Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1331
Har to nettverk koblet opp.

Routeren er koblet til internett og står i første etasje. Maskin #1 og maskin #2 i kjelleren er koblet opp til denne via Wi-Fi. Av ukjente grunner, så går det svært tregt å overføre filer mellom disse maskinene via routeren. Joda, det er litt dårlig signalstyrke, men vanlig nedlasting fra internett fungerer fint på begge maskiner. Jeg har tidligere satt opp et AP (dd-wrt), og koblet de to maskinene til det via ethernet. Det var ingen forbedring.

Jeg rekonfiguerte så APet om til en switch. Begge maskinene er koblet til den med kabel. Ethernet kjøres på fast ip: 192.168.1.x, mens jeg får internett via Wi-Fi (som er routeren) med dynamisk ip: 10.0.0.x. Maskinene snakker sammen, og det er internett på de begge, men om jeg flytter en fil med "File explorer", så går trafikken tydeligvis over Wi-Fi, selv om den skal gå over ethernet. Hastigheten lokalt blir via Wi-Fi kun på et par hundre kbit/s. Hvis jeg kobler av det trådløse, så stiger hastigheten til det som det skal være, men da mister jeg internett.

Noen som vet hvordan jeg kan løse dette slik at det blir mulig å overføre filer lokalt med en akseptabel hastighet uten at jeg må koble av det trådløse nettet først?
Du kan vel kanskje forsøke å endre prioritet på de to nettverkskortene, slik at Ethernet prioriteres først. Microsoft har en fin guide, med bilder
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis kopierer du filer? Bruker du smb? Bruker du navnet på maskinene eller IPen?
Svanemerket
caperno's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis kopierer du filer? Bruker du smb? Bruker du navnet på maskinene eller IPen?
Vis hele sitatet...
Det fungerte da jeg brukte IPen. Kunne sverget på at jeg allerede hadde prøvd det.

Takk til dere begge!
Sist endret av caperno; 27. august 2015 kl. 22:44.
Sett opp dd-wrt som repeater bridge? Da vil den fungere både som range extender og switch med internett, og alt uten å blande inn 2 ip tabeller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av suppesos Vis innlegg
Sett opp dd-wrt som repeater bridge? Da vil den fungere både som range extender og switch med internett, og alt uten å blande inn 2 ip tabeller.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil ikkje fungere. Rutere er stortsett ein switch med eit AP på, og ein ruter. Det du foreslår er for å lage ei trådlaus bru mellom to kabla segment.
Nå skal jeg ikke påstå at det er mulig eller umulig, men om du tar en titt i linken i innlegget over så ser det meget mulig ut for meg. Har dog ikke testet det i praksis.

The limitation with standard bridging is that it only allows wired clients to connect to your secondary router. Wireless clients cannot connect to your secondary router configured as a standard bridge. Repeater bridge allows wireless AND wired clients to connect to a the repeater bridge router, and through that device wirelessly to a primary router.

In the case in which we are interested, a secondary router running DD-WRT v24 is configured as a Repeater Bridge between a Primary wireless router (of any make/brand/FW) allowing the above configuration.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av suppesos Vis innlegg
Nå skal jeg ikke påstå at det er mulig eller umulig, men om du tar en titt i linken i innlegget over så ser det meget mulig ut for meg. Har dog ikke testet det i praksis.
Vis hele sitatet...
Nei, du misforstår fortsatt. Ruteren inneheld allere ei bru, mellom ethernet og WiFi. Sida du lenker til beskriver korleis du bridger to ethernet ved hjelp av WiFi.