Lukk kommandolinja og forsøk installasjon nå. Om du får en feilmelding nå kan det være fordi du booter med MBR istedenfor UEFI, så prøv samme prosessen på nytt minus convert gpt-steget.
Sist endret av Nichotin; 6. november 2015 kl. 19:06.
Sitat av suppesos Vis innlegg
Det jeg pleier å gjøre er via gparted, slette paritsjonstabell, opprette ny partisjonstabell "MS-DOS", så ny primary partition "NTFS", og så sette på flagg "boot". Har ikke hatt problemer med å innstallere win på partisjoner oppretta med gparted.
Vis hele sitatet...
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Trykk på shift+f10 når installeren har lastet og start diskpart fra kommandolinja som kommer opp. Så skriver du
select disk 0
clean
convert gpt

Lukk kommandolinja og forsøk installasjon nå. Om du får en feilmelding nå kan det være fordi du booter med MBR istedenfor UEFI, så prøv samme prosessen på nytt minus convert gpt-steget.
Vis hele sitatet...
Ahh, satte nettopp inn en ny disk siden jeg ikke fikk det til

Skal se om jeg får prøvd ut de siste triksene senere en gang. Takk for hjelpen

Edit: Samme problem med ny disk!

??

Er det noe jeg gjør galt? Hva kan årsaken være? Har aldri hatt dette problemet før

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Trykk på shift+f10 når installeren har lastet og start diskpart fra kommandolinja som kommer opp. Så skriver du
select disk 0
clean
convert gpt

Lukk kommandolinja og forsøk installasjon nå. Om du får en feilmelding nå kan det være fordi du booter med MBR istedenfor UEFI, så prøv samme prosessen på nytt minus convert gpt-steget.
Vis hele sitatet...
Når jeg sender kommandoen: Select disk 0 kommer denne meldingen opp: Select gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satvis fil
Sist endret av GreenRay; 6. november 2015 kl. 22:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må starte diskpart først.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Du må starte diskpart først.
Vis hele sitatet...
Hehe, gikk litt fort i svingene.

Har testet dette nå, uten hell :/ Får samme feilmelding når jeg prøver å starte installeringen

Sitat av suppesos Vis innlegg
Det jeg pleier å gjøre er via gparted, slette paritsjonstabell, opprette ny partisjonstabell "MS-DOS", så ny primary partition "NTFS", og så sette på flagg "boot". Har ikke hatt problemer med å innstallere win på partisjoner oppretta med gparted.
Vis hele sitatet...
Prøvde denne metoden nå, funker ikke
Sist endret av GreenRay; 7. november 2015 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare for ordens skyld, hva slags hovedkort er det du har?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bare for ordens skyld, hva slags hovedkort er det du har?
Vis hele sitatet...
Jeg har et ASUS P8H67-M