Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2006
God aften godtfolk,


Beklager på forhånd for lengre tekst under!

Jeg lider av affeksjon for eldre Nokia mobiltelefoner, og har enda til gode å finne et mobilverksted av "gamle skolen". Den som kan sammenlignes med de originale bilverkstedene som reparerer det som kan repareres, uten å snyte deg slik som merkeverkstedene.

Mitt problem er i utgangspunktet at jeg har flere eldre Nokia mobiltelefoner, og noen av dem behøver diverse småfiks; som f.eks. å ta et display fra en deletelefon og lodde til på hovedkortet til en annen telefon, og andre småtterier som er enkelt for en som har litt peiling. Problemet i dag er at diverse "kommersielle" mobilverksteder (ala merkeverksted nevnt over) enten ikke vil skru på disse klassikerne, eller opererer med en timepris fra helvete uten å garantere for at de kan fikse det.

Jeg bor like utenfor Oslo, og husker å ha sett små lokale verksteder for mobiltelefoner og annen "små-elektronikk" her og der for evigheter siden, men er lite kjent og kan ikke huske hvor. Mulig det var drevet av innvandrere. Uansett, jeg hadde satt særdeles pris på om noen som skjønner hva jeg snakker om, kanskje har tips til et slikt verksted, slik at jeg kan vekke noen av disse klassikerne til fullt liv igjen.

Takk på forhånd!
Har du prøvd å høre på finn el. facebook? Det er utrolig hvor hjelpsomt disse sidene kan være til tider
Sitat av NorseTroll Vis innlegg
noen av dem behøver diverse småfiks; som f.eks. å ta et display fra en deletelefon og lodde til på hovedkortet til en annen telefon, og andre småtterier som er enkelt for en som har litt peiling
Vis hele sitatet...
Nå er det "noen" år siden jeg sist så innsiden av en nokia men du vil gjerne få en pekepinn på hvordan den skal demonteres om du søker på youtube "dissasembly nokia X" På de som jeg har hatt oppe så har skjermen vert plugget i så ingen loddebolt nødvendig for å flytte en hel skjerm fra en nokia til en med knust. Plastverktøy får en ofte med også om en handler ny skjerm fra ebay

Ellers så har jeg lite å tilføre med verksteder som kan gjøre dette for deg.
Finnest sikkert eit hyggelig lite hobby verksted ein eller annan plass i Oslo, men er som sagt barnemat å reparere på gamle Nokia telefoner, har også lastet opp ein instruks video til ein eldre person og han skjønte det med en gang korleis han skulle bytte deler. Nokia 3720, tok det bare knappe 20min å bytte antenne høgtaler tastatur og skjermdeksel Kosta knappe 200kr inkludert batteri.

Ellers min favoritt plass for deler til Nokia var denne web butikken: http://sparepart.dk/
Såg eg ikkje lenger fekk deler til min Nokia 3720 der, men kan godt være å bare forespørre slike ting om dei enda reparer slike telefoner.



Dei har også eit relativt rimeligt verkstad for sånne gamle telefoner.
hvor gamle er telefonene? Kan være en ide å sende en mail til ett sertifisert verksted å høre om noen som er villige til å ta på seg jobben.
"Øko-Terrorist"
Sitter å vurderer å tilby meg å prøve da jeg har drevet med endel finlodding det siste året og synes slikt er morsomt, hvilke modeller er det snakk om, hvilke reperasjoner og har du delene eller deletelefoner?
:Edit: inlegg nr 666 ^^,)
Sist endret av tr80r; 8. oktober 2015 kl. 00:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jarl
Trådstarter
2 0
Fant ikke mye på FB.

Modellene det er snakk om i første omgang, er Nokia E72. Jeg tror det må lodding til ved å bytte display.

Ellers har jeg også en Nokia 6310i hvor jeg har glemt sikkerhetskoden jeg engang satte på selve telefonen. Er det mulig å få låst opp denne?

Takk så langt!
E72 skjermbytte på Youtube, helt uten loddebolt
Kansje denne guiden hjelper til reset av 6310?

Vil foreslå at du faktisk leser svarene du får i trådene dine, for om du hadde gjort det hadde det tatt deg opptil flere sekunder med søk på youtube for å finne ut at E72 ikke trenger loddebolt for å bytte skjerm. Ellers så er Google tilgjengelig for de fleste her på kloden og en kan godt gjøre eit søk her også. Jeg mener ikke at du ikke skal spørre på forum, men heller at man tar til seg informasjonen man får og at man gjør et forsøk på innhente seg informasjon igjennom kanaler som google og youtube på egen hånd før man spør.

Lykke til med mekking